Bank bestel leverdatum al verstreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: Bank bestel leverdatum al verstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:06

Wachten duurt lang hé. Wij hebben ook een bank besteld en is ook ruim 8wkn wachten. Volgens mij is dat een beetje normaal.
Wij hebben bv wel andere stof en andere kleur gekozen daardoor denk ik dat levertijd ook anders is.
Heb jij dat ook?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:15

SecretLIN schreef:
Dani schreef:
TS, ook goed om te weten: als je de koop ontbindt omdat zij te traag leveren moeten ze ook een aanbetaling terugbetalen. De wet staat boven kleine lettertjes, als ze moeilijk gaan doen kan je altijd even advies vragen bij het Juridisch Loket of eventuele keurmerken waarbij ze zijn aangesloten.

Moest het hele bedrag in 1x betalen

Ai, echt?
Dat doe ik nooit. Kleine aanbetaling bij speciaal bestelde spullen wel, dat snap ik van de winkel ook.
Maar echt nooit het hele bedrag van tevoren betalen :n

Bij welke winkel heb je eigenlijk besteld? Wel een gerenommeerde?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:30

SecretLIN schreef:
Dani schreef:
TS, ook goed om te weten: als je de koop ontbindt omdat zij te traag leveren moeten ze ook een aanbetaling terugbetalen. De wet staat boven kleine lettertjes, als ze moeilijk gaan doen kan je altijd even advies vragen bij het Juridisch Loket of eventuele keurmerken waarbij ze zijn aangesloten.

Moest het hele bedrag in 1x betalen

Ben bang dat het een lastig iets gaan worden. Je hebt al betaald en in de algemene voorwaarden geven ze eigenlijk al aan dat ze meer ruimte hebben.
Niet meer bellen en langs gaan is mijn advies, maar alles per mail doen vanaf nu.
Wees duidelijk en zakelijk (ze zijn dat waarschijnlijk ondertussen wel gewend als ze vaker zo slecht leveren!), geef aan wat de gemaakte afspraken zijn en dat je ze uiterlijk tot die week de tijd geeft om te leveren, hebben ze niet geleverd dan verwacht je dat de koop ongedaan wordt gemaakt conform hun algemene voorwaarden en dat je uiterlijk (vermeld dan een datum) het bedrag wat je betaald hebt retour verwacht, vraag ook om een reactie op je verzonden mail.

Heb het onlangs ook gehad, een salontafel en 2 dressoirs besteld, waren op moment van bestellen voorradig dus leveren moest zeker lukken binnen 4 weken... Niets aanbetaald. In de winkel met de verkoopster er nog over gehad dan hebben we de meubels voor de kerst, ja dat moest zeker lukken ( hadden half november besteld in de winkel zelf). Nog gevraagd of er wat in elkaar moest worden gezet, kregen toen een blik van we verkopen geen ikea-meubels.... oké prima dan gaan we over tot de koop. 4 weken gingen voorbij, geen reactie, gebeld we kennen uw bestelling niet..., u ontvangt later op een mail met een oplossing, mail kwam, keuze uit data voor leveren, vroegste termijn was 06-01, gemaild dat dit niet de afspraak was. Het was dit of niets, mee akkoord gegaan, 06-01 niemand op komen dagen, prima had tenslotte ook geen cent aanbetaald, nog gemaild dat ik over wilde gaan tot annuleren omdat ze nu al 2x de afspraak niet nakwamen, waren wel geweest, natuurlijk was de hele dag thuis en geen deurbel gehoord, honden zijn ook niet aangeslagen, ze beweerden zelfs dat ze achter het huis waren geweest..., nog 1 afspraak gemaakt via de mail, die datum zijn ze nagekomen, echter moesten de meubels wel in elkaar worden gezet, chauffeur wilde het wel doen maar dan kwamen er kosten bij, nou niet dus, hij kon het zo doen en anders kon hij de meubels mee nemen en was het wat ons betreft klaar. Meubels zijn uiteindelijk door de chauffeur in elkaar gezet kosteloos. Het kan dus wel als je maar op je strepen blijft staan, oké de levertijd niet maar de rest dan weer wel. Was eens en nooit meer dat we daar wat hebben gekocht.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:33

Hé, wat vervelend dat het langer duurt dan toegezegd en je nu geen duidelijkheid krijg. Goed dat je gaat mailen.

Laat je niet te veel overdonderen door de kleine lettertjes. Die zijn regelmatig 'onredelijk bezwarend'. De wet beschermt de consument goed en veel van die regels zijn van dwingend recht. Daar mag een verkoper dan niet van afwijken.

Als de winkel moeilijk gaat doen, raad ik je aan om naar je rechtsbijstandverzekering of juridisch loket te gaan.

Houd wel in je achterhoofd dat mocht je bijvoorbeeld gaan ontbinden, de kans wel aanwezig is dat je achter je geld aan moet. Kost ook veel tijd en energie. Dan is het soms voordeliger om langer op de bank te wachten (hoe krom ook).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:15

Een woonwinkel mag max 50% aanbetaling vragen en een cbw aangesloten winkel maar 25% , ze kunnen en mogen het proberen om het volledige bedrag te vragen maar dat mag je dan ook weigeren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:56

Ik moest alles betalen, weer een les geleerd

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:08

SecretLIN schreef:
Ik moest alles betalen, weer een les geleerd

Waarschijnlijk wist je niet dat je kon weigeren. Heb je inmiddels contact gehad met het bedrijf?

Ik heb twee jaar geleden in juli een bank gekocht, met de leverdatum op begin september. Het productiebedrijf kon de bank echter toen niet leveren en het is eind september geworden, dit is netjes gecommuniceerd dus ik vond het geen probleem. Het komt best wel vaak voor dat een levertijd om wat voor reden dan ook niet gehaald wordt, maar daar hoort wel netjes over gecommuniceerd te worden.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 01:34

Ben vandaag langs geweest ze zegt volgende week is hij er.

Ik zei dat is een maand later dan afgesproken kreeg ik een domme/rare reactie we zijn allemaal wel eens over tijd niet?

Pff nou ik moet het maar zien opleverdatum was dus uiterlijk 2 februari.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 01:42

Goed TS !
Weet je toch al een beetje meer.
Heb je ook aangegeven dat als hij er volgende week niet is dat je je de koop wilt ontbinden ?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 02:04

Ts hool dat je naam hebt van degene die je gesproken hebt (altijd noteren!)
Zou namelijk zo nu nog een mail sturen met zoiets van zoals mondeling afgesproken met die naam persoon op die datum en tijd . Wordt mijn bestelde bank aankomende week geleverd . Kunnen jullie hier om wat voor reden ook niet aan voldoen wil ik de koopovereenkomst verbreken en verwacht ik mijn geld binnen 5 dagen retour op rekening nr ...
Dit overeenkomstig jullie algemene voorwaarden.

Echt een mail sturen je hebt geen poot om op te staan als je alles mondeling doet .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 11:02

Ja ze heeft de bank ook aan ons verkocht bedankt zal nu een mail sturen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 11:07

Alleen dit snap ik niet

Als er is afgesproken dat er na de mededeling van de consument besteld wordt door de ondernemer (bestelling op afroep), dan gaat de afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd lopen vanaf de afroep datum. Afroep moet gebeuren binnen negen maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders afgesproken. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer schriftelijk herinneren en hem maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:46

Als ze wederom niet kunnen leveren binnen die 3 maanden dan annuleren zij de overeenkomst, tenminste zo lees ik het. Maar dan zit je nog wel met het feit dat je je aanbetaling nog niet retour hebt. Vandaar de tip (die je al van meerdere hebt gehad) mail ze en stel daar voorwaarden in en termijnen, anders kan het wel eens heel lang gaan duren.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:48

Sommige mensen doen een aankoop op afroep, omdat ze hem niet meteen willen of kunnen hebben.
Bijv bij een nieuwbouw woning ofzo

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 11:51

Oké heeft dus niks hiermee te maken?

Deze bank heb ik dus besteld en wordt gemaakt. Dus dan geld gewoon de maand extra

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:16

SecretLIN schreef:

Deze bank heb ik dus besteld en wordt gemaakt. Dus dan geld gewoon de maand extra

Ja ze hebben tot volgende week om te leveren. Dus daarom nu de mail sturen zulke dingen schriftelijk doen is het handigst dan kan je dingen bewijzen .

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-20 14:17

Omdat er staat verwachte leverdatum week 5

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:23

SecretLIN schreef:
Omdat er staat verwachte leverdatum week 5

Ja week 5 was verwachte leverdatum mag maand uitlopen dus week 9 maximaal.
Gewoon duidelijke mail sturen en niet meer mondeling

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 18:15

SecretLIN schreef:

Heeft inderdaad niets met jouw situatie te maken.
Met mijn ex hadden we bijv nieuwe tegels en meubilair voor de badkamer besteld op afroep. Omdat we nog geen idee hadden wanneer de tegelzetter enzo konden. Zodra we die data wisten, konden we de tegels afroepen. Dan zit je thuis ook niet met het probleem dat je de spullen ergens moet opslaan

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 18:14

Nou nu zijnde extra weken voorbij ga nu brief mailen wordt vast hoop gedoe m'n geld terug te krijgen ze zal wel zeggen komt deze week

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:56

En anders in de winkel zelf stampij gaan maken, heb dat ooit moeten doen om een aanbetaling terug te krijgen. Heb ze aangegeven op een bepaalde datum langs te komen om de aanbetaling op te halen, deden ze net alsof de kasinhoud al was afgestort, jammer ik kan dan heel vervelend gaan worden. Heb mijn geld gekregen toen ik daar was en daar was de zaak dan ook mee afgedaan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 20:00

bigone schreef:
Lees je in en laat niet zo over je heen lopen. Wil je perse deze bank dan is 2 maart de uiterste leverdatum. Wil je hem niet meer moet je toch wachten tot 2 maart want na die datum blijven ze pas in gebreke. Dus goed inlezen, ook de speciale leveringsvoorwaarden, wat iemand zei, eventueel moet er iets uit china komen. Dan kunnen ze zich misschien beroepen op overmacht.
En zorg dat je mailt of de gesprekken opneemt.

Dat is dus vandaag maar niks gehoord vorige week zei zd volgende week verwachten we hem maar dus kon ze geen dag zeggen de bank komt uit Polen? Nooit verteld zeggen we ook nooit zei ze want is niet belangrijk de kwaliteit is gewoon goed.

Denk erover nu de mail te sturen met ontbinden vd koop maar vrees dat heel gedoe wordt m'n geld terug te krijgen..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 20:01

meggiemeg schreef:
En anders in de winkel zelf stampij gaan maken, heb dat ooit moeten doen om een aanbetaling terug te krijgen. Heb ze aangegeven op een bepaalde datum langs te komen om de aanbetaling op te halen, deden ze net alsof de kasinhoud al was afgestort, jammer ik kan dan heel vervelend gaan worden. Heb mijn geld gekregen toen ik daar was en daar was de zaak dan ook mee afgedaan.

Gaat om het hele bedrag
En ben bang dat ze straks aankomen met een tegoedbon nou no way.. Of zeggen maar deze week wordt hij geleverd ze deed vorige x al vreemd met opmerking zijn we niet allemaal es over tijd.. Misschien was ze al bang dat we zouden te annuleren proberen

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:28

Niet zo bang zijn gewoon een mail sturen je staat in je recht. Gewoon. Duidelijk zijn wat je van ze verwacht . Zoals ik vorige week al schreef en houdt je mail vooral kort en zakelijk .
En als ze bellen na aanleiding van je mail gewoon vragen of ze schriftelijk willen reageren .
Heb je toevallig rechtsbijstand? Anders wordt dat de volgende stap

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 21:03

genja schreef:
Niet zo bang zijn gewoon een mail sturen je staat in je recht. Gewoon. Duidelijk zijn wat je van ze verwacht . Zoals ik vorige week al schreef en houdt je mail vooral kort en zakelijk .
En als ze bellen na aanleiding van je mail gewoon vragen of ze schriftelijk willen reageren .
Heb je toevallig rechtsbijstand? Anders wordt dat de volgende stap

Ben inderdaad bang dat ik voorwaarden oid over het hoofd gezien heb.