Dankjewel voor al jullie antwoorden! Heel erg interresant dat de reacties zich echt onderverdelen in 2 groepen. Één die heel realistisch kijkt naar wat je er aan hebt en hoe ver het je kan brengen, en een die gewoon heeft van joh doe waar je gelukkig van word je komt er wel.
Bubblewrap: Als ik eenmaal mijn MBO heb afgerond ben ik ook oud genoeg voor de 21+ test. Dus mocht de mbo opleiding die ik kies niet aansluiten kan ik die altijd nog maken gelukkig.
Bubblewrap schreef:Zijn er ook eisen aan mbo-opleidingen voor HBO-studies die lijken op bedrijfskunde? 2 a 3 jaar is nog ver weg, dus het kan zijn dat je dan denkt: 'bedrijfskunde lijkt me leuk, maar studie x sluit net wat meer aan bij mijn interesses'.
Dan is het fijn dat je je niet druk hoeft te maken om de instroomeisen.
Ik snap dat je een leuke mbo-studie wilt doen, maar het zou jammer zijn als dat later je mogelijkheden bij doorstuderen beperkt!
Klopt! Daarom wil ik ook niet weer een studie kiezen waarvan ik niet zeker weet of ik het leuk vind. Zeker omdat ik toch vaak van gedachten verander met “wat ik wil doen als ik later groot ben!”. Maar sowieso iets met bedrijfskunde en dat is wel redelijk groot.
De meerwaarde die een voorgaande MBO studie toevoegd op een HBO snap ik. Ik kan het even niet zo goed verwoorden maar dat heeft toch meer te maken met de totale kennis als wat voor “gekke studie dat gekke meisje” heeft gedaan. Mag er toch vanuit gaan dat waar ik in de toekomst solliciteer, kijkt naar mijn kennis en kwaliteiten en niet dat mijn hobby paarden is en dat ik 5 jaar terug daar een opleiding in heb gehad. Maar gezien standaard MBO opleidingen toch wel echt onder mijn niveau is en gewoon saai, doe ik dan liever iets “nutteloos” waar ik toch wel veel plezier in heb.
En stel ik kies na mijn HBO voor universiteit, sluit mijn HBO daar weer mooi op aan en heb ik toch weer die extra kennis. Maar minder praktijk zoals je bij het MBO krijgt.