Gedoe met buren over geluid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Re: Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:18

Je buurman lijkt me een beetje een bullebak. En die reageren met nog meer eisen als je ze in alles hun zin geeft.

Ik zou met hem in gesprek gaan en aan laten geven waar hij last van heeft. Zijn klachten enigszins redelijk kan je kijken naar een oplossing, maar ik zou ok heel duidelijk zeggen dat je niets gaan doen met klachten over het doorspelen van een wc oid

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:14

Zelf heb ik ook in een gehorige tussenwoning gewoond, en vreemd genoeg ging het geluid maar naar 1 kant toe. Ik hoorde de buren aan de zuidkant, maar niet aan de noordkant. De noordkant hoorde mij, maar hoorde hun buren aan hun noordkant niet.
Ik kreeg dus ook al vrij snel klachten van de buurvrouw van geluidsoverlast, begon met een brief in de bus. Heb eerst een week op eieren in mijn eigen huis gelopen, toen besloten dat ik gek was en ben met haar in gesprek gegaan en ook daar gaan luisteren.
Wat ik hoorde bij mijn buren aan de zuidkant, hoorde zij ook bij mij. Maar, de overlast van mij af waren dus normale leefgeluiden, een deur, een wc, de gordijnen open doen.....en ze had er last van omdat ik om 5:30 op stond, en dan om 6:00 de deur uit ging en haar wekker om 6:30 dan al weer ging. En de vorige bewoners stonden pas later op. Of ik dan inderdaad maar niet de wc door wilde spoelen, geen gordijnen op wilde doen en ik moest de deuren in huis maar allemaal open laten staan, want dat was ook beter voor ventilatie in oude huizen (hmmm, daar heb ik mijn ramen voor open staan). Heb haar dus ook maar verteld dat ze ermee moest leren leven, en dit ook allemaal gemeld met een kopie van de brief aan de woningstichting. :evaw: Nooit meer last van gehad. :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:55

Ik woon zelf in een vrijstaand huis,maar heb ooit bij iemand gelogeerd in een oudere flat. Ik werd serieus iedere keer wakker van die wc's die doorgetrokken werden.Het is zoals iemand zegt of er een oceaan door de flat dondert.Misschien raak je er aan gewoon als je er langer woont. Maar ik dacht wel voorlopig ben ik niet aan een flat toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:00

Ik heb niet alles gelezen, maar wou even zeggen dat ik weet hoe erg het schrikken is. Mijn buurman heeft ook een keer naar me geschreeuwd dat hij 112 ging bellen en ik ben daar echt heel erg van geschrokken, terwijl ik wist dat ik gewoon in mijn recht stond en dat ik echt geen excessief geluid aan het maken was.

Aan de andere kant weet ik ook hoe het is om bijna jankend van frustratie in je bed te liggen omdat je buren veel meer geluid maken dan ze zelf door hebben en je weet dat je er niet zo veel van kan zeggen. Die emmer loopt dan heel snel over, hoe rot het ook is. Ik zou misschien eens een bak thee/koffie gaan doen met de buurman en kijken hoe jullie onderling dit kunnen oplossen. Misschien nummers uitwisselen zodat hij kan appen als hij overlast ervaart, maar dat hij dat dan wel op een vriendelijke toon doet en niet zo driftig.

En onthoud dat jij je heel redelijk opstelt en al genoeg doet om zijn overlast te beperken. Je hoeft niet altijd volledig in te schikken in dit soort situaties.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 20:09

Sowieso helpt het voor de meeste mensen al als je de klachten serieus neemt. Je hoeft geen dingen te laten maar het is wel fijn als je meedenkt zoals je nu ook al doet.

Ik heb echt een excorsist van 5 jaar oud boven me wonen. Daar valt elk leefgeluid bij in het niet als mevrouw een woedeuitbarsting heeft (periodes dat dat dagelijks is, maar toch wel minimaal 4x per week is het raak. Tijdens het eten, als ze naar bed moet, als moeder zegt dat ze rustig moet doen etc. Dan is het met deuren slaan, krijsen, door het huis rennen en stampen. Moeder met het handen in het haar gaat terug schreeuwen als het haar na 20 minuten te veel wordt. Nu weet ik dat moeder op haar manier echt haar best doet en de paar keer dat we het aangekaart hebben reageerde ze netjes en begripvol dus we bijten heel vaak op onze tong. We willen niet iedere keer aanbellen, want dat lijkt me voor haar ook lastig en ze weet dat we er last van hebben. Mss moet jouw buurman een weekje woningruil doen met ons. Dan waardeert hij beter wat hij nu boven zich heeft wonen :Y)

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:34

Ik woon ook in zo'n gehorige flat. Mijn nieuwe buren haddn echt geen idee, ze horen mij nooit. Ik ben alleen, geen feestjes, geen luide muziek etc. Toen ik overlast kreeg van hun tv die ze op onze tussenmuur hadden geschroeft zijn ze bij mij geweest om te komen luisteren. Ik zat met 1 van de buren in mijn huis en de andere zat bij hun met de tv aan en sprak aan de telefoon. Ze zijn zich rot geschrokken hoe gehorig het was. Onze slaapkamers grenzen ook aan elkaar. Ik zag het kwartje vallen dat ik dat ik dat dan waarschijnlijk ook kon horen. De 18+ geluiden waren daarna ook over. :D
Ze houden er nu heel goed rekening mee.
Feestjes en avondjes met vrienden ed zeur ik nooit over. Dat moet gewoon kunnen, ik heb altijd oordoppen onder handbereik liggen.

Voor de onderbuurman die 2 etages lager woont heb ik wel een keer de woningbouw gebeld. Die heeft psychische problemen en slaat regelmatig zijn huisraad aan gort, ook 's nachts. En soms ook dingen in het trappenhuis. Daar was ik wel een beetje klaar mee. 7 appartementen lagen 's nachts wakker van hem. Daar hebben ze hulpverlening op gezet.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 21:57

Tsja normale woongeluiden kan je niet moeilijk over doen. Meer doe ik wel moeilijk over. Ben nu al 2x verhuisd door overlast van muziek en kinderen. Woon in een huis wat is opgedeeld in 2 appartementen. Delen dus de hal. Bovenbuurvrouw woont daar met haar dochtertje en af en toe is haar zoon er ook, die woont normaal bij zijn vader. Als dat kind er is, lijkt het wel alsof er 2 olifanten ronddenderen boven en een partij schreeuwen. Irritante kind gaat ook 100x aan de deur bellen, ook als die kan zien dat zijn moeder er niet is(auto niet daar) Kwam dan zelfs weleens op mijn terras!! om aan mijn terrasdeur te kloppen. Ja dikke doei. Voor zo´n ettertje ga ik de deur sowieso niet open doen, ik ben je moeder niet..regel je eigen sleutel. :') Ben blij dat ik deze week verhuis :+ Heb zelf 3 honden, als die zouden blaffen zou je gelijk gezeur hebben, maar als kinderen de boel bij elkaar schreeuwen is het allemaal maar ok.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:36

ohhh wij hebben gelukkig geen kinderen meer in de flat... ja ergens 1 baby (waarvan ik blij ben dat die niet onder me woont want dat arme kind huilt altijd, en hard ook..)

Voorheen woonde er boven mij een gezin met een kleuter die snachts (!) met zn plastic fiets over t laminaat ging crossen _-:(

Wel zie ik een beetje op tegen de zomer want een onderbuur heeft er een handje van om zn buitenbad snachts te laten..weet ik veel.. hij zet dan een motor aan ergens voor.. verwarmen ofzo? Waardoor dan snachts mn raam dicht moet.. das wel een beetje poedersuiker..

Maar wat iemand zegt, soms kan het al schelen als je iig meedenkt. En dat meeluisteren is ook best een idee. Hoor je verder je andere buren wel eens?
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Winged
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 12:01

Hier ook een gehorige flat. Mijn bovenbuurman houdt wel van een partij luide muziek en toen ik na een uur heel wat Eminem-nummers voorbij had horen komen (best leuk hoor, daar niet van) was ik er wel klaar mee en ben toen eens naar boven gelopen.

Laatst ging om half 2 door de week de tv boven opeens keihard aan. Oordopjes hielpen niet.. Was ik ook niet echt van gediend :+

En ik gok dat er ergens een klein olifantje rondwandelt daarboven :+

Als er wat burengerucht is kan ik het over het algemeen wel aan met een stel goede oordopjes.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:38

Ik ben dan wel even stil geweest hier, maar ik heb echt ontzettend veel aan jullie tips en verhalen gehad. Bedankt! :)
Ik heb net samen met mijn vriend de buurman over de vloer gehad voor een goed gesprek. Na een beetje small talk kwam de meneer eindelijk een beetje los (hij was eerst heel stil en bijna akward, ik vroeg door op een onderwerp waarover hij kon klagen en toen had ik hem los :+ ). Ik moest echt zelf het gesprek leiden en structuur aanbrengen wat mij wel verbaasde gezien hij degene was met een probleem wat moest worden opgelost, maar goed.

We hebben gelukkig een erg fijn gesprek gehad en hij bood nog zijn excuses aan voor het intimiderende geschreeuw in de portiek. We hebben afgesproken dat het doordeweeks om 23u “huiskamer” stil is, en in het weekend om 00u. Mocht dit later worden (wat ong 1x per maand gebeurd) laten wij het hem van tevoren weten zodat hij weet waar hij aan toe is. Hij verlulde zichzelf wel regelmatig maar dat terzijde := Ik geloof dat het niet een hele tactische en intelligente meneer is.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:51

Eline_S_S schreef:
Ik ben dan wel even stil geweest hier, maar ik heb echt ontzettend veel aan jullie tips en verhalen gehad. Bedankt! :)
Ik heb net samen met mijn vriend de buurman over de vloer gehad voor een goed gesprek. Na een beetje small talk kwam de meneer eindelijk een beetje los (hij was eerst heel stil en bijna akward, ik vroeg door op een onderwerp waarover hij kon klagen en toen had ik hem los :+ ). Ik moest echt zelf het gesprek leiden en structuur aanbrengen wat mij wel verbaasde gezien hij degene was met een probleem wat moest worden opgelost, maar goed.

We hebben gelukkig een erg fijn gesprek gehad en hij bood nog zijn excuses aan voor het intimiderende geschreeuw in de portiek. We hebben afgesproken dat het doordeweeks om 23u “huiskamer” stil is, en in het weekend om 00u. Mocht dit later worden (wat ong 1x per maand gebeurd) laten wij het hem van tevoren weten zodat hij weet waar hij aan toe is. Hij verlulde zichzelf wel regelmatig maar dat terzijde := Ik geloof dat het niet een hele tactische en intelligente meneer is.

Ook afgesproken hoe hij het aangeeft als die last ervaart? :)

En toevallig nog andere buren gesproken?

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:42

Goed dat jullie er een soort van uitgekomen zijn :j
je post is wel een beetje onsamenhangend, maar als jullie maar snappen wat er afgesproken is...
En fijn dat hij zn excuus heeft aangeboden, niet iedereen kan dat ..

NB, niet iedereen is begaafd met de kunst van het goed kunnen overleggen, dus je zult inderdaad wel eens mensen tegenkomen die niet zo tactisch en intelligent zijn als jij zelf... :roll:
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:07

Fijn dat er een goed gesprek was!

Ik heb jaren geleden ook in een gehorige flat gewoond. Mijn boven buurman hield wel wel een borreltje/wijntje en was regelmatig "de weg kwijt".
Dan bedacht die om 3 uur snachts dat hij plinten ging vast timmeren of een muurtje slopen/tegels verwijderen.

Belde je snachts aan, dan had je 2 opties
1) hij deed niet open en het was klaar
2) hij deed kacheltje lam open, bood excuses aan en het was klaar

Enige probleem was dat hij het de volgende dag niet meer wist...

Met een paar buren uit het portiek hebben we het probleem opgelost door hem te helpen met klussen. Blijkbaar zag hij daar zo tegenop dat die eerst moed moest indrinken voor die ermee begon :=
En tegen de tijd dat die genoeg gezopen had was het midden in de nacht :')
Daarna jarenlang nog een goede buur aan gehad.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:36

http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/opmerke ... ocid=ientp

Toevallig kwam ik net dit tegen, niet helemaal off-topic en jij doet het ook niet expres.. Maar ik zal ook echt mijn best doen om nooit in een gehorige flat te komen wonen. Ik ben eens bij een vriend blijven slapen waar het geluid van de buren luider was dan die in de woning zelf. Leefgeluiden zijn normaal, maar een goede nachtrust is ook belangrijk. Gelukkig worden flats & appartementen tegenwoordig een stuk beter gebouwd. In ieder geval goed dat je in gesprek bent geweest. Wel jammer dat je zo veel rekening met elkaar moet houden, maar zo is het voor hem ook leefbaar als hij toch wel zo veel last heeft (ondanks hij zich verlulde :+)

Ir111
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 09:45

Eline_S_S schreef:
Ik moest echt zelf het gesprek leiden en structuur aanbrengen wat mij wel verbaasde gezien hij degene was met een probleem wat moest worden opgelost, maar goed.

Dat klopt niet helemaal he? Jij hebt net zo goed een probleem, de klagende buurman...

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:35

Ir111 schreef:
Eline_S_S schreef:
Ik moest echt zelf het gesprek leiden en structuur aanbrengen wat mij wel verbaasde gezien hij degene was met een probleem wat moest worden opgelost, maar goed.

Dat klopt niet helemaal he? Jij hebt net zo goed een probleem, de klagende buurman...

Tja, als je ergens nog graag een paar jaar wil wonen dan is je ego opzij zetten zoals Eline nu gedaan heeft wellicht wel het beste. :)

Heel mooi gedaan Eline, hij had het veel slechter kunnen treffen. Ik hoop dat je nu minder last van hem zal hebben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:23

Heb je het gesprek wel opgenomen voor de zekerheid? Dan heb je bewijs van overleg mocht de situatie nog eens/ verder escaleren.

Persoonlijk had ik geen afspraken gemaakt over wanneer je stil moet zijn, dan leef je nogal naar de restricties van anderen in je eigen huis :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:24

Ir111 schreef:

De buurman heeft een probleem met hen, zij niet met de buurman.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 12:01

Nou, het voorgaande gesprek is dus erg goed verlopen en er zijn duidelijke afspraken gemaakt. Tot op heden nog niet weer mensen over de vloer gehad maar gisteravond wouden mijn vriend en ik samen wat drankjes doen dus zou de onderbuurman tot wat later dan 1u geluid kunnen ervaren. Dat vond hij prima, maar hij vroeg wanneer dat gebonk nou eindelijk een keer ophoud. Gebonk? :? Hij hoort mijn vriend dus de hele dag door het huis lopen en ergert zich daar kapot aan. Wij zijn door het bedrijf wat de vloer heeft gelegd verkeerd voorgelicht want de vloer was totaal niet geluiddempend. Ik heb aan het begin nog achter dit bedrijf aangebeld en deze hebben ons verzekerd dat wij de meest geluiddempende ondervloer hebben.
Meneer probeert dit te ontkrachten en wou de rijdende rechter gaan inschakelen :+.
Ik ben er zo langzamerhand een beetje zat van... De vorige keer duidelijke afspraken gemaakt en hier hebben wij ons netjes aan gehouden. Toch is het weer niet goed. Ik ga deze week de woningbouw bellen en hier mijn verhaal doen. Kijken wat hun voor oplossing/hantering bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:12

Kan je vriend niet een keer bij hem in de woonkamer gaan staan en jou een paar rondjes laten lopen? Dan kunnen jullie zelf ervaren of hij het echt hoort. Het lastige is dat je in een flat altijd wel wat overlast van elkaar zal hebben, al helemaal nu veel mensen thuis zitten. Hij zal daar ook mee om moeten leren gaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:30

Als die buurman juist voornamelijk de vriend zo luidruchtig hoort lopen dan heeft het weinig zin om ts te laten lopen en dat hij bij de buurman gaat luisteren.
Dat moet dan andersom.
Overigens; wij hebben nu sinds 2 jaar ook laminaat en ik hoor mijn vriend nu in het weekend ook s'ochtends door de kamer stampen. En niet omdat hij nu bewust zo hard stampt, maar dat is zn manier van lopen. Voorheen met vloerbedekking hoorde ik hem amper, maar nu; ja hoor, kan soms gewoon inschatten waar in de kamer hij ong is.........met sloffen aan is dat al beduidend minder, maar helaas trekt hij die voornamelijk s'avonds aan.

Nu is dat hier geen probleem, want hoekwoning en niet een flat, dus voornamelijk alleen ik die hem hoort, maar omdat hij snurkt, slaap ik met oordopjes, dus het geluid stoort me niet echt, omdat de oordopjes wel de ergste volume ervan weg filtert. Ik hoor hem dan ook alleen rondstampen als ik al wakker was; wordt er gelukkig niet wakker van.

Buurman kan dus wel degelijk ts haar vriend heel goed horen lopen, maar dat is natuurlijk uit te testen; ts bij buurman binnen en vriend loopt in eigen appartement rond zoals die normaal ook rond loopt. Dan wel testen met lopen op sokken; dat geeft vaak de meeste loopherrie ( afgezien van naaldhakken, maar de gemiddelde kerel loopt niet op naaldhakken). En hoor je het idd heel goed; dan eens testen hoe gehorig het lopen is op sloffen; geheid dat je hem dan amper hoort en is het heel simpel op te lossen.............en zijn die flats zo gehorig dat ook dan je elke stap hoort; tja dan heeft die wel een beetje pech; je kan moeilijk geen vin gaan verroeren als je thuis bent. Je mag wel gewoon leven natuurlijk.....dan wordt het een taak van de woningbouw om aan geluidsisolatie te doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 12:35

Ik geloof ook best dat hij hem hoort hoor. Maar dan nog, wij hebben een ontzettend dure vloer en ondervloer, alle apparaten extra stil etc. Ik kan na 23u niet meer aan tafel mijn schoolwerk maken want hun slapen daar onder. Wij maken allerlei consessies om hem fijn te laten wonen maar van zijn kant komt er niks. Dat is waar ik me wel serieus aan stoor.
Wanneer mijn vriend door het huis kan vliegen is er vast wel weer iets anders waar hij last van heeft. Dan mogen we straks alleen nog binnen werktijd de keukenkastjes open en dicht doen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:44

Ja nou, dat soort dingen moet je gewoon ook niet toezeggen; zoals niet na 23:00 achter je computer je schoolwerk maken, zelfde als keukenkastjes....dat zijn gewone leefgeluiden.

Dan gewoon keihard wezen en zeggen dat hij bij de woningbouw maar gaat lobbyen voor geluidsisolatie.

Daar ben ik vrij kort in dan hoor; wil gerust meedenken, maar het moet wel realistisch blijven; dus die klereplee wordt gewoon doorgetrokken s'nachts; je wil s'ochtends toch zeker op een fris schoon toilet en niet dat de hele ruimte meurt naar die plas die al uren in de pot ligt te rijpen....bah

En als je iets uit je keukenkastje wil pakken, dan pak je dat...zelfde als je schoolwerk. Dat soort klachten gewoon gelijk niet pikken en duidelijk maken dat over dat soort doodnormale leefgeluiden niet gediscussieerd wordt; is die nou helemaal gek geworden..........echt zulke onredelijke mensen moet je hard tegen zijn, anders houden de klachten nooit op. Dus als hij klaagt over doodnormale leefgeluiden; gelijk afkappen en in niet mis verstaande woorden duidelijk maken dat hij je reet kan kussen, maar jij doet je schoolwerk. Of op iets tactische wijze, maar je begrijpt de intentie wel neem ik aan. Niet eens hem het idee geven dat je bereid bent daarin ook maar enige concessie te doen.
Iedereen weet dat als je in een flat woont dat je dan heel veel meekrijgt van je buren

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:48

Maar sta je er open voor om eens te gaan luisteren dan? Want nu geloven jullie beide je eigen kant van het verhaal. Pas als je eens geluisterd hebt weet je of de buurman overdrijft of niet.

Je moet niet onderschatten hoe irritant rondlopen kan klinken. Ik word ook geregeld gek van mijn bovenbuurmeisje als die weer eens rond rent. Buurvrouw en haar vriend heb ik overigens nauwelijks last van. Ik heb laatst ook aangebeld na me een heel weekend te hebben lopen opvreten omdat dat kind vrijwel de hele dag en avond aan het rondspringen en rennen was.

Je moet er toch samen uit komen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 12:51

Met meer mensen fulltime thuis zitten, zullen irritaties ook groter worden denk ik.

Je kan vragen om te luisteren als je vriend boven loopt, maar als er geen plannen vanuit jullie zijn om dat geluid te dempen indien idd sterk aanwezig, heeft daar luisteren ook weinig nut.

Je kan de woningbouw vereniging bellen, wat jullie rechten/plichten/normen zijn en daar vanuit weer verder besluiten maken indien jullie niet overal aan voldoen.