Crematie zelf regelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:12

Ibbel schreef:
Esther schreef:
Je kunt een lichaam ook laten balsemen, dan heb je geen koeling nodig.

Nee, dat mag niet volgens de wet op de lijkbezorging, daar moet de minister toestemming voor geven. En die toestemming krijgt het koninklijk huis wel, maar een gewone sterveling niet.
Enige andere reden dat het mag is als het lijk naar het buitenland vervoerd moet worden.

Mijn moeder is ook gebalsemd, al is dat anders als hoe het bij het koningshuis zou gaan volgens mij.
Bij mijn moeder is al het bloed er uit getapt en er een of ander chemisch goedje in gespoten.
Ze heeft toen een week thuis op bed gelegen zonder koeling.
En ze is al die tijd net zo mooi gebleven als dat ze net overleden was.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:15

justdiesel schreef:
Mijn moeder is ook gebalsemd, al is dat anders als hoe het bij het koningshuis zou gaan volgens mij.
Bij mijn moeder is al het bloed er uit getapt en er een of ander chemisch goedje in gespoten.
Ze heeft toen een week thuis op bed gelegen zonder koeling.
En ze is al die tijd net zo mooi gebleven als dat ze net overleden was.

Dat heet thanatopraxie. Een lichte vorm van balsemen.

Prrrr

Re: Crematie zelf regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:21

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:30

Ik heb zelf een keer een technische crematie meegemaakt. Was te omschrijven als 'naar binnen via de achterdeur'. Overledene werd (met kist) naar binnen gebracht via een zij ingang, we konden nog kort afscheid nemen en toen was het gebeurd en ging de overledene meteen door om gecremeerd te worden.
Ik vond het zelf heel apart om mee te maken. Erg onpersoonlijk ook omdat er geen ceremonie was. Maar dat is misschien maar net wat je gewend bent natuurlijk!

Je kan zoveel zelf doen en er zijn ook zoveel opties. Het is denk ik misschien goed om een keertje informatie in te winnen bij een crematorium of een uitvaartonderneming. Hoeft niet meteen te betekenen dat je met ze in zee moet gaan, maar dan weet je wat er allemaal kan!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:33

Mijn moeder's uitvaart hebben we het geregeld zonder uitvaartondernemer.
We wisten dat mijn moeder ging overlijden en ook ongeveer wanneer, we hebben haar wensen goed kunnen bespreken. Ze wilde een kleine uitvaart, bescheiden zoals ze ook altijd geleefd had.

We zijn uitgekomen bij een klein crematorium met een soort sfeervolle huiskamer waar maximaal 35 mensen terecht kunnen. Het crematorium heeft de verzorging, het opbaren en het vervoer uitgevoerd en sturing gegevens tijdens de uitvaart.
Maar de verdere invulling, de kaarten, de muziek, de afscheidsavond de avond ervoor voor degene die hun steun wilden betuigen hebben we zelf geregeld.

We kijken er goed op terug, het 'geplande' afscheid viel zo zwaar, maar door de voorbereidingen hebben we de dagen rond het afscheid en de dagen tot de crematie kunnen besteden aan het afscheid en verdriet zonder geleefd te worden door alles wat geregeld en beslist moet worden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:35

Wij hebben mijn opa 2 jaar geleden laten opbaren in een oud klein plaatselijk kerkje, die niet meer als kerk dienst doet.
Daar een afscheid gehouden, foto's van hem en oma via een beamer laten zien.
Zelf de hapjes en drankjes geregeld. Die door de vrijwilligers van de kerk werden uitgedeeld.
De kaart hadden we al van te voren gemaakt, dus die hoefde alleen nog naar de plaatselijke drukker te worden gebracht met de juiste datum ed erop.
Bloemen ook via de plaatselijke bloemist.
Wel een uitvaartverzorger ons laten helpen met de kist, opbaren en auto.
Na de herdenking ben ik met mijn ouders naar het crematorium gereden in onze eigen auto, en aan de zijkant naar binnen gegaan.
We kregen 15minuten om afscheid te nemen, maar dat hadden we al in het kerkje gedaan, dus meer dan een hand op de kist leggen, en "dag opa" zeggen was meer dan genoeg.
Alles bij elkaar heeft het ons ongeveer € 800 gekost.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:45

Babootje schreef:
Mijn schoonvader is in het ziekenhuis overleden, maar van de zaal tot aan het mortuarium kost al tussen de 500-700 euro. Ziekenhuizen regelen dat via een eigen begrafenisondernemer en verdienen daaraan.
Onze begrafenisondernemer stond dus binnen 3 uur (want dat moet dan) bij het ziekenhuis om mijn schoonvader mee te nemen. Vond het ziekenhuis niet leuk, maar ze mogen dat niet tegenhouden..

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, en zowel mijn vader als mijn broertje zijn in een ziekenhuis overleden (verschillende) en beide keren hebben wij zelf de uitvaartondernemer geregeld en beide keren zijn ze pas de volgende dag thuisgekomen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 08:08

enny schreef:
Babootje schreef:
Mijn schoonvader is in het ziekenhuis overleden, maar van de zaal tot aan het mortuarium kost al tussen de 500-700 euro. Ziekenhuizen regelen dat via een eigen begrafenisondernemer en verdienen daaraan.
Onze begrafenisondernemer stond dus binnen 3 uur (want dat moet dan) bij het ziekenhuis om mijn schoonvader mee te nemen. Vond het ziekenhuis niet leuk, maar ze mogen dat niet tegenhouden..

Dat heb ik echt nog nooit gehoord, en zowel mijn vader als mijn broertje zijn in een ziekenhuis overleden (verschillende) en beide keren hebben wij zelf de uitvaartondernemer geregeld en beide keren zijn ze pas de volgende dag thuisgekomen.

Niet alle ziekenhuizen rekenen wat, maar als zij wat rekenen zijn de kosten ong 150E voor de eerste 24 uur.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:32

Heftig ts. Veel sterkte.
Mijn vader is bijna 2 jaar geleden overleden. Mijn ouders dachten erg goed verzekerd te zijn, maar achteraf bleek dat in de kleine lettertjes stond dat het een beleggingsverzekeringen was. Dagdag centjes..
Ze hebben wel een uitvaartondernemer in de arm genomen. Maar er zijn er aardig wat wezen praten en deze voelde erg goed. Dacht goed mee en heeft achteraf zelfs een mooiere auto gedoneerd dan we besteld hadden.
Mijn moeder heeft geholpen met de laatste verzorging, dat bespaarde personeel.
We hadden een heel eenvoudige kist die we zelf een gedicht op geschreven hebben, handjes van de kinderen er op, en hartjes er op geschilderd met acrylverf van de action.
Wij hebben de "dienst" thuis gehouden met naasten. Met muziek en teksten. Broodjes, koffie etc was er allemaal.
Kaarten hebben we wel gedaan, maar dat echt lowbudget en geen advertentie geplaatst.
Familie mocht niet mee naar het crematorium, dus met naar de auto dragen hadden ze een erehaag gemaakt en uitgezaaid. maar wij zelf mochten binnen nog afscheid nemen in een aparte ruimte.
Alles was perfect geregeld, ook hele goede nazorg gekregen voor mijn moeder mbt het afhandelen van de formaliteiten en emotioneel.
En dat allemaal lowbudget.
We kregen nadien vele complimenten over hoe knus en mooi alles was. Vooral de dienst thuis in een vertrouwde omgeving,
En dat was het ook echt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 21:53

Met dank aan al jullie opmerkingen, tips etc hebben we vandaag de knoop doorgehakt om toch inderdaad voor een begrafenisondernemer te gaan. NIet een standaard uiteraard, maar wel iets wat erg bij mijn zusje past.

Nog steeds de regie in eigen hand, geen dienst maar een kort samenzijn met de naaste familie en in plaats van het crematorium in haar woonplaats, eentje op iets afstand maar met veel meer mogelijkheden en, ook niet geheel, onbelangrijk, een veel fatsoenlijkere prijs. Die in haar woonplaats is onderdeel van Yarden en alleen de naam maakt al dat je gemiddeld 1000 euro duurder uitbent.

Het geeft rust om dit te bespreken en ook te regelen. Pittige dag gehad maar grote stappen gezet. Ook zij gaf aan dat het prettig is om dingen vast te hebben liggen. Voor haar maar zeker ook voor mij zodat er straks zo min mogelijk gedoe ontstaat met mijn moeder.

Ze gaat zelf een afscheidskaart ontwerpen die ik kan laten drukken als het klaar is. Ook dat vind ik persoonlijk veel fijner dan een standaard rouwkaart. De dienst is besloten dus daar hoeft het ook niet voor, de acute druk om zoiets per direct te versturen is er dan ook niet maar als ik voor die tijd een proefdruk heb laten maken, kan dat alsnog best snel geregeld worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 22:40

Fijn dat jullie hier op uit zijn gekomen, geeft inderdaad rust om dit samen te kunnen voorbereiden en te delen.

Maar wat een heftige en verdrietige tijd, ik wil jou en je zus heel veel sterkte wensen met een nog zo'n mooi als mogelijke tijd samen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:22

Heb je al een begrafenisondernemer?
Anders kan ik je absoluut Silentis uitvaartonderneming aanraden.
Hans is een ontzettend lieve man die alles kan regelen zoals jij dat wilt.
Niet zo'n grote onpersoonlijke uitvaartonderneming maar veel pwrsoonlijke zorg en je kan met al je vragen bij hem terecht.
Ik ken hem van stal en hij heeft het zowel bij mijn vader als bij mijn moeder geregeld.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 18:55

Heb verder het topic niet gelezen maar een kennis van mij is 2 jaar geleden haar dochter verloren aan een heftige ziekte. Zij heeft zelf alles geregeld. Ze is thuis opgebaard in haar eigen slaapkamer wat ze ook zelf heeft gedaan. Ze heeft thuis ook een afscheidsmiddag geregeld op hun eigen manier en ze heeft haar dochter in hun eigen rolstoelbus vervoerd naar het crematorium zonder dienst erbij.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 12:39

Mooi om te doen Maxie! Wij liepen tegen een behoorlijk aantal praktische dingen aan waarbij ik ook bij mezelf te rade ging of ik dat wel echt zelf wilde doen.....het antwoord was nee en daarom hebben we inderdaad nu een begrafenisondernemer in geschakeld.

Dus Silly, dank voor de referentie maar ik heb contact met een erg sympatieke maar vooral heldere man die gewoon antwoord geeft op onze vragen ipv in het ahh wat ontzettend erg met bijbehorende toon van de Yarden mevrouw. Die was gewoon ronduit irritant maar goed bij andere mensen werkt dat misschien wel.

Ja het geeft idd rust. Deze week gaat mijn zusje hopelijk antwoord van mijn moeder krijgen of ze daadwerkelijk bij het naar de oven brengen wil zijn en of het een probleem is als mijn vader er ook bij is. Geen idee of mijn vader dat wil. Mijn zusje heeft geen contact met ze maar goed ik wel en mijn andere zus ook en ze heeft bedacht dat mijn vader voor ons wel een enorme steun is (wat mijn moeder dus niet is) maar goed ook hier geldt weer, we hebben geen zin in gedoe.
Dat maakt het dus soms ook echt vervelend, dat je overal probeert bij na te denken en te regelen om iedereen maar een beetje koest te houden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:52

Ah wat goed! Ja deze man is ook zo fijn, goed dat je iemand gevonden hebt een sterkte alvast.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:58

Heel veel sterkte, ik wens voor jullie dat als het eenmaal zover is.
Alles gaat zoals jullie het wilden en met idd zo min mogelijk gedoe.
Zeker voor je Zusje, maar ook voor jou naderhand!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:23

daffodil, wat mooi dat jullie het samen kunnen regelen.

Ik begrijp heel goed dat mensen een gevoel hebben bij een uitvaart, want de uitvaart is er uit respect voor de overledene, maar ook voor de nabestaanden.
Voor het gevoel moet het dan vaak perfect zijn en helpt het bij een stukje rouwverwerking.

Maar als jouw zus haar eigen uitvaart compleet heeft kunnen regelen, maakt het straks niet uit of het somber of heel uitgebreid is, omdat jullie weten dat je alles doet zoals zij het zelf wilde.

Wij hebben helaas al wat directe naasten verloren en meestal waren er vooraf geen wensen besproken. Dan doe je samen je best en dat is altijd goed gegaan qua samen afspraken maken en gevoel achteraf.

Als laatste is mijn gehandicapte broer in 2017 vrij onverwacht overleden. Hij zou sws niet zijn eigen wensen vastleggen, maar had wel mee beslist bij de uitvaart van mn vader, dus dat hielden we in ons achterhoofd, zoals bij kist wel of niet zakken.
Hij was verzekerd bij Yarden en zij kwamen dan ook. Het was een ontzettend lieve vrouw en alles kon. Wij hadden geen bijzondere wensen en ze probeerde ons te begeleiden bij onze vragen en keuzes zonder iets te sturen in een richting. Ik belde om voorzichtig te vragen of nog 1 iemand kon spreken en dat was allemaal prima. Ook hoe je afscheid wil nemen, wie wat doet, wel of niet mag etc.

Maar in 1996 is ons eerste kindje overleden en waren we nog niet verzekerd. Het gebeurde ook onverwacht en we kregen via het zkh een uitvaart verzorger die ontzettend mee dacht. Toen hebben we hem zelf uit het mortuarium meegenomen in de auto, zelf in kistje gelegd en in grafje gezet. Niemand erbij en een rouwkaartje met een baby tintje eraan. Ook onwijs veel tijd gekregen voor alles.

Mijn eigen uitvaart hoeft ook niet met veel mensen en gedoe, maar ik vind het voor mijn man en zoon wel fijn als alles of al geregeld is of voor hun deels geregeld wordt. Ik heb daarom wat wensen al vastgelegd bij Monuta waar ik verzekerd ben.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:33

Omdat jullie zo fijn meeleven en meedenken, plaats ik dit verhaal....al is het alleen maar om iemand die ooit hetzelfde moet regelen, er iets van opsteekt en weet dat dit soort dingen echt niet nodig zouden moeten zijn.

Mijn moeder ligt dwars. Die vindt het maar niks dat ik het eea regel en vorige week zijn we daar samen geweest om wat dingen uit te leggen en haar hopelijk duidelijk te maken dat eea geregeld wordt zoals mijn zusje dat wil.

Twee dagen later krijg ik een app en mijn moeder vraagt nooit iets, die deelt opdrachten uit. Dus ik moet informatie inwinnen bij CVU, een uitvaartorganisatie. Niet omdat zij daar korting krijgt (200 euro) maar omdat volgens haar een hoop mogelijk is. Ik kijk op de website en zie best heldere prijzen en voorwaarden. Ik mail mijn verzoek voor een prijsopgave en omschrijf duidelijk (dat kan ik...) wat we wel en absoluut niet willen. Daarbij ga ik uit van de eenvoudige optie die op hun website 2350 euro kost maar er staat wel vanaf bij. Dat doet mijn alarmbellen rinkelen en ik wil dingen graag zwart op wit hebben.

Ik krijg antwoord....een prijsopgave van 4300 euro met daarin meerdere zaken opgenoemd waarvan ik aangegeven heb geen interesse in te hebben. Denk aan opbaren, dienst etc. Ook is het crematorium gebruikt, waarvan ik al direct aangegeven heb deze niet te hoeven gezien hun starre mogelijkheden (eigenlijk onmogelijkheden).

Ik denk prima, kwestie van nog duidelijker zijn dus ik mail terug en benadruk nogmaals de zaken die niet wenselijk zijn en stel nogmaals de vragen vanuit de eerste mail.
Opnieuw ontvang ik een antwoord....ze gaat niet in op een deel wat ik vraag maar neemt wel de gelegenheid baat om hun uitvaartcentrum te promoten terwijl ik heel duidelijk aangeef hier geen gebruik van te willen maken. Want we willen geen dienst ergens anders maar simpel een kort samenzijn met max 12 personen. Niet eerst naar de ene locatie en daarna naar het crematorium maar gewoon in een keer erheen. Hoe zij die kist daarheen doen, moeten zij weten maar wij willen geen stoet.

Ik mail dus nog een keer.....en ben nog iets duidelijker, vraag ook heel gericht naar het prijsverschil van 2000 euro, naar de kosten die er blijkbaar zijn maar niet op papier staan, naar een ander crematorium en benadruk dat ik de prijs van Gouda weet, maar dat zij er nu 3300 euro boven zitten en ik wil weten hoe da berekend is? Geen rare vragen toch?

Blijkbaar wel, ik ontvang een antwoord of ik mijn telefoonnummer wil geven, zodat eea telefonisch besproken kan worden. Daarnaast heb ik ineens een heel andere achternaam van hen gekregen. Heel bijzonder, lijkt me juist in deze branche toch wel belangrijk dat er secuur met gegevens omgegaan wordt. Ik wil dingen op papier dus ik antwoord nog een keer, nee liever niet, ik wil dingen zwart op wit zodat we niet achteraf geconfronteerd worden met een enorme nota. Ook geef ik aan dat het er nu sterk op lijkt dat er afspraken zijn met bepaalde instanties (Yarden dus). Ik benadruk nogmaals dat ik helder wil hebben waarvoor betaald wordt en geef tegelijk aan dat indien wat wij wensen niet mogelijk is, dat gewoon aangegeven kan worden, dan houdt het bij hen op.

Niet heel ingewikkeld zou je zeggen, maar wat schetst mijn verbazing, ik ontving wederom een mail met wat excuses voor mijn naam maar zonder uitleg, zonder berekening, zonder in te gaan op mijn vragen, nee dit keer krijg ik een afgrijselijk lelijk PDFje, opgemaakt door iemand die niet weet hoe je een printje recht op de printer legt zodat je een recht document krijgt. Hierin twee prijsopgaven, de ene zoals ik al in het eerste mailtje ontving en de tweede die ineens nog 1000 euro hoger is dan de eerste....

Ik denk hmmm ik bel toch maar even, maar kom niet langs de telefoniste. Ik word wat lang in de wacht gezet en krijg daarna te horen dat de bewuste mw net in bespreking gegaan is. Ik geloof er echt geen reet van maar ik mag een terugbelverzoek neerleggen. Ik geef het hierbij maar gewoon op en geef aan dat dit in mijn ogen zinloos is.

Terwijl ik dus net het eea zit te kopieren om door te sturen naar mijn zusje, valt mijn oog op het kleine logo onderaan dat lelijke pdf geval....en ja hoor, daar staat dus letterlijk wat ik al eerder in mijn mail aangaf, onderdeel van Yarden! Dat verklaart bij mij dus echt een hoop.

Ik heb overigens een heel prima partij gevonden die goed voldoet aan wat wij willen en ook nog eens rond het bedrag zitten wat wij in gedachten hadden. Kortom, nu alleen mijn moeder nog zien te overtuigen dat ze echt moet stoppen met dit soort dingen. Zoveel nutteloze tijd en energie.......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:39

Laat je moeder in deze gewoon haar mond houden, de wensen van haar dochter, jouw zus staan op één en geeft zij alleen orders dan, hoe moeilijk ook , geef maar de orders terug dat dit de wensen van je zus zijn en dat alles geregeld is, punt uit.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:40

Ja dat is dus wat ik net met mijn zus ook besproken heb, dat we echt nog duidelijkeer naar haar moeten zijn want anders houdt ze niet op vrees ik.....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:42

Prima en niet bespreken gewoon mededelen en geen tegenspraak dulden . Respect voor je moeders mening mag er zijn maar dat geld ook andersom.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:16

Ik heb de crematie van mijn moeder afgelopen juni georganiseerd/geregeld. weliswaar met uitvaartondernemer, maar ook een simpele crematie met zo'n 30 man. Mijn moeder was ''standaard'' verzekerd.

De totale kosten waren +-1500 euro (we hielden zelfs nog €50 over van de verzekering) incl. kaarten, kist, opbaring in het afscheidshuis, vervoer naar crematorium, crematie, hapjes en drankjes achteraf. plus de kosten van de uitvaartondernemer, in dit geval was het een hele fijne vrouw (ZZP-er) van de Monuta. Ceremonie duurde 45 minuten.
Ik heb dit zelf allemaal als erg prettig ervaren. Wij hebben in besloten kring afscheid genomen en alleen mijn oom en oudste zus heeft een klein praatje gehouden. Daarna wat mooie foto's van haar leven laten zien, en haar daarna naar de crematie-oven begeleid. Geen poespas, maar gewoon een simpele crematie zoals mijn moeder en wij dat wilde.

Hopelijk vinden jullie een mooi, passend afscheid. Alvast heel erg veel sterkte toegewenst voor nu en in de toekomst.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:42

@daffodil: naar aanleiding van je verhaal over je moeder en de uitvaartorganisatie die niet wil luisteren heb ik twee woorden voor ze: " ... en klaar!".

Je zus wil het op een bepaalde manier geregeld hebben en jij hebt dat voor en met haar gedaan. Respect! Dat mag je moeder ook best voor jullie hebben, hoe moeilijk ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:30

Jeetje Daffodil, wat heb jij een geduld met zulke mensen. Het was toch nog geen opdracht? Je vroeg vrijblijvend iets en bent ze niks verplicht.

Ik zou het bijna Yarden melden, want wij hebben voor mijn broer alles bij Yarden geregeld en herken deze gang van zaken niet. Je krijgt een nummer van je contact persoon die 24/7 bereikbaar is. Yarden zelf is wel lastiger bereikbaar.

Alles kon en mocht in principe. Onze fantasie ging niet zo ver, dus het was vrij standaard, maar hielden wel wat over.

Later is een vriend van mijn man overleden onverwacht en die had een mega uitvaart. Was echt heel bijzonder en totaal niet wat jullie willen, maar dat dat allemaal kon vond ik wel heel bijzonder. Het was ten eerste 's avonds omdat er echt bijna 1000 man kwamen en daarna ontzettend veel drank en hapjes.

Je moeder heeft het denk ik gewoon ook heel moeilijk en wil misschien ook iets doen. Ze doet het vast op de verkeerde manier, maar ik kan me wel voorstellen dat ze zich heel machteloos en nutteloos voelt. Neemt niet weg, dat de wensen van je zus gerespecteerd moeten worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 11:59

Ja Superpony ik overweeg dat ook nog, om dit bij Yarden neer te leggen. Ik had de directeur van deze organisatie al opgezocht op linkedin hahaha.

Ik denk ook dat mijn moeder het slecht heeft maar het stomme is dat je dan zou denken dat ze wel heel hard zou lopen voor mijn zus en dat gebeurt dus niet. Als mijn zus vraagt of ze langs komt, heeft ze nooit tijd, krijgt ze antwoord dat ze haar nagels, haar, afgesproken met vriendin etc. het is zo vreemd! Ze zwelgt in het drama maar tegelijkertijd wil ze er eigenlijk ook niets voor doen.

En ze verzint dus dingen in haar eigen hoofd zonder dat met iemand te overleggen. Toppunt is wel dat ze doodleuk vertelde dat ze met een uitvaartondernemer uit het dorp gesproken had en dat die echt aangaf dat er een hoop mogelijk was. Ze bleef maar zeggen Michel dit Michel dat, dus ik zeg wie is die Michel? Dus zij zegt ja dat is de lokale uitvaartondernemer. Dus ik vraag heb je daar een afspraak mee gehad dan? Zegt ze nee die kwam ik tegen bij de Aldi..........

En echt he, dan slaan nog net niet de stoppen bij mij door, dit soort dingen verzin je toch niet? En dat gebeurt dus aan de lopende band. Mijn zussen en ik zeggen wel eens tegen elkaar, wat is het toch bijzonder dat wij zo leuk geworden zijn met zo'n rare moeder en dat menen we nog echt ook. Ik weet ook echt niet of mijn oudste en ik straks het nog op kunnen brengen om "normaal" contact te onderhouden. Dat gaat geheel liggen aan hoe ze zich opstelt rondom het overlijden van mijn zusje.