Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herinneren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Vanaf welke leeftijd kan jij je dingen herinneren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:11

Ik denk dat ik 3/4 jaar was bij mijn eerste herinneringen. Ik weet nog één moment op de peuterspeelzaal en meerdere van toen ik net naar de basisschool ging (de eerste dag bijvoorbeeld weet ik nog goed).

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 00:36

Vanaf een jaar of 4/5 redelijk veel herinneringen.
Maar ook flarden van toen ik jonger was, zo weet ik dat mijn broertje was geboren, toen was ik anderhalf jaar. Het staat helder op mijn netvlies dat mijn zus en ik mochten komen kijken, dat we bij mijn moeder op bed zaten met zijn allen en dat mijn vader ons beschuit met muisjes bracht, dat was wel het summum, dat mijn vader dat bracht.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 01:06

Ik herinner me alleen emotioneel ingrijpende dingen van voor mijn 5e, zoals:

* ik werd gestoken door een wesp op de peuterspeelzaal, ik was jonger dan vier; ik weet nog dat de wesp op het stuur van een fietsje zat, en dat ik mijn hand er op had gelegd. :(:)
* angst voor de "prikpen" waarmee je moest werken in de peuterspeelzaal (wel erg veel prik-dingen hier :') )
* toen mijn ouders me 'de waarheid' vertelden over sinterklaas nadat ik die geraden had (ik was een jaar of 4/5), in de slaapkamer omdat mijn jongere broertje in de woonkamer zat.

Ik kan me ook enkele plaatsen herinneren (oude huis, peuterspeelzaal, klaslokalen) van toen ik 3 of 4 was, daar zou ik mijn weg nog wel kunnen vinden.

Deze emotioneel ingrijpende momenten zijn trouwens vaak angst of pijn. Er is wel eens onderzoek naar gedaan, waaruit ook bleek dat sterke emoties kunnen leiden tot herinnering die zich niet of minder vormt als zo'n prikkel er niet is.

Verder heb ik best veel verdrongen (of ben ik gewoon vergeten), maar vanaf rond mijn 7e/8e kan ik een groter aantal 'belangrijke' momenten herinneren (belangrijke toetsen, met vriendjes spelen, mijn eerste hond ophalen), en soms flarden van meer alledaagse herinneringen (zoals in bad of op vakantie), maar de echt dagelijkse gang van zaken (wat deed ik op school elke dag? Wat voor spreekbeurten heb ik gedaan? Welke vrije-tijds activiteiten deed ik?) komen pas vanaf rond een jaar of 10, en pas vanaf dan kan ik me heel veel alledaagse dingen herinneren.

Ik denk dat ook toen pas het begrip kwam dat ik echt een persoon met een eigen leven was, hoe gek dat ook klinkt. Daarvoor was ik me toch minder zelfbewust hiervan, wat er waarschijnlijk aan bij heeft gedragen dat dingen niet echt "opgeslagen" en geanalyseerd werden. Of ze zijn gewoon inmiddels niet meer in het lange-termijn geheugen door gebrek aan gebruik. :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 01:08

Ik weet een paar dingetjes van de peuterspeelzaal dus voor mijn 4e, heel misschien dat hiervan al iets op eind mijn 2e was??

Toen ik anderhalf was is mijn broertje geboren, hier kan ik mij niets van herinneren, dat monster was er gewoon -O-

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 01:12

Een paar kleine dingen vanaf de basisschool, en soms krijg ik zo'n dejavu gevoel maar kan me het dan niet actief herinneren totdat iemand anders het benoemd.

Maar ben 6 jaar geleden op mijn hoofd gevallen en ben sindsdien wel heel veel kwijt, alsof het achter een deur zit waar ik de sleutel nog niet van heb, en wat ik van mijn kindertijd me nog herinner is bijna alleen maar de mindere dingen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 01:36

Van voor mijn derde: hoe ik het liefst in mijn bed lag: op mijn knietjes, kont met luier omhoog, hoofd recht naar beneden met mijn neus naar boven geklapt. Ik heb dat nooit tegen iemand gezegd (klinkt behoorlijk stom en ziet er volgens mij ook zo uit) totdat ik een oppasbaby precies hetzelfde zag liggen. Schept een band :))

Nog wel andere dingen: de trap naar boven, de mand met kadootjes bij de open haard met Sinterklaas, schommelen op zolder als mijn moeder de was ophing (de geur van schone was), de zandbak achter de achtertuin, het rozenperk in de tuin, ook het rozenperk bij mijn grootouders waar ik ingedonderd ben toen ik nog geen vier was, alleen thuis zijn met mijn moeder toen ik nog niet naar school mocht, mijn zus ophalen uit het ziekenhuis toen ze geopereerd was (laat zich ook mooi dateren, toen was ik nog geen drie)... best veel eigenlijk. Veel plaatjes waar geen foto's van zijn, maar weinig gebeurtenissen.

Wat later weet ik meer, en ook meer gebeurtenissen: werkjes fröbelen op de kleuterschool, de brandweer daar op bezoek die fikkie stookten op het schoolplein, de wonderen van primaire kleuren in cirkels bij elkaar verven, en dat het dan een andere kleur werd. Ik kan het liedje dat we hebben ingestudeerd bij het jubileum van de kleuterschool nog zingen - waarom, zonde van de bits en bytes, maar toch.

Ik ben om de vijf jaar verhuisd, dus kan het ook goed aan het huis waar we woonden koppelen, en naar de school waar ik heen ging. Dat is wel handig.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 07:19

Ik was ongeveer 1,5. Ik wou in de schoenen van mijn papa lopen, natuurlijk ging dat moeilijk maar ik bleef stug proberen :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:31

Mijn lange termijngeheugen is volgens mijn familie eng goed. Als ze iets van vroeger willen weten, wanneer iets ook alweer was word ik meteen aangekeken. :=

Ik kan me nog veel details en zelfs geuren herinneren.
Dat gaat terug naar ongeveer mijn vierde, dus een tijdsbestek van zeker 30 jaar.