Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:43

tita schreef:
10 jaar is nog een kind, en jullie willen hem niet half uurtje alleen laten maar gewoon 3 uur of langer.
Voor mij dikke NO

Ik zou dit ook met de moeder bespreken zou het niet kunnen waarderen.
En wat ventje ervan vindt is bijzaak .....

Hij is een kind, niet achterlijk :o als het kind er klaar voor lijkt, gewoon doen.

Ik mocht in groep 6 al thuis een boterham gaan eten in de middagpauze. Dat vond ik leuker dan overblijven, niemand van mijn vriendinnen deed dat, dan ging ik liever met mijn ratjes knuffelen ofzo. Beetje dezelfde situatie als jouw zoon op de vrijdag BSO. Als ik in de middag alleen thuis moest blijven ging ik meestal met mijn buurmeisje spelen, dat was leuker dan alleen thuis zitten.
Er zijn al een paar goede afspraken genoemd, ik zou zeggen: probeer de vrijdag uit, dan kan hij later misschien ook de maandag gewoon naar huis. Voor een verstandig kind dat je hiermee wel wil vertrouwen vind ik het zeker geen rare leeftijd.
Ideetje nog: als je hem even laat bellen als ie thuis komt, met jou of zijn vader, kun je toch even kletsen, de dag doorspreken, vragen wat ie gaat doen enzo. Dan heb je minder dat leeg huis gevoel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:09

Mavelle schreef:
Dit lijkt me nou typisch iets wat je met zijn moeder moet overleggen, en kijken hoe zij hier in staat. Daarnaast zou zij met 5 minuten verderop een mooie achtervang kunnen zijn. En als het jochie er voor kiest om die paar uur bij z'n moeder door te brengen, waarom niet? Jullie zijn er toch niet.

Dit inderdaad...

Jullie hebben het (bijna) allemaal over haar zoon, maar het is haar zoon helemaal niet. Dus het is een zaak tussen haar partner en zijn ex.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:11

Is hij het al gewend om kortere periodes alleen te blijven?
Als hij echt niks gewend is kwa alleen blijven zou ik wel met een iets kortere periode beginnen maar anders moet het prima gaan.
Het is echt verschillend per kind bij welke leeftijd ze dit goed kunnen.

Gelijk alleen blijven en vriendjes meenemen zou ik zelf niet zo fijn vinden.
Hier mag niet iedereen mee naar huis wanneer er niemand is alleen zijn 2 echt vaste vriendjes die veel over de vloer komen vind ik wel oké maar ik ben dan wel korter weg dan 3 uur.

Ik zou m gewoon is 3 uur alleen laten bijv in het weekend en dan voor de zekerheid een beetje in de buurt blijven om te kijken hoe dat gaat.
Als dat goed gaat een paar vrijdagen proberen en als dat goed gaat zou ik hem voor de maandag zelf de keuze geven of hij alleen naar huis wilt of naar de bso wilt.

En zorgen dat hij altijd kan bellen dus altijd beltegoed of een abbo op zijn mobiel.
Ik vindt het eigenlijk best bizar dat er hier veel mensen pas alleen thuis waren vanaf de middelbare school, als je naar de middelbare gaat moet je toch al wel een beetje zelfstandig zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:15

Ik vind de leeftijd niet het probleem, de tijd wel. Drie uur is lang hoor. Als ik naar onze dochter kijk, die is bijna 10 en blijft soms een half uurtje max alleen thuis en dat is voor haar lang zat. Ik zou het rustig opbouwen. En langer dan een uur vanaf een jaartje of 11 a 12 afhankelijk van hoe het gaat.

Kmbrly

Re: Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:23

Ik geloof dat ik een jaar of 9 à 10 was.
Let wel school was 5huizen verder en mijn grootouders wonen langs ons.
Ook in de middag ging ik bij oma eten, even naar huis halfuurtje op de computer en terug naar school.

Zelfs als ze op vakantie waren zat ik alleen. En rond slaaptijd ging ik naar de buren om daar te slapen. :Y)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:25

Ik denk dat ik zo'n 10 jaar was? Ik had ook nog een iets oudere broer die er dan ook altijd was. Dus geen probleem. Was toch altijd druk bezig met computeren en gamen, dus ik vermaakte me wel. En als er iets was dan konden we gewoon naar één van de buren lopen. Hebben we ook maar 1 keer hoeven te doen, toen we hadden besloten om cupcakes te maken en er rook uit de oven kwam :')

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:27

Maar even voor het idee...
Ik was net een halve maand 12 toen wij (zus, tweelingzusje en ik) een eigen paard kreeg.
Afstand naar stal was 7 km, en ja dat fietste wij toen al alleen.

1,5 a 2 jaar eerder mochten wij al zelf naar de manege fietsen (5 km) voor paardrijles, en dan ook alleen terug. Dat was op dinsdag na school. En dan was school uit om half 4, paardrijles zal eenuurtje of 17:00 tot 18:00 geweest zijn, en dan ook nog terug fietsen.
En ja, dat deden mn zusje, buurmeisje en ik met zn 3-en, maar wel zelfstandig en zonder ouders erbij."

En nee, dat was echt niet gek of onverantwoord.

Hoe gaan jullie om met zelfstandig naar sport activiteiten gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:33

Ik moest tot aan de middelbare gewoon nee naar de bso. Echt verschrikkelijk tho. Vanaf m'n 15de /16de waren we wel eens een uurtje alleen thuis. Naar nu ik 22 dit jaar 23 ben, mag ik nog steeds niet meer als een paar uurtjes alleen thuis zijn. Als m'n ouders bijv een weekend weg zijn, moet ik maar ergens anders heen. Want alleen thuis is een no go.

Dus het is ook maar net wat jullie vinden kunnen. Als hij zich goed red en zich netjes aan afspraken kan houden ja waarom niet?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:01

Marije_1997 schreef:
Ik moest tot aan de middelbare gewoon nee naar de bso. Echt verschrikkelijk tho. Vanaf m'n 15de /16de waren we wel eens een uurtje alleen thuis. Naar nu ik 22 dit jaar 23 ben, mag ik nog steeds niet meer als een paar uurtjes alleen thuis zijn. Als m'n ouders bijv een weekend weg zijn, moet ik maar ergens anders heen. Want alleen thuis is een no go.

What... the... fiets? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:16

5/6 jaar op straat spelen met vriendjes en op de manege (niet echt onder toezicht)

8/9 jaar alleen naar school

10/11 jaar kon ik makkelijk alleen thuis blijven, urenlang in m'n eentje weg van huis gaan, alleen op buitenrit met mijn paard,...

14/15 ging ik niet meer mee op vakantie met m'n ouders en bleef ik meerdere weken alleen thuis

Tijden zijn wel veranderd en ik zou het wel anders doen denk ik :)
maar enkele uren alleen thuis moet met 10 jaar lukken hoor, hangt natuurlijk altijd van het kind af.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:17

Ik heb 3 kindjes: 5 - 7 - 9 jaar.
Als ik even kort weg moet dan laat ik ze samen thuis: tot max 30 min. Moet ik langer weg bv 1 uur dan neem ik de jongste mee. De oudste kan alleen gerust 2 uur thuis blijven. Hij geeft zelf ook aan dat hij dit helemaal niet erg vind. Meestal krijgt hij dan een klusje (vb even stofzuigen) en dan mag hij kiezen wat hij zal doen. We spreken dat goed af op voorhand. Als hij iets anders wil doen dan telefoneert hij altijd.
Ik vind even alleen thuisblijven wel anders dan alleen thuiskomen. Dat hebben ze bij mij tot nu nog nooit gedaan. In de paasvakantie zou de jongste normaal in de voormiddag een zwemstage doen en dan zou hij alleen naar huis komen en alleen blijven tot mijn man gedaan heeft met werken. Hij ziet dat zitten zegt hij zelf, ik ben er toch een beetje ongerust over.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:24

Whale schreef:
Marije_1997 schreef:

What... the... fiets? >;)

Wat denken ze dan dat er kan gebeuren Marije?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:25

Marije_1997 schreef:

Dus het is ook maar net wat jullie vinden kunnen. Als hij zich goed red en zich netjes aan afspraken kan houden ja waarom niet?

:') >;) Dat is toch een grapje mag ik hopen? Is er een bepaalde reden waarom je ouders je nu nog steeds niet alleen thuis laten? Je bent nochtans volwassen... Maar moest mijn kind een of andere beperking hebben en niet zelfstandig alleen kunnen wonen is dat natuurlijk iets anders. Of ja, als ze weten dat je vrienden uit nodigt of er eens iets gebeurt is in het verleden en je heel het hok op stelten zet...

Ik herinner me ook wel dat ik 15 was en mijn moeder op vakantie ging en ik toen nog geen nacht alleen mocht blijven, dus moest ik naar mijn vader. Intussen is dat gelukkig geen probleem meer, vanaf ik 17 was mocht het denk ik wel.

Voor TS, heb nog even gegoogeld voor je en de meeste websites (politie, kind en gezin...) geven de volgende richtlijnen en zijn vrijwel hetzelfde:
> 7 jaar: je laat je kind nooit alleen thuis
8-10 jaar: Begin met oefenen overdag, laat je kind niet langer dan een half uur alleen
11-12 jaar: Laat je kind niet langer dan 2 uur alleen
12-15 jaar: Je kind kan prima alleen blijven maar niet 's nachts
16 jaar en ouder: Je kind kan een nacht alleen blijven

Ik zou je kind dus pas echt alleen laten vanaf 12 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:29

CalipsoLover schreef:
Marije_1997 schreef:

:') >;) Dat is toch een grapje mag ik hopen? Is er een bepaalde reden waarom je ouders je nu nog steeds niet alleen thuis laten? Je bent nochtans volwassen... Maar moest mijn kind een of andere beperking hebben en niet zelfstandig alleen kunnen wonen is dat natuurlijk iets anders. Of ja, als ze weten dat je vrienden uit nodigt of er eens iets gebeurt is in het verleden en je heel het hok op stelten zet...

Ik herinner me ook wel dat ik 15 was en mijn moeder op vakantie ging en ik toen nog geen nacht alleen mocht blijven, dus moest ik naar mijn vader. Intussen is dat gelukkig geen probleem meer, vanaf ik 17 was mocht het denk ik wel.

Voor TS, heb nog even gegoogeld voor je en de meeste websites (politie, kind en gezin...) geven de volgende richtlijnen en zijn vrijwel hetzelfde:
> 7 jaar: je laat je kind nooit alleen thuis
8-10 jaar: Begin met oefenen overdag, laat je kind niet langer dan een half uur alleen
11-12 jaar: Laat je kind niet langer dan 2 uur alleen
12-15 jaar: Je kind kan prima alleen blijven maar niet 's nachts
16 jaar en ouder: Je kind kan een nacht alleen blijven

Ik zou je kind dus pas echt alleen laten vanaf 12 jaar.

Dat is iets tussen mij en mijn ouders. Waarom ze nu nog steeds niet willen dat wij alleen zijn voor bijv meerdere dagen. Het is niet dat ik niet voor mezelf kan zorgen etc. Want ik ben zeer zelfstandig en leef meer langs m'n ouders heen dan dat ik met ze ben zeg maar. Ik ga ook geen redenen noemen en er op in.

Het gaat hier om de vraag vanaf wanneer je alleen thuis was. Dat verschilt per gezin en ik denk dat je als ouder dit zelf moet bepalen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:34

Nu ja, is het wel nog altijd om TS een richtlijn te geven en ik denk dat jij dan wel een uitzondering bent, dus misschien niet echt relevant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:37

Iedereen mag toch gewoon een reactie plaatsen.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:40

Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat mensen 10,5 jaar echt te jong vinden. Als ze 11.5 jaar oud zijn, gaan ze naar de middelbare school. Dan wil je toch dat je kind goed voorbereid is? Vanaf dat moment zullen ze zelfstandig fietsen, vaak alleen thuis zijn (ook bij anderen), zelf op pad gaan na schooltijd en in de avonden...

Ik was 9 jaar oud toen ik een middag zelf thuis mocht blijven, dat ging prima. :) Mijn oppaskinderen van 10 jaar mogen ook gerust een middag alleen zijn, zelfstandig naar de (super)markt enzovoort.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:57

Of je staat braaf op het schoolplein te wachten op je kind en die gaat buitenspelen met vriendjes.
Heb je ook geen zicht op wat ze doen.

Op een gegeven moment merk je aan het kind dat hij/zij weer meer aan kan qua vrijheid.
Langer alleen blijven. Zelf in de keuken een ei bakken. Het hoort erbij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:00

Djali schreef:
Iedereen mag toch gewoon een reactie plaatsen.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het gewoon wat bizar (zoals vele denk ik dan) terwijl er dan geen verdere uitleg aan gegeven wordt. Nou ja ieder zijn keuze wat je wel en niet zegt, maar dan moet je ook niet verbaasd zijn dat andere dat zijn.

Celestial schreef:
Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat mensen 10,5 jaar echt te jong vinden. Als ze 11.5 jaar oud zijn, gaan ze naar de middelbare school. Dan wil je toch dat je kind goed voorbereid is? Vanaf dat moment zullen ze zelfstandig fietsen, vaak alleen thuis zijn (ook bij anderen), zelf op pad gaan na schooltijd en in de avonden...

Ik was 9 jaar oud toen ik een middag zelf thuis mocht blijven, dat ging prima. :) Mijn oppaskinderen van 10 jaar mogen ook gerust een middag alleen zijn, zelfstandig naar de (super)markt enzovoort.

Daarom zou ik zeggen, begin op die leeftijd met 30min-1 uurtje alleen blijven maar een kind van 10 jaar zou ik niet 3 uur alleen laten. Meer omdat 'wat als er dan iets gebeurt' scenario. Niet omdat je een kind van die leeftijd nog niet vertrouwt.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:03

Mijn ene kind mocht toen hij 10 was best even alleen blijven, maar niet als ik op het werk was ( mijn man werkt op 1,5 uur rijden afstand en ik kan soms echt niet weg). Da mocht hij pas toen hij naar de t middelbare ging. Nu mijn dochter ook op de middelbare zit zijn ze wel eens even alleen thuis als wij beide werken. Maar dat is misschien 1x per maand en uurtje of 2.

Maar de manege mag mijn dochter niet alleen op de fiets ( wel met vriendinnen).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:13

Celestial schreef:
Ik vind het persoonlijk vrij bizar dat mensen 10,5 jaar echt te jong vinden. Als ze 11.5 jaar oud zijn, gaan ze naar de middelbare school. Dan wil je toch dat je kind goed voorbereid is?

Je kunt emotionele groei niet echt afdwingen of versnellen eigenlijk. Als een kind er klaar voor is, prima, maar als een kind het nog niet kan is het waarschijnlijk zinvoller om gewoon iets anders te vinden en even te wachten, en kijken of het na een tijdje alsnog gewoon komt zonder dat je dat per se hoeft te oefenen.

Citaat:
Vanaf dat moment zullen ze zelfstandig fietsen, vaak alleen thuis zijn (ook bij anderen), zelf op pad gaan na schooltijd en in de avonden...

Ik geloof niet dat ik in de avond al zelfstandig weg mocht op mijn 11e, maar afgezien daarvan: er is best een groot verschil tussen alleen weg zijn terwijl je weet dat er iemand thuis is, en alleen thuis zijn. Niet in het praktische kunnen, maar wel in hoe dat emotioneel voelt. (Maar ook in de kans op verloren sleutel of telefoon en wat je dan doet.)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:14

Ik ben echt verbaasd om te lezen hoe jong kinderen alleen thuis worden gelaten, en dan ook voor langere tijd. Mijn dochter wordt deze week 11 en die laat ik niet alleen thuis nee. Daar kunnen we het over een jaar of 2 eens over gaan hebben als ze op de middelbare zit, maar ik zou me er zeker niet goed bij voelen om haar nu alleen te laten thuis. Zij zelf wil het trouwens ook niet. Misschien dat het per kind verschilt wanneer ze daar aan toe zijn.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:23

Zoals al eerder vermeld in het topic ligt het natuurlijk per kind anders.
Ik lette op mn 10e/11e soms ook al op mn 10 jaar jongere broertje als mn moeder even met de hond liep/boodschapje deed. Paste vanaf 12 jaar ook al op mijn oppaskindje op die toen n baby was. Dus denk dat het heel erg per kind verschilt. Hier konden wij ook altijd als er iets was naar de buren aan de zijkant, overkant en op de hoek van de straat (2 huizen verderop). Dus dat was natuurlijk ook goed te doen. Toen ik 10 was ging ik ook al alleen op de fiets naar de winkel/bakker bv.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:25

Onze zoon is nu bijna 9.5 en is af en toe overdag een paar uurtjes alleen thuis.nooit meer dan 2.5 uur per keer. We vertellen het hem altijd van te voren en hij weet ook dat als er iets is hij altijd bij 1 van de buren terecht kan. Tevens ligt er een noodgevallentelefoon in de kast die hij kan gebruiken. Hier staan onze nummers en die van oma en opa voor geval van nood. Denk ook dat het een beetje van het kind zelf afhangt. Onze zoon is al redelijk zelfstandig en heeft absoluut geen probleem met alleen thuis zijn. Maar er zijn ook kinderen die jonger in hun hoofdje zijn of juist bang om alleen thuis te zijn. Wij doen het altijd in overleg met hem. Wil hij niet alleen dan regelen we oppas of gaat hij met ons mee maar dat gebeurt wigwnlijk bijna nooit

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:25

Shadow0 schreef:
Ik geloof niet dat ik in de avond al zelfstandig weg mocht op mijn 11e, maar afgezien daarvan: er is best een groot verschil tussen alleen weg zijn terwijl je weet dat er iemand thuis is, en alleen thuis zijn. Niet in het praktische kunnen, maar wel in hoe dat emotioneel voelt. (Maar ook in de kans op verloren sleutel of telefoon en wat je dan doet.)

Toen ik naar het middelbaar ging en les had tot 5 uur en het in de winter al pikke donker was, fietste ik ook gewoon 30 minuten terug naar huis. Dan kwamen mijn ouders me echt niet telkens halen.