Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ghostattack

Berichten: 11489
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:34

Oh dit vind ik echt interessant! NS en ProRail zijn klanten van ons, dus ik hoop daar ooit nog eens een opdracht te doen :D

Hoewel ik zelf nooit meer met het OV reis omdat ik in een gat woon met niet zo'n fantastische verbinding :+

Hoe wordt bepaald welk soort materieel op welk traject rijdt? Ik heb jarenlang Tiel Utrecht gereisd en dat was 99% dezelfde soort sprinter. Heel af en toe een oud geval en dan waren alle reizigers van de leg :P

Pepperrr

Berichten: 8422
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:39

Vjestagirl schreef:
Amy223 schreef:
Toiletten leeg? :o?
Alles valt toch op het spoor of was dat alleen vroegah?


Dat was vroegah. Tegenwoordig heeft iedere trein een tank waarin alles opgevangen wordt.


Heb echt medelijden met de mensen die die leeg moeten halen. Heb ooit gezien hoe dat gaat, wel met een grote slang die het eruit zuigt, maar toch. Die stank zal niet te harden zijn :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:42

Vjestagirl schreef:
Ik heb toevallig gisteren gehoord hoe ze in Zwitserland zo super punctueel kunnen rijden, en ook de hele winter rijden.
Punctualiteit: ze bouwen bij iedere trein 10 minuten marge in tussen ieder station. Dat betekend enorm lange ritten en hele lange stops op ieder station, maar wel perfecte punctualiteit.
Rijden in de winter: ze doen al het onderhoud aan het spoor in de zomer, als er 0 kans op sneeuw is. Vanaf het moment dat het zou kunnen gaan sneeuwen wordt iedere monteur in een hokje naast een wissel gezet, met een bezempje en een schep. Die maken dan continue de wissels schoon. In Nederland kunnen we ons dat niet voorstellen

Tja maar dat zal geen trein om de 5 minuten zijn. Als we hier bij alle wissels iemand neer moeten zetten dan hebben we geen enkele werkloze meer in NL :') . En niet te vergeten dat elke keer het spoor buiten dienst moet worden genomen als het mannetje met de bezem gaat vegen |o

Vjestagirl

Berichten: 26917
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:43

Ghostattack schreef:
Oh dit vind ik echt interessant! NS en ProRail zijn klanten van ons, dus ik hoop daar ooit nog eens een opdracht te doen :D

Hoewel ik zelf nooit meer met het OV reis omdat ik in een gat woon met niet zo'n fantastische verbinding :+

Hoe wordt bepaald welk soort materieel op welk traject rijdt? Ik heb jarenlang Tiel Utrecht gereisd en dat was 99% dezelfde soort sprinter. Heel af en toe een oud geval en dan waren alle reizigers van de leg :P


In principe staat dat gewoon van te voren vast, voor iedere rit. Dat wordt bepaald aan de hand van of het een intercity of een sprinter is, of het een spitstrein is of niet en aan de hand van reizigersaantallen. Daarom is het bijvoorbeeld ook mogelijk voor reizigers (en personeel) om te melden als een trein overvol zit. Als die melding vaak binnenkomt wordt er gekeken of er ander mat geplanned moet worden.

Als er iets anders dan gewoonlijk rondrijdt dan is er waarschijnlijk een verstoring gaande, de dag ervoor een grote verstoring geweest, of is het gebruikelijke mat op wat voor manier dan ook niet beschikbaar. Om dan te zorgen dat we tóch alle reizigers kunnen vervoeren, wordt er ander mat van een rangeerterrein 'geplukt'

Vjestagirl

Berichten: 26917
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:43

Gloa schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb toevallig gisteren gehoord hoe ze in Zwitserland zo super punctueel kunnen rijden, en ook de hele winter rijden.
Punctualiteit: ze bouwen bij iedere trein 10 minuten marge in tussen ieder station. Dat betekend enorm lange ritten en hele lange stops op ieder station, maar wel perfecte punctualiteit.
Rijden in de winter: ze doen al het onderhoud aan het spoor in de zomer, als er 0 kans op sneeuw is. Vanaf het moment dat het zou kunnen gaan sneeuwen wordt iedere monteur in een hokje naast een wissel gezet, met een bezempje en een schep. Die maken dan continue de wissels schoon. In Nederland kunnen we ons dat niet voorstellen

Tja maar dat zal geen trein om de 5 minuten zijn. Als we hier bij alle wissels iemand neer moeten zetten dan hebben we geen enkele werkloze meer in NL :') . En niet te vergeten dat elke keer het spoor buiten dienst moet worden genomen als het mannetje met de bezem gaat vegen |o


Oh nee, dat klopt! Die rijden 2x per uur. Daarom is het hier ook absoluut niet haalbaar :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:47

deksel schreef:
Hoe werken de slagbomen bij een spoorovergang? Zit daar ook ergens een sensor in de buurt?

Vind het echt heel interessant, is soms zo erg dat ik het NS forum ga doorlezen :+.

Ja in het spoor zitten sensoren die de trein aankondigen en afhankelijk van de plaatselijke snelheid de overweg in werking stellen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40575
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:55

Ah leuk een ns soort van topic. Als ex ns er ligt mijn hart er nog steeds. <3 ondanks dat ik er noodgedwongen ben weggegaan door ziekte. Ik zat aan de technische onderzoekskant en test van materialen (alles wat niet van metaal, hout of textiel is :+ ) en na ongevallen de technische kant mee bekijken of daar oorzaken waren voor het ongeluk. ex heeft meegwerkt aan het treinnummervolgsysteem ooit.

Voor de bevroren wissels zijn er wisselverwarmers, destijds werkten die met slangen, al waren ze aan het omwisselen naar electrisch verwarmen toen. Weet niet waar ze daarin nu staan, ander probleem bij flinke vorst, het koppelen van treinstellen kan een probleem zijn als materiaal te hard en stug is geworden zodat ze niet te koppelen zijn.

Wat dan weer werk voor vjestagirl opleverd :P .

Wat betreft de spoorbomen, alle treinen hebben een systeem waarmee ze gelocatliseerd worden op het spoor. Deze info komt bij de treinverkeersleiding terecht die op grote schermen kunnen zien welk treinstel waar zit.

Datzelfde systeem reageert ook met kastjes die rond het spoor zitten, bv overwegen, bij wissels, waar snelheidsbeperkingen zijn enz. Als bv een machinist te hard rijdt op een traject of er staat een sein op rood en hij reageert daar niet snel genoeg op. Grijpt dat systeem ook weer in en vertraagd de trein automatisch. De spoorbomen reageren er ook op. Als een trein gesignaleerd wordt binnen zoveel meter van de overweg gaat deze automatisch dicht, of gaan de lampen en bellen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:03

Ghostattack schreef:
Hoe wordt bepaald welk soort materieel op welk traject rijdt? Ik heb jarenlang Tiel Utrecht gereisd en dat was 99% dezelfde soort sprinter. Heel af en toe een oud geval en dan waren alle reizigers van de leg :P


We hebben inmiddels behoorlijk wat verschillende type sprinters.

Als ze een dienstregeling bouwen dan kijken ze qua inzet naar reizigerscapaciteit, rijsnelheid, onderhoudslocaties en bevoegdheid van het personeel wat erop moet rijden.

Nieuwe treinen worden in eerste instantie maar op een klein traject gebruikt zodat ze maar een relatief kleine groep mensen hoeven op te leiden en ze goed kunnen testen en kinderziektes oplossen.

Sellyxx

Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:31

Wat een leuk topic! Heel leuk om te lezen hoe die treinen 's nachts/'s ochtends allemaal klaar worden gezet om weer aan het werk te gaan. Ik zie het gelijk helemaal voor me (als een soort film) waar ik
als ik er teveel over nadenk treinen een ziel ga geven, die dan ook weer elke ochtend beginnen aan een lange werkdag en 's nachts netjes worden verzorgd. :') Maar wel grappig dat je zelf altijd zonder erover na te denken 's ochtends instapt en er niet over nadenkt (ik niet i.i.g.) dat die trein daar ook niet zomaar is gekomen.


Ik bedenk me opeens dat ik mij al heel lang iets afvraag. Hoe wordt de trein schoongemaakt? Ik zag pas volgens mij ergens een putje in de vloer en toen dacht ik, dat is handig; dan kan je bijv. een hogedrukspuit of i.i.g. een emmer water (bij wijze van spreke) over de vloer gooien, trekker eroverheen en dan loopt het zo weg, leek me ideaal :j (Op werk maken wij zo onze vitrines schoon). Maar toen dacht ik, hmm kan al het materiaal daar wel tegen? + in treinen waar je zowel een boven als benedenverdieping hebt. Dus stel dat je dan het 3e klasgedeelte (zo noem ik altijd het gedeelte waar je instapt :') ) schoonmaakt dan stroomt het water naar beneden de 2e klas in. := Naja waarschijnlijk raakt deze hele redenering kant nog wal maar je moet toch ergens over nadenken als je in de trein zit *D

Oja en er zullen vast dingen zijn die dagelijks gedaan worden qua schoonmaken, en andere dingen wekelijks of maandelijks of ....? :D

Vjestagirl

Berichten: 26917
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:35

Sellyxx schreef:
Wat een leuk topic! Heel leuk om te lezen hoe die treinen 's nachts/'s ochtends allemaal klaar worden gezet om weer aan het werk te gaan. Ik zie het gelijk helemaal voor me (als een soort film) waar ik
als ik er teveel over nadenk treinen een ziel ga geven, die dan ook weer elke ochtend beginnen aan een lange werkdag en 's nachts netjes worden verzorgd. :') Maar wel grappig dat je zelf altijd zonder erover na te denken 's ochtends instapt en er niet over nadenkt (ik niet i.i.g.) dat die trein daar ook niet zomaar is gekomen.


Ik bedenk me opeens dat ik mij al heel lang iets afvraag. Hoe wordt de trein schoongemaakt? Ik zag pas volgens mij ergens een putje in de vloer en toen dacht ik, dat is handig; dan kan je bijv. een hogedrukspuit of i.i.g. een emmer water (bij wijze van spreke) over de vloer gooien, trekker eroverheen en dan loopt het zo weg, leek me ideaal :j (Op werk maken wij zo onze vitrines schoon). Maar toen dacht ik, hmm kan al het materiaal daar wel tegen? + in treinen waar je zowel een boven als benedenverdieping hebt. Dus stel dat je dan het 3e klasgedeelte (zo noem ik altijd het gedeelte waar je instapt :') ) schoonmaakt dan stroomt het water naar beneden de 2e klas in. := Naja waarschijnlijk raakt deze hele redenering kant nog wal maar je moet toch ergens over nadenken als je in de trein zit *D

Oja en er zullen vast dingen zijn die dagelijks gedaan worden qua schoonmaken, en andere dingen wekelijks of maandelijks of ....? :D


U vraagt, wij maken video's :D


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 40575
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:36

De buitenkant zijn wasstraten voor :D grappig om dat te zien. Binnen destijds schoonmaakploeg dweil waterzuigers enz. Maar dat kan natuurlijk ook inmiddels aangepast zijn. Ben er al een hele tijd uit en helaas te weinig mogelijkheid nog met de trein te rijden.

Wel worden de materialen die gebruikt worden aan de binnenkant uitgezocht op hun bestendigheid. Worden getest op oa verwijderen van grafiti, destijds uitgedrukte sigaretten en nicotine aanslag. Bestendigheid tegen chemicalien. Op grof geweld enz. Best leuke testen, heerlijk losgaan met hamer, grafitispuiten, mes uitproberen op de bankbekleding enz. *\%/* ~~}>

Is echt leuk om te zien hoe de dubbeldekkers er nu uitzien en hoe de materialen zich houden. :))

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:05

Vjestagirl schreef:
Amy223 schreef:
Toiletten leeg? :o?
Alles valt toch op het spoor of was dat alleen vroegah?


Dat was vroegah. Tegenwoordig heeft iedere trein een tank waarin alles opgevangen wordt.

Dus je mag wel plassen als de trein stil staat? :oo

Nayomie
Berichten: 32849
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:08

Oh dat is ook nieuw voor mij. Ik zie namelijk regelmatig toiletpapier en poep op het spoor naast een perron liggen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:49

Ja treinen met een biobak kan je ook bij het station gewoon gebruiken.

Maar er rijden ook nog treinen rond met een oude stortkoker en die mag je alleen rijdend gebruiken.

Nayomie
Berichten: 32849
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:55

Gloa schreef:
Ja treinen met een biobak kan je ook bij het station gewoon gebruiken.

Maar er rijden ook nog treinen rond met een oude stortkoker en die mag je alleen rijdend gebruiken.

Zat er nét naar te kijken bij de IC waar ik net naast stond te wachten. Die had nog een een mooi pijpje eronder hangen _O-

theadora99

Berichten: 3749
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:59

Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Nou dit werkt dus niet altidj. Ik zat laatst in de sprinter van Eindhoven richting Weert en dat ding zegt ineens dat we bij Tilburg zijn. ik helemaal paniek dat ik de verkeerde trein had :')

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:24

Waarom gaat een trein soms van +5 naar +10 naar +15 naar niet rijden? Er is vast niet een soort algemeen protocol met een eenduidig antwoord. Maar het gebeurt regelmatig met de trein die ik s ochtends neem en ik vraag me dan vaak af wat er achter de schermen gebeurt.

Moet wel zeggen dat het me weinig stoort. Heb zelf bij de klantenservice van NS gewerkt dus weet redelijk hoe dingen achter de schermen werken en hoe weinig 'jullie' eraan kunnen doen, puur nieuwsgierig dus :))

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 51741
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:25

theadora99 schreef:
Bubblewrap schreef:
Jaah, vragen-vuur-topic!

Hoe werkt het automatisch omroep-riedeltje in de trein?
'Het volgende station is x'

Ik kan me alleen digitaal voorstellen, maar hoe weet de trein dan welk traject het is en welke riedel hij af moet spelen? :+

Nou dit werkt dus niet altidj. Ik zat laatst in de sprinter van Eindhoven richting Weert en dat ding zegt ineens dat we bij Tilburg zijn. ik helemaal paniek dat ik de verkeerde trein had :')

Ik had een keer dat ik de trein naar huis had (van Groningen naar een ander station in de provincie), hoorde ik de omroep ineens zeggen "Het volgende station is Hurdegaryp".... je wil niet weten hoeveel mensen er "in paniek" de trein uit wilden gaan :))

Uiteindelijk heeft de machinist de omroep uitgezet en is zelf gaan omroepen :+

juliedo24

Berichten: 1040
Geregistreerd: 15-04-12
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:27

Leuk topic.
Ik woon zelf in zwitserland en reis 3 uur per dag met de trein doordeweeks. Ben ook heel benieuwd hoe het kan dat ze hier zo stipt zijn. Ik woon hier nu sinds juli en kan alle keren van 3min+ vertraging op 1 hand tellen .
Dat ze hier op elk station 10 minuten marge hebben kan ik me bijna niet voorstellen. Op Zürich centraal staan de sprinters (S-Bahn) meestal ongeveer 7 minuten stil, de intercity's, interregio's en regioexpress wat langer. Zürich centraal is het grootste station van Zwitserland. In andere steden halen de treinen die 10 minuten echt niet. De intercity's en interregio's staan in de meeste steden 2-3 minuten stil (nou zijn plaatsen met 7000 inwoners hier vaak ook al steden). Dus mocht iemand er nog meer van weten ben ik benieuwd :D

Foaly

Berichten: 6109
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:33

Banjer schreef:
Ik had een keer dat ik de trein naar huis had (van Groningen naar een ander station in de provincie), hoorde ik de omroep ineens zeggen "Het volgende station is Hurdegaryp".... je wil niet weten hoeveel mensen er "in paniek" de trein uit wilden gaan :))

Uiteindelijk heeft de machinist de omroep uitgezet en is zelf gaan omroepen :+



Heb ik ook een x gehad idd. Trein naar Rodeschool, maar de omroep van de trein naar Delfzijl. Alleen had de machinist het niet door, was wel hilarisch toen we voorbij Sauwerd waren en de paniek en verwarring eenmaal gezakt was _O-

Zebrastreep

Berichten: 11193
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:34

Castilja schreef:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn studenten ov een jaar langer geldig blijft? (Zodat ik geen driehonderd euro per maand hoef te betalen aan reiskosten volgend studiejaar) :')


Same maar een lening op het mbo kan nu eenmaal maar 4 jaar stufie krijgen en een gratis ov kaart. Die van mij is nog wel verlengd met een half jaar is dat bij jou ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:38

Banjer _O-

Hoe zit het met de opvang van collega's die op kantoor zitten, en verstoringen in de dienstregeling proberen op te lossen, na pittige incidenten? Suicides, bommeldingen, aanreidingen of medische calamiteiten in de treinen.

Laatst een blog gelezen van de heftige kant van het werk dat ProRail incidentenbestrijders doen... Maar de meldingen zullen ook ergens bij Arriva/NS etc binnenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:52

Kaus schreef:
Waarom gaat een trein soms van +5 naar +10 naar +15 naar niet rijden? Er is vast niet een soort algemeen protocol met een eenduidig antwoord. Maar het gebeurt regelmatig met de trein die ik s ochtends neem en ik vraag me dan vaak af wat er achter de schermen gebeurt.

Moet wel zeggen dat het me weinig stoort. Heb zelf bij de klantenservice van NS gewerkt dus weet redelijk hoe dingen achter de schermen werken en hoe weinig 'jullie' eraan kunnen doen, puur nieuwsgierig dus :))

Die trein is op een bepaald punt met vertraging vertrokken. Gaandeweg loopt die vertraging op doordat hij zijn eigen rijweg kwijt is en moet wachten op andere treinen. Afhankelijk van het traject gaat zo'n trein op een gegeven moment zo gruwelijk in de weg rijden voor andere treinen dat ze hem opheffen.

Wat ook kan maar minder voorkomt is dat de trein een defect heeft wat is opgelost door de machinist maar terug is gekomen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9293
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:54

Ik lees mee...

Ben touringcarchaffeuse, maar kan ook ingezet worden als treinvervangend vervoer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:55

Bubblewrap schreef:
Banjer _O-

Hoe zit het met de opvang van collega's die op kantoor zitten, en verstoringen in de dienstregeling proberen op te lossen, na pittige incidenten? Suicides, bommeldingen, aanreidingen of medische calamiteiten in de treinen.

Laatst een blog gelezen van de heftige kant van het werk dat ProRail incidentenbestrijders doen... Maar de meldingen zullen ook ergens bij Arriva/NS etc binnenkomen.

Incidentenbestrijding van prorail zijn de mensen die ter plekke komen bij een verstoring. Kan een simpele defecte trein zijn maar ook aanrijdingen.