Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:17

Ik begrijp zelf niet zo goed waarom je het op Bokt vraagt, maar goed........Dan mag iedereen zijn mening geven. Alleen maar verwachten dat iedereen schrijft; ja, leuk doen! Is een beetje naief.

Ik vind het heel goed dat mensen wel nadenken over de gevolgen van kinderen krijgen/nemen en een ander daar ook op wijzen, want echt niet iedereen denkt verder dan zijn eigen voordeur.

Wij hebben zelf 1 ( volwassen ) kind en we vonden dat prima, maar later voor hem toch niet zo leuk. Alleen was zwanger zijn niet vanzelfsprekend en ik vond een te groot leeftijdsverschil toen het grootste obstakel. Naast de grote risico's die we zouden nemen.

Mijn tante heeft er 4, waar 1 en 2 3 jaar schelen. 2 en 3 schelen iets van 4jaar en 3 en 4 maar 1 jaar. Mijn tante zei altijd dat als je eenmaal nr 2 hebt, 3 ook gaat en 4 helemaal geen probleem meer is. En zij geeft ook altijd gewerkt, maar mijn oma paste wel veel op, ze konden het goed regelen thuis etc.
Die 4 hadden het op zich goed samen en nog goed contact.
Mijn tante zei ook; je moet ze niet gelijk willen trekken. Als je kinderen hebt zijn ze allemaal anders met ieder hun eigen behoefte. De een kan dus veel meer aandacht nodig hebben dan de ander.

Voor mezelf zou ik me afvragen waarom het kriebelt? Je bent nu net veel zwanger geweest en zit behoorlijk in de baby's. Ook als je een nr 3 krijgt houdt die periode ooit eens op en kan je niet elke keer weer toegeven aan die kriebels. Dat hoort ook bij kinderen krijgen, dat je periodes afsluit.

Meer kinderen wil niet zeggen ook dat ze het altijd goed met elkaar kunnen vinden etc. En ook dichter op elkaar geeft niet altijd die garantie.

Wij hebben in een gelovig dorp gewoond en daar zag ik meer grote gezinnen dan ik gewend was. Tegen anti conceptie zijn etc vind ik dan echt een slechte reden, maar ja.......

Vd week zag ik het extreme gezin 21 and counting, maar dat vind ik echt bijna strafbaar. En ik denk gelijk aan het praktische iof de mensen om ze heen. Helemaal als ze dan zeggen; we moeten maar een jaar apart slapen........We leven in een moderne tijd en je kan gewoon elke dag sexen zonder zwanger te worden, maar goed.......

Praktisch gezien is het meeste ingericht op een standaard gezin. Dat merkte wij ook vaak als je bijv een gezinspas kan kopen, is dat 2 ouders, 2 kinderen en wij hadden er maar 1.

Kan je de kinderen goed zelf onderhouden en ziet de toekomst er tot nu toe stabiel uit, zover je dat kan inschatten??
Wat mensen zeggen is echt wel waar. Het is een zware wereld waar je ze in zet. Wel is het zo dat ze daar nu in komen en niet beter weten. Voor hun zal dat weer gewoon zijn.
Onze zoon kan goed leren, heeft een goede baan etc. Maar dat kan heel anders zijn en dan is het pittig.

Ik ken oudere mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun kinderen en ook nog steeds financieel steunen.

Klinkt heel donker, maar als je echt nadenkt, moet je ver vooruit denken, alles meenemen in een beslissing en niet alleen nu de kriebels volgen. Hoewel ik denk dat als je het hier vraagt en het kriebelt, dat 3e kind er vast snel al komt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:17

Je kan ook geen topic openen of de moraalridders komen tevoorschijn, bah!
Hebben jullie nou niet in de gaten dat jullie een doodnormaal iets omkeren in iets bijna misdadigs!
Er wordt gewoon een vraag gesteld meer niet.
Lijkt inderdaad de Jehova’s wel met dat gedram.

Amandavd

Re: Drie baby's in 4 jaar tijd: is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:20

Je moet je niet afvragen of het te doen is voor jou als ouder, maar is het eerlijk voor je kinderen? Dat je drie kinderen wilt prima, daar oordeel ik niet over. Maar ik snap niet waarom dit binnen een bepaald tijdsbestek moet. Het is toch niet echt leuk voor je kinderen dat jij constant moet rennen en vliegen en je aandacht zo hevig moet verdelen. Dan zou ik ervoor kiezen om nog even te wachten zodat het wat eerlijker is verdeeld straks.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:23

Als je het zelf ziet zitten, en je weet zeker dat je je verantwoordelijkheid kan nemen en alle aandacht en liefde aan je kinderen kan geven , waarom niet?

Alleen... 9 maanden zwanger is 9 maanden ontzwangeren. Dat is een bekende regel in de wereld van verloskundigen, artsen en kraamverzorgenden :+
Je lichaam heeft die tijd echt nodig om te herstellen, ook al voel je je misschien na 6 weken weer topfit, gezond is het niet. Ik zou dus zeker nog 3 maanden wachten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:24

chanicha schreef:
Hebben jullie nou niet in de gaten dat jullie een doodnormaal iets omkeren in iets bijna misdadigs!

Datzelfde kun je zeggen over alle moeders die constant in de kinderloze topics komen drammen... maar ook dat mag op bokt, dus tja.
En jouw reactie voegt trouwens ook lekker veel toe, chapeau!

@TS: in mijn beleving is een beslissing voor een kind altijd iets wat goed overwogen moet worden, liefst niet onder invloed van hormonen waardoor je niet meer fatsoenlijk rationeel na kunt denken.
Echter: jullie zijn zelf de enigen die hierover kunnen beslissen. Iedere situatie is weer anders, behalve dan dat je geen zelfstandig leven meer over houdt buiten de kinderen om.
Mijn schoonzus heeft er ook 3, zitten ook ongeveer zo dicht op elkaar en zij vond volgens mij de stap van 1 naar 2, zwaarder dan van 2 naar 3.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:26

Achterom schreef:
chanicha schreef:

Datzelfde kun je zeggen over alle moeders die constant in de kinderloze topics komen drammen... maar ook dat mag op bokt, dus tja.
En jouw reactie voegt trouwens ook lekker veel toe, chapeau!

@TS: in mijn beleving is een beslissing voor een kind altijd iets wat goed overwogen moet worden, liefst niet onder invloed van hormonen waardoor je niet meer fatsoenlijk rationeel na kunt denken.
Echter: jullie zijn zelf de enigen die hierover kunnen beslissen. Iedere situatie is weer anders, behalve dan dat je geen zelfstandig leven meer over houdt buiten de kinderen om.
Mijn schoonzus heeft er ook 3, zitten ook ongeveer zo dicht op elkaar en zij vond volgens mij de stap van 1 naar 2, zwaarder dan van 2 naar 3.

+:)+ had ik wel verwacht :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:32

Er zijn voor- en nadelen, valt veel over te zeggen, en uiteindelijk ligt de keuze bij jou.

Máár het enige waar je wel rekening mee moet houden vind ik, is de gezondheid van je eigen lichaam.

Hoe gezonder en sterker je lichaam, hoe gezonder en sterker je kind.
En dat vind ik wel een héél belangrijk punt want het bepaalt het leven van je kind.

Ben jij nu in goede conditie, geen vitamine- en mineralentekorten, geen overgewicht, voldoende energie, gezond, sterk in het algemeen: doen dan. Anders zou ik een jaar wachten en meer op krachten komen :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:35

Ik vind het wel hilarisch hoe hier een hele meute binnenstormt om te verkondigen dat je een klimaatmoord begaat als je het zou doen, en dan 1 reactie “oh maar als je voor 3 gaat dan zou ik dadelijk doorgaan naar nummer 4!” _O-

Uiteindelijk kan alleen jij het weten. Ik heb een van 18 maanden en ik moet er niet aan denken dat ik nu al een baby erbij had, anderen hebben vijf kinderen en zijn echt overgelukkig. Veel hangt af van hoe graag je het allemaal zelf doet, de dynamiek van je relatie en het karakter van je kinderen. Een huilbaby en twee oudsten die daarop reageren door je meer te gaan claimen en een vader die veel werkt en vindt dat kinderen opvoeden “een taak voor moeders is” en bij je gaat klagen dat hem geen aandacht meer geeft, is weer een heel andere situatie dan eentje waar je beide je schouders onder zet en je beide beseft en bereidt bent dat je leven de komende jaren rond de kinderen gaat draaien. Ik ken iemand in de situatie (jongste is nog geen jaar) en ik weet dat het echt enorm pittig was in het begin en meer overleven dan iets anders. Uiteindelijk hebben ze hun draai gevonden (3 makkelijke slapers!), maar het blijft veel plannen en weinig tijd dus je moet het echt graag doen. Maar ik zou ook nog zeker een aantal maanden ontzwangeren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:36

Ik vind best dat het krijgen van veel kinderen een beetje ontmoedigd mag worden. En als je zo'n vraag op bokt stelt dan kun je natuurlijk verwachten dat er ook minder leuke berichten voorbij komen.
Ik denk trouwens niet dat mensen alleen in het belang van het klimaat reageren. Er zijn ook zat mensen die juist gek zijn op kinderen maar bang zijn voor de wereld waarin deze kinderen opgroeien, waarin de toekomst zo onzeker is.
Je hoeft je natuurlijk niet te laten leiden door deze reacties, maar erover nadenken zou ik zeker doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:39

Kwanyin schreef:
een vader die veel werkt en vindt dat kinderen opvoeden “een taak voor moeders is” en bij je gaat klagen dat hem geen aandacht meer geeft, is weer een heel andere situatie dan eentje waar je beide je schouders onder zet en je beide beseft en bereidt bent dat je leven de komende jaren rond de kinderen gaat draaien.

Heel eerlijk: van de mensen die ik in mijn directe omgeving ken met 3 of meer kinderen, komt het leeuwendeel op de schouders van de moeder terecht.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:44

Ik ben heel benieuwd.
Ik heb er nu 2, met een verschil van 15 maanden, en vond dat de eerste paar weken heel moeilijk te managen. Nog steeds af en toe.

Ik hoef zelf voorlopig geen derde, maar zeg nooit nooit. Ik zou dat nu fysiek ook echt niet aankunnen. Mij lijkt het heel pittig, maar dat is ieder voor zich.
Het zal ongetwijfeld wel te doen zijn hoor.. Waarschijnlijk gaat het gewoon vanzelf en je moet natuurlijk goed blijven communiceren en samenwerken met je partner.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:47

8nnemiek schreef:
Ik vind best dat het krijgen van veel kinderen een beetje ontmoedigd mag worden. En als je zo'n vraag op bokt stelt dan kun je natuurlijk verwachten dat er ook minder leuke berichten voorbij komen.
Ik denk trouwens niet dat mensen alleen in het belang van het klimaat reageren. Er zijn ook zat mensen die juist gek zijn op kinderen maar bang zijn voor de wereld waarin deze kinderen opgroeien, waarin de toekomst zo onzeker is.
Je hoeft je natuurlijk niet te laten leiden door deze reacties, maar erover nadenken zou ik zeker doen.

Maar is dat dan een discussie voor in dit specifieke topic?
Het lijkt mij niet, nu komen er alleen wat moraalridders hun gal spuwen. Waar ze zelf zo’n hekel aan claimen te hebben, iets melden in een topic waar je overduidelijk niets toevoegt.

Ik vraag toch ook niet aan alle tegenstanders of ze paarden of andere huisdieren houden, vlees eten, in een (diesel) auto rijden, met het vliegtuig op vakantie gaan, hun huis wel klimaatneutraal is, etcetera.

Ik wordt een beetje moe van deze doemdenkers.
Elk tijdperk heeft wel iets waar we allemaal aan ten onder gaan. Het einde der tijden is van alle tijden.

Wat niet wil zeggen dat we geen bijdrage hoeven te leveren aan een beter klimaat, maar zoek dat dan bij jezelf en niet bij een ander.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:49

Precies Montana! _/-\o_

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:51

Montana _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:51

Mss een rare vraag maar waarom “kriebelt het” ? Is het dan het zwanger zijn wat je leuk vindt, of de babyfase? Want euh, dan heb je er straks een dozijn rond lopen.

Ik zou 1 kind opvoeden al een serieuze zaak vinden maar ik denk ook te veel na. Drie lijkt mij heel erg veel: qua tijdverdeling, qua planning, qua financiën, ... tja qua alles eigenlijk. Heb je dan nog genoeg tijd over voor je relatie met je man en voor jezelf vraag ik me dan af?

Maar jij kent jezelf, jullie wensen. Je moet gewoon doen wat goed voelt.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 08-01-20 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:52

Beste TS, dat is persoonlijk, maar ik vond het prima te doen. Sterker nog: we hadden er 4 binnen 4 jaar (geen tweelingen :+ ). Ik heb en had geen kinder'schaamte', ik heb er altijd heel erg van genoten en doe dat nog. Ze trekken en trokken veel met elkaar op vanwege het kleine leeftijdsverschil.
Dus als jullie dat graag willen en het is je gegeven; lekker doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:54

Marie111 schreef:
Wij waren 6 en 7 toen zusje geboren werd en zij is juist heel veel alleen geweest. Zat in hele andere levensfase.
Uitjes waren altijd ingewikkeld. Zij had leeftijd voor speeltuin en wij voor museum (beetje gechargeerd).
Zij moest altijd maar mee naar dingen waar zij zich nog niet voor interesseerde.
Wij gingen het huis uit en zat zij nog op middelbare school.
Pas tien ze 18 werd kregen we een beetje gelijkwaardige relatie.
Dat is voor ons reden geweest om geen groot leeftijdsverschil tussen de kinderen te hebben (18 maanden).
Toen was ik er ook gelijk klaar mee. Hoefde echt geen derde

Ik denk dat dit het heel goed beschrijft..
De 2 andere kinderen van mijn vriend schelen 5 jaar en dat is echt een enorm verschil nu.
Voor mij heeft dit ook onder andere bijgedragen dat ik mijn kinderen kort op elkaar wilde hebben, in de hoop dat ze straks veel aan elkaar hebben. Ze zijn nu nog te jong, dus dat kan ik nu nog niet zeggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:55

Lukasje schreef:
Mss een rare vraag maar waarom “kriebelt het” ? Is het dan het zwanger zijn wat je leuk vindt, of de babyfase? Want euh, dan heb je er straks een dozijn rond lopen.

Ik zou 1 kind opvoeden al een serieuze zaak vinden maar ik denk ook te veel na. Drie lijkt mij heel erg veel: qua tijdverdeling, qua planning, qua financiën, ... tja qua alles eigenlijk. Heb je dan nog genoeg tijd over voor je relatie met je man en voor jezelf vraag ik me dan af?

Maar jij kent jezelf, jullie wensen. Je moet gewoon doen wat goed voelt.

Nou Dat! En je hebt alleen nog deze fases meegemaakt. Je weet nog helemaal niet hoe het is als ze groter zijn en of je dan alles nog leuk vindt en goed aan kunt.

Belachelijk dat je weer alleen maar Ja leuk mag roepen en niet mag vertellen waarom je het niet zou doen of er langer over na zou denken.

Je stelt zelf een vraag op Bokt. Bespreek het dan gewoon thuis met je man, zoals normaal zou zijn.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 17:58

Iedereen mag hier roepen wat ie wil Superpony. Een forum is toch om ervaringen te vragen :+ . Uiteraard bespreek ik het met mijn man, zonder hem gaat het niet lukken :')

Nou ja, zonder hem kan ook, maar dat is niet de bedoeling :P
Laatst bijgewerkt door Mazida op 08-01-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:58

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:01

Mazida schreef:
Iedereen mag hier roepen wat ie wil Superpony. Een forum is toch om ervaringen te vragen :+ . Uiteraard bespreek ik het met mijn man, zonder hem gaat het niet lukken :')

Nou ja, zonder hem kan ook, maar dat is niet de bedoeling :P

Tja, ik vind alleen de reacties van een aantal mensen heel hatelijk naar anderen die het niet zo vanzelf sprekend vinden dat men maar (veel ) kinderen wil.

Natuurlijk bespreek je het met je man. Ik zou het zelf echt nooit op internet bespreken, maar goed......Ik vind dat veel te prive en je ziet de discussie die ontstaat omdat iedereen zich ermee mag bemoeien.

En ja, het kan wel zonder met je man te bespreken. In principe bepaald de vrouw of ze zwanger wil worden en zo zijn veel mannen al erin gelopen hoor ;) }>

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:05

Superpony ik heb ook een eerlijke reactie gegeven dat ik het niemand aan zou raden zo kort op elkaar. Dat lijkt me toch geen hoezee en in de gloria antwoord.
Mijn advies zou dus zijn als je voor een derde gaat om iets langer tijd er tussen laten.

Wat betreft je argumenten dat je niet weet hoe je de volgende fase vindt, dat geldt echt voor alle aantallen kinderen, van 1 tot heel veel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:23

BarbaLala schreef:
Mazida schreef:
Wij dragen on onze eigen manier bij aan een goed milieu. Ik waardeer jullie zorgen om het milieu/klimaat, maar vraag hier om ervaringen van jonge gezinnen en ga verder geen discussie voeren over het of het goed of slecht is voor het milieu. Wie dat wil is vrij om daar een topic over te openen.

Jammer dat je je ogen sluit voor je eigen aandeel en verantwoordelijkheid, het is namelijk nogal een belasting voor de wereld en het milieu om nog een kind te nemen.
Maar oke.
Wellicht wil je wel stilstaan bij de de gevolgen voor het eventuele kind en op basis daarvan je keuze maken aangezien je nog twijfelt? Het gaat hier namelijk wel om een leven.
Een kind vraagt er niet om, om in deze wereld geboren te worden. In hoeverre is het voor jou te verantwoorden om op een overbevolkte planeet met slecht toekomstperspectief nog meer leven te zetten terwijl er al zoveel leed en lijdende mensen zijn? (Kinderen ook, die staan te springen om een liefhebbende (pleeg)ouder in hun leven te mogen verwelkomen.)
En in hoeverre kun jij een 3e kind (en vervolgens ook de andere 2 die er al zijn) voldoende aandacht en liefde geven? Weet jij zeker dat je dit kind niet tekort zal doen in opvoeding (of emotioneel zal schaden) en alles wat nodig is om tot een gezond en evenwichtig mens uit te groeien, aangezien je er al 2 hebt? Blijf jij daar als mens zelf gezond en functionerend onder?

Deze post heeft echt mijn dag gemaakt.
Soort huwelijksgeloften voor baby's.. :')
Ik wordt zo moe van het gezeur om dit soort dingen, gelukkig willen dat soort drammers allemaal geen kinderen en sterven ze dus snel uit. :))

TS, drie kan imo prima, maar voor je lijf moet je wel in de gaten houden of het niet teveel is. Zou misschien nog even paar maanden wachten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:41

Collega van mij kwam terug van zwangerschapsverlof en vertelde dat ze weer zwanger was. Die heeft er 2 binnen 1 jaar gekregen. Die heeft hele zware jaren gehad weet ik. Het lijkt net een tweeling als je ze ziet.

Het zou sowieso niks voor mij zijn, ik ben geen geboren moeder. Ik vind 1 prima en druk genoeg. Kost genoeg en vraagt genoeg aandacht. Prima zo. Ik word al gek als ik naar andere gezinnen kijk met meer kinderen, moet er niet aan denken. Zou gierend gek worden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:42

Achterom schreef:
Kwanyin schreef:
een vader die veel werkt en vindt dat kinderen opvoeden “een taak voor moeders is” en bij je gaat klagen dat hem geen aandacht meer geeft, is weer een heel andere situatie dan eentje waar je beide je schouders onder zet en je beide beseft en bereidt bent dat je leven de komende jaren rond de kinderen gaat draaien.

Heel eerlijk: van de mensen die ik in mijn directe omgeving ken met 3 of meer kinderen, komt het leeuwendeel op de schouders van de moeder terecht.

Of die van grootouders.