Oscar schreef:Belatefeld, dat betekent toch besodemieterd/gek geworden?
Ja.

Supervixen schreef:Mijn vriend gebruikt wel eens het woord 'serpent' als ik hem zit te klieren.
Prachtig woord.
Schobbejak is ook zo'n mooie.
Of addergebroed.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mkango schreef:Hanafubuki schreef:Ik gebruik altijd idealiter
En ‘de beste man’ als uitdrukking.
Beiden leveren leuke gezichten op!
Deze twee gebruik ik ook ja.Alleen in mijn omgeving vindt iedereen dat vrij normale uitdrukkingen.
Een lerares op mijn basisschool gebruikte altijd het woord 'belatafeld'. Ze wist zelf niet eens dat het daadwerkelijk een woord was, tot wij het eens bij toeval vonden in het woordenboek. Haar vader gebruikte het altijd en zij had het overgenomen. Verder heb ik het nooit iemand horen gebruiken.
Granoek schreef:Ik ging iedereen hier bijna voor gek verklaren want het is toch wel echt eerSTdaags, maar blijkbaar zijn beide correctDus eerstdaags gebruik ik vaker, eerdaags nooit
Idem voor bekant, dat ging ik ook al als FOUT markeren, maar blijkbaar klopt die ook
Hier is dat bekans en dat is dan dialect voor bijna.
Sebiet gebruik ik ook vaak.
Nog zoiets wat ik echt op Bokt heb moeten leren: 'waar heb je dat weg'
Voor mij is dat echt geen complete zinDat is dan 'waar het je dat vandaan/gekocht' of 'van waar heb je dat'
Karin schreef:'Waar heb je dat weg' of 'Waar kom je weg' is Nedersaksisch. Daar vallen o.a. Gronings, Drents, Twents en Achterhoeks onder. In dat hele taalgebied kijken ze niet gek op als je dat zo zegt.
Shadow0 schreef:Ik hoop dat hij wel 'duidt' met dt zegt!
Edit: nee!Het is gebiedende wijs, dus kan zonder. (Ik zou nu natuurlijk kunnen zeggen dat als dat je taalgebruik is, de u-vorm beter past, maar eigenlijk had ik het gewoon fout.)
Ibbel schreef:En het is waar, het klínkt alsof-ie met dt praat...