Waarschuwen of niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Waarschuwen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:05

Ja, ze zegt dat deze dame 'nog niet agressief' is geweest. Ze is dus niet agressief geweest, punt. We hebben het hier over volwassenen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:07

MarcoBorsato schreef:
Ja, ze zegt dat deze dame 'nog niet agressief' is geweest. Ze is dus niet agressief geweest, punt. We hebben het hier over volwassenen.

Goed, maar misbruik gaat een stuk verder dan fysieke agressie, laten we dat niet vergeten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:11

Het gaat om een vrouw toch? Omdat misbruik vaak wordt geassocieerd met mannen en seks. Terwijl je ook kan bedoelen dat iemand 5 euro heeft geleend en niet heeft terug gegeven. Of iemand voor een karretje gespannen. Weten wij veel.

"Iemand misbruiken" is zo breed en kan ook behoorlijk subjectief zijn.

Edit. Er staat geen misbruik. Er staat dat die mevrouw manipulatief is en TS vindt dat het mishandeling is. Maar ook dat is subjectief.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:14

Ligt eraan wat er precies is. Heeft ze alleen een naar karakter, dan niet mee bemoeien. Iemand komt er zelf wel achter hoe ze is. Of ze is met deze persoon wel een match waardoor ze wel gewoon leuk (genoeg) is.

Gaat het om crimineel of verslaafd gedrag, dan vind ik een waarschuwing wel op zn plek.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:22

Ik zou het in ieder geval wel met een korrel zout nemen als een kennis van vroeger, een dame, wat zou vertellen over een andere dame, wat ze heeft besproken met de ex van die dame. Maar mij lijkt het dan ook niet nodig te vertellen, hij date haar en leert haar kennen, misschien wel totaal anders dan jullie haar herinneren.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 23-12-19 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:23

Wie weet is ze in een nieuwe relatie helemaal niet bazig meer. Ik wil maar zeggen, in een relatie zitten twee personen die elkaar vormen; en bij de ene relatie komen misschien andere kanten tot uiting dan in een andere relatie. Daarnaast heeft een ex bijna nooit een goed woord over zijn voormalige partner.

Alleen bij agressie, verkrachting of crimineel verleden zou ik iemand waarschuwen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:24

Het gaat om een oude bekende, niet om een goede vriend die op je goedbedoelde mening zit te wachten.

Daarnaast, het is allemaal nogal eenzijdig natuurlijk. En wie weet haalt die oude bekende van je wel het beste in haar boven. Zo niet, dan is het een volwassen vent die je zijn eigen boontjes moet laten doppen.

Nee, ik vind het als oude bekende niet jouw taak. Het zou nogal raar zijn als je om die reden plots contact met hem opneemt. En het zou averechts kunnen werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:25

Nee jij hebt daar niks mee te maken, het is niks van jou. Dus niet mee bemoeien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:34

Kijk dat deze dame bazig was over deze meneer betekend niet dat ze dat in een andere relatie ook is.

Sommige mensen passen gewoon niet bij elkaar. Kunnen zelfs het slechtste in elkaar naar boven halen.

Niet mee bemoeien dus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:36

Als hij het type is van de roze bril en makkelijk over te halen zou ik hem wel waarschuwen. Persoonlijk zou ik het ook fijn vinden als iemand mij zou waarschuwen. Je hebt vele manieren om het te vertellen, hou het bij je eigen verhaal en ervaringen, dan is het aan hem wat hij daar mee doet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:37

beert schreef:
Het gaat om een vrouw toch? Omdat misbruik vaak wordt geassocieerd met mannen en seks. Terwijl je ook kan bedoelen dat iemand 5 euro heeft geleend en niet heeft terug gegeven. Of iemand voor een karretje gespannen. Weten wij veel.

"Iemand misbruiken" is zo breed en kan ook behoorlijk subjectief zijn.

Edit. Er staat geen misbruik. Er staat dat die mevrouw manipulatief is en TS vindt dat het mishandeling is. Maar ook dat is subjectief.

Er zijn ook vrouwen die hun man in elkaar slaan. Je hoort het alleen zelden omdat het nogal een taboe is.

Dominantie die samen gaat met verantwoordelijkheid in niet zoveel mis mee, gaat het hand in hand met egoisme heb je een probleem.

Iemand die moeite heeft met grenzen stellen zou bij zo iemand niet veilig zijn.

TS heeft terecht een dilemma hier, er zijn helaas mensen die niet geschikt zijn voor een relatie, net als er mensen zijn die geen kinderen of dieren zouden moeten hebben. Het is ook lastig om dat juist in te schatten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:38

En dat is waarom jezelf bemoeien zo gevaarlijk is.

We hebben een vrouw waar TS sowieso al geen beste vriendjes mee was omwille van haar karakter, daar gooien we nog een geut gefrustreerde verhalen van een ex over, die uiteraard de mening van TS onderstrepen en versterken, en op de koop toe voegen we nog een flinke snuif Bokt toe met termen als 'misbruik' en 'abusieve relatie' en 'er zijn ook vrouwen die hun man in elkaar slaan' en 'er zijn mensen die niet geschikt zijn voor een relatie'. Even goed laten doorkoken en voila, jouw manipulatief monster waarvoor alle mannen gewaarschuwd moeten worden is klaar.

Bon appétit!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:41

Gini schreef:

We hebben een vrouw waar TS sowieso al geen beste vriendjes mee was omwille van haar karakter, daar gooien we nog een flinke geut gefrustreerde verhalen van een ex over, die uiteraard de mening van TS onderstrepen en versterken, en op de koop toe voegen we nog een flinke snuif Bokt toe met termen als 'misbruik' en 'abusieve relatie' en 'er zijn ook vrouwen die hun man in elkaar slaan' en 'er zijn mensen die niet geschikt zijn voor een relatie'. Even goed laten doorkoken en voila, jouw manipulatief monster waarvoor alle mannen gewaarschuwd moeten worden is klaar.

Bon appétit!

Het omgekeerde is net zo waar:

Je hebt iemand die echt regelmatig over de schreef gaat en een persoon behoorlijk kan veranderen dmv manipulatie (al dan niet bewust, veel mensen doen dat onbewust doordat ze zelf issues hebben). Iemand vraagt op bokt of ze niet moet ingrijpen en het wordt door de meeste mensen afgedaan als 'bemoeien' en laat het gaan, want je bemoeien is 1000 keer erger dan een mogelijk groot verdriet.

Er zijn nu eenmaal verschillende manieren om deze situatie te interpreteren en de ene adviseert voorzichtigheid en de andere om afstand te houden en geen reputatieschade te veroorzaken. Allemaal vanuit goede bedoelingen. Dat is geen bokt probleem, dat is een mensenprobleem.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:04

Zeker niet mee bemoeiend. Mensen kunnen ook veranderen. Mijn ex was ook niet netjes in onze relatie, maar ik ga uit van het goede van de mens, dat hij inmiddels zijn leven gebeterd heeft. Ik ben zelf ook niet altijd netjes geweest met hem, wij haalden het slechtste in elkaar naar boven. In mijn huidige relatie is zoiets nog nooit voorgekomen. Voor hetzelfde geldt heeft zij inmiddels het licht gezien en is heel anders in die relatie als dat zij in het verleden was.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:08

Gini schreef:

We hebben een vrouw waar TS sowieso al geen beste vriendjes mee was omwille van haar karakter, daar gooien we nog een geut gefrustreerde verhalen van een ex over, die uiteraard de mening van TS onderstrepen en versterken, en op de koop toe voegen we nog een flinke snuif Bokt toe met termen als 'misbruik' en 'abusieve relatie' en 'er zijn ook vrouwen die hun man in elkaar slaan' en 'er zijn mensen die niet geschikt zijn voor een relatie'. Even goed laten doorkoken en voila, jouw manipulatief monster waarvoor alle mannen gewaarschuwd moeten worden is klaar.

Bon appétit!

Goed geschreven.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:16

Het is een volwassen vent, die kan zelf prima keuzes maken. Ik snap niet dat mensen zich hiermee willen bemoeien.

Wie weet past deze man wel goed bij haar en verandert ze. Misschien verandert ze niet maar is die kennis hartstikke blij met haar. Of misschien vindt hij haar ook niks en gaat hij weg bij haar. Let it go. :(:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:04

SVRL schreef:
Ja, daar had ik naar geluisterd. Ik was niet onmiddellijk een stel met die man, heb even de kat uit de boom gekeken. Had iemand mij tijdens die periode gezegd hoe agressief mijn ex kon zijn, dan had ik hem nooit een kans gegeven. Ze zijn pas open tegen me geweest, nadat ik er een punt had achter gezet en al een hele boel ellende had doorstaan.

Waarom pas na een heleboel ellende, waarom niet bij de eerste ellende maar toch de kans geven op nog meer ellende? Je had al ervaring met een agressieve relatie dus zult de tekenen wel herkend hebben? Open vraag overigens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:26

GDG schreef:
SVRL schreef:
Ja, daar had ik naar geluisterd. Ik was niet onmiddellijk een stel met die man, heb even de kat uit de boom gekeken. Had iemand mij tijdens die periode gezegd hoe agressief mijn ex kon zijn, dan had ik hem nooit een kans gegeven. Ze zijn pas open tegen me geweest, nadat ik er een punt had achter gezet en al een hele boel ellende had doorstaan.

Waarom pas na een heleboel ellende, waarom niet bij de eerste ellende maar toch de kans geven op nog meer ellende? Je had al ervaring met een agressieve relatie dus zult de tekenen wel herkend hebben? Open vraag overigens.

Dat werkt helaas niet altijd zo. Mensen zijn vaak op zoek naar wat ze kennen, en voelen zich heel ongemakkelijk bij onbekende dingen, en dat kan heel eng zijn. En heel veel mensen die uit zo'n relatie komen, kunnen heel moeilijk hun grenzen aangeven, laat staan bewaken, en soms weten ze niet eens waar hun grenzen liggen.

Dat zijn dingen die niet vanzelf veranderen, en zonder therapie is het echt heel moeilijk die tekenen te herkennen. En die tekenen voelen dan gek genoeg toch een soort van geruststellend aan, en een gezonde relatie, waarin de partner respectvol is, kan dan juist heel eng zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:37

Avalanche81 schreef:
GDG schreef:

Dat werkt helaas niet altijd zo. Mensen zijn vaak op zoek naar wat ze kennen, en voelen zich heel ongemakkelijk bij onbekende dingen, en dat kan heel eng zijn. En heel veel mensen die uit zo'n relatie komen, kunnen heel moeilijk hun grenzen aangeven, laat staan bewaken, en soms weten ze niet eens waar hun grenzen liggen.

Dat zijn dingen die niet vanzelf veranderen, en zonder therapie is het echt heel moeilijk die tekenen te herkennen. En die tekenen voelen dan gek genoeg toch een soort van geruststellend aan, en een gezonde relatie, waarin de partner respectvol is, kan dan juist heel eng zijn.

Dat snap ik wel maar ik vind dat lastig te rijmen met haar opmerking dat als iemand haar gezegd had dat hij agressief kon zijn ze er wel een punt achter gezet had. Waarom dan niet op het moment dat hij het zelf laat zien?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:47

Ik ook. Want ik zat in het begin met mijn ex ook op een roze wolk, en weet je, het spijt ze altijd vreselijk, en ze hebben een rotjeugd gehad en weten niet beter en de lucht is niet zo blauw, en, en.......
en als je op die roze wolk zit, dan geloof je dat. En dan loop je niet weg bij de eerste tekenen, want hun ex liet hen zomaar in de steek, en je wilt ook beter zijn dan dat...... en ze zijn ook vreselijk goed in slachtoffergedrag, en je wilt ze helpen en zo......

Nah, ik vind het echt wel goed om te willen waarschuwen, alleen mijn ervaring is (wat mezelf en anderen betreft) dat het vaak gewoon niet zoveel doet, en dat jij een andere ervaring hebt met die persoon, en de waarschuwing niet serieus neemt. En als je dat wel doet, moet je nog altijd de relatie verbreken, en dan komt hij met een verhaal dat zij echt heel gemeen tegen hem is geweest en hem nu weer te grazen wil nemen en zo. En dat geloof je dan weer.

Dat is meestal hoe het werkt.

Als het echt zo simpel was, dat met even waarschuwen mensen uit de ellende bleven, zaten er niet zoveel mensen gevangen in zo'n relatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:44

Vroeger zou ik zeggen: Waarschuwen. Maar nu zeg ik: Niet mee bemoeien. Ga niet op verhalen af. Jouw ervaringen zijn misschien niet heel goed maar de ergste dingen heb je ‘gehoord’. Kijk daar mee uit want verhalen hebben altijd 2 kanten.
Laat mensen gewoon hun eigen leven leiden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:59

cjb schreef:
Ik zie hem binnenkort. En met jullie reacties gelezen te hebben zal ik alleen aangeven dat ik haar ken.
Dan is het aan hem of hij meer wil weten. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Dat lijkt mij een prima oplossing :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:59

Suzanne F. schreef:
Vroeger zou ik zeggen: Waarschuwen. Maar nu zeg ik: Niet mee bemoeien. Ga niet op verhalen af. Jouw ervaringen zijn misschien niet heel goed maar de ergste dingen heb je ‘gehoord’. Kijk daar mee uit want verhalen hebben altijd 2 kanten.
Laat mensen gewoon hun eigen leven leiden.

Natuurlijk.Maar de gewaarschuwde persoon heeft toch zelf de keuze om zich er wel of niet iets van aan te trekken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:23

Maar het feit is dat de persoon gewaarschuwd wordt op basis van vooroordelen en hearsay.
Als TS nu op de eerste rij had gestaan en zelfs getuige was geweest van een daadwerkelijk abusieve relatie, dan zou ik ook helemaal voor waarschuwen zijn. Maar TS is helemaal niet close, in de openingspost staat vrienden zelfs tussen aanhalingstekens. Met andere woorden, het zijn alleen haar eigen vooroordelen gevoed door de verhalen van een ex die als basis dienen voor de waarschuwing. Dat is toch gevaarlijk? Daar moet je gewoon mee oppassen. Je bent wel met andere mensen hun leven bezig.

Wat gaat TS zelfs zeggen tegen de vroegere bekende? "Hey, ik zie dat je aan het daten bent met X, ik heb van haar ex gehoord dat ze nogal bazig en manipulatief is. Zelf vind ik haar ook niet zo leuk. Dus ik wil dat je oplet." Om dan weer uit het leven van die vroegere bekende te verdwijnen. Fijn.

Als het nu over mensen zouden gaan die allemaal zeer dicht bij TS stonden, dan heb je een duidelijker beeld en dan kan je waarschuwen gebaseerd op feiten, maar het gaat over *wink* vrienden *wink* en een oude bekende. Niet mee moeien.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:25

ik ben in het verleden blijkbaar gewaarschuwd voor mijn toenmalige vriend, ik kan het me niet meer herinneren of het is niet binnen gekomen door roze bril. Ik had achteraf liever gehad dat het wel was binnen gekomen, maar je moet het toch zelf ondervinden