Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Ik eet het toch maar zelf op
120 (37%)
Mijn gezinsleden weten er wel raad mee
29 (9%)
Ik gooi wat ik niet wil in de kliko
13 (4%)
Ik geef wat ik niet wil weg aan anderen
140 (43%)
Anders, namelijk...
19 (5%)

Totaal aantal stemmen: 321

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:28

safina schreef:
Yonker schreef:
Eens met oryjani, jij wil dus bepalen wat mensen wel en niet gaat eten want je wil het niet weg geven aan mensen die "dik" zijn? Sorry hoor maar dat gaat imo veel te ver, wellicht hebben deze mensen wel gewoon vrede met hoe ze eruit zien en hoe ze eten? Een zak marshmallows betekend niet een gewichtstoename ofzo. Verdeel het gewoon of breng het inderdaad naar de voedselbank of weet ik veel wat.

Ik vind het erg dat de wijk waarin je opgroeit en armoede in je gezin blijkbaar samenhangt met wat je te eten krijgt en daarmee met je kans als kind op een gezonde toekomst. En ik twijfel over hoe ik daarmee om wil gaan als het gaat om het afdanken van eten dat ik zelf niet wil. En die twijfels deel ik hier. Omdat ik niet zeker weet of ik daar nou echt oprecht iets goeds mee doe door het op die manier af te danken. Dat is alles.

Als mensen zeggen er blij mee te zijn, wie ben jij dan om te bepalen dat je “daar niet aan wilt meewerken”? Ik vind het echt een ontzettend elitaire manier van denken, en eerlijk gezegd ook nogal betuttelend en neerbuigend.[/quote]

Dit jesus zeg get off your high horse :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:29

Ik geef weg wat ik niet gebruik.
Hier ook een kerstpakket met een chocoladereep, winegums, knakworsten, 2 zakken chips, 2 rollen koekjes, cola, een pak tintelfruit en nog wat dingen.
Pak tintelfruit en winegums heb ik weggegeven, de rest ligt in de kast en komt ooit wel op, als het niet door mezelf is dan wel door de visite.

Mensen gaan niet dood aan een plak cake, met een pot aardbeienjam en een beetje slagroom kunnen ze er wel iets lekkers van maken en ik gun ze dat wel, ook al zullen ze verder misschien ook niet heel gezond eten, dat betekend niet dat ze niet eens een soort gebakje op tafel mogen zetten.
Weggooien zou ik echt heel zonde vinden, dat is gewoon echt voedselverspilling terwijl mensen er nog heel blij van kunnen worden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:30

safina schreef:
Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.

Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?

Je kunt ook je kerstpakket weigeren..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:40

Citaat:
een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips....

Blijkbaar hou ik veel van "ongezond" fabrieksvoedsel :))

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:41

Ik geef het aan de beste vriendin van mijn moeder. Zij zit heel krap bij kas en zij en haar kinderen zijn altijd heel blij met wat lekkers want dat hebben ze bijna nooit.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:42

Dallista schreef:
Hoezo ik eet het “toch maar” zelf op? Alles wat ik in mijn pakket aantref eet ik op, ik ben een vuilnisvat. :-)

Met dien verstande “Geniet, maar eet met mate”!

Dit ja :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:48

Ik krijg op mijn werk ook veel lekkere (ongezonde) dingen maar eet vegan dus eet er nooit iets van. Ik geef het altijd aan collega’s die zijn er erg blij mee. Ik haat eten weggooien dat zal ik niet snel doen.

Kairos

Re: Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:55

Ik eet het zelf op of breng het naar de voedselbank. Bij ons in de winkel (supermarkt) staat rond deze periode altijd de voedselbank, dus ongeliefde dingen uit het kerstpakket worden daar al gauw gedropt. Denk dat ze dat bij de voedselbank echt wel evenredig verdelen hoor, als ze een hele kar vol spullen hebben, zes keer het zelfde sapje, dat ze het gewoon verdelen van:'Gezin 1: X producten. Y keer gezond, Z keer wat lekkers.' Ik gok dat als je 3 dingen heen brengt die jij ongezond en niet lekker vind, dat dat in 3 verschillende pakketten beland. Zeker de houdbare dingen als blikken knakworst, als ze daar nou 200 stuks van gedoneerd krijgen, stoppen ze dat er heus niet allemaal in 1 week in. En mijn oma was ook blij met bepaalde dingetjes :) Andere optie is naar een bejaardenhuis rijden en vragen of die iets lekkers voor bij de koffie willen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:01

Ik mocht zelf een boodschappenlijstje maken van mijn baas!

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:01

Opeten. En anders is er iemand anders in het gezin die het wel lekker vind.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:04

Brainless schreef:
Citaat:
een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips....

Blijkbaar hou ik veel van "ongezond" fabrieksvoedsel :))

Ha ha hier nog 1. Genoemde dingen staan standaard in de voorraad kast :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:05

Nou ik woon alleen en heb moeite met van eten afblijven. Als ik dus zoveel zooi krijg ben ik voor februari begint 10 kilo zwaarder. :o
Dus zo fijn zou ik dat niet vinden. Kan het wel weggeven maar dat is natuurlijk niet zo leuk aan een kerstpakket. :n

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:07

safina schreef:
basisscholen in de omgeving gewoon geld hebben om de kinderen een paar boterhammen mee te kunnen geven voor de lunch

Maar ik blijf twijfelen of ik mn ongezonde spul af moet danken aan gezinnen in armoede. In achterstandwijken is 1 op de 3 kinderen te zwaar. In andere wijken is dat veel minder, 1 op 7. Dat komt onder meer omdat ongezond eten spotgoedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Als een een krappe portemonnee hebt en veel zorgen aan je kop, grijp je naar goedkope, makkelijke voeding. Heel begrijpelijk. Maar moet ik daar dan nog een schepje bovenop doen? Ik doe graag iets voor een ander, maar dit voelt toch niet helemaal oké voor mij. https://www.ad.nl/binnenland/minder-kin ... ~ac987805/[/quote]

Ik heb hier geen woorden voor geloof i.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:07

safina schreef:
Maar ik blijf twijfelen of ik mn ongezonde spul af moet danken aan gezinnen in armoede. In achterstandwijken is 1 op de 3 kinderen te zwaar. In andere wijken is dat veel minder, 1 op 7. Dat komt onder meer omdat ongezond eten spotgoedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Als een een krappe portemonnee hebt en veel zorgen aan je kop, grijp je naar goedkope, makkelijke voeding. Heel begrijpelijk. Maar moet ik daar dan nog een schepje bovenop doen? Ik doe graag iets voor een ander, maar dit voelt toch niet helemaal oké voor mij. https://www.ad.nl/binnenland/minder-kin ... ~ac987805/

Ik heb hier geen woorden voor geloof ik.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:08

safina schreef:
Mijn man kwam weer thuis met een kerstpakket vol ongezond eten. Allemaal bewerkt fabrieksvoedsel vol vet, koolhydraten, suikers, zout etc. Denk aan marshmallows, zoute stengels, cake, knakworst, chocomel, chips.... Nou gaan we heus wat lekkers eten met kerst, maar als ik dat doe dan wil ik dingen eten waar we ook écht van genieten. Liever een bijzonder frans kaasje dan zo'n lamme bak chips. Liever een zelfgebakken taart dan zo'n kleffe fabriekscake. Maar eten weggooien staat me ook zo tegen. En eten dat ik te ongezond vind afdanken aan mensen die het niet breed hebben of aan mn kippen voeren voelt ook niet helemaal oké.

Het maakte me nieuwsgierig: Wat doen jullie eigenlijk?

Marshmallow boven het gasvuur en dan opeten jumm
Zoute stengels lekkerrr, cake good, knakworst in de pastasalade, chocomel met de liters GOOD, chips awesome. Dit pakket zou voor mij door mijn vriend gemaakt kunnen zijn.

Die studentenhaver, en notenmengelingen die gaan naar oma :') En andere dingen die ik niet eet geef ik ook gewoon weg hoor. Nog nooit iemand horen klagen over gratis eten dus denk niet dat ze het heel erg vinden? :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:10

Nabster schreef:
safina schreef:
Maar ik blijf twijfelen of ik mn ongezonde spul af moet danken aan gezinnen in armoede. In achterstandwijken is 1 op de 3 kinderen te zwaar. In andere wijken is dat veel minder, 1 op 7. Dat komt onder meer omdat ongezond eten spotgoedkoop is en makkelijk verkrijgbaar. Als een een krappe portemonnee hebt en veel zorgen aan je kop, grijp je naar goedkope, makkelijke voeding. Heel begrijpelijk. Maar moet ik daar dan nog een schepje bovenop doen? Ik doe graag iets voor een ander, maar dit voelt toch niet helemaal oké voor mij. https://www.ad.nl/binnenland/minder-kin ... ~ac987805/

Ik heb hier geen woorden voor geloof ik.

Ik ook niet.

Begrijp ik het goed dat je liever prima te eten etenswaren liever in de kliko gooit dan het aan mensen geven die het graag willen hebben maar er geen geld voor hebben?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:11

simongek schreef:
Ik ook niet.

Begrijp ik het goed dat je liever prima te eten etenswaren liever in de kliko gooit dan het aan mensen geven die het graag willen hebben maar er geen geld voor hebben?

Beetje de moraalridder uithangen.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:26

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:36

Altijd zo'n smulpakket gekregen vanuit het werk. Genieten van lekkere dingen die ik vaker niet dan wel voor mijzelf kan halen. Wat ik niet lust (ben redelijk kieskeurig) deel ik uit binnen de familie :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:47

Wat je op eet is natuurlijk je eigen keuze. Wat ik niet eet, geef ik weg. En het is dan aan de ander om het wel of niet te willen hebben. Ik ga niet bepalen of iemand wel of geen chips mag. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:32

simongek schreef:
Ik ook niet.

.

Nee, dat begrijp je niet goed. Absoluut niet. Als ik de kliko een beter alternatief vond had het daar al lang gelegen en had ik geen topic geopend om eens te vragen wat anderen doen.

Wat je eet en niet eet is je eigen keuze. Maar wat je weggeeft en aan wie ook. Dat een ander daar andere keuzes in maakt vind ik echt helemaal prima, daar hoor je mij niet over. Ik zoek naar wat ik wil en deel hier mn gedachten en twijfels daarover.

Het plan wat er nu ligt (op basis van wat hier gesuggereerd is, waarvoor veel dank!): we laten de gezondere dingen er ook in, vullen het aan met wat meer producten die gezond en lekker zijn en zetten het op de weggeefhoek. Van mijn werk heb ik nog een bon liggen waarmee je iets uit kunt zoeken in een webwinkel. Die doe ik erbij. Wie op de weggeefhoek een gezin weet om er blij mee te maken omdat ze het hard nodig hebben, mag het komen halen.
Dat voelt voor mij gewoon beter dan alleen maar mijn afgedankte ongezonde meuk over de schutting kieperen bij mensen die moeite hebben met rondkomen. En zo is het iets wat ik ook heel fijn had gevonden om te krijgen in de tijd van mn leven dat ik moeite had met rondkomen.

Nog wel even met manlief overleggen. Het is zijn pakket tenslotte. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:38

Super goede oplossing! Zo voelt het voor jou ook goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:45

Niece schreef:
Super goede oplossing! Zo voelt het voor jou ook goed :)

Thanks! **\O/**

Edit: manlief is ook akkoord.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:55

Vindt jou best ondankbaar schrijven . Prima natuurlijk als jullie graag gezond eten goede keuze maar voor de volgende keer je kan een pakket ook gewoon niet meenemen.

En ik vind het raar dat je voor een ander besluit dat ze alleen maar ongezond en slecht eten. Weet niet of je in de gaten hebt dat dit vaak het enigste is wat ze kunnen kopen . Helaas is het nog steeds zo dat gezond eten duurder is als ongezond. En iedereen wil wel keer iets lekkers eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:05

genja schreef:
Vindt jou best ondankbaar schrijven . Prima natuurlijk als jullie graag gezond eten goede keuze maar voor de volgende keer je kan een pakket ook gewoon niet meenemen.

Ik ben best dankbaar dat de werkgever van mijn man iets leuks wil doen voor ons. Altijd een mooi gebaar. Maar soms krijg je iets kado wat niet helemaal bij je past. Dat is jammer, maar ik kan moeilijk doen of ik het fantastisch vind als dat niet zo is. Voeding is ook best persoonlijk natuurlijk. Van mij had mn man het inderdaad best mogen laten staan.

Maar wat vind je van de oplossing die ik heb bedacht?