Hoevaak controleren jullie verlichting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: Hoevaak controleren jullie verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:35

Oei := je schrikt dan zo hè!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:38

Nooit, de auto waarschuwt als er iets kapot is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 18:39

Ja, als ik de kans krijg ga ik seinen en dan maar hopen dat er een lichtje gaat branden bij de bestuurder waarom ik sein :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:46

Ik heb (nou ja.. ik.. mijn auto dan) heeft automatische verlichting.. de lichten gaan op die stand automatisch aan als de auto wordt gestart.
Bij mijn mans auto ook.

Bij mijn vorige auto (C5) gingen de lampen dan alleen aan als het donker werd of met regen (als de ruitenwissers aan gingen gingen ook de lampen automatisch branden).
De auto van mijn man (Peugeot 208, 1 jaar oud) geeft niets aan als een lamp kapot is, maar kun je makkelijk zelf binnen 5 min vervangen.

Ik heb een oudere Mondeo en deze geeft wel aan als er een lamp kapot is en is ook makkelijk zelf te vervangen.

En liever niet seinen aub... dan zie ik de eerste minuten niets meer.
Ik moet nu eenmaal even doorrijden met een kapotte lamp voordat ik hem kan vervangen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:12

Mee eens en alsof je kapotte lamp het opeens weer gaat doen na het gesein van je mede weggebruikers :+

Een keer een kapotte koplamp gehad. Was bijna thuis en een gesein van jewelste := . Het was niet eens donker of schemerig. Verschrikkelijk irritant vond ik dat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:17

Ik ben wel heel blij als ik ergens op gewezen word als er iets is. Heb ook wel eens gezegd dat de verlichting niet in orde was. Maar op de snelweg heb je die mogelijkheid meestal niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:19

Ineke2 schreef:
Ik ben wel heel blij als ik ergens op gewezen word als er iets is. Heb ook wel eens gezegd dat de verlichting niet in orde was. Maar op de snelweg heb je die mogelijkheid meestal niet.

Als mijn koplamp het niet doet, zie ik dat echt wel zelf.
Als mensen dan op een donkere buitenweg gaan seinen zie ik niet meer.
Dat is pas onveilig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:21

Dat is niet op de snelweg ;)
Moet zeggen dat ik het niet altijd doe, alleen op momenten dat het niet druk is en wel op al verlichte wegen.

Mijn broer was eens vergeten om zijn verlichting aan te zetten. Iets met automatische verlichting en iemand anders in de auto hebben laten rijden die de automatische verlichting uit had gezet. Broerlief was maar wat blij dat er geseind werd op de snelweg. Die schrok zich rot dat hij per ongeluk geen verlichting aan had.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 15-12-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:22

Hier zijn de snelwegen grotendeels onverlicht en kan ik echt zien dat ik maar 1 koplamp heb.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:26

Verhaal van broerlief was 11 uur s’avonds en hij had het echt niet door.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:28

Mensen seinen heel vaak naar mij op de weg, dus uit paranoia check ik best vaak mijn verlichting. Ik heb het idee dat mensen met al die moderne felle verlichting niet meer gewend zijn aan de iets gelere verlichting van de jaren tachtig, want mijn lichten doen het gewoon en zijn volgens de garage prima in orde. Ik vind het altijd wel fijn als mensen even seinen als ze het idee hebben dat er iets niet klopt. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:29

Ik sein alleen als er iemand voor me rijdt zonder licht in de schemer of in het donker. Meestal sein ik een paar keer en doe mijn lampen uit aan uit aan, mits dat veilig is.

Ik controleer bij het ontgrendelen de voorste knipperlichten, na het wegrijden in de weerspiegeling van degene voor me de voorlampen, bij het vergrendelen op m’n werk de achterste knipperlichten en thuis bij het achteruit inparkeren de achterlampen in de weerspiegeling van de ruit.
Vervangen laat ik bij de garage doen. De monteur is er toen ook 20 minuten mee bezig geweest. Ik vroeg aan hem of ik mee mocht kijken, zodat ik het de volgende keer zelf kon. Hij adviseerde om de volgende keer gewoon langs te komen of langs de snelweg de anwb te bellen, omdat het zo’n gepruts en gepriegel was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:39

Voorlihcten en voor knipperlichten in reflectie bij voorgangers bij stoplichten. Achter en rem en knipper, in reflectei auto's erachter of spiegeledne objecten. Zo makkelijk te zien of het werkt of niet. En ca 1x per maand rondje voor oa kenteknplaat verlichting.

Laat garage lampjes vervanhen, vorige auto was 18!! Schrieven/boutjes incl. Gril en binnen spatbord los draaien voor een voorlampje, idioot gewoon.
Deze nog geen kapot lampje gehad, correctie, wel 1 x.... kwam heel eind kreeg het rotding alleen niet los uit zijn behuizing, dus garage, de auto ervoor deed ik zelf.

Zie veel auto's met kapotte lampen en ook veel die gewoon totaal vregeten zijn om hun lampen aan te doen, dat is pas waardeloos.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:50

Inderdaad, dat seinen kan lief bedoelt zijn hoor maar en je raakt verblindt en je kan er dan niks aan doen. Vrijdagavond had ik ook een lamp stuk maar dat gebeurde halverwege dus ik zag dat ik minder licht had en kreeg een melding van de auto maar moest toch naar huis. Rijd dan ook op een n weg waar je dus nauwelijks parkeerplekken hebt of je moet er af. En ik ga toch niet in mijn eentje op een donkere zij weggetje staan hannesen.
Daarbij mag beide ook niet, met stuk licht rijden en seinen.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 20:41

Ik controleer mijn verlichting nooit bewust, maar ik zou het wel zien als er een lampje stuk is omdat de lampen gaan branden als je aankomt en weggaat. De auto geeft gelukkig zelf aan als er iets stuk is, ook als een lampje van de trailer stuk is, super fijn! Verder staat de verlichting altijd op automatisch. Dimlicht gaat dan aan op basis van de lichtsensor waarvan je de gevoeligheid zelf bij kan stellen. Dagrijverlichting is gekoppeld aan het contact en staat dus sowieso aan. Het enige nadeel is dat ik de lampen niet naar beneden bij kan stellen. Er wordt regelmatig naar mij geseind omdat mede weggebruikers denken dat ik met groot licht rij. Dealergarage heeft het gecontroleerd maar de afstelling is op orde, zij zeggen dat de nieuwe ledverlichting gewoon te goed is. Ik vind het wel vervelend dat dit niet aangepast kan worden en mede weggebruikers hier hinder van ondervinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:36

Marije_1997 schreef:
Voordat ik vertrek controleer ik m'n verlichting altijd. Alsnog seinen er een stelletje idioten heeeeel vervelend naar mij. Irriteer me ook dood aan de led verlichting die net iets te hoog staat afgesteld

Waarom laat je ze niet beter afstellen dan? Slecht afgestelde lichten zijn gevaarlijk. Daarmee doorrijden vind ik idioter dan mensen die ervoor seinen. Je wordt er door verblind en het vraagt om ongelukken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 07:30

zonnebloem18 schreef:
Bewust controleren doe ik nooit, maar door hoe onze auto geparkeerd staat zie ik altijd wel of de koplampen in orde zijn en bij het wegrijden van huis zie ik meteen of de lampen achter in orde zijn. De knipperlichten zijn ook niet te missen.

Alleen de kentekenverlichting merk ik niet zo snel, daar werd ik laatst door mijn schoonvader op gewezen, al moet ik eerlijk bekennen dat die nog niet vervangen is.

Dat mensen vaker met kapot licht lijken te rijden heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het steeds moeilijker wordt om het zelf te vervangen. Ze zijn bij onze auto bij de garage al 20 minuten per kan bezig om de lampen voor te vervangen, zelf zouden we er minimaal een half uur voor nodig hebben. Er zijn zelfs modellen waar de hele bumper eraf gehaald moet worden om lampen te vervangen.

Toen 1 van onze lampen kapot bleek hebben we daar ook 2 weken mee rond gereden, met een man die van 6 tot 18.00 weg is met de auto en een zaterdag vol afspraken konden we niet eerder langs de garage.

Hier bij onze auto is het inderdaad een hele klus. Hij moet op de brug om onderaan uit elkaar gedraaid te worden om zo uiteindelijk aan de lamp te geraken. Belachelijk gewoon. Puur om extra geld te kunnen verdienen omdat je naar de garage zou moeten. Gelukkig hebben wij een eigen put maar dan nog ruim een half uur bezig.

Maar goed, ik zie voor en achterlicht bij het in en uitrijden thuis. Pinkers maandelijks. Ik denk altijd dat ze niet werken omdat mensen vaak blijven staan of toch doorknallen maar ze werken gewoon :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:38

zonnebloem18 schreef:
Bewust controleren doe ik nooit, maar door hoe onze auto geparkeerd staat zie ik altijd wel of de koplampen in orde zijn en bij het wegrijden van huis zie ik meteen of de lampen achter in orde zijn. De knipperlichten zijn ook niet te missen.

Alleen de kentekenverlichting merk ik niet zo snel, daar werd ik laatst door mijn schoonvader op gewezen, al moet ik eerlijk bekennen dat die nog niet vervangen is.

Dat mensen vaker met kapot licht lijken te rijden heeft misschien ook wel te maken met het feit dat het steeds moeilijker wordt om het zelf te vervangen. Ze zijn bij onze auto bij de garage al 20 minuten per kan bezig om de lampen voor te vervangen, zelf zouden we er minimaal een half uur voor nodig hebben. Er zijn zelfs modellen waar de hele bumper eraf gehaald moet worden om lampen te vervangen.

Toen 1 van onze lampen kapot bleek hebben we daar ook 2 weken mee rond gereden, met een man die van 6 tot 18.00 weg is met de auto en een zaterdag vol afspraken konden we niet eerder langs de garage.

Echt hé. Ik moest ook de hele koplamp er uit halen. Eerst allerlei onderdelen van de bumper los klikken. Schroeven los draaien, hele koplamp er uit halen. {:)-:(
Dat doe ik niet even snel tussendoor in mijn eentje.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:50

zonnebloem18 schreef:
Mensen met automatische verlichting, hebben jullie wel door dat overdag je achterlichten niet branden, ook als het mistig is, het hard regent of je op een wat donkerder stuk rijdt? Je kan jezelf beter aanleren hem door te draaien naar dimlicht.

Bij onze staan de achterlichten gewoon aan als ie op automatisch staat. Gistermiddag nog naar gekeken :') .

Verder krijgen wij een melding als er een lampje kapot is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:56

Idd ik controleer ook nooit, mijn auto geeft aan welke lamp het niet doet als er eentje stuk is. Auto geeft ook aan als de verlichting van de trailer het niet doet, als die aangekoppeld is. Zeker als je regelmatig alleen met de trailer op pad gaat is het lastig om te checken of je remlichten het doen...dus ben erg blij dat mijn auto dat voor mij doet :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:35

Ik controleer het nooit, er werd laatst naar me geseind en toen bleek er een lampje kapot.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:56

M'n vorige auto waarschuwde als er een lampje stuk was. Dat was een lease auto, dus ik reed dan gelijk langs de garage. Mijn huidige auto waarschuwt niet denk ik, dus dan is t opletten. voorkant heb ik snel door, achterkant (en vooral remlichten) heb ik denk ik niet snel door. Ik hoop dan op seinende mensen :+

Ik vind het echt onzin als mensen een 'geen tijd' excuus hebben. Garages zat in dit land en daar kun je zo even langs voor een lampje wisselen. Mijn man wacht ook altijd te lang (omdat hij t dan zelf wil doen) en daar kan ik me ook altijd zo aan ergeren :+

De auto van mijn man is een (nieuwste model) Golf. Het ene lampje is vrij makkelijk te vervangen, maar t andere lampje is zo ingebouwd dat t echt een kriem is. Volgens filmpjes op internet moet dan de hele bumper er af, maar t is gelukkig toch gelukt om hem zo te vervangen (na flink wat gepruts)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:07

Ik heb een oudere Nissan micra waarbij ik de kom lampen kan zien als ik me even uitstrek in de auto. Dus ik kijk eingelijk altijd eventjes.

Als er mensen seinen ben ik daar altijd heel blij mee. Ik hou de weg in de gaten voor eventuele controles en kijk thuis even of alle verlichting het nog doet. Ik heb mijn mistlampen voor ook vrijwel altijd aan want ik rij veel in het donker door het bos met slechte markeringen. Dan die ik veel meer. Die controleer ik vaak ook even door ze aan en uit de doen. Dan zie ik wel of rechts en links evenveel licht uit komt.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:10

Ik let er eigenlijk niet heel erg bewust op. Koplamp zie je snel genoeg als die het niet doet.

Ruiterwisservloeistof vul ik regelmatig bij en banden spanning moet ik echt vaker controleren doe ik namelijk bijna nooit tot ik het idee heb dat die 1 kant op stuurt.

Van mijn motor kijk ik de verlichting wel altijd na voordat ik ga rijden. Maar banden spanning ook bijna nooit.