Bang fietsen in donker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 07:48

Nou, ze gaan me echt niet verbieden om te gaan hoor. Maar ze hebben het liever niet. Zeker hier in de buurt gebeurt het regelmatig dat er mensen van hun fiets getrokken worden e.d.

Ik vind beide reacties op mij ook spottend en onvriendelijk. Prima als je daar zo over denkt, maar het lijkt bijna een aanval op deze manier.

Ik denk in elk geval wel aan mijn veiligheid. Heb deze maand al 2x politie kunnen bellen namelijk.

TS, super dat dat geregeld is!

MissBambi

Re: Bang fietsen in donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 08:37

In het topic van een van de vermiste meisjes van afgelopen jaar stond ook een link naar statistieken. Daar stond idd ook in dat de meeste dingen op klaarlichte dag gebeuren.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:10

Daarnaast gebeuren de meeste dingen juist in een veilige omgeving met een bekende. De kans dat er iets gebeurd is zeer klein. Juist doordat we met zijn allen gaan zeggen dat zoiets eng is, maakt dat er steeds meer mensen bang worden. Gewoon doen en niet teveel meegaan aan die bangmakerij.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:17

Ik neem dan altijd een zweep mee. :o Als ik fiets steek ik die vooruit bij mijn stuur, als iemand wat flikt *D Krijgt hij een koekje van eigen deeg. }>

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:31

Ik zou mijn kinderen nooit zo’n weg laten fietsen op die leeftijd!
Mijn jongste moest, als ze naar stal ging, ook een hele donkere weg af maar we brachten en haalden haar.
Wat er gezegd wordt over oortjes van je telefoon indoen vind ik echt dom en levensgevaarlijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:33

lovelys schreef:
Daarnaast gebeuren de meeste dingen juist in een veilige omgeving met een bekende. De kans dat er iets gebeurd is zeer klein. Juist doordat we met zijn allen gaan zeggen dat zoiets eng is, maakt dat er steeds meer mensen bang worden. Gewoon doen en niet teveel meegaan aan die bangmakerij.

Dit!

Maar dat is de tendens van deze tijd.
Het is niet onveiliger dan twintig of dertig jaar geleden maar we zijn wel angstiger geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:31

PonyPaardxo schreef:
Heel erg bedankt iedereen voor jullie reactie.

Het is mij uiteindelijk gelukt om me te laten ophalen.

Hopelijk ga je carpoolen, dwz meerijden met iemand die sowieso al die kant op ging.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:54

fransje23 schreef:
lovelys schreef:

Dit!

Maar dat is de tendens van deze tijd.
Het is niet onveiliger dan twintig of dertig jaar geleden maar we zijn wel angstiger geworden.

Is dat zo? Of is de criminaliteit in dertig jaar misschien wel toegenomen? (In frequentie en in ernst)
De kans om een Michael P tegen te komen is misschien niet zo groot nee, maar je kunt op veel manieren worden lastig gevallen.
Ik denk dat mijn ouders het ook geen goed plan hadden gevonden. Mijn zussen fietsten vroeger wel een eind naar school in het donker, maar nooit alleen.
Ik vind om 17.00 uur in het donker fietsen op zich wel kunnen, maar een uur langs onverlichte wegen vind ik best een risico. Ook qua verkeer. Ik rij zelf sochtends een kwartiertje door het buitengebied, maar zelfs in donker en mist rijden de auto's hier net zo hard en roekeloos, en hier geen apart fietspad.

In elk geval: zorg dat je goed verlicht bent en zet een live locatie aan.
Oortjes in of bellen vind ik ook een zeer slecht advies.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:59

Ik denk eerder dat het lijkt alsof de frequentie is toegenomen door social media. Als er iets gebeurt staat het binnen 1 sec overal, dat was 30 jaar geleden niet zo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:02

Whale schreef:
Ik denk eerder dat het lijkt alsof de frequentie is toegenomen door social media. Als er iets gebeurt staat het binnen 1 sec overal, dat was 30 jaar geleden niet zo.

Dat denk ik ook :j Zedenmisdrijven zijn van alle tijden!

De kans dat je door een te hard rijdende of "een "met alles behalve het verkeer" bezige automobilist wordt aangereden is wel groter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:14

Ik heb de cijfers niet, misschien is het niet toegenomen, maar ik vraag me wel af op basis waarvan jullie dit zo stellig beweren?
Het gaat hier niet alleen om zedenmisdrijven. Ik weet in elk geval dat we dertig jaar geleden nog niet hoorden van tieners die andere kinderen intimideren en beroven van hun telefoon bijvoorbeeld.
En ik schrijf ook het risico van verkeer, dat moet je ook niet onderschatten.

En dan hebben we het in geval van ts ook nog over iemand die bang is.
Een uur fietsen is lang, als je bang bent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:22

Daarom vroeg ik ook waarvoor ze bang is. :)

Dertig jaar geleden waren er geen mobieltjes dus nee die werden niet geroofd.
Maar intimiderende groepen waren er zeker wel.
Hier in de buurt nog iemand vermoord door een bende omdat zijn gezicht hun niet aan stond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:22

chanicha schreef:
Ik zou mijn kinderen nooit zo’n weg laten fietsen op die leeftijd!
Mijn jongste moest, als ze naar stal ging, ook een hele donkere weg af maar we brachten en haalden haar.
Wat er gezegd wordt over oortjes van je telefoon indoen vind ik echt dom en levensgevaarlijk.

Mijn kinderen moesten vanaf 11/12 naar school fietsen, ook in het donker (in het buitengebied zonder straatlantaarns).
Vaak fietsten ze alleen, omdat ze met niemand mee konden (en 2 ook niet wilden) fietsen.
Mijn dochter fiets ook wel met telefoon en heeft dan 1 oortje in.
Net belde ze nog om wat te overleggen en kan ze gewoon doorfietsen.

Mijn jongste (nu 16) gaat regelmatig met iemand mee uit school en moet dan ook terug fietsen in het donker.
1 dag in de week moet ze tot 4 uur naar school dus fiets zij sowieso in het donker terug.
Ik kan haar echt niet elke x ophalen (ik werk minimaal 3 dagen in de week).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 13:40

fransje23 schreef:
Daarom vroeg ik ook waarvoor ze bang is. :)

Dertig jaar geleden waren er geen mobieltjes dus nee die werden niet geroofd.
Maar intimiderende groepen waren er zeker wel.
Hier in de buurt nog iemand vermoord door een bende omdat zijn gezicht hun niet aan stond.

Nou fijn dat jij de situatie vergelijkbaar vindt met dertig jaar geleden. Ik denk daar anders over.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:25

Ook ik moest vanaf 11 jaar een uur in het donker naar school fietsen, over het platteland. Tuurlijk kan je jezelf als ouder wel voor de kop slaan als er iets gebeurd wanneer je kind alleen is, aan de andere kant kan je iemand niet voor alle gevaren beschermen. Er kan altijd iets gebeuren, ook in huis, in de auto, overdag etc.