Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Loon valt lager uit dan vermeld op loonstrook, wat kan ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:24

Echt TS, ik sta perplex. En als ik jouw werkgever was mag je maar hopen dat ik dit topic nooit tegenkom.

Over gedoe met werkgevers gesproken.... ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 08:45

Ricie schreef:
Maar het gaat er inderdaad om, zoals veel van jullie al zeggen. Volgens mijn gevoel is het ook zo dat het gewoon in mijn loonstrook opgenomen moet zijn etc. Want naar mijn inziens gaat zo ook mijn belasting aangifte etc niet kloppen. Omdat dat dan over geld gaat dat ik nooit gehad heb.

Als het om een privé aankoop / uitgave gaat, dan klopt het zo gewoon voor je aangifte en had het juist niet kloppend geweest als het boven de streep verrekend was geweest. Dus daar hoef je je niet ongerust over te maken.
Privé hoort van je netto loon afgehaald te worden en buiten de bedrijfsboekhouding te blijven, zoals nu ook is gebeurd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:38

Palmera schreef:
Echt TS, ik sta perplex. En als ik jouw werkgever was mag je maar hopen dat ik dit topic nooit tegenkom.

Over gedoe met werkgevers gesproken.... ;)

Het zit je hoog zo te lezen :) Maar hier kan een vakbond net zo goed nuttig zijn.
Bv, scenario 1: TS vertelt het verhaal aan de vakbond en mensen bij de vakbond zijn goed in doorvragen, en ontdekken de verrekening en zeggen dat dat zo klopt (als het zo klopt, zo te lezen wel.)

Scenario 2: vakbond vraagt na bij de werkgever, werkgever geeft zijn verklaring, vakbond begrijpt die verklaring en zegt tegen TS dat het zo klopt (als het zo klopt, zo te lezen wel.)

Vakbonden zijn er niet om onrechtmatig zoveel mogelijk van werkgevers af te pakken of ze te pesten of dwars te zitten. Ze zijn er om voor de rechten van werknemers op te komen. Maar daarin kunnen ze dus ook zeggen dat een werkgever gelijk heeft met dit of dat.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:08

ik snap niet waarom je er zo op reageert Palmera. Of de TS nou wel of geen dingen privé moet betalen, de loonstrook moet gewoon kloppend zijn met het uitbetaalde bedrag.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:22

Misschien denk ik veel te makkelijk hoor, maar:
Als je nu eens: het te ontvangen loon - (min) het bedrag wat je je baas verschuldigd bent = ...

Klopt het dan met het bedrag wat er op je rekening staat? Als dat zo is, is er volgens mij geen probleem.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:25

Brainless schreef:
Ibbel schreef:
Maar je moet het ding wel betalen uiteraard en dan is gewoon aftrekken van je loon een vrij logische manier, zeker als het al een tijdje geleden is en je baas nog steeds op z'n centen wacht (want het was van een tijdje geleden volgens TS).

Hij mag een privé aankoop zonder afspraken daarover niet verrekenen met het loon.
Als hij dat wel wil doen, moet het bedrag ook op de loonstrook staan.

Maar dan moet het voorschot toch ook een keer op de loonstrook gestaan hebben? Anders kom je aan het eind van het jaar niet goed uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:29

Ik ben ook van mening dat het op de loonstrook vermeld moet worden.

Als het echt prive, prive is. Bijvoorbeeld dat de werkgever prive geld geleend heeft dan had hij het beter ook via een prive rekening kunnen verekenen.

Gaat het om een voorschot of een van het werk gekocht item dan zal dat toch echt op de loonstrook moeten staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:31

Hoe lang wacht de werkgever al op het geld?
Kan me zo voorstellen dat als het al ff duurt dat die het uiteindelijk ook wel geloofd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:34

Pipodipo schreef:
Maar dan moet het voorschot toch ook een keer op de loonstrook gestaan hebben? Anders kom je aan het eind van het jaar niet goed uit.

Hoezo?
Als TS geld heeft geleend (of teveel betaald heeft gekregen) dan zou dat op een andere strook als extra uitbetaald staan.
Maar stel TS heeft wat gekocht via/van het werk (computer/telefoon/fiets) dan kan de baas dat evt van het salaris inhouden(als dat van te voren in afgesproken), maar moet vermeldt worden op de loonstrook.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:35

Polly schreef:
Kan me zo voorstellen dat als het al ff duurt dat die het uiteindelijk ook wel geloofd.

Dat zou kunnen... maar dan nog moet het ingehouden geld op de loonstrook vermeld worden.
Anders heeft TS geen bewijs dat ze het terugbetaald heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 13:36

Polly schreef:

Kan zijn, maar dan moet het toch op de loonbrief vermeld worden?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:41

Waarom? Anders had TS toch (bij wijze van) na het ontvangen van het loon naar de pinautomaat kunnen lopen en het bedrag cash pinnen en terugbetalen aan de baas? Dan staat het ook niet op de loonstrook en had ze om een bewijs van terugbetaling kunnen vragen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:24

Ze = hij. :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:55

Brainless schreef:
Polly schreef:

Dat zou kunnen... maar dan nog moet het ingehouden geld op de loonstrook vermeld worden.

Heeft TS dan andersom wel een bewijs dat ze de spullen gehad heeft?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:55

@Ista
Klopt.
Maar alles wat wordt ingehouden van het loon MOET wettelijk verplicht op de loonstrook vermeld worden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 21:58

Ik snap ook wel dat als de WG niet helemaal zuiver is dat je zwart op wit wilt dat het voldaan is zodat je daar later niet mee in de problemen komt.

Grappig trouwens dat iedereen ze blijft zeggen terwijl TS toch echt een hij is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:10

cissy schreef:
Brainless schreef:

Heeft TS dan andersom wel een bewijs dat ze de spullen gehad heeft?

TS zegt zelf dat HIJ nog geld verschuldigd was aan WG en dat WG dat in zou gaan houden op loon alleen niet wanneer. En nu is het dus zover.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:25

Als je niet meer wilt werken voor deze baas (want wat ik lees ben je niet heel blij met je werkgever) zoek je toch een andere baan?
Je hebt gelijk: je hoort uitbetaald te krijgen wat er onder de streep overblijft. Ook als er iets wordt ingehouden op je loon hoort dit erop te staan. Als dit nu het enige was wat er mis ging zou ik zeggen los het op maar er gaat meer mis.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:46

Hutcherson schreef:
Als je niet meer wilt werken voor deze baas (want wat ik lees ben je niet heel blij met je werkgever) zoek je toch een andere baan?
Je hebt gelijk: je hoort uitbetaald te krijgen wat er onder de streep overblijft. Ook als er iets wordt ingehouden op je loon hoort dit erop te staan. Als dit nu het enige was wat er mis ging zou ik zeggen los het op maar er gaat meer mis.

Dat gaat alleen op als hij het geld dat hij een keer ergens voor gehad heeft óók extra op de loonstrook gestaan heeft. En ik gok dat dat niet zo is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 22:52

Een werkgever kan indien nodig tijdens de volgende salaris ronde ook nog een correctie slip voor afgelopen maand maken, dan kan hij het ingehouden bedrag daarop vermelden en krijg je alsnog het geld niet teruggestort.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:09

janderegelaa schreef:
Hutcherson schreef:

Dat gaat alleen op als hij het geld dat hij een keer ergens voor gehad heeft óók extra op de loonstrook gestaan heeft. En ik gok dat dat niet zo is.

Dat is niet het geval. Als ik via mijn werk een telefoon koop, dat wordt dat van mijn netto loon afgetrokken. Dat geldt ook voor de lunch in mijn geval.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 10:56

Ik heb het ook niet over jouw loonstrookje…

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:03

jdr heeft helemaal gelijk. Jouw telefoon wordt direct als loon in natura uitbetaald en hoeft dus maar één keer op het loonstrookje te staan. In het geval van TS is er eerder een product of dienst geleverd, waar toen niet voor betaald is en wat dus loon in natura was extra bovenop zijn loon. Op het laatste loonstrookje is dit gecompenseerd door een deel van zijn loon in te houden. Het had dus twee keer op zijn loonstrookje moeten staan, omdat het over twee verschillende verloningsperiodes gaat.

Het is te vergelijken met een voorschot op je loon (in dit geval niet in geld maar goederen of diensten) Dat voorschot staat op je loonstrookje op het moment dat je het krijgt en op het moment dat je voorschot met je loon verrekend wordt, hoort dat weer op je loonstrookje te staan. Dat is echt onafhankelijk van de vorm waarin dat loon betaald is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 12:23

Karl66 schreef:
Het is te vergelijken met een voorschot op je loon (in dit geval niet in geld maar goederen of diensten) Dat voorschot staat op je loonstrookje op het moment dat je het krijgt en op het moment dat je voorschot met je loon verrekend wordt, hoort dat weer op je loonstrookje te staan. Dat is echt onafhankelijk van de vorm waarin dat loon betaald is.

Bij mijn man staat gewoon eenmalig op zijn loonstrook:
bv
na alle berekeningen..
2000 netto loon
- 300 telefoon
= 1700 uit te betalen op rekeningnummer xxxxx

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:27

Ja, omdat het bij jouw man in een maand afgehandeld is.