Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:27

Lughnassadh schreef:
Ja, maar dan heb je niet de zorg voor een zieke partner er bij. Zeker als dat langdurig is houd je dat gewoon niet altijd vol naast eventuele kinderen, een fulltime baan, hobby's en een sociaal leven als gezond persoon. Dat weet ik ook uit ervaring. En kan juist dat beetje hulp genoeg zijn om die extra zorg wel vol te houden. Want als je leven alleen maar bestaat uit zorg, huishouden en werk en je geen ruimte en tijd meer hebt voor een sociaal leven en/of jezelf op kan laden.......

Helemaal mee eens.
Het maakt echt een groot verschil of iemand alleen voor zichzelf en zijn eigen huishouden hoeft te zorgen of dat er ook nog een zieke partner in het spel is, waardoor alles binnen het gezin op de schouders van die persoon terecht komt.

Overigens vind ik het ook belangrijk dat huishoudelijke hulpen discreet zijn. Ik zou het niet waarderen als bijv. de dochter van de TS zoals in de OP uitgebreid thuis verslag zou doen van mijn ziekte/beperkingen/wensen op huishoudelijk gebied etc.etc. Dat is ook iets wat bij de baan hoort: discreet zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:54

Oscar schreef:
Lughnassadh schreef:
Ja, maar dan heb je niet de zorg voor een zieke partner er bij. Zeker als dat langdurig is houd je dat gewoon niet altijd vol naast eventuele kinderen, een fulltime baan, hobby's en een sociaal leven als gezond persoon. Dat weet ik ook uit ervaring. En kan juist dat beetje hulp genoeg zijn om die extra zorg wel vol te houden. Want als je leven alleen maar bestaat uit zorg, huishouden en werk en je geen ruimte en tijd meer hebt voor een sociaal leven en/of jezelf op kan laden.......

Helemaal mee eens.
Het maakt echt een groot verschil of iemand alleen voor zichzelf en zijn eigen huishouden hoeft te zorgen of dat er ook nog een zieke partner in het spel is, waardoor alles binnen het gezin op de schouders van die persoon terecht komt.

Overigens vind ik het ook belangrijk dat huishoudelijke hulpen discreet zijn. Ik zou het niet waarderen als bijv. de dochter van de TS zoals in de OP uitgebreid thuis verslag zou doen van mijn ziekte/beperkingen/wensen op huishoudelijk gebied etc.etc. Dat is ook iets wat bij de baan hoort: discreet zijn.

Vind ik ook. Die hulpen krijgen toch gewoon betaald voor hun werk.Het gaat ze niets aan of een client in zijn tuin staat te spitten.

Mallow

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:15

Als hulp kom je ergens thuis omdat ze zelf niet meer in staat zijn het werk te doen.
En soms is dat fysiek, soms is dat psychisch. Wie zijn wij om daar over te oordelen?
Een cliënt heeft een hulpvraag gesteld aan een hulpverlenende organisatie en deze is beantwoord.

Ik kan me goed voorstellen dat als je fulltime moet werken om je rekeningen te betalen, daarnaast ook nog de zorg voor je man hebt het huishouden gewoon niet meer lukt.
En misschien stoorde deze persoon zich al weken aan de toiletpot maar lukt het haar echt niet die even grondig schoon te maken (naast al het andere werk in huis) en was ze juist ontzettend blij en dankbaar dat er iemand was die dat voor haar kwam doen.

Ik snap niet zo goed dat er zo hard over geoordeeld moet worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:23

MyWishMax schreef:
Ik moest zelfs een medische keuring ondergaan om in aanmerking te komen voor hulp. En ja, ik sta soms wel eens iets in de tuin te doen. Want dáár heb ik geen hulp voor en dat moet ik echt zelf doen. Leuk als mensen daarover gaan klikken, vooral omdat ik daarna wel dagen in bed lig en niks meer kan. Wat ben ik blij met mijn vaste hulp nu zeg. Daar heb ik zo veel gesprekken mee gehad, gewoon echt belangstelling vanuit haar kant. Zij moedigt sommige dingen zelfs aan, dat ik iets MOET gaan doen van haar, terwijl dat betekent dat zij dan een keer meer werk heeft. Zij snapt hoe beperkend het kan zijn als je hulp nodig hebt en hoe schuldig iemand zich kan voelen dat ze het zelf niet kunnen, maar door de hulp wel iets anders kunnen doen een keer.

De redenn dar ik echt sommige reacties vervind gasn, aan de buitenkant kan de buitenwerld echt niet zien hoeghet echt gaat, maarje wirdt er wel op afgrekend. Er hadr ook.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 19:57

Oei, wat een reacties. Ik had eigenlijk meer tips verwacht over wat wel en niet normaal is. Dingen die andere thuishulpen hebben meegemaakt, waar je op moet letten.

Het is moeilijk om iets duidelijk op papier over te laten komen, blijkt maar weer.
Het is niet zo dat ze het toilet niet wilde schoonmaken. Ze mag het niet met chloor doen. De persoon waar ze dat moest , snauwde haar toen toe: Laat dan maar, ik doe het zelf wel. Tja, dan is de sfeer ook wel gezet...

Wat betreft discretie: ze heeft niet verteld waar, bij wie. Lijkt me heel normaal dat je over je werkdag verteld, vooral als het een 1e werkdag betreft, heel nieuw werk.

2e adres was trouwens heel anders en goed bevallen. Daar ging het er heel anders aan toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:22

Isabonny: ik denk dat het helpt om zo'n opmerking niet te bepalend te laten zijn.

Heel concreet in het voorbeeld wat je noemt denk ik dat de beste aanpak is om een beetje mee te veren: "ik begrijp het, maar ik kan helaas de regels niet veranderen. Weet u wat, ik maak het toch alvast op mijn manier schoon, dan is het in elk geval een beetje gedaan. Dan kijken we volgende week even verder. Heeft u een leuk weekend gehad?"
Dat laatste, gewoon doorgaan met de dagelijkse gang van zaken, zonder de frustratie de overhand te geven, is meestal heel belangrijk. Dat is vaak ook waar je vertrouwen kunt winnen door te tonen dat je wel luistert en wel rustig blijft, ook als je niet kunt meegaan in de wensen van de bewoners.

En dan is het zelfs wel goed om te bedenken dat je met een beetje wc-schoonmaak toch kunt helpen (ook al geeft iemand dat niet toe), bijvoorbeeld omdat iemand die het harde werk niet kan, misschien wel zelf wat chloor door de wc kan spoelen en dan het gevoel heeft dat het toch gedaan is. (En dan moppert diegene misschien gewoon door dat het te gek is dat ze dat zelf moeten doen, en soms is het prima om dat gewoon te laten of eventueel later eens met een geintje te benoemen.)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:52

Inderdaad, precies zoiets Shadow.

Het is eigenlijk te gek voor woorden wat ze allemaal niet mogen doen. En dan moet je dat meteen op je 1e werkdag maar proberen duidelijk te maken. De mensen wat hulp krijgen hebben van te voren ook een boekje gekregen waar in staat waar ze zelf voor moeten zorgen (zoals schoonmaak/poetsmiddelen) en daar staat dus ook in met welke middelen ze niet mogen poetsen, welke werkzaamheden er niet mogen worden uitgevoerd.

Zo mag je niet de vaat doen, als duidelijk is dat die er al 1 week staat. (geen idee waarom niet).

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:03

Ik heb tot een paar jaar geleden het werk ook gedaan en nam die regeltjes niet te nauw. Werden we ook niet echt op gewezen hoor, maar je bent er om de mensen te helpen en als je dan iets moet doen wat officieel niet mag maar kleine moeite is wie ben ik dan om dat niet even te doen.

Je bent er niet omdat ze er zelf geen zin in hebben, tegenwoordig helemaal niet meer. Met de ene cliënt klikt het beter dan met de andere maar dat hou je toch.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:07

Ik heb in de thuis hulp gewerkt. Op verschillende adressen; in verschillende situaties.
Iemand die denk ik afgekeurd was, en in een heel vies huis samen met zijn hondje woonde. Die man kreeg het gewoon nauwelijks klaar om voor zichzelf te zorgen, maar hondje werd zoet elke week gewassen. Resulteerde dus in een giga zooi. Maar hij was zo blij toen het opgeruimd was..

Een man die psychisch niet helemaal lekker zat. Waar vooral de wc en de keuken echt heel erg vies waren. En dan bedoel ik écht heel vies. Zo heerlijk als ik dan weg ging, wetende dat het er in elk geval voor eventjes weer netjes uit zag..

Bij ons werd er vooral gezegd dat je geen ramen mocht wassen. Ik deed dat af en toe wel. Mensen werden daar zo gelukkig van.. wat verder wel en niet mocht weet ik eigenlijk niet, ik heb nooit voorlichting gehad. Ik heb 1 ochtend met iemand meegelopen en toen moest ik het zelf maar opsoppen.

Ik had gelukkig meestal hele aardige mensen, die vooral heel dankbaar waren dat ik kwam. Dus daar doe je dan net wat meer voor denk ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:16

Isabonny schreef:
Inderdaad, precies zoiets Shadow.

Het is eigenlijk te gek voor woorden wat ze allemaal niet mogen doen. En dan moet je dat meteen op je 1e werkdag maar proberen duidelijk te maken. De mensen wat hulp krijgen hebben van te voren ook een boekje gekregen waar in staat waar ze zelf voor moeten zorgen (zoals schoonmaak/poetsmiddelen) en daar staat dus ook in met welke middelen ze niet mogen poetsen, welke werkzaamheden er niet mogen worden uitgevoerd.

Zo mag je niet de vaat doen, als duidelijk is dat die er al 1 week staat. (geen idee waarom niet).

Het is maar de vraag of de mensen waar jouw dochter komt dat boekje wel hebben. Bij mijn organisatie heb je een map met regels, een soort schema en een lijst waar je uren af kan tekenen. Mijn indicatie ging in april in, de eerste keer hulp kwam toen ook en in juli kreeg ik de map. :=

Hier mag ook geen chloor gebruikt worden, ik mag niet weg zijn/gaan als de hulp er is, officieel ook geen snelle boodschap gaan doen bijvoorbeeld. Buiten mag er niks gedaan worden en er is dus een schema waarin staat hoevaak bepaalde taken mogen. Over vaat nog nooit iets gehoord, maar ik heb een vaatwasser dus ook niet van toepassing. ;) Afzeggen of wijzigen van tijden moet via de organisatie, maar ik app juist met mijn vaste hulp. Zo wist ik bijvoorbeeld al een maand dat ze op vakantie zou gaan, maar de organisatie belde die week pas dat ze niet zou komen en er vervanging geregeld zou worden. (maar dan op een dag die in mijn dossier zou moeten staan die echt niet kan...)

Ik overleg graag met de hulp. Wat vindt zij een fijn schema? Want vindt zij dat nodig is? Dat werkt wel alleen als je vaste adressen hebt, maar ik heb vaste dingen die elke week moeten gebeuren en verder vult de hulp zelf in wanneer ze de extra/minder vaak voorkomende dingen doet. Ook heb ik met haar de schoonmaakmiddelen en spullen doorgenomen en gevraagd of zij liever iets anders heeft. Zo heb ik een andere trap gehaald. :') Mijn oude was niet stevig, maar ik gebruikte hem niet. Zij wel, maar we vonden het allebei een eng ding, dus een andere gehaald.

Ik heb het nagevraagd en officieel heeft zij geen pauze/tijd voor drinken, maar ze blijft hier dus langer en we drinken wel samen wat en soms wat lekkers erbij. Ik ben juist dolblij dat iemand mij komt helpen, helaas zitten zowel aan de clienten kant als de werknemerskant soms rotte appels, zoals de hulp in 1 van mijn vorige posten en misschien dit adres. Hopelijk zijn de andere adressen een betere klik!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:20

Ik heb ook een paar jaar als huishoudelijke hulp gewerkt en zag wel in de jaren dat steeds minder mocht. Maar ik nam de regels ook niet zo nauw. .. bij ons was ramen buiten zemen ineens ook eraf, maar dat deed ik gewoon wel... juist dat soort klusjes zijn mensen blij mee..

Ligt ook beetje aan de adressen waar je kwam, maar mijn adressen waren mensen die allemaal zelf ook zo goed mogelijk mee hielpen.

Maar heb ook wel eens adressen gehad waar ik daarna niet meer heen ging..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 05:06

Ts, hoe gaat het nu?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 00:10

MarcoBorsato schreef:
Ts, hoe gaat het nu?

Na dit eerste adres waar ze toch echt nog steeds gevoelsmatig haar wilden "uitbuiten", heeft ze hierna alleen maar leuke adressen gehad en al leuke dingen meegemaakt ( man die zijn huissleutel niet kon vinden en haar eerst naar de buren stuurde om dan via hun achtertuin bij hem binnen te komen. Dat ging helemaal niet volgens de buurvrouw, want dan moest ze zich een weg door de struiken banen. Dus heeft ze de thuiszorgorganisatie gebeld , die dan iemand met een sleutel zouden sturen, dus dat riep ze door de brievenbus. Vervolgens staat ze voor de deur te wachten, doet de man opeens de garagepoort open en zegt: Tjee kind, kom binnen. Je hoeft niet buiten in de kou staan te wachten tot ze met een sleutel komen. :D :D :D :D :P )
Lieve mensen ontmoet. Ja, het bevalt haar wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:09

Mijn vader heeft zojuist weer verlenging gekregen, z'n hulp mag weer door. Hij blij en zij ook. En ik ook, ik woon op bijna 1 1/2 uur rijden. We zijn echt blij dat dit soort hulp bestaat.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:14

Geen tips of ervaringen, maar ik lees in heel veel reacties dat er niet met chloor gewerkt mag worden. Nou ben ik toch benieuwd waarom dat niet mag?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:22

Het huis mag niet al totaal verloederd zijn...

Maar verder ligt het eraan wat er in de omschrijving staat, soms is het alleen het zware huishoudelijke werk, dus poetsen, boenen en schrobben, keuken, huiskamer, badkamer, toilet ed, soms is het ook nog wat lichter werk als koken, boodschappen ed maar dat laatste wordt zelden meer een indicatie gegeven met alle bezorgdiensten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:24

Rakkie123 schreef:

Maar verder ligt het eraan wat er in de omschrijving staat, soms is het alleen het zware huishoudelijke werk, dus poetsen, boenen en schrobben, keuken, huiskamer, badkamer, toilet ed, soms is het ook nog wat lichter werk als koken, boodschappen ed maar dat laatste wordt zelden meer een indicatie gegeven met alle bezorgdiensten.

Wat is dan totaal verloederd?

Want tegen de tijd dat je voor jezelf toe geeft dat je echt hulp nodig hebt is het al een tijd mis aan het gaan normaal gesproken. Dan moet je nog een aanvraag doen en daar gaan een paar weken overheen. Als je dan een indicatie hebt krijg je ook niet meteen hulp vermoed ik.
Tegen die tijd kan het best een goede achterstand zijn denk ik.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:27

Alvaron schreef:
Geen tips of ervaringen, maar ik lees in heel veel reacties dat er niet met chloor gewerkt mag worden. Nou ben ik toch benieuwd waarom dat niet mag?

Geen thuishulp hier maar wel veel mee samengewerkt. Ik denk omdat chloor je kleren kan uitbijten, dus witte vlekken kan veroorzaken. Het kan bijten in je ogen of slijmvliezen. Inademen is ook niet al te lekker. Er zijn dus bepaalde risico's verbonden aan het werken met chloor.

En verder is chloor ontzettende troep die alle bodemleven doodt dus hoe minder daarvan in het riool, des te beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:44

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:36

Azmay schreef:
Rakkie123 schreef:

Wat is dan totaal verloederd?

Want tegen de tijd dat je voor jezelf toe geeft dat je echt hulp nodig hebt is het al een tijd mis aan het gaan normaal gesproken. Dan moet je nog een aanvraag doen en daar gaan een paar weken overheen. Als je dan een indicatie hebt krijg je ook niet meteen hulp vermoed ik.
Tegen die tijd kan het best een goede achterstand zijn denk ik.

Dat bepaald degene die komt kijken om indicatie te geven.
Maar mensen weten vast wel of het verloedert is, als daar naar gevraagd wordt.
Maar zo niet dan moet het huis eerst grondig schoongemaakt voor de thuiszorg komt *\o/*
En dat wordt je vertelt :D
Thuiszorg houdt in principe alleen bij.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:53

Mijn dochter werkt ook in de thuiszorg. Zij maakt wel met chloor schoon. Zo nu en dan heeft ze wel vlekken op haar kleren. Zij gaat ook soepel met de regels om. Officieel mag ze idd buiten geen ramen lappen, maar bij sommige adressen doet ze het wel. Ze heeft ook een dame die er erg op gesteld is dat het straatje schoon is, dus als er veel blad ligt, veegt ze even buiten. Hoeft ze niet te doen. Ze heeft bij een oude dame gewerkt en daar moest ze ook de boodschappen voor doen. Hoewel het niet mocht kreeg ze wel de pinpas + code mee. Ooit heeft ze bij een man gewerkt met psychische problemen. Die man had een kat maar had geen idee hoe hij daar voor moest zorgen. Die kat kreeg dan een stuk karbonade of zo en geen kattenvoer. En geen kattenbak in huis. Dus die kat pieste op de stoelen en/of de tafel. Hoewel die man nog andere begeleiding kreeg werd daar geen aandacht aan besteed. Mijn dochter vond het daar vreselijk in het begin. Wij hadden nog wel kattendingen hier in huis, dus zij heeft een kattenbak meegenomen, kattenbrokjes en uitgelegd hoe de kat verzorgd moest worden. Zelfs ook nog een vlooienpipetje meegenomen. Die man helemaal blij. Later was de vaste hulp weer terug en toen moest het hele appartement worden leeggehaald, want er was een vlooienplaag! Het was in de zomer.
Verder doet ze de afwas, de gewone was, strijken, stofzuigen, dweilen, badkamer/wc. De normale huishoudelijke dingen. Ze mag idd niet alleen aan het werk zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:06

Mijn hulp mag officieel ook niet alleen in mijn woning zijn maar dat is een enkele keer wel gebeurd.
Dan had ik bijvoorbeeld een spoedje met een ziek huisdier ofzo.
Maar dan was het gewoon 'maak maar af waar je mee bezig was, zet de hond in de bench en ga lekker naar huis'.
Nou komt ze al bijna 5 jaar over de vloer, bij een onbekende doe ik dit dus niet. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:14

lor1_1984 schreef:
Mijn hulp mag officieel ook niet alleen in mijn woning zijn maar dat is een enkele keer wel gebeurd.
Dan had ik bijvoorbeeld een spoedje met een ziek huisdier ofzo.
Maar dan was het gewoon 'maak maar af waar je mee bezig was, zet de hond in de bench en ga lekker naar huis'.
Nou komt ze al bijna 5 jaar over de vloer, bij een onbekende doe ik dit dus niet. :+

Weet je dat je hulp een waarschuwing of zelfs ontslag kan krijgen? Ik snap het wel dat het soms gebeurt maar toch.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:18

daarom doen we dit ook enkel bij nood. :)
ik denk dat dat twee keer is voorgekomen in die bijna 5 jaar.