Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Hutcherson schreef:Moet je dan perse gehoor geven aan eventuele moederdrang/-gevoelens?
Jeetje ik heb soms ook wel zin om een bank te overvallen en forever rijk te zijn maar daar zitten risico's en gevolgen aan.
Ladyson schreef:Ik ben bewust kindvrij met duidelijke redenen en als ik daarover praat, zijn er veel moeders die opeens de ruimte voelen om ook de andere kant te belichten. Bij moeders onderling zit daar denk ik een flink taboe op. Maar ik weet van meerdere moeders dat als ze het over zouden kunnen doen er niet meer voor gekozen zouden hebben. Daarna volgt uiteraard wel altijd 'maar ik hou heel veel van ze hoor'.
Citaat:Moet je dan perse gehoor geven aan eventuele moederdrang/-gevoelens?
Jeetje ik heb soms ook wel zin om een bank te overvallen en forever rijk te zijn maar daar zitten risico's en gevolgen aan.
elnienjo schreef:Citaat:Moet je dan perse gehoor geven aan eventuele moederdrang/-gevoelens?
Inderdaad.
elnienjo schreef:Jij bent al 38 (tegen dat je zwanger zou zijn en een kind gebaard ben je wellicht al 40!!) en je man heeft geen goede gezondheid. Wat heb je een kind dan te bieden?
Het is wellicht gewoon een laatste stuiptrekking van je hormonen die eind houdbaarheidsdatum naderen dat je opeens zo'n vlaag van verstandsverbijstering krijgt. Zou er niet teveel aandacht aan schenken en vooral met je verstand beslissingen nemen.
Aartje schreef:Ik herken bepaalde vragen heel sterk. Ik ben alleen wat jonger tot andere conclusies gekomen. Ik heb gekozen voor een andere vorm van ouderschap. Ik ben deelmoeder geworden.
Mijn kindje groeit op bij een bevriend homostel.
[ [url=m/y4M5u1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een vorm van draagmoederschap maar dan wel intenser en betrokkener. Nu is voor mij 3 dagen zorgen per maand precies goed. Er wordt niet gesleept met haar. Ze heeft een fijne stabiele thuisbasis bij haar papa's. Ik heb mijn zelfstandige leven kunnen behouden maar mag toch van het ouderschap genieten. Ik kan op bezoek wanneer ik wil en we gaan ook wel eens gezamelijk een dagje weg. Vorige week hebben we met zn 4tjes een huisje gehuurd op Landal Greenpark waar we even als familie weer van ons gezinnetje hebben genoten. Ze zal van jongs af aan weten hoe het in elkaar zit. Dat zij een mama een papa en nóg een papa heeft. Dat haar papa's een relatie hebben en mama ergens anders woont. Voor háár zal dat normaal zijn straks. Ze leert dat we in een wereld leven waarin je mag zijn wie je bent, dat je mag houden van wie jij wilt en ze zal van ons allemaal voelen hoeveel wij van haar houden op onze eigen manier.
Nu is dit wel weer een heel andere vorm, maar wel een vorm die voor míj persoonlijk klopte. We zijn allemaal gelukkig en onze dochter groeit met veel liefde op omdat ze zó enorm gewenst is, door mij, door haar beide papa's, door al haar opa's en oma's die trots zijn op hun kleinkind.
Nu zeg ik niet dat een ander het ook zo zou moeten doen, maar er zíjn echt meer vormen van ouderschap dan het traditionele plaatje. Co-ouderschap bijvoorbeeld. Je ziet dit ook vaker bij homo en lesbische stellen die dan gezamelijk een gezin willen stichten waarbij ze de zorgen verdelen. Zolang er natuurlijk aan het belang van het kind wordt gedacht kan dit hele mooie vormen aan nemen waarin iedereen gelukkig is. Het hóeft niet zwaar te zijn. Je bént niet verplicht alle lasten op je te nemen. De wereld veranderd. Vrouwen zijn niet allemaal huismoeders tegenwoordig. We willen carrière maken, reizen, sporten, onszelf kunnen en blijven ontwikkelen. Waarom zouden we onszelf volledig aan de kant zetten vanuit een traditioneel oogpunt?
Als het je om duurzaamheid gaat (goed punt en niet onbelangrijk als je het mij vraagt) is adoptie of pleegzorg ook een overweging waard. Daarin kun je onwijs waardevol zijn en vergis je niet, want écht je kunt van een pleegkindje houden alsof ze je eigen vlees en bloed zijn.
Ik wil hiermee aangeven, probeer eens buiten de kaders te denken. Of ga eens te raden bij de stichting meerdangewenst (is gericht op homoseksuele ouderschap, maar barst wel van de info)
Gini schreef:Jij en je partner komen op mij eigenlijk heel vrijblijvend over.
Om het even heel cru te stellen:
Eerst wilden jullie geen kinderen, het was allemaal best en je partner vond het best dat jij het best vond en bij anderen dacht je 'goh, waar je zin in hebt'. En nu ineens wil je een puppy omdat een ander een puppy heeft. 'Goh, zou toch wel leuk zijn misschien'. En je partner? Die vindt het nog steeds allemaal best als jij het best vindt.
Ik zou dus eens serieus na gaan denken over de toekomst en praten. Want op dit moment twijfel je nog tussen een kind of een sulky voor de pony. Besef dat een kind wel meer is dan een eenmalige aankoop.
Ik heb het allemaal wat harder geschreven dan veel mensen nodig zullen vinden, maar dit waren mijn gedachten. Misschien ben je er iets mee, misschien niet. Ik wens je veel wijsheid toe.

Saul schreef:Ik vind het wel heel ver gaan om te zeggen dat je egoïstisch bent als je na je 38e nog aan kinderen begint.
Als je moeder jonger is, is dat helaas nog geen garantie dat ze er tot ruim na je 30ste nog zal zijn.
Dat vind ik dus geen geldig argument.
Ts denk er samen goed over na en volg je hart. Jullie hart, niet de meningen van bokkers of andere mensen.
Saul schreef:Ik vind het wel heel ver gaan om te zeggen dat je egoïstisch bent als je na je 38e nog aan kinderen begint.
Als je moeder jonger is, is dat helaas nog geen garantie dat ze er tot ruim na je 30ste nog zal zijn.
Dat vind ik dus geen geldig argument.
Ts denk er samen goed over na en volg je hart. Jullie hart, niet de meningen van bokkers of andere mensen.