Onenigheid met vriendin van vriend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:27

Het is naar en vervelend. Ik ken het ook: iemand die een heel ander verhaal ophangt in de groep. Mooie is wel dat als die groep je een beetje leert kennen, ze vaak wel doorhebben dat het iets anders zit :Y) En als dat niet het geval is dan niet! Houd je niet vast aan Oud & Nieuw, als je daar nu al zo tegenop ziet dan ga je ook iets anders uitstralen en heb je kans op selffulfilling prophecy. Als je eerder een keer meekan doe dat gewoon en zie hoe de groep op je reageert. Grote kans dat iedereen nog hartstikke gezellig doet. Misschien die vriendin niet maar jammer dan.

Jammer hoe het is gelopen maar daar is nu niks meer aan te doen. Les voor de volgende keer om misschien de signalen die ze af heeft gegeven iets serieuzer te nemen. Ben je het echt niet met haar eens? Berust je dan ook in je idee dat het blijkbaar geen goede vriendin was en probeer het te laten gaan. Die vriendschap kan je toch niet forceren en dan kan je beter opzoek gaan naar vriendschappen die voor jouw gevoel wel tweezijdig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:33

Volgens mij verlies je uit het oog dat er niet één waarheid is en dus één persoon gelijk heeft. Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van wat er zich heeft afgespeeld tussen jullie. Zij heeft haar vrienden vertelt wat er volgens haar is gebeurd (haar waarheid) en jij hebt daar een ander beeld bij (jou waarheid). Die vriendengroep interpreteert haar waarheid (en de jouwe, mocht iemand er naar vragen) óók nog allemaal anders.
Zeggen dat er nu 7 mensen tegen je zijn en 1 iemand neutraal instaat als jullie met de vriendengroep zijn gaat dus veel te ver. Iedereen heeft iets gehoord en denkt daar het zijne/hare van, áls ze er al over denken want waarschijnlijk zijn ze meer met hun hoofd bij een leuke middag hebben dan bij de strubbelingen tussen dit meisje en jou :Y)

Ik snap dat je je vervelend voelt, en dat het in het begin misschien even ongemakkelijk is, maar probeer het ook niet groter te maken dan het is. Als jij je naar de rest net zo blijft opstellen als eerder, en naar haar wat meer afstand houdt, dan waait het allemaal heus wel over en kan je volgens mij nog prima samen een spelletje spelen en een leuke avond hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:55

stroopkoek schreef:
Dan alsnog kan een paniekaanval voor iemand eng zijn om dat van dichtbij mee te maken, maar dan is het toch juist taak als vriendin dat je er op wat voor manier dan ook er wel voor deze persoon bent. Tenminste daar ga ik vanuit als je jezelf toch wel “beste vriendin” noemt. Dan lijkt het me juist niet verstandig om je volledig afstandelijk te gaan gedragen tot zelfs de vriendschap te verbreken hoeveel de ander jou dan ook geholpen heeft met jou problemen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor problemen er voor deze paniekaanval zijn voorgevallen, maar ik lees dat verder nergens dus ga hier van uit.

Ja goed, dat ligt dus aan de verwachtingen die je hebt van je vriendin en of zij die verwachtingen wil en kan waarmaken.

Ik denk niet dat je standaard van iemand kunt verwachten dat die personen goed met jouw problemen om kan gaan. Het is niet voor niets dat geestelijke problemen vaak een heel zware wissel trekken op relaties. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:00

Maar TS, als jij nooit aangeeft dat ze over je grenzen heen ging (je stelt eten uit, zet series stop enz) kan zij dat niet weten. Je kan niet haar verwijten dat ze haar grenzen aangeeft, omdat jij dat zelf niet deed...

Ik kan me zomaar voorstellen dat haar kant van het verhaal is dat ze het contact met je te intens en te heftig vond. Als ik je woorden goed begrijp worstel je best wel met dingen en voelde zij zich daar niet comfortabel mee om daar mee samen te wonen en je luisterend oor te zijn. Zoals ik het lees heeft ze geprobeerd om afstand te houden tussen jullie maar lukte dat niet goed (en dat kaatst nu naar haar terug, want “ik luisterde wel en zij niet.”). Daarom heeft ze rigoreuze keuzes gemaakt.
Ik denk dat jullie deze vriendschap duidelijk met andere verwachtingen hadden. Daarin is geen persoon fout of goed. Voor jou zat de vriendschap zo te horen dieper en intenser dan voor haar. Je kan daarin hoogstens elkaar kwalijk nemen dat jullie dat niet goed hebben gecommuniceerd met elkaar.

En misschien heeft ze ook wel dingen gedaan om jullie vriendschap te redden, in haar ogen. Alleen heb jij dat blijkbaar niet zo ervaren. Ik denk echt dat slechte communicatie daarin jullie ondergang is geweest. Zij heeft nooit gezegd “joh TS, al die oliebol waar je mee stoeit, ik vind het nogal wat en ik merk dat ik daar last van heb, kunnen we het daar eens over hebben?” En jij hebt grandioos over je grenzen heen laten lopen vanuit het idee daarmee een goede vriendin te zijn en neemt haar dat nu kwalijk.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:06

Ik heb ongeveer hetzelfde mee gemaakt.
Mijn beste vriendin gaf aan dat ze moeite had met mij omdat ze mijn problemen niet trok.
Ik schrok daarvan en had er nooit bij stil gestaan dat dat haar zoveel belastte.

Ik heb het daar met haar over gehad en hou mijn gezondheid en problemen bij haar vandaan.
Zij is nog steeds mijn beste vriendin. Het feit dat zij zoveel moeite had met mijn 'gedoe' geeft alleen maar aan dat ze om me geeft. Anders had ze het naast zich neer kunnen leggen.
Ik respecteer haar grenzen.
Is het dan geen volwaardige vriendschap meer? Zeker wel!
In een vriendschap hou je juist rekening met elkaar en bescherm je de grenzen van elkaar. Beide kanten op.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:24

Als ik van jou verhaal uitga klinkt zij sowieso al totaal niet als een goede vriendin.
Ook niet voordat jullie ruzie kregen, dus ik vraag me wel af hoe het dan tot stand komt dat jouw vriend wél goed bevriend is met haar.

Verder mis ik in dit verhaal jouw eigen leven los van je vriend. Heb je vriendinnen? Want op mij komt het heel erg over alsof je niet meer hebt dan je vriend en zijn clubje, en het is absoluut niet erg om gezamenlijke vrienden te hebben maar het klinkt nou niet echt alsof je hun leuke vrienden vind.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 14:32

Shaggy09 schreef:
Als ik van jou verhaal uitga klinkt zij sowieso al totaal niet als een goede vriendin.
Ook niet voordat jullie ruzie kregen, dus ik vraag me wel af hoe het dan tot stand komt dat jouw vriend wél goed bevriend is met haar.

Verder mis ik in dit verhaal jouw eigen leven los van je vriend. Heb je vriendinnen? Want op mij komt het heel erg over alsof je niet meer hebt dan je vriend en zijn clubje, en het is absoluut niet erg om gezamenlijke vrienden te hebben maar het klinkt nou niet echt alsof je hun leuke vrienden vind.

Schijnbaar heeft ze veel voor hem gedaan toen hij problemen had (dit was voor 'mijn' tijd met hem).
En ze is er heus niet nooit voor me geweest. Het contrast tussen het bij elkaar kunnen aankloppen lijkt terugkijkend zo groot.

Mijn vrienden wonen vooral ver weg. Ff de trein naar ze toe pakken is momenteel te duur voor me. Gezien ik mn vriend via haar ken, hebben we ook overlappende interesse in dezelfde dingen en evenementen.
Ik vond hun club juist wel altijd aardig, maar zoals ik eerder al heb genoemd: die vriendin heeft een soort aanzien in het groepje en vaak het hoogste woord (een beetje lastig uit te leggen, je merkt het als je erbij bent). Ik heb echter nooit deel willen zijn van die groep, juist om eventuele toekomstige situaties niet super awkward te maken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:54

Ts: ik herken veel punten uit je verhaal. Ik sta zelf ook nooit sterk in dit soort situaties. Ik zou gewoon een nieuwe vriendengroep maken en de rest laten voor wat het is. Je vriend vind vast je nieuwe vrienden ook wel leuk. Ik zou echt geen energie meer verspillen in een gestrande vriendschap. Als ik jouw verhaal goed begrijp is het eigenlijk haar vriendengroep waar jouw vriend bijhoort. Geen hand vol maar een land vol leuke mensen om leuke dingen mee te doen.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:56

Eerlijk? Ik zou er zelf ook 100% boven staan, maar als iedereen zich gaat bemoeien en partijen kiest zie ik er zelf niet veel nut in om daadwerkelijk mijn best te doen hun anders te willen doen geloven.

Voorbeeld; ik dacht ook een goede vriendin te hebben waar ik alles tegen kon zeggen en zij tegen mij. Ze heeft meerdere keren aangegeven dat ze het leven soms maar ingewikkeld vond en ze zat ook in relatie struggles. Ik heb haar zoveel mogelijk bijgestaan en 100% mijn best gedaan een luisterend oor te zijn en te helpen waar ik kon. Er is daarna iets gebeurd waar ik helemaal geen grip op had en toch kreeg ik van haar de schuld en het verwijt dat het opzet was. Niet op het moment zelf, nee maanden daarna pas... Terwijl ik mij aan al haar wensen heb gehouden en stomgenoeg hou ik mij daar nog steeds aan (zie hierboven, ik noem nog steeds de reden niet waardoor het mis is gegaan tussen ons en ik vermeld ook niet wat voor vreselijke dingen zij wou ondernemen om het wel even recht te zetten).

Ze wou ook niet dat bepaalde mensen hetgeen wat was gebeurd wisten en zelf gooit ze het in een hele verkeerde context op internet, op zo'n manier dat ik de gebeten hond wel moest zijn. En dit terwijl ze in die maanden ervoor had aangegeven dat ze het begreep en dat het niet anders was, het was allemaal onmacht en ik heb haar op de hoogte gehouden waar ik kon.

De groep met mensen waar wij veel mee kletsten hadden snel hun oordeel klaar over mij toen "mijn vriendin" het klakkeloos op internet gooide en ik werd al snel voor van alles uitgemaakt terwijl ze nog niet eens wisten hoe de vork echt in de steel zat.

Heeft dit mij pijn gedaan? Uiteraard doet het zeer als je jezelf zo enorm vergist in iemand waarvan jij denk dat dat een goede vriendin is. Ik was vooral heel erg boos! Boos dat ik mij al die maanden dom heb gehouden voor haar en boos dat ze aangaf dat er niks meer aan te doen was en dan achteraf hoorde ik van heel veel mensen wat ze allemaal daadwerkelijk voor onzin over mij verkondige. Toen zag ik ook pas dat het dus allemaal vooruit gepland was zodat ik hoe dan ook de schuld zou krijgen.

Mis ik het contact met haar of met de groep met mensen die zo snel hun veroordeling klaar hadden staan? Nee, dat helemaal niet. Ik heb alles en iedereen geblokkeerd op alle mogelijke manieren (FB, WhatsApp, Forums waar wij allemaal op zaten) zodat ik er voor mijzelf een punt achter kon zetten en verder kon gaan. In het begin werd ik steeds aan haar herinnerd door dagelijkse dingen, nu heb ik dat gelukkig helemaal niet meer. Ik heb mijn leven wat heel erg goed gaat en daar ben ik ontzettend trots op!

Conclusie van mijn (lange) verhaal, maak de keuzes waar JIJ gelukkig van gaat worden! :j betekent dat dat jij een andere vriendengroep gaat zoeken? So be it. Ga jij wel je best doen om je gezicht te laten zien in die vriendengroep? Het zijn jouw beslissingen en van niemand anders. Je kan altijd later nog beslissen of je het de moeite waard vindt om er energie in te steken die je ook in andere (leukere/positieve) dingen kan steken :j en je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het dood te zwijgen en een plekje te geven en alles te laten zoals het nu is.

Follow your soul, it knows the way! :D
Laatst bijgewerkt door Djoena op 24-10-19 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:57

Bedenk wel wat dat soort aanzien soms ook maar schijn is. Jij hebt nu een kant van haar gezien, er is een kans dat die groep die kant van haar ook kent en weten dat ze haar verhalen met een korreltje zout moeten nemen als het meer overdreven is dan dat het gegaan is. Je weet het niet. En het is iets tussen jij en haar he, niet tussen jou en heel die vriendengroep. Dus richt je lekker op de rest en op jouw vriend, en probeer en niet te veel aandacht aan te schenken.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 15:07

Djoena, dank je voor je verhaal. Ik heb het gevoel dat ik nog door de fase "dagelijkse dingen herinneren me aan haar" ga.

Barbara: dat is dus waarom ik zo 'onzeker' ben voor die groep. Ik heb haar meegemaakt als vriendin en als huisgenoot ... en er zit een verschil tussen die twee. Enkele situaties in ons huis had ik mijn vriend ook al verteld, en hij kon zich echt niet voorstellen dat zij zich zo had gedragen in die situaties

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:09

Lieve TS ik heb dit hele topic doorgelezen en ik denk dat er hele mooie dingen worden gezegd.
Helpt het je?
Kun je het ook vanuit het perspectief zien zoals dat hier zo vaak wordt aangegeven?

En het belangrijkste, heb je hulp voor die paniekaanvallen?

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 15:14

justkid schreef:
Lieve TS ik heb dit hele topic doorgelezen en ik denk dat er hele mooie dingen worden gezegd.
Helpt het je?
Kun je het ook vanuit het perspectief zien zoals dat hier zo vaak wordt aangegeven?

En het belangrijkste, heb je hulp voor die paniekaanvallen?

Ik heb zeker wat aan enkele tips.
Ik heb geen hulp meer want mijn geld is op. Ik vind ook niet dat ik vaak genoeg paniekaanvallen heb om er weer hulp voor te zoeken. Die ene was echt de heftigste die ik ooit heb gehad (een uitzondering dus), en sindsdien (bijna een jaar geleden nu) alleen nog maar enkele lichtere gehad

meggiemeg

Re: Onenigheid met vriendin van vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:33

Het is zeker confronterend als een vriendschap bij jouw dieper zit/heeft gezeten dan bij haar. Probeer er van te leren, maak er het beste van en wat de rest ook zegt, doe gewoon tegen haar, zal in het begin moeilijk zijn en raar aanvoelen, maar op den duur zal dat steeds makkelijker gaan. Voor je vriend ook het fijnste als het zo kan gaan, hoeft hij voor zijn gevoel ook geen kant te kiezen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:40

Wat is het probleem?
Als zij het te zwaar vind en liever ergens anders woont, is dat toch geen halszaak.

Ik vind dat je het allemaal redelijk opblaast....

By the way, als zij eerlijk is, dan is het ook een zwaar verhaal...

Maakt verder niet uit voor jou, iedereen zit wel eens periodes in zwaar weer, en dan verlies je mensen, iig op dat moment.

Gewoon blijven doen, elkaar groeten, een oppervlakkige babbel.
En kijk ff in de spiegel of ze misschien ook wel gelijk had/heeft.

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 15:44

0Lunerancea0 schreef:
Voor zover ik weet, waren daarvoor weinig dingen die speelden tussen ons (behalve haar break-up van enkele maanden eerder, waar zij het moeilijk mee had en dus ook niet onder de "minor problems" valt)

Die avond gaf ze de drie punten uit de OP als reden om te verhuizen (zo letterlijk mogelijke verwoording als ik het onthouden heb):

"Door jouw persoonlijke problemen kan ik niet meer relaxed met jouw samen wonen"
"Dat je toen opeens niet naar dat etenje kwam door die paniekaanval, is teveel voor me"
"Jij bent gewoon teveel voor me"

ik vind de redenen die ze noemde geen slechte redenen hoor. Ik was bevriend met een jongen en stond altijd voor hem klaar maar hij had ook veel issues en ik heb uiteindelijk de stekker er ook uit getrokken ookal had ie juist iemand nodig, door zijn issues werd ik gewoon bijna depressief. Niet iedereen kan goed met andermans issues dealen. Dus ik vind dat je daar niet op zou mogen oordelen. Zeker gezien je haar issues minor noemt, misschien zijn ze voor haar grotere issues dan voor jou.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:00

TS ik heb je instagram pagina bekeken en ik schrok er een beetje van hoe zwaar op de hand, donker en vol zelfmedelijden je teksten daar waren. Ik snap nu beter wat een impact dit gebeuren op je heeft maar ik zou daar serieus hulp voor gaan zoeken. Als je via je huisarts een verwijzing krijgt voor de POGGZ (praktijkondersteuner GGZ) dan kost dat je niks.

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 18:39

Ik heb inmiddels denk ik voldoende inzichten en tips gekregen. Dank jullie wel

Er mag dus een slotje op dit topic

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:24

_San87_ schreef:
stroopkoek schreef:
Dan alsnog kan een paniekaanval voor iemand eng zijn om dat van dichtbij mee te maken, maar dan is het toch juist taak als vriendin dat je er op wat voor manier dan ook er wel voor deze persoon bent. Tenminste daar ga ik vanuit als je jezelf toch wel “beste vriendin” noemt. Dan lijkt het me juist niet verstandig om je volledig afstandelijk te gaan gedragen tot zelfs de vriendschap te verbreken hoeveel de ander jou dan ook geholpen heeft met jou problemen.

Ik weet natuurlijk niet wat voor problemen er voor deze paniekaanval zijn voorgevallen, maar ik lees dat verder nergens dus ga hier van uit.

Ja goed, dat ligt dus aan de verwachtingen die je hebt van je vriendin en of zij die verwachtingen wil en kan waarmaken.

Ik denk niet dat je standaard van iemand kunt verwachten dat die personen goed met jouw problemen om kan gaan. Het is niet voor niets dat geestelijke problemen vaak een heel zware wissel trekken op relaties. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander.

Ja tuurlijk verschilt natuurlijk per persoon, maar was dan toch wel netjes geweest als ze dat had aangekaart door er nog over te praten. Tuurlijk ze gaf signalen, maar niet iedereen heeft dat door. Als iemand jou serieus niet kwijt wilt als vriendin doe je daar echt wel veel meer moeite voor en ga je op zn minst een gesprek aan en kan je altijd nog je spullen pakken als het uiteindelijk echt teveel blijkt.
Uit de context van ts lijkt het me eerder een excuus om de vriendschap te verbreken.

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:46

Niet mee zitten, als die vriendengroep niet meer normaal tegen jou gaan doen en haar geloven dan zegt dat genoeg. Ze kennen je nu lang genoeg om te moeten weten hoe je echt bent...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:50

Nouja hele verhalen over haar schrijven op instagram met hashtags als #fakefriend, #backstabber etc is natuurlijk ook niet zo aardig :=

Meestal is het toch in zulke ruzies/discussies dat ieder zijn of haar aandeel heeft. Ik zou toch nog eens het gesprek proberen aan te gaan, ook kritisch naar jezelf kijken en misschien komen jullie wel tot een oplossing, wordt het uitgepraat of kunnen jullie in ieder geval weer "gewoon" tegen elkaar doen. Wel zo fijn voor iedereen :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:55

Ik heb erg de indruk dat TS de hand in eigen boezem moet steken. Het klinkt alsof de vriendin het simpelweg niet trok en TS dat niet kan verkroppen en nu ernstig aan het zwelgen is in zelfmedelijden. Kom op meid geef jezelf een schup onder de billen en stel je op als een volwassene!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:56

Liesje1611 schreef:
Nouja over haar praten op instagram met hashtags als #fakefriend, #backstabber etc is natuurlijk ook niet zo aardig :=

:oo :oo :oo :oo echt.... tsss hoe kinderachtig en ziek ben je dan in je hoofd :n
Ik snap eerlijk gezegd dat meisje wel... in alles wat je zegt en doet, ik vind het echt geen normaal volwassen gedrag.
Lijkt mij dat hier veel meer problematiek achter schuil gaat, zoek het bij jezelf TS en werk daar aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:59

Ts, je geeft aan dat je op vakantie nooit paniekaanvallen hebt, wat de omstandigheden ook zijn, kun je aangeven waar dan het verschil in zit met je dagelijks leven waarin je ze dus wel hebt?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:28

Liesje1611 schreef:
Nouja hele verhalen over haar schrijven op instagram met hashtags als #fakefriend, #backstabber etc is natuurlijk ook niet zo aardig :=

Meestal is het toch in zulke ruzies/discussies dat ieder zijn of haar aandeel heeft. Ik zou toch nog eens het gesprek proberen aan te gaan, ook kritisch naar jezelf kijken en misschien komen jullie wel tot een oplossing, wordt het uitgepraat of kunnen jullie in ieder geval weer "gewoon" tegen elkaar doen. Wel zo fijn voor iedereen :j

Niet waar!!! 8)7 8)7
Oei, ik vind dat echt een zeer lage actie.

Ieder verhaal heeft twee kanten, als ik dit hier zo lees denk ik dat zij tijdig voor zichzelf heeft gekozen. Ik snap het, ik vind je erg kinderachtig overkomen en het zou je sieren om wat meer in te leven in haar situatie.