Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Jorex schreef:Ik heb overigens ook eens zo'n gevoel gehad dat er iets mis was. Ik was middenin de nacht om 4 uur klaarwakker en kon niet meer slapen. Uiteindelijk ging om 7 uur de telefoon, mijn oma was gevallen en werd pas toen gevonden. Uiteindelijk was op de minuut precies op het moment gevallen dat ik wakker werd met dat nare gevoel. Maar goed, dat heeft niks met geesten te maken, want mijn oma leeft nu nog.
xDenies schreef:Ja en waarom? Als je niet achter het onderwerp staat waarom voelt men zich dan uitgenodigd om te komen rellen?
Wat zou de wereld toch mooi zijn als we allemaal in ons waarde werden gelaten.
Avalanche81 schreef:xDenies schreef:Ja en waarom? Als je niet achter het onderwerp staat waarom voelt men zich dan uitgenodigd om te komen rellen?
Wat zou de wereld toch mooi zijn als we allemaal in ons waarde werden gelaten.
Ik vind het zo bijzonder in dit soort topics dat als iemand een mening uit die de meerderheid niet bevalt, dat gelijk gezien wordt als rellen. Ik heb hier niemand zien rellen, wel inhoudelijke kritiek zien geven. Daar is imo niets mis mee.
Wat betreft iedereen in zijn waarde laten: laat dan ook de sceptici in hun waarde, en zet het niet weg als rellen, of: jij staat er niet open voor, je hebt het niet meegemaakt. Dat is niet respectvol, want punt een wordt het als een bestaand, bewezen iets neergezet (terwijl dat het punt van discussie is in de eerste plaats, en de TS ook nog zegt: ik dacht dat ik gek was), en dat terwijl paranormale ervaringen bij gedegen onderzoek simpelweg een illusie blijken.
En het zet degene die die opmerking krijgt weg als incompetent, te jong, te onervaren.
Waarmee je de schuld bij de scepticus neerlegt, en suggereert dat er iets mis is met die persoon. En dat is beslist niet iemand in zijn of haar waarde laten, en absoluut niet respectvol. Dat is een fenomeen wat we silencing noemen, wordt veel in sektes gebruikt. Jij bent niet goed bij je hoofd als je doctrine ter discussie stelt, tegen het licht houdt, kijkt of het wel klopt.
Het toppunt van de hypocrisie wordt bereikt als vervolgens de scepticus wordt beticht van persoonlijke aanvallen. En dat mensen dan boos worden, vind ik eigenlijk niet zo heel raar. Het is beledigend om eerst gekleineerd te worden, dan wordt beschuldigd van persoonlijke aanvallen, en vervolgens het zwijgen opgelegd te worden.
Niobe schreef:Er is niets mis met sceptisch zijn en ergens vragen bij stellen, maar er zijn wel echt mensen die niet op een normale manier kunnen reageren op dit soort dingen..
En uiteraard geldt dat ook voor hen. Maar wat er nu gebeurt is dat mensen een topic over deze dingen willen veranderen in een echo chamber en daar is een open discussieforum niet voor bedoeld. Vrijheid van meningsuiting geldt voor alle meningen
Avalanche81 schreef:Niobe schreef:Er is niets mis met sceptisch zijn en ergens vragen bij stellen, maar er zijn wel echt mensen die niet op een normale manier kunnen reageren op dit soort dingen..
Die zijn er, en dat is ook niet oke. Maar mensen in hun waarde laten werkt twee kanten opEn uiteraard geldt dat ook voor hen. Maar wat er nu gebeurt is dat mensen een topic over deze dingen willen veranderen in een echo chamber en daar is een open discussieforum niet voor bedoeld. Vrijheid van meningsuiting geldt voor alle meningen
Azmay schreef:Wat betreft sceptici, prima, maar daar is een topic als deze niet voor neem ik aan.
SinneJ schreef:anjali schreef:Waar denken jullie dan dat de zielen van overledenen blijven?Degenen die menen dat er geen zielen bestaan en geen hiernamaals, die denken dan uiteraard,als iemand meent contact met een geest te hebben,dat dat inbeelding is. Maar er bestaat echt meer tussen hemel en aarde.
Simpel: ik geloof niet in zielen en dus moeten ze nergens naartoe![]()
Maar TS; ik ben een absolute non believer als het op geesten, religie..., eender wat niet glashard is aangetoond, aankomt. En toch heb ik regelmatig de ervaring dat ik mijn overleden hond zijn staart aan de raam zie voorbijkomen. En dan blijkt achteraf dat het waait en het dus een bladje in mijn ooghoek was. Ik noem het een brain fart, en ik geloof ook niet dat het meer is dan dat, maar je bent er zeker niet alleen in.
Ceffyl schreef:Als ik zo de OP lees denk ik dat dit geen geesten zijn, maar projectie van je eigen geest. Ik breng elk jaar mijn katten weg naar mijn moeder als ik op vakantie ga. Vaak al een paar dagen eerder zodat ze ook geen stress hebben van het inpakken enzo. Die dagen houdt mijn brein me ook steeds voor de gek. Ik “zie” ze dan in mijn ooghoek of “hoor” ze mauwen. Maar dat is gewoon omdat ik zo gewend ben om op ze te focussen.
Dit fenomeen ervaren veel mensen met hun telefoon ook. Het heeft daar zelfs een naam: Phantom Phone Signals. Mensen horen dan hun telefoon gaan, terwijl er niks gebeurd. Het komt doordat hersenen regelmatig informatie verwerken en sorteren en na een tijd ook deze prikkels verwachten. Daardoor komen misinterpretaties soms ook binnen. Kortom, geen geesten, alleen je eigen geest die je voor de gek houdt
Pepperrr schreef:Dit klinkt idd erg logisch in het geval van een huisdier. Maar in het geval van mijn moeder dan? Een kind dat nooit geboren is heb je nog nooit gezien, en het is dus geen gewoonte dat je er op focust...

Dit lijkt me best eng om zoiets mee te maken...

Maargoed, alles goed en wel, geen onverwachte dingen gezien. Dus ik loop weer naar beneden en er waren nog een paar dingen die ik niet gezien had. Ik loop een kamer in met allemaal schilderijen en ik zag aan de overkant van de kamer een nis met een hangende koperen ketel. Die wilde ik wel van dichterbij zien, dus ik liep er heen. Maar terwijl ik erheen liep werd de energie heel apart, het was drukkend, voelde me bekeken en werd anxious (beschrijft het gevoel het beste). Dus ik was bij die ketel en dacht: Nope! Ik ga weer terug! Omgedraaid en ik ben weer weggegaan. Uiteindelijk beneden was ik bij de vriendin en ik begon over dat het super was om het kasteel zo te zien, maar dat er een kamer was waar ik me oncomfortabel voelde. Zij gelijk: Was het de blablabla zaal (ben even de naam kwijt). Ik: Is dat de kamer met de schilderijen? Zij: Ja klopt! Daar hebben we geschuivel van zware meubelen gehoord terwijl die er al heel lang niet meer staan.