Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel betalen?

1/4
68 (47%)
2/5
76 (52%)

Totaal aantal stemmen: 144

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 23:05

Het gaat ons of nouja mij echt niet om t bedrag hoor.
Maar meer idd wat is logisch.

Maar idd we zijn vanaf t eind van t jaar met zn 3en. Moeten we dan 3/6 (of 3/7) gaan betalen? Want ons kind krijgt immers ook een cadeautje als ze straks jarig is..

En ik vind t zeker prima om wat meer te betalen dan mn schoonzusje want die is immers alleen.
Maar als we zelf een cadeau zouden kopen is dat echt niet automatisch het dubbele van wat mijn vrouw uitgaf voor ze mij leerde kennen zeg maar.

Het is gewoon lastig haha
Mm schoonzusje riep meteen al o dan kijken we toch wat iedereen uit wil geven en leggen we dat bij elkaar dus het komt hoe dan ook wel goed hoor

Heb sowieso een hekel aan perse vaste bedragen voor cadeaus. Als ik iets heel leuks zie voor 20 euro vind ik t prima.
Zie ik een jaar later een fantastisch cadeau voor 60 krijgt ze dat.
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 02-10-19 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:07

Je geeft wat je kan/wil missen, dus neem aan dat je eerst inventariseerde wie hoeveel wil betalen en daarna pas een cadeau gaat kopen.
En of iedereen dam evenveel betaald zal me worst wezen.

Maar eerst een kado kopen en dan de rekening presenteren vind ik best gek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:28

Bij ons thuis zijn wij met 3 kinderen. 2 stellen en ik ben alleen. Wij geven elkaar met verjaardagen al jaren geen cadeau meer. Je weet nooit wat je moet geven, dus wordt het geld €20,00 wat je vervolgens heen en weer sleept. Toen we het nog wel deden was ik wel de pineut, ik gaf 4 keer €20,00 en kreeg 2 x terug. Met onze moeders verjaardag gaven we wel altijd samen een cadeau, en dan moest ik hetzelfde betalen als de stellen. Vond ik niet juist maar was geen punt voor discussie vlg de anderen. Wat nog erger is': Wij gaan 2 x per jaar uit eten met de familie. moeder, ik, zus en zwager, broer en schoonzus en hun 2 puberzonen. Alles komt op 1 rekening en wordt gedeeld door 4. Mijn moeder en ik alleen en betalen dus hetzelfde als mijn broer met hun vieren. Ik vind dit zeer onterecht. Mijn moeder is onlangs overleden dus deze happening zal nu wel ten einde zijn.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:31

Bagheera_206 schreef:
Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.

Als single is sowieso alles duurder dan wanneer je samen zou zijn en dan komen die cadeautjes er ook nog een keer bij. Hahaha!

Wat een onzin, als single had ik het een stuk beter dan nu ik getrouwd ben en we qua toeslagen overal buiten vallen. Scheelt me wel 600 per maand.

Desalniettemin geven wij als stel op een verjaardag oid wel wat meer dan toen ik alleen ging. Het is niet 2x zoveel, maar dus wel iets meer

Maar als mijn broer en ik (hebben beide ook een partner) een cadeau voor mijn vader of moeder doen betalen zij doorgaans 2/3 en wij 1/3. Maar zij verdienen op jaarbasis ook een ton meer dan wij ;)

_Cathalijne

Re: Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 06:55

Ik ken eingelijk het "per persoon" rekenen vooral van bruiloften, housewarmings, babyshowers, e.d. Dus daar is wel met 2 personen 2x zoveel betalen (volwassenen dan, kinderen worden dan meestal niet meegerekend, of wordt een klein beetje extra gegeven). Bij verjaardagen word daar vaak wat minder strak mee om gegaan. Bedragen liggen daar lager, cadeau wordt in overleg aangeschaft nadat iedereen heeft aangegeven mee te willen doen, en zo ja wat zij willen/kunnen bijdragen 

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:12

Met uit eten gaan reken we per persoon.
Maar met cadeau's per "gezin"

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:28

Waarom zouden jullie als stel evenveel willen betalen als het single schoonzusje? Jullie zijn met 2 tenslotte. Deel het bedrag dus door het aantal personen wat naar de verjaardag gaat. Als jouw vriend niet meegaat naar de verjaardag dan tel je maar 1 persoon, gaat hij wel mee, dan telt zijn deel natuurlijk ook gewoon.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:30

Sabbientje schreef:

Die indruk heb ik ook wel 'ns als single; mag je zelf elke keer op komen draven bij een gezin en een kado kopen, maar als ze dan als gezin bij jou op bezoek komen krijg je maar een fractie van wat je er zelf in hebt geinvesteerd. Best wel banketstaaf eerlijk gezegd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:33

pillow schreef:
Bij ons thuis zijn wij met 3 kinderen. 2 stellen en ik ben alleen. Wij geven elkaar met verjaardagen al jaren geen cadeau meer. Je weet nooit wat je moet geven, dus wordt het geld €20,00 wat je vervolgens heen en weer sleept. Toen we het nog wel deden was ik wel de pineut, ik gaf 4 keer €20,00 en kreeg 2 x terug. Met onze moeders verjaardag gaven we wel altijd samen een cadeau, en dan moest ik hetzelfde betalen als de stellen. Vond ik niet juist maar was geen punt voor discussie vlg de anderen. Wat nog erger is': Wij gaan 2 x per jaar uit eten met de familie. moeder, ik, zus en zwager, broer en schoonzus en hun 2 puberzonen. Alles komt op 1 rekening en wordt gedeeld door 4. Mijn moeder en ik alleen en betalen dus hetzelfde als mijn broer met hun vieren. Ik vind dit zeer onterecht. Mijn moeder is onlangs overleden dus deze happening zal nu wel ten einde zijn.

Dat is idd zeer onterecht. Ik zou daar ook niet mee akkoord zijn gegaan. Een koppel of gezin moet gewoon voor eigen gebruik betalen en daar niet de single mee opzadelen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:44

elnienjo schreef:
Sabbientje schreef:

Die indruk heb ik ook wel 'ns als single; mag je zelf elke keer op komen draven bij een gezin en een kado kopen, maar als ze dan als gezin bij jou op bezoek komen krijg je maar een fractie van wat je er zelf in hebt geinvesteerd. Best wel banketstaaf eerlijk gezegd.

Bij ons zijn gezamelijke cadeau's meestal voor de kinderen en niet voor de volwassenen.
Dus gaat het "Ik krijg maar een fractie van wat een heel gezin krijgt" niet op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:47

Precies de reden dat wij geen cadeaus meer doen, maar per jaar per persoon een vast bedrag op een rekening storten. Daar gaan we dan met elkaar als familie leuke dingen van doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:51

Sabbientje schreef:
Bij ons zijn gezamelijke cadeau's meestal voor de kinderen en niet voor de volwassenen.
Dus gaat het "Ik krijg maar een fractie van wat een heel gezin krijgt" niet op.

Ik heb geen kinderen dus dat werkt voor mij zo niet. Ik doe overigens ook niet aan kinderverjaardagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:55

Als single vind ik het juist heel vervelend dat ik in mijn eentje net zoveel moet betalen als een stel.. Ligt er wel een beetje aan voor wie enzo, maar het is altijd wel een dingetje.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:03

Ik doe gewoon niet aan verjaardagen en cadeau's. Sowieso is het een stom cirkeltje van geld geven en ontvangen, daarnaast levert t bijna altijd een vorm van gezeur op.

Dank je de koekoek.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:31

Daantj__ schreef:
mag schreef:
Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).

Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?

Dat zit toch niet in `een bedrag` verscholen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:40

Relaxed schreef:
Als single vind ik het juist heel vervelend dat ik in mijn eentje net zoveel moet betalen als een stel.. Ligt er wel een beetje aan voor wie enzo, maar het is altijd wel een dingetje.

Maar je hebt geen familie en vrienden van je partner waar ook betaald moet worden toch als er verwacht wordt dat je mee gaat? Daar ben ik dan ook extra geld aan kwijt als je alles door telt voor een verjaardag. Die spaarde ik uit als vrijgezel.

Overigens vind ik het ook anders als het gezamelijk echt een vriendengroep is geworden. Maar zijn genoeg mensen waarbij het echt mijn of zijn vrienden zijn maar waarbij de partner ook meegaat omdat het ook wel gewoon verwacht wordt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:43

Jeetje dat mensen rekening houden met geven en daarnaast in hun achterhoofd onthouden wat ze ontvangen en dat een soort van willen middelen (?).

Ik vier mijn verjaardag nooit :') Ik ga wel naar verjaardagen van anderen en dan vind ik het leukst om iets te geven waar men echt iets aan heeft. Soms is dat 10€ en soms is dat 100€. Met een bevriend stel hebben we afgesproken dat we geen cadeaus meer geven, maar één keer per jaar uit eten gaan met elkaar. Hun kinderen (4 stuks) stuur ik altijd een kaart met geld erin, zelf geen kinderen, dus schiet er behoorlijk bij in :+

Bij een cadeau vanuit meerdere personen reken ik zelf altijd een bedrag per persoon en niet per stel. Dat laatste vind ik echt unfair tegenover singels.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:55

Daantj__ schreef:
ChantalSmook schreef:
Ik baseer de waarde meer op de band die ik heb met een persoon of de reden van een feest. Verder ook op draagkracht. Nu ik werk geef ik meer uit aan cadeaus voor bv naasten dan toen ik studeerde. Daarnaast als ik iets specifieks in gedachten hebt maakt de waarde mij ook niet zoveel uit.

Vind daarom de hoogte van een bedrag ook niet zo relevant.

Je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert, niet omdat je er iets voor terug krijgt of omdat je entree moet betalen.

Dan zou je ook je waarde af moeten gaan wegen als iemand A merken voor schotelt en meer kwijt is dan bv huismerk producten?

Toevallig een feestje vrijdag en we lappen allemaal wat geld, wat ik sowieso al niet leuk vind. (We lappen nu allemaal een tientje). Van vriendinnen haken de mannen af en mijn vriend gaat wel mee. Ik ga dan niet ineens nu 20 euro betalen.

Overigens vind ik een bruiloft of jubileum wel een ander verhaal omdat daar de kosten voor bv dag gast wel echt behoorlijk hoog liggen.

Overigens betaal ik ook vaak cadeautjes voor mijn familie en vrienden en mijn vriend vaker voor die van hem.

Ik heb ook geen standaard bedrag wat ik per gelegenheid uit geef.

In het geval van jou Anne snap ik jou vraag wel. Zou dan zeggen of deel het door 4 of door 6. Maar niet door 5. Ik zou het dan toch een beetje houden bij de directe gezinsleden of vrienden.

Tuurlijk ben je mt zn tweeen maar je hebt ook twee keer zo veel kosten aan dingen van schoon familie en vrienden dan dat je als singel hebt.

Overigens vind ik het wel een ander verhaal als je met een vrienden groep iets organiseert. Bijvoorbeeld eten of overnachting. Dan gewoon delen door het aantal personen.

Sowieso vind ik het bij grotere cadeaus ook vrij raar om de waarde voor iemand te bepalen. Iedereen heeft een andere portemonnee en prioriteiten. Lijkt mij netter om een open tikkie te sturen en van dat geld iets te kopen dan andersom.

Ik vind bij mijn naaste familie en vrienden het bedrag van het cadeau ook niet van belang. Ik wil die personen graag een bijzonder en passend cadeau geven. En ik merk inderdaad ook dat wanneer mijn draagkracht toeneemt de cadeaus ook duurder worden. Maar ik merk onbewust ook dat ik in een relatie nog makkelijker duurdere cadeaus geef. Tenminste dat denk ik. Ik heb de afgelopen jaren o.a. mijn ouders toch wel cadeaus gegeven dat financieel aardig aantikt. Ik denk dat als ik vrijgezel was geweest ik daar toch langer of na had moeten denken of wat anders ging bedenken. En dan niet gelijk iets voor de helft van die prijs. Maar gewoon een klein stukje minder. Heb jij dat niet?

In geval van jouw feestje vrijdag had ik dus wel 20 euro gelapt. Of nouja ik denk dat mijn vriend zelf al met die 10 euro op de proppen was gekomen. Want hij wil de jarige waar hij te gast is ook gewoon een cadeau geven. Of dat ik wel die 20 had betaald. En hij bij zijn vriendengroep in een soort gelijke situatie voor mij. Dat zou elkaar wel een keertje quitte spelen. Maar wij hadden dat wel dubbel gedaan. Maar goed dat ik die mening had, had je misschien al door. Ik heb inmiddels door dat het ook wel anders gaat. En dat respecteer ik.

Hm financieel hou ik nu wel meer over nu ik samen woon dus dat maakt het wel een stuk makkelijker om soms gewoon ja tegen dingen te zeggen. Aan de andere kant kom ik nu ook in een fase waarin het leven juist ook duur wordt en we zelf het geld ook wel weer hard kunnen gebruiken zelf. (Zwanger van de eerste, sparen voor een toekomstig koophuis en sparen voor een auto).
Als vrijgezel had ik minder te besteden maar ging al het geld aan mezelf en mijn mensen op. Festivals reizen uit eten. Dus ja ik heb meer te besteden maar het is wel anders.

Sowieso zal na de bevalling ons financiële plaatje er weer totaal anders uit zien(minder gaan werk, kinderopvang, de kleine, duurdere auto en nog steeds sparen voor bv het huis).

Overigens ben ik vrij makkelijk met geld. Ik kan goed sparen maar ben ook geen pin. Stel ik ga uit eten ga ik echt niet uitrekenen wie wat heeft gehad en delen we gewoon het bedrag. Ook ih mijn relatie is de balans anders geweest. Ik ben wel een gever dan een nemer. Zal alles delen met een ander en ook iedereen in mijn omgeving heeft een andere financiele situatie.

Vind in dit verhaal ook het stukje entree betalen voor een feest gewoon erg gek.
Betaal wat je wilt geven en in jou situatie kunt en wilt en niet wat anderen vinden wat er verwacht wordt.

Overigens zouden we gewoon als stel 10 euro lappen en haakte iedereen aaf van de mannen dus vandaar ook dat ik niet ga verdubbelen.. Overigens zie je in deze groep ook verschil met de persoonlijke band met deze vriendin en is voor de ene 10 euro zat om te geven terwijl als ik zelf ietd had gekocht richting 15 of 20 euro was gegaan onafhankelijk of ik met vriend of zonder zou zijn. Daarom vind ik een vast bedrag geven ook zo stom maar dat wilde de jarige dit keer zelf. Heb overigens nu ook nog een flesje drank los van mezelf nog erbij die ik geef en met haar verjaardag zelf in de zomer verstuur iik vaak iets via de post. Omdat ik ddat wil en niet vind omdat ik entree moet betalen.

Wel leuk om alle meningen hier te zien. Bij mijn vrienden en families merk ik dat ook hoor en kan mij daar altijd ook wel lekker over opwinden als er zo moeilijk gedaan wordt.(zat situaties die ik hier ook wel in zou willen droppen waar ik dan benieuwd naar ben haha maar laat ik dar maar niet doen).

Vraag mij soms ook af of mensen lijstjes bij houden wat ze gehad hebben op gelegenheden om dan aan die persoon hetzelfde bedrag terug te geven omdat het anders oneerlijk zou zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:58

Bagheera_206 schreef:
Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.

Als single is sowieso alles duurder dan wanneer je samen zou zijn en dan komen die cadeautjes er ook nog een keer bij. Hahaha!

Ik pak even jouw bericht erbij als voorbeeld.
Als single heb je 1 familie/gezin, en 1 vriendengroep.
Voeg 2 singles samen, als stel. En bovenstaande verdubbelt.
Als stel heb je dus 2 families/gezinnen, en 2 vriendengroepen om cadeautjes voor te kopen.
Dus ik denk niet dat stellen het zoveel makkelijker hebben. :+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:07

absque_dubio schreef:
Bagheera_206 schreef:

Als stel heb je dus 2 families/gezinnen, en 2 vriendengroepen om cadeautjes voor te kopen.

En ook nog twee keer zoveel sinterklaas kerst bruiloften, baby borrrels, vetc. Waarbij verwacht wordt dat je aansluit haha.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:19

Bij ons wordt er gewoon dat gegeven wat die persoon wilt geven of kan missen als er een gezamenlijk kado wordt gegeven. Bij ons in de vriendengroep zit een stel met kids, die kunnen door redenen nu even niet zoveel missen, prima maakt niet uit, je geeft dat wat kan en dat is goed.
De regeling zoals genoemd delen door aantal personen of door het aantal huishoudens zal altijd bij sommige verkeerd vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:20

ChantalSmook schreef:
Relaxed schreef:

Maar je hebt geen familie en vrienden van je partner waar ook betaald moet worden toch als er verwacht wordt dat je mee gaat? Daar ben ik dan ook extra geld aan kwijt als je alles door telt voor een verjaardag. Die spaarde ik uit als vrijgezel.

Overigens vind ik het ook anders als het gezamelijk echt een vriendengroep is geworden. Maar zijn genoeg mensen waarbij het echt mijn of zijn vrienden zijn maar waarbij de partner ook meegaat omdat het ook wel gewoon verwacht wordt.

Ik snap totaal niet wat je opmerking er toe doet, maar goed. Voorbeeld: Paar jaar geleden was mijn vriendin jarig. Haar familie had een mooi cadeau bedacht om gezamenlijk te geven of ik bedrag X mee wou betalen.. Nou prima, mooi cadeau en ook al was het bedrag hoger dan wat ik normaal ervoor uitgaf, voor een keer prima. Kom ik er later achter dat ik dus in mijn eentje hetzelfde bedrag heb bijgedragen als complete gezinnen met kinderen. Ik had het toch echt veel eerlijker gevonden als ze de volwassenen hadden geteld en dan een bedrag per volwassene had berekend. In dit geval bijvoorbeeld 9 volwassenen en dat ik dus 1/9 had betaald en de gezinnen 2/9..

Verder doe ik gelukkig nooit aan verjaardagscadeaus dus dat scheelt een boel gedoe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:22

absque_dubio schreef:
Bagheera_206 schreef:

Maar andere vaste lasten deel je ook samen, die je als single gewoon alleen moet dragen. Want helaas, de energiekosten bijvoorbeeld zijn voor mij alleen echt niet de helft van wat een stel betaald :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:24

Wij doen niet meer aan gezamenlijke cadeau's om dit soort gedoe te voorkomen.

Ooit een leuk plan gehad voor een 12.5 jarige bruiloft maar afgezegd omdat mensen totaal verschillend inbrengen en daarmee het cadeau niet betaald kon worden.
Blijkbaar hadden wij de inleg een stuk hoger ingeschat dan de mensen wouden geven.
Wij hadden een vrij bedrag gevraagd als bijdrage, wij gaven zelf 50 euro, anderen 15. Daar ga je er niet mee komen in totaal.
Dus toen ieder voor zich.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:29

Relaxed schreef:
absque_dubio schreef:

Maar andere vaste lasten deel je ook samen, die je als single gewoon alleen moet dragen. Want helaas, de energiekosten bijvoorbeeld zijn voor mij alleen echt niet de helft van wat een stel betaald :+

Idd de vaste lasten draai je in je eentje voor op.

En stellen die 2 families hebben, zo blijf je bezig natuurlijk. Want het ene gezin is groter dan het andere gezin.