Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bagheera_206 schreef:Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.
Als single is sowieso alles duurder dan wanneer je samen zou zijn en dan komen die cadeautjes er ook nog een keer bij. Hahaha!
Sabbientje schreef:Met uit eten gaan reken we per persoon.
Maar met cadeau's per "gezin"
pillow schreef:Bij ons thuis zijn wij met 3 kinderen. 2 stellen en ik ben alleen. Wij geven elkaar met verjaardagen al jaren geen cadeau meer. Je weet nooit wat je moet geven, dus wordt het geld €20,00 wat je vervolgens heen en weer sleept. Toen we het nog wel deden was ik wel de pineut, ik gaf 4 keer €20,00 en kreeg 2 x terug. Met onze moeders verjaardag gaven we wel altijd samen een cadeau, en dan moest ik hetzelfde betalen als de stellen. Vond ik niet juist maar was geen punt voor discussie vlg de anderen. Wat nog erger is': Wij gaan 2 x per jaar uit eten met de familie. moeder, ik, zus en zwager, broer en schoonzus en hun 2 puberzonen. Alles komt op 1 rekening en wordt gedeeld door 4. Mijn moeder en ik alleen en betalen dus hetzelfde als mijn broer met hun vieren. Ik vind dit zeer onterecht. Mijn moeder is onlangs overleden dus deze happening zal nu wel ten einde zijn.
elnienjo schreef:Sabbientje schreef:Met uit eten gaan reken we per persoon.
Maar met cadeau's per "gezin"
Die indruk heb ik ook wel 'ns als single; mag je zelf elke keer op komen draven bij een gezin en een kado kopen, maar als ze dan als gezin bij jou op bezoek komen krijg je maar een fractie van wat je er zelf in hebt geinvesteerd. Best wel banketstaaf eerlijk gezegd.
Daantj__ schreef:mag schreef:Geen van bovengenoemde, je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert (niet omdat je er drank en taart enz. voor terug krijgt).
Maar als je als stel naar een verjaardag gaat dan neem ik toch aan dat allebei die persoon waardeert. En dit wilt laten blijken? Dan is het toch niet gek dat je als stel, twee personen, allebei ieders laat zien. Dus meer of het dubbele geeft dan wanneer je alleen gaat?
Relaxed schreef:Als single vind ik het juist heel vervelend dat ik in mijn eentje net zoveel moet betalen als een stel.. Ligt er wel een beetje aan voor wie enzo, maar het is altijd wel een dingetje.
Ik ga wel naar verjaardagen van anderen en dan vind ik het leukst om iets te geven waar men echt iets aan heeft. Soms is dat 10€ en soms is dat 100€. Met een bevriend stel hebben we afgesproken dat we geen cadeaus meer geven, maar één keer per jaar uit eten gaan met elkaar. Hun kinderen (4 stuks) stuur ik altijd een kaart met geld erin, zelf geen kinderen, dus schiet er behoorlijk bij in
Daantj__ schreef:ChantalSmook schreef:Ik baseer de waarde meer op de band die ik heb met een persoon of de reden van een feest. Verder ook op draagkracht. Nu ik werk geef ik meer uit aan cadeaus voor bv naasten dan toen ik studeerde. Daarnaast als ik iets specifieks in gedachten hebt maakt de waarde mij ook niet zoveel uit.
Vind daarom de hoogte van een bedrag ook niet zo relevant.
Je geeft een cadeau omdat iemand jarig is, omdat je die persoon waardeert, niet omdat je er iets voor terug krijgt of omdat je entree moet betalen.
Dan zou je ook je waarde af moeten gaan wegen als iemand A merken voor schotelt en meer kwijt is dan bv huismerk producten?
Toevallig een feestje vrijdag en we lappen allemaal wat geld, wat ik sowieso al niet leuk vind. (We lappen nu allemaal een tientje). Van vriendinnen haken de mannen af en mijn vriend gaat wel mee. Ik ga dan niet ineens nu 20 euro betalen.
Overigens vind ik een bruiloft of jubileum wel een ander verhaal omdat daar de kosten voor bv dag gast wel echt behoorlijk hoog liggen.
Overigens betaal ik ook vaak cadeautjes voor mijn familie en vrienden en mijn vriend vaker voor die van hem.
Ik heb ook geen standaard bedrag wat ik per gelegenheid uit geef.
In het geval van jou Anne snap ik jou vraag wel. Zou dan zeggen of deel het door 4 of door 6. Maar niet door 5. Ik zou het dan toch een beetje houden bij de directe gezinsleden of vrienden.
Tuurlijk ben je mt zn tweeen maar je hebt ook twee keer zo veel kosten aan dingen van schoon familie en vrienden dan dat je als singel hebt.
Overigens vind ik het wel een ander verhaal als je met een vrienden groep iets organiseert. Bijvoorbeeld eten of overnachting. Dan gewoon delen door het aantal personen.
Sowieso vind ik het bij grotere cadeaus ook vrij raar om de waarde voor iemand te bepalen. Iedereen heeft een andere portemonnee en prioriteiten. Lijkt mij netter om een open tikkie te sturen en van dat geld iets te kopen dan andersom.
Ik vind bij mijn naaste familie en vrienden het bedrag van het cadeau ook niet van belang. Ik wil die personen graag een bijzonder en passend cadeau geven. En ik merk inderdaad ook dat wanneer mijn draagkracht toeneemt de cadeaus ook duurder worden. Maar ik merk onbewust ook dat ik in een relatie nog makkelijker duurdere cadeaus geef. Tenminste dat denk ik. Ik heb de afgelopen jaren o.a. mijn ouders toch wel cadeaus gegeven dat financieel aardig aantikt. Ik denk dat als ik vrijgezel was geweest ik daar toch langer of na had moeten denken of wat anders ging bedenken. En dan niet gelijk iets voor de helft van die prijs. Maar gewoon een klein stukje minder. Heb jij dat niet?
In geval van jouw feestje vrijdag had ik dus wel 20 euro gelapt. Of nouja ik denk dat mijn vriend zelf al met die 10 euro op de proppen was gekomen. Want hij wil de jarige waar hij te gast is ook gewoon een cadeau geven. Of dat ik wel die 20 had betaald. En hij bij zijn vriendengroep in een soort gelijke situatie voor mij. Dat zou elkaar wel een keertje quitte spelen. Maar wij hadden dat wel dubbel gedaan. Maar goed dat ik die mening had, had je misschien al door. Ik heb inmiddels door dat het ook wel anders gaat. En dat respecteer ik.
Bagheera_206 schreef:Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.
Als single is sowieso alles duurder dan wanneer je samen zou zijn en dan komen die cadeautjes er ook nog een keer bij. Hahaha!
absque_dubio schreef:Bagheera_206 schreef:Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.
Ik pak even jouw bericht erbij als voorbeeld.
Als single heb je 1 familie/gezin, en 1 vriendengroep.
Voeg 2 singles samen, als stel. En bovenstaande verdubbelt.
Als stel heb je dus 2 families/gezinnen, en 2 vriendengroepen om cadeautjes voor te kopen.
Dus ik denk niet dat stellen het zoveel makkelijker hebben.
ChantalSmook schreef:Relaxed schreef:Als single vind ik het juist heel vervelend dat ik in mijn eentje net zoveel moet betalen als een stel.. Ligt er wel een beetje aan voor wie enzo, maar het is altijd wel een dingetje.
Maar je hebt geen familie en vrienden van je partner waar ook betaald moet worden toch als er verwacht wordt dat je mee gaat? Daar ben ik dan ook extra geld aan kwijt als je alles door telt voor een verjaardag. Die spaarde ik uit als vrijgezel.
Overigens vind ik het ook anders als het gezamelijk echt een vriendengroep is geworden. Maar zijn genoeg mensen waarbij het echt mijn of zijn vrienden zijn maar waarbij de partner ook meegaat omdat het ook wel gewoon verwacht wordt.
absque_dubio schreef:Bagheera_206 schreef:Ik reken ook altijd per persoon. Soms vind ik het wel irritant dat mensen voor stellen even veel rekenen als singles.
Als stel heb je dus 2 families/gezinnen, en 2 vriendengroepen om cadeautjes voor te kopen.
Relaxed schreef:absque_dubio schreef:
Maar andere vaste lasten deel je ook samen, die je als single gewoon alleen moet dragen. Want helaas, de energiekosten bijvoorbeeld zijn voor mij alleen echt niet de helft van wat een stel betaald