Hoe ziet/zag jouw bruiloft eruit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:51

Vumana89 schreef:
Aha! Zorg-Huur-Kind toeslagen, wij krijgen niets :)
Wat prima is, dan hoeven we ook niets terug te betalen gelukkig.

Wij zijn zelf ook bezig. volgend jaar september is onze grote dag.
Wij doen alleen overdag.
Ceremonie, taart/toast, borrel en een diner.
Het feest leverde al zoveel enorm veel gedoe op (waar doen jullie het? ja maar dan moet ik een hotel nemen bladiebla) en wij hebben beiden de wens er geen kids bij te hebben, nou, dan werd ons ook niet in dank afgenomen.
We hebben toen besloten eens goed te kijken naar wat wij willen? Het is onze dag.
Nu doen we dus alleen een dagdeel tot en met het diner.

Het geld wat gereserveerd was voor het feest gaat nu naar onze huwelijksreis die ipv Thailand dan Amerika wordt. Lekker een paar weken rondreizen.

O, bij jullie ook niet? Mag ik vragen hoe de reacties waren en hoe je gereageerd hebt? Wij gaan over minder dan 3 weken trouwen en kregen ineens gisteren een hele hoop zooi over ons heen van zijn broer terwijl dit al bijna een half jaar bekend is.

Wij hebben ook gekozen voor alleen op de dag en om het klein (30-40 gasten) te houden.
8.00 kapper :O
Daarna aankleden etc.
Daarna fotograaf
12.30 gasten op locatie
12.45 wij op locatie
13.30 ceremonie
Daarna taart en een gezellige borrel tot 17.00
Het is idee is om echt te kunnen genieten samen en niet geleefd te worden door een strak schema of door 'verplichte' gasten. We hebben ook alleen de mensen uitgenodigd waarvan wij dachten: daar wil ik gezellig mee praten tijdens de borrel en daar ook voldoende tijd voor hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:27

Wij hadden alles op 1 locatie, een kasteel. Einde van de ochtend iedereen verzamelen bij ons thuis met een broodje en koffie , daarna op naar de locatie, daar hadden we eerst de plechtigheid, daarna buiten in de tuin van het kasteel borrelen met hapjes en een drankje, ondertussen foto's gemaakt wij samen en ook de groepsfoto en alle andere foto's. Einde van de middag/begin avond gegeten met zijn allen en daarna nog even een half uurtje samen voordat het feest begon. We hebben met een groep overnacht op het kasteel en de volgende ochtend samen ontbeten. Zou het zo weer doen op deze manier, geen gedoe met heen en weer reizen, iedereen direct op de plek van de bestemming. En geen verrassing 's nachts bij thuiskomst in het donker wat er met je huis is gedaan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:34

He he, een medestander :D
Nou.. Punt is dat wij bepaalde kinderen heel leuk vinden, en anderen gewoon niet.
Dit is wellicht een opvoedingskundig ding. 1 kind schreeuwt zodra ze geen aandacht krijgt. de rest van de kids is prima, maar zij niet. (en nee, dat hebben wij zeker niet zo geventileerd)
Omdat we dat écht niet kunnen maken hebben we gezegd; geen kids.

Máár!
2 getuigen hebben kinderen. Die kinderen mogen mee.
En mijn nichtje en neefje (beiden 5 dan) worden ringbrengers. Dus die mogen ook mee.
In totaal dus 6 kids.

En de rest, ja heel jammer. Ik ga ervan uit dat je echt wel iets kunt regelen. Want we willen ze er niet bij hebben.
De reacties waren heel verschillend. Ik heb aangegeven ''geen kinderen op ons huwelijk'' te willen (ik praat in de ik vorm, maar man in spe is het enorm met me eens, het is ons beider idee.)
''Je hebt helemaal gelijk''
''ooo wat jammer''
''ja maar dan moet ik oppas vinden''
'' het is jullie dag, dus als je geen kinderen erbij wilt dan moeten wij en de anderen dat respecteren''.

De ''ja maar'' leveren bijna altijd gedoe op.
En wie je ook bent.. als je geen oppas kunt vinden (wat ik me echt niet voor kan stellen want je wordt rijkelijk vroeg uitgenodigd en ook dan is het al bekend) ja.. heel jammer.
De grens ligt voor ons echt bij de kinderen van getuigen en de ringenkinderen. Meer niet.

(ik stond er onzeker in, maar nu niet meer.. Na al het gedoe over het feest, de locatie etc. zelfs over wie ik meenam jurken passen had ik een hele ruzie ontketend.. dikke doei, onze dag. Bevalt het je niet? prima :evaw: )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:42

Bij ons is het heel simpel: wij nodigen uit wie wij er bij willen. Dat betekent grofweg gezegd: geen kinderen muv een neefje (onder strikte voorwaarden en afspraken) en een groot deel van de familie ook niet. Hebben mensen daar moeite mee dan is dat hun probleem, maar ik ga me er niet in schikken. Dat zou namelijk betekenen dat anderen meer zeggenschap hebben in onze dag en gastenlijst dan wijzelf. Willen ze per se een feestje met die kinderen en tante Nel, dan organiseren ze dat zelf maar.

Mars

Re: Hoe ziet/zag jouw bruiloft eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:44

Wij hadden er ook geen kinderen bij, alleen een nichtje van mn man die onze ringen bracht en verder niet. Inderdaad, onze dag dus ben je t er niet mee eens, dan kom je niet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:57

Hier ook geen kinderen hoor! Op mijn neefje en nichtje na. 10 en 7 jaar. Kinderen van mijn broer, die ceremoniemeester was. De kids voelen soms als mijn kids, dus ik kon mij deze dag niet indenken zonder ze! Voor de rest, mocht niemand zn kind meenemen. Daar was ook bij (bijna) iedereen begrip voor :).

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:44

Vumana89 schreef:
He he, een medestander :D
Nou.. Punt is dat wij bepaalde kinderen heel leuk vinden, en anderen gewoon niet.

En de rest, ja heel jammer. Ik ga ervan uit dat je echt wel iets kunt regelen. Want we willen ze er niet bij hebben.
De reacties waren heel verschillend. Ik heb aangegeven ''geen kinderen op ons huwelijk'' te willen (ik praat in de ik vorm, maar man in spe is het enorm met me eens, het is ons beider idee.)
''Je hebt helemaal gelijk''
''ooo wat jammer''
''ja maar dan moet ik oppas vinden''
'' het is jullie dag, dus als je geen kinderen erbij wilt dan moeten wij en de anderen dat respecteren''.

De ''ja maar'' leveren bijna altijd gedoe op.
En wie je ook bent.. als je geen oppas kunt vinden (wat ik me echt niet voor kan stellen want je wordt rijkelijk vroeg uitgenodigd en ook dan is het al bekend) ja.. heel jammer.
De grens ligt voor ons echt bij de kinderen van getuigen en de ringenkinderen. Meer niet.

(ik stond er onzeker in, maar nu niet meer.. Na al het gedoe over het feest, de locatie etc. zelfs over wie ik meenam jurken passen had ik een hele ruzie ontketend.. dikke doei, onze dag. Bevalt het je niet? prima :evaw: )

Dit had mijn tekst kunnen zijn. Wij wilden onze eigen kinderen er bij (3 van mijn man uit eerder huwelijk en ons gezamenlijke dochtertje) en verder niets. Dit bij het versturen van de uitnodigingen direct vermeld.

Kregen van 1 stel direct de dag dat het kaartje op de mat is gevallen bericht: als onze kinderen niet mee mogen komen wij niet want we kunnen geen oppas vinden. Prima, als je dat zover van tevoren en zo snel al "weet" kom je toch lekker niet. Hebben ons voorgenomen ons daar niet druk over te maken.

Verder mensen die het wel jammer vonden, maar achteraf allemaal zeiden dat het toch wel relaxed was, zo'n bruiloft zonder steeds op je kinderen te moeten letten. En wij hadden mooi 42 "oppassers" op ons meisje van toen net 1 jaar oud. (lees dit met een knipoog, uiteraard was ze ook op onze trouwdag gewoon onze zorg)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:54

Hier dus inderdaad precies dezelfde situatie. Mijn zusjes hebben samen 3 kinderen (4,5,6 jaar) en zijn broer dus 2 (12 en 14). De ene van de broer is het probleem. Kan nergens zijn zonder alle aandacht op zich te willen hebben en daar hadden wij dus geen zin in. Dus één lijn getrokken en geen enkel kind uitgenodigd. Wij hebben verder dus ook alleen maar vrienden en familie die we echt leuk vinden uitgenodigd, precies wat Noeps zegt.

In dit geval heeft mijn lief besloten dat het hem niet waard is ruzie te hebben met zijn broer (die hem gezegd heeft dat hij deuren dicht gooide hierdoor en dat hij wel een enorme hekel aan kinderen moest hebben, etc.) en, in overleg met mij, broer teruggebeld en gezegd dat hij het hem gunt deze dag samen met zijn kinderen te beleven. Broer blij? Nee joh. Reactie (nog steeds boos): ik wil gewoon weten waarom ze niet uitgenodigd waren. Ik zal ze vragen of ze nog willen komen. Telefoongesprek duurde 2 minuten. Echt, stomverbaasd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:04

Nado, ik vind het wel bizar. Je doet nota bene nog een geste.

Wij hebben hier wel een ander akkefietje.
Broer van manlief in spe... Die lijkt niet echt een eigen leven te hebben ofzo.
Lijkt veel dingen te kopiëren van ons waar ik niet veel over wil uitweiden.

Vriend had mij ten huwelijk gevraagd, 5 maanden later gaat ook de broer op zn knie. Prima, hartstikke leuk.
Hoorden niets over hun huwelijk, we waren zelf aan het rondkijken qua locaties. We hadden een richtlijn qua datum en dat gaven we ook aan: eind september 2020.
Zodra we dat wisten hebben we dit geroepen, dan weten de mensen het ongeveer en dat is wel fijn, dachten wij.

Maar broerlief besloten pontificaal om 2 maanden* voor ons huwelijk zijn eigen bruiloft in te plannen, lekker in het buitenland.
Waardoor wij nu, kort voor onze bruiloft, nog extra kosten hebben om af te reizen naar het buitenland.
Als mijn vriend dit dan ook benoemd haalt broer zijn schouders op ''kom je toch niet''.
Als we dan ook aangeven, vanuit principe tegen een huwelijk in het buitenland te zijn (dat zijn we ook serieus want wie zijn wij om een ander op die manier op kosten te jagen) en we dus niet van plan zijn om te gaan (richting) zijn ouders, dan hebben wij het gedaan.
Wij creëren ruzie (nee, wat onrust hoogstens) en zijn broer betaald toch de accommodatie?
Ja, we moeten alleen zelf ruim 200 euro pp aan tickets kopen en dan nog een auto huren omdat geen enkele maatschappij op een mini mini mini luchthaven landt en we daardoor nog 3 uur in de auto moeten.

*dit kwam 3 dagen nadat wij onze definitieve datum bekend gemaakt hadden

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:09

Nado: wat een vertoning zeg, ik had mooi mijn poot stijf gehouden.

Vumana: dat ben ik echt met je eens, een ander op kosten jagen is niet okee. Of tenminste, je kunt t proberen maar wees dan niet verbaasd als mensen niet komen. Ik zou er ook niet heen gaan, wel een moeilijke situatie joh :\

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:11

We hebben al (op een grappige manier) tegen elkaar gezegd zullen wij dan XX (1 weekend) ervoor trouwen en gelijk op huwelijksreis gaan? (eerlijk? ik zou het rustig doen)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:15

Dat vind ik het enige minpunt aan dit trouwgebeuren. Op één of andere manier wordt zo'n trouwdag gezien als de ideale situatie om een sluimerend iets op de spits te drijven, wat helemaal nergens voor nodig is. Ik heb besloten dat ik zijn broer niet meer serieus ga nemen. Hij heeft echt nare dingen gezegd (toen hij belde voor lief zijn verjaardag nota bene. Verjaardag serieus verpest) en dan ook nog zo reageren als we hem tegemoet komen... Het jammere vind ik ook dat hij dus getuige is en hij niet de moeite heeft genomen om een vrijgezellending te organiseren voor lief (vrouw van goede vriend lief even gevraagd en er is niets bekend). En het is nu nog te kort dag voor zoiets. Lief had zich echt verheugd op een gezellige avond met zijn vrienden...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:22

Nado schreef:
Dat vind ik het enige minpunt aan dit trouwgebeuren. Op één of andere manier wordt zo'n trouwdag gezien als de ideale situatie om een sluimerend iets op de spits te drijven, wat helemaal nergens voor nodig is. Ik heb besloten dat ik zijn broer niet meer serieus ga nemen. Hij heeft echt nare dingen gezegd (toen hij belde voor lief zijn verjaardag nota bene. Verjaardag serieus verpest) en dan ook nog zo reageren als we hem tegemoet komen... Het jammere vind ik ook dat hij dus getuige is en hij niet de moeite heeft genomen om een vrijgezellending te organiseren voor lief (vrouw van goede vriend lief even gevraagd en er is niets bekend). En het is nu nog te kort dag voor zoiets. Lief had zich echt verheugd op een gezellige avond met zijn vrienden...

Het is dat hij getuige is maar zo ene had je eigenlijk moeten zeggen dat hij niet meer hoefde te komen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:24

Echt he Amanda!

Ik lees stiekem mee trouwens voor inspiratie.
Nee, nog geen verloving, maar het komt wel steeds meer ter sprake hier :D.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:26

Paar vraagjes

Aangezien mensen hier ervaring hebben met minder prettige familieleden. Hoe kun je ze uitleggen dat ze niet welkom zijn? Van trouwen is momenteel bij ons nog geen sprake maar we weten al dat we bepaalde familie leden niet gaan uitnodigen. Daar zullen vast vragen overkomen. Alleen weten we niet hoe dit te brengen naar diegene en de familie erom heen.

En tweede vraag
Zijn hier mensen die ervaring hebben met een bruiloft van een vrouwenstel? Ik ben namelijk heel benieuwd naar wat er allemaal anders gaat dan bv het traditionele.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:32

@Speedfiets_2, het is en blijft jullie dag.
En heel eerlijk.. Ik nodig 1 oom, 2 tantes en hun aanhang, van mijn kant ook niet uit.
Als daar vragen over komen?? Ze wisten me in moeilijke tijden ook niet te vinden, of op mijn verjaardag... En nu wel?
Geen haar op mijn hoofd die ervan wakker ligt, of eraan denkt uitleg te geven.

Ikzelf blijf terug komen op de basis. Het is onze dag, wij betalen er goed voor, en willen wij dit wel of niet?
En bij nee, dan doe ik het niet. En als daar vragen over komen dan heb ik niet eens de behoefte (in dit geval) om uitleg te geven..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:37

Mensen die welkom zijn krijgen een uitnodiging, zo werkt dat nu eenmaal. Ik zou daar op voorhand niets over uitleggen, het is jullie dag. Wordt er naar gevraagd dan zou ik alleen uitleg geven aan degene die het betreft en niet aan overige familie.

Je tweede vraag: een van mn beste vriendinnen is een paar maanden terug met een vrouw getrouwd. Ik moet zeggen dat ik t niet heel anders vond behalve dan dat er twee jurken waren (wat overigens een super tof gezicht was)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:39

Ik ben wel bij een bruiloft van twee mannen geweest. Zelfs met een kerkelijke dienst. Het lastigste was denk ik de dans :)) Bij veel traditionele dansen wordt de vrouw rondgedraaid of is er bv een lift, en daar moet je bij twee mannen of twee vrouwen iets anders op verzinnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:40

Ik vind dat je altijd zelf mag bepalen hoe en wat. Maar je weet ook gelijk dat de kans bestaat dat je mensen daarmee kwetst of boos maakt. Mensen zijn heel erg gewend aan hun eigen ideeën en wat ze gewend zijn. Als iets anders gaat, kost het soms veel moeite om je aan te passen.

Ik heb bijv geen contact met de familie van mijn man. Zijn moeder met toen partner kwamen en zijn neef. Ik ben beleefd geweest, maar heb er verder geen contact mee gehad.

Met dansen wilden ze opeens dat wij het traditioneel deden en ging een nicht ons roepen om de openingsdans te doen. Ik zat daar dus echt niet op te wachten, maar oke.
Na de dans, heb ik mijn oom gevraagd en ML mijn moeder. Ik ga dan echt niet met de partner van zijn moeder dansen. Was zijn vader er nog geweest, was dat compleet andere situatie geweest.

Laatste bruiloft waar we waren, waren wel wat kleine kinderen en daar was veel rekening mee gehouden en kregen ook veel aandacht. Ze waren even druk voor het eten, maar verder hebben ze zich goed vermaakt. Was voor hun ook even entertainment en kregen ze weer volop aandacht.
Maar zo werden ze niet vervelend.

En het ligt eraan hoe je je dag zelf ziet. Wij hadden geen kleine kinderen in de omgeving op dat moment en ook niet veel mensen uitgenodigd. Maar ik heb ook niet zo een klassiek beeld dat alles perfect moet en kinderen iets zouden kunnen verknallen.
Iets voor ze inrichten of speciaal aanbieden, zoals een knutselhoekje of iemand uitnodigen die ze bezighoudt is dan wel een optie.

Wij hebben alleen uitnodigingen gestuurd naar mensen die welkom waren. Alleen mijn werk toen uit goed fatsoen, maar verder niet.

Het enige waar ik een beetje spijt van heb, is dat ik echt het idee had van even trouwen en alles losjes. Dus geen fotograaf uitgenodigd, maar daardoor dus ook echt geen mooie foto's eigenlijk. Ik denk dat 4 mensen foto's maakten en we wel een verzameling foto's hebben en iemand heeft ceremonie gefilmd met mijn camera, maar niet geweldig.
Hoe je het doet, eenvoudig of luxe is dat wel ietsjes jammer. Maar aan de andere kant, hoe vaak kijk je?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:42

8nnemiek schreef:
Ik ben wel bij een bruiloft van twee mannen geweest. Zelfs met een kerkelijke dienst. Het lastigste was denk ik de dans :)) Bij veel traditionele dansen wordt de vrouw rondgedraaid of is er bv een lift, en daar moet je bij twee mannen of twee vrouwen iets anders op verzinnen.

Haha bij de dames was ook de dans een uitdaging! Ze hadden beide best wel volume in hun jurken dus dicht tegen elkaar dansen of staan voor bvb foto’s was even passen en meten :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:48

8nnemiek schreef:

Er zijn tegenwoordig dansscholen die lessen aanbieden voor man-man en vrouw-vrouw koppels om er iets moois van te maken buiten de traditionele stijldansregels om :j (die natuurlijk heel erg gericht zijn op man-vrouw dansen)
Dus zou daar even naar zoeken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:47

Wij hadden ook alleen bepaalde mensen uitgenodigd en daar viel de zus van mijn man niet onder.
Was okk even ruzie en zijn moeder wilde ook niet komen zei ze.. Toen zeiden wij, nou dat is dan jammer.

Ze kwam uiteindelijk wel. Haha.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:56

Het was voor ons "makkelijk". Alleen mensen uitnodigen die we er zelf bij wilden hebben, en mensen die het niet nodig hebben gevonden op kraambezoek te komen hoeven ook niet op mijn kosten een avond te zuipen (want zo voelde dat voor ons).

Wij trouwden op een boot en hebben van begin tot eind hetzelfde gezelschap gehad. Konden, maar wilden dus ook niet teveel mensen uitnodigen. Mensen die zich eventueel gepasseerd hadden kunnen voelen hadden we dat dus als uitleg kunnen geven. Maar is niet nodig geweest.

Mocht ooit iemand trouwens twijfelen het op een boot te doen? doen!! geeft ook leuke interactie en sfeerplaatjes haha

Afbeelding
Dit is dus niet 1 gezin, dit stiefzoon + zwager+ mijn stiefvader + 2x aanhang van vriendinnen van mij die elkaar hiervoor niet kenden.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:18

Ow, dat is mooi op een boot!!

Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege en toen ze gingen trouwen hebben ze de uitnodiging voor het feest aan de deur daar gehangen. Mijn moeder had achteraf eeuwig spijt en er zijn vooral mensen geweest die ze amper kenden en flink hebben gedronken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:59

Wij hadden 2 vreemde mensen aan de koffie en gebak.Ik dacht dat mijn man ze kende en andersom.