Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 19:27

En zelfs al ga je naar een miljoenenvilla kijken. Wie weet is je rijke oom net dood, heb je de loterij gewonnen of kun je heel erg goed beleggen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:53

Adres lijkt me ook een vrij onnauwkeurige manier van voorspellen. (Maar... als het echt gebeurt en sommige makelaars zo redeneren hou ik mijn hart ook vast voor iedereen met een niet-'Nederlandse' naam.)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:03

Shadow0 schreef:
Adres lijkt me ook een vrij onnauwkeurige manier van voorspellen. (Maar... als het echt gebeurt en sommige makelaars zo redeneren hou ik mijn hart ook vast voor iedereen met een niet-'Nederlandse' naam.)

Want die wonen allemaal op een negatieve postcode?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:09

Niobe, nee, ik bedoel dat ik denk dat makelaars die geinteresseerden ontmoedigen op basis van onnauwkeurige vooroordelen, ze dat wellicht ook doen op basis van andere onnauwkeurige vooroordelen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:28

Toen mijn man en zijn ex een bod op ons huidige huis wilden doen, weigerde de verkoopmakelaar het bod over te brengen want het zou veel en veel te laag zijn volgens hem.
Toen hebben ze een briefje in de brievenbus gedaan dat ze een bod wilden doen maar dat de makelaar het niet wilde overbrengen.
Prompt werden ze gebeld door de makelaar dat er onderhandeld kon worden :+

Oftewel, makelaars doen soms maar wat, wat niet altijd in het belang is van hun klanten...

Postcode en huisnummer ben je iig niet verplicht te geven voor het bezichtigen van een huis.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 06:43

Vjestagirl schreef:
En zelfs al ga je naar een miljoenenvilla kijken. Wie weet is je rijke oom net dood, heb je de loterij gewonnen of kun je heel erg goed beleggen...

Ik weet dat specifieke high-end makelaars wel graag een korte check uitvoeren (bijvoorbeeld het insolventieregister/bewindregister).

Sommige mensen vinden het erg leuk om miljoenenwoningen “voor de leuk” te bekijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:14

Even de andere kant belichten.

Ik heb geen reacties gelezen verder.

Maar als ik mijn huis te koop zet en open zet voor kijkers. Mijn Prive.
Vind ik het wel prettig dat de makelaar adres gegevens heeft van de kijker.

Stel dat er later ingebroken wordt.

Ik geef toch ook die kijker een kijkje in mijn huis.
Vind het niet zo raar dat ik wil weten wat er bij mij in huis komt kijken.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:20

@daantjuhhh, ik begrijp jouw kant wel maar wat met de anonieme bezoekers die via Funda jouw huis bezoeken?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:24

daantjuhhh schreef:
Even de andere kant belichten.

Ik heb geen reacties gelezen verder.

Maar als ik mijn huis te koop zet en open zet voor kijkers. Mijn Prive.
Vind ik het wel prettig dat de makelaar adres gegevens heeft van de kijker.

Stel dat er later ingebroken wordt.

Ik geef toch ook die kijker een kijkje in mijn huis.
Vind het niet zo raar dat ik wil weten wat er bij mij in huis komt kijken.

Ik vind dit vergezocht. Je gooit je huis toch ook op Funda of vergelijkbaar. Hoe ga je daar je privacy controleren :=.

Adresgegevens vragen door makelaars is echt bull. Naam en telefoonnummer, sure, maar adresgegevens? Nergens voor nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:30

Op funda staan mijn sloten niet. Is alles uit het zich geruimd. Zie je niet mijn dure Mac book.
Zie je niet of ik een alarm of camera heb.

Is het zo raar dat ik wil weten wie mijn huis komt kijken?
Ik hoef geen inkomen te weten. Geen beroep. En ik vraag niet wat hij of zij op zijn bankrekening heeft staan.

Ik vraag alleen een adres en naam.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:38

daantjuhhh schreef:
Op funda staan mijn sloten niet. Is alles uit het zich geruimd. Zie je niet mijn dure Mac book.
Zie je niet of ik een alarm of camera heb.

Is het zo raar dat ik wil weten wie mijn huis komt kijken?
Ik hoef geen inkomen te weten. Geen beroep. En ik vraag niet wat hij of zij op zijn bankrekening heeft staan.

Ik vraag alleen een adres en naam.

Ik snap jouw punt wel, das idd een risico. alleen denk ik niet dat kwaadwillende hun eigen naam en adres gaan doorgeven dit maakt het vragen om die gegevens zinloos.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:07

Die kans heb je. Maar als het adres achteraf niet blijkt te kloppen weet je wel direct dat die kijkers het waren.
Dan hoef je niet meer te twijfelen. En kun je dat signalement doorgeven aan andere makelaars.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:11

daantjuhhh schreef:
Die kans heb je. Maar als het adres achteraf niet blijkt te kloppen weet je wel direct dat die kijkers het waren.
Dan hoef je niet meer te twijfelen. En kun je dat signalement doorgeven aan andere makelaars.

Dan weet je nog helemaal niks :?. Omdat iemand toevallig niet zijn of haar eigen adres opgeeft, maakt die persoon niet meteen een dief.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:12

_San87_ schreef:
daantjuhhh schreef:

Dan weet je nog helemaal niks :?. Omdat iemand toevallig niet zijn of haar eigen adres opgeeft, maakt die persoon niet meteen een dief.

Als iemand niet eerlijk is en achteraf vind er een inbraak plaats. Is er reden genoeg om een signalement te delen met andere makelaars. Punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:39

Dat wordt dus geen Paleis Soestdijk opgeven TS _O-

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:41

Vjestagirl schreef:

Nou inderdaad...
Het huis was je achter laat hoeft niks te zeggen over wat je wel en kan kopen.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:42

Heb het ook weleens gehad, ik dacht eigenlijk dat het weleens kon helpen als je dan een hele courante woning te verkopen had waar de makelaar interesse in had. De makelaar die voor ons gaat verkopen vraagt het niet, maar in de app/portal zetten ze wel een verhaaltje over de kopers na de bezichtiging. Ik heb op basis daarvan 'vindt dit en dit lelijk' weleens gedacht, oh maar die krijgen het niet .

Sowieso zegt woning, leeftijd en wat dan ook niks. Ons een na hoogste bod op vorige huis was heel ver boven de vraagprijs, zonder voorbehoud van financiering en de bieder was geloof ik 22 jaar.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:28

Wij hebben pas een huis verkocht.
2 makelaars over de vloer gehad om te vergelijken. Verschil in aan te raden vraagprijs ruim 30.000 euro..

In courtage ging er direct percentage af toen ze merkten dat we aan het vergelijken waren.

Makelaar die het niet werd was heel trots dat al hun woningen boven de vraagprijs werden verkocht.

Uiteindelijk huis voor de vraagprijs verkocht. De andere makelaar bleek voor veel het soort huis dat we verkochten investeerders te hebben voor de verhuur. En daarom de vraagprijs laag te houden. Ze krijgen van hen weer een extra bijdrage... Echt bizar...

Heeft ons zeker 20.000 euro meer opgebracht door met een goede makelaar in zee te gaan.

Boefjes zijn het.. (sommigen dan)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 12:40

Ik ben nu bezig met de bezichtiging van een ander huis, maar wat is dat makelaarskantoor een verademing zeg! Vriendelijk, humor; ik word er echt heel blij van.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:42

_San87_ schreef:
daantjuhhh schreef:

daantjuhhh schreef:
Als iemand niet eerlijk is en achteraf vind er een inbraak plaats. Is er reden genoeg om een signalement te delen met andere makelaars. Punt

Goed dat jij geen politie bent _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:43

chitra schreef:
Wij hebben pas een huis verkocht.
2 makelaars over de vloer gehad om te vergelijken. Verschil in aan te raden vraagprijs ruim 30.000 euro..

In courtage ging er direct percentage af toen ze merkten dat we aan het vergelijken waren.

Makelaar die het niet werd was heel trots dat al hun woningen boven de vraagprijs werden verkocht.

Uiteindelijk huis voor de vraagprijs verkocht. De andere makelaar bleek voor veel het soort huis dat we verkochten investeerders te hebben voor de verhuur. En daarom de vraagprijs laag te houden. Ze krijgen van hen weer een extra bijdrage... Echt bizar...

Heeft ons zeker 20.000 euro meer opgebracht door met een goede makelaar in zee te gaan.

Boefjes zijn het.. (sommigen dan)

Kregen de makelaars geld van investeerders om ervoor te zorgen dat ze de huizen goedkoop in handen kregen??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 12:44

daantjuhhh schreef:
_San87_ schreef:

Dus omdat ik niet mijn postcode en huisnummer door wil geven aan een bedrijf wat mij niet kan vertellen wat ze ermee doen, hoelang ze het opslaan, wie er toegang toe heeft en waarom ze het in de eerste plaats nodig hebben, ben ik een dief?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:45

Wij hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht. Kan me niet herinneren dat ze dit vroegen.

Mijn broer had paar jaar geleden leuk huis gezien met open dag. Overduidelijk lagen ze in scheiding, bed in de woonkamer etc. Gelukkig juist Door de open dag haar email gekregen.
Later toen hij een bod uitbracht bij de makelaar ging de makelaar er niet mee akkoord want meneer vond het veel te laag. En daarom wou meneer het niet door sturen naar zijn klant (woningeigenaar) mijn broer heeft dus inderdaad haar een mail gestuurd dat makelaar bod niet wilt aannemen, daarna was het zo geregeld en is het bod geaccepteerd. (Tja ze moesten er snel vanaf)
Maar ook al is een bod laag, dat maakt de eigenaar nog wel uit en niet de makelaar die hoeft alleen advies te geven over het geboden bedrag...

Zelf heb ik een bevriende aankoopmakelaar in geschakeld anders kwamen wij zelf nergens tussen, en we hadden ons ultieme droomhuis gevonden (samen met nog 25 andere :') ) maar wel gelukt *\o/*

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:06

De makelaar van ons speelt wel een beetje gatekeeper, maar dat is meer omdat het in Dld anders werkt en men vaak vergeet dat men eigen geld mee moet nemen. 100% hypotheek is hier vrijwel onmogelijk. Er wordt dus vooraf door hem gevraagd of ze al bij een bank zijn geweest om te kijken hoeveel hypotheek ze krijgen kunnen. En als niet kunnen ze hem een afspraak laten maken met een bekende adviseur van hem om gewoon eens te kijken. Zitten dus geen verplichtingen aan. Willen ze dat niet krijgen ze het advies om eerst eens met een bank te gaan praten voor ze gaan bezichtigen. Zonder komt er geen bezichtiging, dat is en om hem een hoop werk achteraf te besparen maar ook voor ons heel fijn. Krijg ik niet onnodig mensen over de vloer. Maar hij vraagt dus niet waar ze wegkomen en adres en postcode oid.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:20

superpony schreef:
Matheno, herkenbaar. Wij kennen ook zo een verhaal.

Maar weet je wat het erge is, dat het een beetje went. Je krijgt al geen zin meer om te bellen.

Wij weten ook een huis wat we wilden bekijken, maar mochten niet als we niet eerst een hypotheek gesprek wilden........
Huis bleef maar te koop staan en wij baalden wel. Hoorden toen van mensen uit de omgeving dat de eigenaren het ook niet snapte. Achteraf heeft een makelaar het voor bekende achtergehouden die wat tijd nodig hadden voor financiele deel. En die konden het leuk kopen, omdat de verkopers dachten dat er niemand interesse had.

Hypotheek adviseurs net zo. Wij hebben ons goed laten informeren bij meerdere. Kozen er eentje en alles kon wat we wilden + meer.......
Hebben ons over laten halen om verbouwing deels te financieren, maar dan kon het maar bij 1 bank.....
Die weigerde na een slechte taxatie en daarna moest het bij een ander geregeld worden en kon het opeens bij meerdere......

Dan vraag je je wel af, waarom ze eerst alleen die ene bank naar voren duwen. Ik snap het wel, maar we hadden niet veel tijd, dus wilden niet te moeilijk doen.

Wauw, ik mag toch hopen dat die eigenaren een officiele klacht hebben ingediend bij een overkoepelende organisatie ( tenzij dit niet aangetoond kon worden), want dat is gewoon een woningeigenaar oplichten. Die had anders meer voor zn huis gehad.