Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:09

Goof schreef:
Ik vind topics als deze altijd uitmonden in een wedstrijdje 'ik doe het echt veel beter dan jij, want...'
En ik? Ik doe weinig als ik heel eerlijk ben.

Helemaal mee eens.
Ik doe overigens als ik zo om me heen kijk best veel, maar ik ga ook toegeven dat het meeste wat ik doe financiële redenen heeft.
Zo wordt hier al het afval gescheiden, PMD, glas, papier, groenafval, textiel en restafval. Met als grootste reden dat we hier betalen per container lediging, maar alleen voor het restafval, de rest van de containers hoef ik niet extra voor te betalen, en glas en textiel kan ik in de containers aan de straat gooien.
Ik heb een grote tuin, de meeste planten en bomen zijn afkomstig uit stekken en overschot van andere tuinen. Met name om de reden dat een tuin aanleggen een duur geintje is. Voor het terras zijn hergebruikte tegels gebruikt, om de reden dat ze gratis waren. Kamerplanten, ook zoiets. Mijn huis is een complete jungle. Het grootste deel is zelf gestekt, kamerplanten zijn duur.
Moestuin heb ik ook. Vind ik leuk namelijk.
Mijn beroep is ook behoorlijk ‘groen’. Ik verkoop en restaureer antiek en vintage. Er staat praktisch geen nieuw meubelstuk in mijn huis.

Er zijn ook zat dingen die ik juist niet doe. Mijn huis is redelijk slecht geïsoleerd, oud huis, en wordt verwarmd deels met gas en deels met houtkachels met CV pompen. Groot huis qua oppervlakte, hout stoken om de kosten te drukken (scheelt me in de winter zo’n 100 - 125 euro per maand, en dat geld kan ik heel goed gebruiken) Ik zou graag zonnepanelen op het dak leggen (wederom vooral uit kostenbesparing) maar die zijn niet te betalen voor mij. Warmtepomp is een leuk idee, maar ik heb daarvoor een volledig ongeschikt huis, onmogelijk aan te passen voor zoiets tenzij ik er een onmogelijk bedrag tegenaan gooi.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:14

Of het nou een schouderklopjes topic is of niet, ik denk wel dat het goed is dat er zo vaak topics over duurzaamheid ed opduiken.

Toevallig heb ik de afgelopen twee weken een beetje onderzoek gedaan naar milieuvriendelijk wasmiddel, afwasmiddel, vuilniszakken en shampoos. Zodra wat ik nu heb op is wil ik het toch gaan vervangen voor milieuvriendelijkere versies.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 14:19

__Sannne schreef:
Goof schreef:
Ik vind topics als deze altijd uitmonden in een wedstrijdje 'ik doe het echt veel beter dan jij, want...'
En ik? Ik doe weinig als ik heel eerlijk ben.

Soms hebben mensen een "kijk mij het eens goed doen" momentje nodig, en dan komen er weer topics als deze tevoorschijn.

Mwah deels misschien, ik doe het echt nog niet goed hoor. Kan zo veel meer doen. Lees hier ook echt wel dingen die ik ook toe kan gaan passen en zo was het topic ook voor bedoeld. Bijv. Het simpele van Zalando en die duurzaamheidsoptie aanklikken.

En om maar marketingtechnisch te denken ook: hoe meer herhaling hoe meer mensen eraan denken. En dat is positief.

FriesWytske

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:21

Vind deze hier wel passen.

Nadat onze dochter van negentien tot tranen toe geroerd was van de toespraak van Gretha Thunberg gisteren, en kwaad werd op onze generatie “die al dertig jaar niets deed”, hebben we besloten om haar te helpen met het voorkomen van de door het meisje op tv aangekondigde “massale uitroeiing en het verdwijnen van hele ecosystemen”.

We gaan onze dochter dus weer een toekomst geven. En de planeet vier graden afkoelen. Dat doen we als volgt:

Ze gaat voortaan op de fiets naar school, want wegbrengen met de auto kost brandstof. Natuurlijk wordt het straks winter en dan wil ze met de bus, maar zolang dat een dieselbus is, lijkt dat ons niet bevorderlijk voor het Klimaat. Nu vraagt ze natuurlijk om een elektrische fiets, maar we hebben haar de verwoestingen aan de natuur laten zien ten gevolge van de Lithiumwinning, dus het wordt gewoon trappen. Is goed voor haar, wij fietsten vroeger ook naar school.

Om alvast te wennen aan “het van het gas af moeten” hebben we de radiator in haar kamer afgekoppeld. Het daalt er nu ‘s avonds tot twaalf graden, maar in de winter zou het weleens kunnen gaan vriezen. In dat geval hebben we beloofd dat ze een extra trui, muts, maillot en handschoenen krijgt.

Om dezelfde reden hebben we afgesproken dat ze voortaan alleen een koude douche neemt. Kleding wassen doet ze voortaan zelf, met het wasbord, want de wasmachine is nu eenmaal een stroomverbruiker en de wasdroger al helemáál. Dat kan natuurlijk niet meer.

Nu we het toch over de kleding hebben, die ze nu heeft zijn allemaal synthetisch, dus gemaakt van aardolie. Maandag brengen we daarom alles naar de Kringloper. We hebben een eco-winkel gevonden waar uitsluitend kleding wordt verkocht uit ongeverfde en ongebleekte linnen, wol en jute. We denken niet dat het haar mooi staat, zelfs dat ze uitgelachen gaat worden zo kleurloos en zonder BH, maar dat is wat ze ervoor over moet hebben, voor Het Klimaat. Katoen is uit den boze, dat komt uit verre landen en er worden bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

We zagen zojuist op haar Instagram dat ze best kwaad is geworden. Dit was de bedoeling niet. Maar straks om 19:00 zetten we de WiFi uit en die gaat pas morgen na het avondeten weer even aan. Op die manier sparen we elektriciteit, heeft ze geen last van elektrostress en is ze totaal geïsoleerd van de buitenwereld, zodat ze zich beter op haar huiswerk kan concentreren. Om elf uur 's avonds halen we de stroom eraf, donker is dan echt donker. Dat scheelt een hoop CO2.

Ze gaat niet meer mee op wintersport. Ze gaat niet meer mee op welke vakantie dan ook, want onze vakantiebestemmingen zijn praktisch onbereikbaar met een fiets. Terug naar de CO2-uitstoot en voetafdruk van je overgrootouders betekent domweg dat je ook leeft zoals je overgrootouders en die hadden nooit vakantie en zelfs geen fiets.

Dan hebben we het nog niet over eten gehad. Geen CO2-afdruk betekent geen vlees, geen vis en geen gevogelte maar ook geen vleesvervangers op basis van soja (dat groeit immers waar eerst regenwoud was) en ook geen geïmporteerd voedsel, want dat heeft een negatief ecologisch effect. En absoluut geen chocolade uit Afrika, geen koffie uit Zuid-Amerika en geen thee uit Azië.

Uitsluitend nog Nederlandse aardappelen, groenten en fruit dus en alleen van de koude grond, want broeikassen draaien op verwarmingsketels, CO2 en kunstlicht. Dat is slecht voor Het Klimaat. Brood kan nog, maar boter, melk en eieren, kaas en yoghurt, kwark en room komen van kippen en koeien en die stoten CO2 uit. Geen margarine en niks meer uit de frituurpan, want dat vet is palmolie uit plantages op Borneo waar eerst regenwoud groeide. Geen ijsjes in de zomer. Geen wijn. Geen frisdrank en geen bier, die belletjes zijn immers CO2. Ze wilde wat kilo's kwijt, nou, dat gaat lukken.

Ook gaan we alle plastic uitbannen, want dat komt uit chemische fabrieken. Ook alles van staal en aluminium moet weg. Weleens gezien wat een energie zo’n hoogoven verbruikt of een aluminiumsmelterij? En ten slotte krijgt ze geen make-up, zeep, shampoo, crème, lotion, conditioner, tandpasta en medicijnen meer en het maandverband wordt van linnen. Net als vroeger.

Op die manier willen we de massa-extinctie en het verdwijnen van hele ecosystemen tegengaan. Voor haar. Zij gelooft er in.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 14:23

Lekkere copy-paste, die is vast nog niet genoeg gedeeld op de social media :') ? En sorry maar wat een belachelijke post.

Alle beetjes helpen en het is veel beter om steeds 1 extra ding erbij te pakken ipv meteen alles om te gooien. Je mag best hart hebben voor het klimaat/milieu zonder dat je in een hutje op de hei moet gaan wonen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:27

Wat een flauwe reactie FriesWytske.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:29

FriesWytske schreef:
Vind deze hier wel passen.

Nadat onze dochter van negentien tot tranen toe geroerd was van de toespraak van Gretha Thunberg gisteren, en kwaad werd op onze generatie “die al dertig jaar niets deed”, hebben we besloten om haar te helpen met het voorkomen van de door het meisje op tv aangekondigde “massale uitroeiing en het verdwijnen van hele ecosystemen”.

We gaan onze dochter dus weer een toekomst geven. En de planeet vier graden afkoelen. Dat doen we als volgt:

Ze gaat voortaan op de fiets naar school, want wegbrengen met de auto kost brandstof. Natuurlijk wordt het straks winter en dan wil ze met de bus, maar zolang dat een dieselbus is, lijkt dat ons niet bevorderlijk voor het Klimaat. Nu vraagt ze natuurlijk om een elektrische fiets, maar we hebben haar de verwoestingen aan de natuur laten zien ten gevolge van de Lithiumwinning, dus het wordt gewoon trappen. Is goed voor haar, wij fietsten vroeger ook naar school.

Om alvast te wennen aan “het van het gas af moeten” hebben we de radiator in haar kamer afgekoppeld. Het daalt er nu ‘s avonds tot twaalf graden, maar in de winter zou het weleens kunnen gaan vriezen. In dat geval hebben we beloofd dat ze een extra trui, muts, maillot en handschoenen krijgt.

Om dezelfde reden hebben we afgesproken dat ze voortaan alleen een koude douche neemt. Kleding wassen doet ze voortaan zelf, met het wasbord, want de wasmachine is nu eenmaal een stroomverbruiker en de wasdroger al helemáál. Dat kan natuurlijk niet meer.

Nu we het toch over de kleding hebben, die ze nu heeft zijn allemaal synthetisch, dus gemaakt van aardolie. Maandag brengen we daarom alles naar de Kringloper. We hebben een eco-winkel gevonden waar uitsluitend kleding wordt verkocht uit ongeverfde en ongebleekte linnen, wol en jute. We denken niet dat het haar mooi staat, zelfs dat ze uitgelachen gaat worden zo kleurloos en zonder BH, maar dat is wat ze ervoor over moet hebben, voor Het Klimaat. Katoen is uit den boze, dat komt uit verre landen en er worden bestrijdingsmiddelen voor gebruikt.

We zagen zojuist op haar Instagram dat ze best kwaad is geworden. Dit was de bedoeling niet. Maar straks om 19:00 zetten we de WiFi uit en die gaat pas morgen na het avondeten weer even aan. Op die manier sparen we elektriciteit, heeft ze geen last van elektrostress en is ze totaal geïsoleerd van de buitenwereld, zodat ze zich beter op haar huiswerk kan concentreren. Om elf uur 's avonds halen we de stroom eraf, donker is dan echt donker. Dat scheelt een hoop CO2.

Ze gaat niet meer mee op wintersport. Ze gaat niet meer mee op welke vakantie dan ook, want onze vakantiebestemmingen zijn praktisch onbereikbaar met een fiets. Terug naar de CO2-uitstoot en voetafdruk van je overgrootouders betekent domweg dat je ook leeft zoals je overgrootouders en die hadden nooit vakantie en zelfs geen fiets.

Dan hebben we het nog niet over eten gehad. Geen CO2-afdruk betekent geen vlees, geen vis en geen gevogelte maar ook geen vleesvervangers op basis van soja (dat groeit immers waar eerst regenwoud was) en ook geen geïmporteerd voedsel, want dat heeft een negatief ecologisch effect. En absoluut geen chocolade uit Afrika, geen koffie uit Zuid-Amerika en geen thee uit Azië.

Uitsluitend nog Nederlandse aardappelen, groenten en fruit dus en alleen van de koude grond, want broeikassen draaien op verwarmingsketels, CO2 en kunstlicht. Dat is slecht voor Het Klimaat. Brood kan nog, maar boter, melk en eieren, kaas en yoghurt, kwark en room komen van kippen en koeien en die stoten CO2 uit. Geen margarine en niks meer uit de frituurpan, want dat vet is palmolie uit plantages op Borneo waar eerst regenwoud groeide. Geen ijsjes in de zomer. Geen wijn. Geen frisdrank en geen bier, die belletjes zijn immers CO2. Ze wilde wat kilo's kwijt, nou, dat gaat lukken.

Ook gaan we alle plastic uitbannen, want dat komt uit chemische fabrieken. Ook alles van staal en aluminium moet weg. Weleens gezien wat een energie zo’n hoogoven verbruikt of een aluminiumsmelterij? En ten slotte krijgt ze geen make-up, zeep, shampoo, crème, lotion, conditioner, tandpasta en medicijnen meer en het maandverband wordt van linnen. Net als vroeger.

Op die manier willen we de massa-extinctie en het verdwijnen van hele ecosystemen tegengaan. Voor haar. Zij gelooft er in.

Zullen we dit soort onzin voor Facebook bewaren?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:34

Moet je het vooral nog eens quoten _O-

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:37

BarbaLala schreef:
Moet je het vooral nog eens quoten _O-

Ik hou nou eenmaal van quotes.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:44

Ik vind het een groot verschil tussen wat je gewoon doet tov welke dingen geef je op.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen een grote kinderwens opgeven voor hun voetafdruk.
Dus geen kinderen doe je dan voor jezelf, daar stopt het, alleen kan je het toevallig linken aan goed doen voor de toekomst.
Idem met zat andere dingen.

Een topic als , wat zou jij willen opgeven voor de planeet’ zou leuker zijn, zou een stuk minder in gepost worden, want hoeveel mensen zouden bv echt hun 2/jaar vliegvakantie opgeven? Met ov vervoer naar werk(1u langer onderweg) en auto verkopen,.....

Zoals iemand reeds zei, de meeste mensen doen enkel dingen die ze geen opgave vinden en waar ze niets voor moeten inboeten....

Waar is de opgave dan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:53

Jullie vinden dit onzin. Maar als je iets aan het klimaat wilt doen. Zul je op die manier bezig moeten gaan.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:54

Ik eet al 10,5 jaar geen vlees. Toentertijd (en nu nog steeds) was dat vanwege dierenleed, maar de voordelen voor het milieu zijn mooi meegenomen :)

Tijdens droge dagen probeer ik extra water op te vangen om aan de planten buiten te geven, in plaats van direct water uit de kraan. Ik zet bijvoorbeeld een emmer onder de douche die overtollig water opvangt en water waarin ik eieren kook, gaat na het afkoelen in de regenton.

Ik douche minder lang.

Ik let sinds een poosje vaker op de herkomst van het groente en fruit dat ik koop. Producten uit Nederland gaan voor op producten uit het buitenland.

Ik vlieg zelden. Binnenkort ga ik op vakantie met de trein.

Ik gebruik nauwelijks de auto, ik pak liever de trein of als het kan de fiets.

Ik scheid afval (papier, plastic, groenafval, glas).

Ik hou van tweedehandswinkels en koop daar graag spullen. Binnenkort hoop ik daar ook een leuke nieuwe winterjas te vinden :)

Ik zorg dat er in de tuin planten met bloemen voor de bijen staan. Ik weet niet of dat echt een bijdrage aan het klimaat is, maar het is sowieso goed voor de insecten :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:59

tengeltje11 schreef:
Ik vind het een groot verschil tussen wat je gewoon doet tov welke dingen geef je op.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen een grote kinderwens opgeven voor hun voetafdruk.
Dus geen kinderen doe je dan voor jezelf, daar stopt het, alleen kan je het toevallig linken aan goed doen voor de toekomst.
Idem met zat andere dingen.

Een topic als , wat zou jij willen opgeven voor de planeet’ zou leuker zijn, zou een stuk minder in gepost worden, want hoeveel mensen zouden bv echt hun 2/jaar vliegvakantie opgeven? Met ov vervoer naar werk(1u langer onderweg) en auto verkopen,.....

Zoals iemand reeds zei, de meeste mensen doen enkel dingen die ze geen opgave vinden en waar ze niets voor moeten inboeten....

Waar is de opgave dan?

Heb je op zich wel een punt mee maar 1) het moet ook wel gewoon mogelijk zijn
2) ik, en ik denk met mij velen anderen, wil idd eigenlijk gewoon niet inboeten op levensstandaard en comfort.

Stel dat ik in een eigen huis woonde (nu huurhuis) dan zou ik bvb wel investeren in een warmtepomp, extra isolatie of zonnepanelen etc.
Maar ik zou niet zonder verwarming willen leven.

Met het openbaar vervoer naar het werk zou nog net lukken (er is weliswaar een busverbinding tussen mijn dorp en het dorp waar ik werk) maar er is geen bus die me daarna van klant naar klant brengt en al zeker niet om 4u 's nachts.
Al het materiaal op de fiets past ook niet.

Ik denk dan maar dat alle kleine beetjes ergens ook wel helpen.

Kinderen heb ik niet, maar dat is idd niet persé vanuit milieuoverwegingen. Eerder vanuit het praktische oogpunt dat ik alleenstaand ben en in die situatie geen kinderen wil opvoeden.
Met een geschikte partner zou dat kunnen veranderen, als ik tegen dan niet te oud ben :+ .

2x per jaar vliegen doe ik niet. Geen geld en geen tijd voor.
Maar eens om de zoveel tijd een vliegvakantie zeg ik idd geen nee tegen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:00

FriesWytske schreef:
Jullie vinden dit onzin. Maar als je iets aan het klimaat wilt doen. Zul je op die manier bezig moeten gaan.

Als je écht écht écht een verandering wil maken, dan zal je inderdaad terug moeten naar 1800. Er zijn gewoon nog geen methoden die ervoor zorgen dat én het klimaat erop vooruit gaat, én het milieu niet geschaad wordt én waarbij wij onze levensstandaard kunnen behouden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:03

FriesWytske schreef:
Ze gaat voortaan op de fiets naar school, want wegbrengen met de auto kost brandstof.

en pa en ma rijden gewoon met de auto

Citaat:
... hebben we de radiator in haar kamer afgekoppeld.

ok, radiator afkoppelen en in de rest van het huis waar pa en ma zitten blijft het lekker warm

Citaat:

en pa en ma elek dag een warm bad?

Citaat:
Ze gaat niet meer mee op wintersport. Ze gaat niet meer mee op welke vakantie dan ook, want onze vakantiebestemmingen zijn praktisch onbereikbaar met een fiets.

Nee, ze mag niet mee, maar de rest gaat gewoon lekker op vakantie.

Deze post maakt pijnlijk duidelijk waarom jongeren terecht kwaad zijn op de oudere generatie. Die denken dat het hun tijd nog wel zal meegaan, weigeren er iets aan te doen en laten een puinhoop achter en schuiven alles naar de volgende generatie. En als de kers op de taart worden de jongeren die aan de alarmbel trekken ook nog neerbuigend behandeld. Terwijl ze verdorie meer dan gelijk hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:05

Frieswytske, wat een vreselijke post :n
Lees je eerst eens een beetje in, want je post een aantal ‘feiten’ die gewoon níet waar zijn.
Ik vind het ook diep triest dat er mensen zijn die hun kinderen niet steunen als het om klimaatverandering gaat. En nog triester dat men niet kan inzien dat alle beetjes helpen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:11

_San87_ schreef:
FriesWytske schreef:

Als je écht écht écht een verandering wil maken, dan zal je inderdaad terug moeten naar 1800. Er zijn gewoon nog geen methoden die ervoor zorgen dat én het klimaat erop vooruit gaat, én het milieu niet geschaad wordt én waarbij wij onze levensstandaard kunnen behouden.

Klopt niet, in 1800 was ook niet alles ok. Intussen hebben we heel wat technologie in huis waarmee we heel wat kunnen verbeteren op gebied van milieu. Maar de goede wil moet er zijn, en milieu moet op z'n minst gelijkgesteld worden met economische belangen.
We zulen wel een aantal gewoontes moeten veranderen, maar is dat erg? Heel eenvoudig voorbeeld: een herbruikbare boodschappentas meenemen is toch een heel kleine moeite, maar hoe vaak hoor je nog in winkels mensen om een plastic tasje vragen? En voor 30€ naar ergens ver vliegen absurd toch? Zouden we dat nu zo erg missen als dat niet meer kon? Deze week nog in het nieuws, een kind dat een brief naar Mcdonalds gestuurd had om te vragen geen plastic speeltjes meer bij de hamburgers te geven. Logisch toch? je wil een hamburger, niet al die rommel.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:13

Sclimpre schreef:
FriesWytske schreef:
Ze gaat voortaan op de fiets naar school, want wegbrengen met de auto kost brandstof.

en pa en ma rijden gewoon met de auto

Citaat:
... hebben we de radiator in haar kamer afgekoppeld.

ok, radiator afkoppelen en in de rest van het huis waar pa en ma zitten blijft het lekker warm

Citaat:

en pa en ma elek dag een warm bad?

Citaat:
Ze gaat niet meer mee op wintersport. Ze gaat niet meer mee op welke vakantie dan ook, want onze vakantiebestemmingen zijn praktisch onbereikbaar met een fiets.

Nee, ze mag niet mee, maar de rest gaat gewoon lekker op vakantie.

Deze post maakt pijnlijk duidelijk waarom jongeren terecht kwaad zijn op de oudere generatie. Die denken dat het hun tijd nog wel zal meegaan, weigeren er iets aan te doen en laten een puinhoop achter en schuiven alles naar de volgende generatie. En als de kers op de taart worden de jongeren die aan de alarmbel trekken ook nog neerbuigend behandeld. Terwijl ze verdorie meer dan gelijk hebben.

Ja want pa en ma vinden het niet zo nodig, dochter wel, dus die mag dan gaan inleveren, dat is de grap van die tekst!

De essentie ervan is dat de ouderen de schuld krijgen, terwijl de jongeren nu juist veel gebruik maken van een boel luxe die de wereld stuk maakt.
Even een vingertje naar de hypocrisie. Ik ken bijvoorbeeld ook van die strijders die massa's bestellen bij Alie. Vind ik ook zo lollig.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 26-09-19 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:13

Wat ik nu doe:
- Minder vlees, zuivel en eieren eten
- Afval voor zover mogelijk goed scheiden
- geen shampooflessen meer maar shampoobars
- Korter douchen
- een eigen herbruikbaar boodschappentasje
- Herbruikbaar groente/fruit tasje
- Zonnepanelen op het dak
- Verwarming minder hoog
- Sodastream ipv plastic flessen
- Apparaten houden zo lang ze het doen (dus niet weggooien omdat het niet meer mooi/schoon is)
- Gebruik geen pesticiden of insecticiden
- laat apparaten niet onnodig aanstaan of in het stopcontact zitten
- Neem geen kinderen
- kleding naar de kledingbank
- zo weinig mogelijk polyester kleding
- Gooi minder eten weg (en wat ik dan weggooi gaat naar de kippen of de composthoop)
- Zelf compost maken voor op de tuin
- regentonnen om de tuin te bewateren in de zomer
- Korte koudere wasprogramma's
- Was ophangen ipv droger gebruiken
- Boomgaard met fruit en notenbomen

Wat ik in de nabije toekomst ga doen:
- alleen nog maar eieren eten van eigen kippen
- Eigen kippen eten
- ecologische groentetuin aanleggen
- vlees en zuivel kopen rechtstreeks bij de (biologische) boer
- warmtepomp
- Regenwater opslag voor wc doorspoelen
- huis beter isoleren

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:15

Mijn maatregelen op een rijtje:
- Ik ga lopend of fietsend naar werk
- Thermostaat op 18 graden en verwarming alleen in de woonkamer opengedraaid (appartement).
- Ik droog de was op het wasrek.
- Was met de hand af.
- Afval scheiden en zo min mogelijk voedsel weggooien.
- Groente vers kopen en zelf fijn snijden (minder plastic dus)
- Koop geen tot nauwelijks vlees(producten)
- elektrische apparaten van de stroom afhalen als ik ze niet in gebruik heb.
- Probeer veel dingen (meubels, keukengerei, plantenpotten etc.) tweedehands te kopen.
- Bestel regelmatig een too good to go pakketje.

Ik rijd wel een diesel :x
Maar heb een wetenschappelijk onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de productie van batterijen voor elektrische auto's minstens zo milieubelastend is als de uitstoot van benzine en diesel auto's.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:18

8nnemiek schreef:
Frieswytske, wat een vreselijke post :n
Lees je eerst eens een beetje in, want je post een aantal ‘feiten’ die gewoon níet waar zijn.
Ik vind het ook diep triest dat er mensen zijn die hun kinderen niet steunen als het om klimaatverandering gaat. En nog triester dat men niet kan inzien dat alle beetjes helpen.

Ik zie wel in dat alle beetjes helpen. Nu heb ik geen kinderen, wil ik ze ook niet, maar vind ik wel dat ouders zouden moeten supporteren en vooral bezig moeten zijn met de toekomst van hun kinderen. Dus ja, ik wil best wat doen, hoewel t me niet hard boeit, daarom scheid ik afval, ga zo veel mogelijk met de fiets, koop kleding ook 2e hands.

Maar ik wil nog gewoon met t vliegtuig op vakantie, met de auto naar t werk als het regent en de verwarming aan als het koud is/wordt. Ook wil ik mijn wasgoed lekker wassen met mijn favo wasmiddel, lekker lang douchen als ik het koud heb.

Voor een elektrische auto heb ik geen geld, en ik vraag me af of het heel goed is voor het milieu, al die accus. Ik rijd in een auto van 20 jaar oud. Bevalt me geweldig en hij blijft tot ie op is.

Sclimpre schreef:
Klopt niet, in 1800 was ook niet alles ok. Intussen hebben we heel wat technologie in huis waarmee we heel wat kunnen verbeteren op gebied van milieu. Maar de goede wil moet er zijn, en milieu moet op z'n minst gelijkgesteld worden met economische belangen.
We zulen wel een aantal gewoontes moeten veranderen, maar is dat erg? Heel eenvoudig voorbeeld: een herbruikbare boodschappentas meenemen is toch een heel kleine moeite, maar hoe vaak hoor je nog in winkels mensen om een plastic tasje vragen? En voor 30€ naar ergens ver vliegen absurd toch? Zouden we dat nu zo erg missen als dat niet meer kon? Deze week nog in het nieuws, een kind dat een brief naar Mcdonalds gestuurd had om te vragen geen plastic speeltjes meer bij de hamburgers te geven. Logisch toch? je wil een hamburger, niet al die rommel.

Nee, toen was ook niet alles okay. Maken we er 1600 van of zo.

De dingen die je noemt, allemaal prima wat mij betreft. Maar ik ga niet meer betalen als het goedkoper aangeboden wordt (vliegen), dus ja...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:20

Niobe schreef:
Ja want pa en ma vinden het niet zo nodig, dochter wel, dus die mag dan gaan inleveren, dat is de grap van die tekst!

De essentie ervan is dat de ouderen de schuld krijgen, terwijl de jongeren nu juist veel gebruik maken van een boel luxe die de wereld stuk maakt.
Even een vingertje naar de hypocrisie. Ik ken bijvoorbeeld ook van die strijders die massa's bestellen bij Alie. Vind ik ook zo lollig.

'Grap' is wel heel cynisch. en met een flinke dubbele bodem...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:21

Niobe schreef:

Het "lollige" is dus dat het geen kloot uit maakt wie de schuld heeft, als we er samen niet wat aan doen is de aarde over 20 jaar (voor mensen) nagenoeg onleefbaar en dat is een probleem van ons allemaal.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:26

Azmay schreef:
Niobe schreef:

Het "lollige" is dus dat het geen kloot uit maakt wie de schuld heeft, als we er samen niet wat aan doen is de aarde over 20 jaar (voor mensen) nagenoeg onleefbaar en dat is een probleem van ons allemaal.

Ja klopt, maar dat is dus zo ironisch lollig, omdat mensen toch wel van de gemakken gebruik blijven maken. Omdat het zo vanzelfsprekend is. Ik bedoel Greta had ook via een camera haar speech kunnen houden, maar ik denk dat ze toch met het vliegtuig is gegaan.
Dat is ook mierenneukerig van mij, weet ik, maar ik weet ook niet in hoeverre we individueel moeten doen om dat te voorkomen en eerlijk gezegd heb ik daar ook de zin niet voor om dat uit te zoeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:28

stitchlover schreef:
Ik rijd wel een diesel :x
Maar heb een wetenschappelijk onderzoek gelezen waaruit blijkt dat de productie van batterijen voor elektrische auto's minstens zo milieubelastend is als de uitstoot van benzine en diesel auto's.

Het ‘leuke’ van die onderzoeken is dat ze altijd rekenen met de uitstoot van benzine en diesel vanaf het moment dat het in de auto zit. Het delven, produceren, opslaan en vervoeren van die brandstof stoot echter 4x(!!!) zoveel CO2 uit dan dat 8)7
Echt absurt veel. En dat elke liter opnieuw.
De productie van accu’s is niet schoon helaas, maar die worden eenmalig gemaakt, de eerste Tesla is al de 800.000km voorbij, en als de batterij echt versleten is wordt die gerecycled. Perfect is het niet, maar toch echt veel beter dan dat onderzoekjes gesponsord door Shell je doen geloven ;)