Camper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 06:35

Waar je rekening mee moet houden is dat oude diesels steeds meer geweerd worden. Nu al in een aantal steden in binnen- en buitenland, straks misschien op nog meer plaatsen: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelg ... ?fromsso=1

Verder is er vanaf volgend jaar een milieutoeslag op de wegenbelasting van kracht voor campers van voor september 2009: https://www.nkc.nl/nieuws/2019/mei/dies ... ?fromsso=1

Ik verwacht zomaar dat er nog wel eens meer maatregelen zouden kunnen volgen..

Aankoopkeuring
Verder: als je straks daadwerkelijk een camper wilt gaat kopen, is het heel belangrijk om niet te bezuingen op een aankoopkeuring. Veel oudere campers hebben een vochtprobleem en reparatie hiervan kan enorm in de papieren lopen: https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8411655. Op het camperforum en op de website van de NKC kun je hier veel informatie over vinden.

Ford
V.w.b. het onderstel: kijk uit met het kopen van een camper met een Ford onderstel. Er zijn bij campers uit bepaalde jaargangen problemen met de verstuivers: https://www.nkc.nl/problemen-22-tdci-mo ... ?fromsso=1

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:40

dito schreef:
Superleuk margee.... gefeliciteerd!
Onze zoektocht gaat ook nog steeds door. Soms denk ik we kopen we 1 uit 1998 ofzo die ik dan kan opknappen qua kleur etc alleen ben ik bang dat er dan weer zoveel mis is aan het onderstel. Alhoewel ze vaak binnen hebben gestaan dan denk ik weer mmm moet toch goed zijn. Daarnaast zijn ze vaak iets goedkoper wat ik dan weer qua geld bij kan leggen om te zorgen dat technisch alles goed is. Dan zie ik ze weer uit 2006 iets duurder (soms scheelt het niet eens veel) maar weet je ook niet hoe onderstel is.

Hoe hebben jullie dat gedaan met zoeken. Jaartal belangrijk of toch minder?

Heel eerlijk? Wij hebben ook gekeken naar de prijs. We hebben namelijk geen idee of we het leuk vinden. Dan kun je gaan huren (hebben we natuurlijk ook overwogen) maar voor een bepaalde prijs val je er geen buil aan, ze zijn overigens prima weer te verkopen voor die prijs. Bovendien is mijn man monteur, dat scheelt echt alles. De mensen waar we hem van gekocht hebben, waren echt opgelicht. Keuring was tot 2021 maar was natte vingerwerk geweest. Bij het eerste uitje ging hij al stuk. De kosten liepen voor hen te hoog op en daarom hebben ze hem weer te koop gezet, keurig met alles wat er aan mankeerde. En er komt nog meer bij. Van binnen werkt alles, kachel, koelkast, waterpomp en hij heeft al heel wat buien gehad deze week en blijft droog. Deze week wordt hij opnieuw gekeurd zodat we goed in beeld hebben, wat er mis is. Dus een aankoopkeuring is echt wel nodig mocht je niet technisch zijn. En vinden we het leuk, gaan we hoogstwaarschijnlijk upgraden. Tot nu toe staan de kinderen ook al in de rij, dat wordt dus plannen!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:56

Niqui schreef:
Waar je rekening mee moet houden is dat oude diesels steeds meer geweerd worden. Nu al in een aantal steden in binnen- en buitenland, straks misschien op nog meer plaatsen: https://www.nkc.nl/advies/wet-en-regelg ... ?fromsso=1

Dit klopt inderdaad, alleen is er voor Duitsland ook nog weer een uitzondering. Voertuigen van 30 jaar of ouder zijn oldtimers en mogen die zones dan wel gewoon in. Of dit voor andere landen ook geldt weet ik niet.

https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... ilieuzones
Bij het kopje “vrijstelling”.

Toevallig heb ik dit van de week opgezocht voor het maken van de advertentie voor onze oude camper.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:27

Maar geld dat dan voor binnensteden of ook voor rondom? Meestal zie ik fietsen achterop dus je zou evt. buiten kunnen parkeren en dan met de fiets verder als je een stad in wilt.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:59

Afgelopen zomer waren we in Parijs met de camper. Zonder ecovignet mag je tegenwoordig niet meer in de stad komen. En dat geldt daar voor alle wegen.

Dat ecovignet hadden we niet. Ter plaatse aanschaffen kon niet, want moet je hem ruim van tevoren aanvragen. Gelukkig was het nog weekend, dan mag je wel de stad in zonder vignet. Zware voertuigen mogen echter ook in het weekend de stad niet meer in. Zie https://nl.france.fr/nl/bereid-je-reis- ... ign=RBtest

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:22

Mijn paps heeft nieuw gekocht. Mijn zus heeft gekeken naar prijs en formaat.

Ikzelf zou vooral naar de staat van de techniek en de indeling kijken. Leeftijd minder van belang. Maar de dieselellende is wel iets om rekening mee te houden.

Mijn bus heb ik al voor frankrijk een aangevraagd. (Tot mijn grote verrassing heb ik een 1 gekregen hihi) Op zich een simpel systeem is wel op kenteken. Ga hem voor camper ook aanschaffen. Maar in bijvoorbeeld dld heb ik niet nodig ivm mijn gehandicaptenkaart. In frankrijk mag ik ook overal komen maar heb je dat vignet wel nodig.

Wat betreft vochtproblemen, hier moet ie dadelijk weer terug. De beurt nu was slik oef en dan komt zo de waterdichtmaking weer. Alle dakluiken laten water door en links voor de bekende plek weer,

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:28

Niqui schreef:
Afgelopen zomer waren we in Parijs met de camper. Zonder ecovignet mag je tegenwoordig niet meer in de stad komen. En dat geldt daar voor alle wegen.

Dat ecovignet hadden we niet. Ter plaatse aanschaffen kon niet, want moet je hem ruim van tevoren aanvragen. Gelukkig was het nog weekend, dan mag je wel de stad in zonder vignet. Zware voertuigen mogen echter ook in het weekend de stad niet meer in. Zie https://nl.france.fr/nl/bereid-je-reis- ... ign=RBtest

Daar is de ANWB site best handig voor. Heb er gewerkt maar bijna niemand weet dat je stickers voor FR nodig heb... en de bekeuringen worden gewoon uitgedeeld.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:21

x_Jeanine_x schreef:
Niqui schreef:

Daar is de ANWB site best handig voor. Heb er gewerkt maar bijna niemand weet dat je stickers voor FR nodig heb... en de bekeuringen worden gewoon uitgedeeld.

Ik heb het vignet meteen maar even besteld. Hij blijft onbeperkt geldig en dan heb ik m alvast maar. En niet duur, hij kost maar € 4,21 :) incl. verzenden..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:47

Daarom, alleen credit card is wel handig dan. Ik had hem binnen 10 dagen in huisAlleen het formulier correct invullen is wat lastig. Italie kun je ter plekke regelen indien nodig.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:44

Wij rijden wel een camper, maar niet vergelijkbaar met wat jij zoekt. We rijden een buscamper, volkswagen, die rijd ik dan ook voor de paar kilometer per jaar die ik nog maak, dus auto en camper ineen. Maar dan is de ruimte natuurlijk minimaal. Vinden wij overigens heerlijk, wij nemen zeker niet veel mee op vakantie en gaan weg met 4 personen. Hefdak dan waar de kinderen in slapen, maar dat is echt met weinig weg en economisch inpakken, haha. Mijn ouders hebben wel een grotere camper en zie toch vaak idd de problemen met de grootte. Zij nemen fietsen mee en parkeren dat ding dan op de camping en gaan fietsen een aantal weken. Want bij de winkels is het moeilijk parkeren, bezienswaardigheden etc. Ik heb campers vast zien zitten, mensen die de grootte zelf heel slecht inschatten omdat het geen dagelijkse business voor ze is, smalle wegen bijv rondom Gardameer een drama met de grote campers. Ik zou daar wel rekening mee houden niet te groot te gaan. Indeling is heel persoonlijk, alkoof is niet meer in trek in Nederland begreep ik, half integraal wel, van een alkoof kom je moeilijker af heb ik begrepen bij een dealer laatst. Wij hebben onze honden normaal niet mee, maar zelfs in onze buscamper zou het kunnen, als we ze een dagje mee nemen, dan gaat dat zelfs in een kleine camper prima. Ze zijn overdag dan vrij veel buiten, wanneer het bed in bank stand is, is er best veel ruimte tussen achterbank en voorstoelen waar ze kunnen liggen en wanneer het bed uitgetrokken is, dan slapen ze op onze voorstoelen. Niet ideaal misschien, maar de honden zelf vinden het helemaal prima. Veel grote steden is idd een ding bij een diesel, maar wil je daar met een grote camper ook in dan? Ook dan loop je tegen parkeren aan, voor mij zou een grote camper dan ook niet werken, wij rijden er vrij veel mee en willen overal kunnen staan. Ik heb de grote campers met dubbele as ook nog nooit op de campings gezien waar wij hebben gestaan afgelopen jaren, zo groot zijn de plekken in Italië en Zuid-Frankrijk ook niet :o Ligt er denk ik ook waar je naar toe wilt, maar de hele toeristische gebieden lijkt het mij idd niet makkelijk. Wij vinden het na jaren een caravan te hebben gehad, heerlijk. We vertrekken 's ochtends en zien wel wat we onderweg tegen komen. Bikini's voor de meiden, eten, wc alles hebben we bij ons en hebben we zin om op een mooi strandje die we onderweg tegen komen, te zwemmen of te zitten, halen we bikini te voorschijn en stoelen, heerlijk.

Echwel

Re: Camper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 15:52

Aggregaatje mee en je bent zo vrij als een vogel.
In onze bus ruimte zat dus voor de honden omdat we de keuken slim hebben weggewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 21:24

Gaan morgen kijken naar een camper. Eigenlijk wilde we geen camper uit 1995 maar deze voldoet aan al onze wensen en heeft altijd binnen gestaan. Is dus wel in top conditie.

Hoe zien jullie dat qua gewicht. Hoeveel nemen jullie altijd mee qua kilo's? Dit omdat deze camper 2700 ledig gewicht heeft maar mag max 3250kg.
Dat is iets waar manlief over twijfelt, gaan we er dan niet overheen?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:34

(altijd even op de weegbrug zetten alvorens je hem koopt)......hij kan op papier wel 2700 wegen..maar je bent niet de eerste en zeker niet de laatste als hij "leeg" (dus ook zonder bestuurder en bijrijder) al de 3000 kg aantikt

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:40

Leuk topic

We hebben aantal jaren terug een buscamper gehad leuke uitstapjes gehad ook met de paarden mee,maar het hoge dwarsbed was vanaf het begin niet ideaal ook het gemis van een garage.

Maar we hebben er toch weer zin in we hebben over paar weken een camper gehuurd met enkele bedden.

Morgen naar de camperbeurs om eens goed rond te kijken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 21:42

Due van mijn paps is leeg 2800 kg maar werkelijk leeg gewicht 2900. Maar die is teruggekeurd tot 3500 kg max (mag kwa systeem 3700 kilo hebben) dus kwa belading geen probleem. Met volle schoonwater tank, volle vuilwatertank en alle bagage, eten, fietsdrager enz komt hij niet boven de 3400 kg uit.

Wegen is dus wijs. Hangt ook af van formaat van watertanks, toilet, hoeveel personen meegaan. Jezelf meetellen in gewicht is ook noodzaak.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 22:32

dito schreef:
Gaan morgen kijken naar een camper. Eigenlijk wilde we geen camper uit 1995 maar deze voldoet aan al onze wensen en heeft altijd binnen gestaan. Is dus wel in top conditie.

Hoe zien jullie dat qua gewicht. Hoeveel nemen jullie altijd mee qua kilo's? Dit omdat deze camper 2700 ledig gewicht heeft maar mag max 3250kg.
Dat is iets waar manlief over twijfelt, gaan we er dan niet overheen?

Altijd binnen gestaan is heel fijn. Maar houd er dan wel rekening mee dat er voor een goede vochtmeting, eerst even een paar regenbuitjes overheen moeten. Dit om een een goed beeld te krijgen van de waterdichtheid. Met name de kitranden van de dakluiken en de dakrand willen nog al eens uitgedroogd zijn en lekkage veroorzaken. Let met name op de geur van de camper als jullie gaan kijken.

V.w.b. het gewicht: goede tip om hem eerst op de weegbrug te zetten! Vaak wegen campers meer dan aangegeven. Wij nemen zelf in ieder geval nooit een volle tank schoon water mee en we zorgen ervoor dat de vuilwatertank regelmatig geleegd wordt. Want je hebt al gauw meer kilo's mee dan je denkt en twee volle watertanks wegen aardig wat.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 14:49

@dito: heel benieuwd: hoe was de camper die jullie gingen kijken?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-19 20:53

Gekocht :D Zo leuk is ie, helemaal blij mee! Mooie ruimte van binnen en precies wat we wilde!
Haha al zou ik wel de kastjes wllen schilderen....heb zo niks met die houtkleur :P

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 06:06

Wat leuk, gefeliciteerd!