Starten als poetsvrouw, how to?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Starten als poetsvrouw, how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:47

Weet je,ik poets thuis ook niet graag. Dat is imo een zinloze bezigheid en ik sta liever stallen uit te mesten.
Maar ik heb 10 jaar in een dierenspeciaalzaak gewerkt waarvan 3 jaar als knaagdierverantwoordelijke waar 90 procent van mij bezigheden poeteen was (zowel de hokken maar ook vloer, schuren,ramen).
4 jaar kassaverantwooreelijke waar ik,jaja,vooral alles poetste.
Momenteel een bureau job maar ook daar zitten huidhoudelijke taken. En bizar, maar ik vind het niet eens zo erg,het geeft voldoening in de vorm van je loon op het einde van de maand.
De voordelen als inplannen van uren, zelfstandig werken en al de rest helpen natuurlijk ook.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:17

Ga je werken met dienstencheques?

Wij hebben ook een poetsvrouw en ik ben heel blij met haar. Zelf kan ik niet veel helaas dus dat zij alles grondig aanpakt is heel fijn. Als mijn man stofzuigt gaat hij overal omheen, zij verschuift de meubels zodat het ook onder de bank schoon is bijvoorbeeld.

Ze pakt ruimte voor ruimte aan, eerst afdoen, dan stofzuigen en tot slot dweilen.

Ik zorg wel dat alles opgeruimd is want ik zou het zonde vinden als ze daar tijd aan kwijt zou zijn. Overigens ben ik altijd thuis als ze komt.

Ze geeft zelf aan als er iets nodig is van schoonmaakmiddel of een aftrekker.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 14:34

Maak duidelijke afspraken! En hou zelf bij wat je wanneer gedaan hebt en laat dat iedere keer ondertekenen . Maar ook als er door jou toedoen iets kapot of beschadigd raakt hoe jullie dat dan oplossen. En hoe gaan jullie het doen met de schoonmaakmiddelen? Hebben ze die daar op het adres of moet je die zelf meenemen. In het laatste geval moet je goed kijken en vragen met wat voor oppervlakken je te maken krijgt en welk schoonmaakmiddel daarvoor geschikt is. Als je hun schoonmaakmiddelen mag gebruiken geef dan op tijd aan wanneer het op raakt. En als laatste zorg dat je fijne handschoenen hebt die goed passen! En in sommige gevallen is een stofmasker ook prettig om te hebben weet ik uit ervaring. Heel veel succes!!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:27

Als ik als “opdrachtgever” bij een poetsvrouw iedere keer moet aftekenen, dan zou ik daar snel klaar mee zijn.
Nee, dat zou ik nooit doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:42

Wel of niet aftekenen is een afspraak diz gemaakt wordt via het bureau. Die gaan ook wel uitleggen welke vorm van communicatie die gewenst is ivm uit te voeren werk.

Maar uiteindelijk zal je id meeste huizen wel een vaste routine krijgen hoor.

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:56

Ik werk zelf alweer bijna 8jaar als poetshulp in Belgie(denk dat jij ook via dienstencheques gaat werken?).
Voor het Bureau waar ik voor werk word altijd een kennismaking geregeld bij een nieuwe klant. Zodat je kan bespreken wat er verwacht word en al een rondje door het huis kan maken en ziet waar alles staat. Na deze kennismaking word er ook langs beiden kanten beslist of je het ziet zitten om daar te poetsen. Is dit bij jou ook zo? Ik vond dat altijd heel fijn.
Hierin vraag ik ook wat ze zelf fijn vinden, dat ik mijn plan trek of dat ze opschrijven wat gedaan moet worden.
Als er producten bijna op zijn leg ik een briefje neer.
Laatst bijgewerkt door KLC op 21-09-19 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:57

Poetsvrouw worden terwijl je poetsen haat en daar echt geen zin in hebt :?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:05

Popstra schreef:

Ze heeft weinig andere keus. Geen opleiding, geen ervaring.

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:31

Hoi,

Ik heb 1.5 jaar als schoonmaakster gewerkt, zowel bij mensen thuis als bij bedrijven. Ik werkte altijd van boven naar beneden. Eerst de badkamers (toilet/wasbak, douche/bad), dan glaswerk als spiegels en ramen indien nodig. Vervolgens slaapkamers afstoffen, dan stofzuigen en als laatste dweilen/stoomapparaat over de harde vloeren heen en hier en daar wat luchtverfrisser rondspuiten. Dan trap stofzuigen, woonkamer etc afstoffen, keuken schoonmaken en eventueel afwassen. Rest van benedenverdieping stofzuigen en dweilen/stoomapparaat op de harde vloeren.

Ik werkte met een kleursysteem voor de schoonmaaklappen die ik gebruikte - blauw voor toilet (blue for loo) roze voor wastafel (pink for sink) en bad, groen voor glaswerk (green for glass), oranje voor afstoffen en geel voor keuken. Dit vond ik altijd erg fijn en efficient werken.

Kleine tip om RVS (zoals kranen) mooi glanzend en vingerafdruk vrij te krijgen: babyolie!

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Voordat ik als poets aasn de gang ging had ik er ook nooit veel plezier in maar als je het continu doet en je probeert er voldoening uit te halen dan wordt het vanzelf beter. Ook wordt het makkelijker en sneller wat ook helpt!

Een kritisch oog is belangrijk en je werk checken nadat je denkt dat je klaar bent is ontzettend belangrijk. Schoonmaken bij iemand thuis is vrij intiem - je wordt toch in iemands huis toegelaten en komt op plekken waar normale gasten eigenlijks niet komen. Het is belangrijk om je afspraken na te komen en om eerlijk te zijn als er iets mis gaat (denk per ongeluk iets breken oid) of als je iets niet hebt kunnen doen dit te communiceren met je client.

Succes!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:11

Suzanne F. schreef:
Popstra schreef:

Ze heeft weinig andere keus. Geen opleiding, geen ervaring.

Het gaat je wel echt opbreken. Ik heb het een tijd gedaan maar ik vond het ook verschrikkelijk omdat ik poetsen gewoon haat. Na een tijdje ging ik mijzelf echt slepen naar mijn werk. Toen wist ik, het is tijd voor wat anders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:13

Voordeel is wel dat je met 25 uur werk er (makkelijk) een (thuis)studie naast kunt doen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:24

Ik heb 8 jaar tijdens opleiding en studie als thuiszorg gewerkt. Ik maakte bij veel verschillende mensen in de huishouding.
Ik besprak altijd met de mensen wat ze wilden dat ik deed, ik kreeg de materialen aangewezen en deed mijn ding. Ik pakte voor elke klus schoon water en doekjes, eerst stoffen, daarna stofzuigen. Je hoeft er niet goed in te zijn, als het maar schoon is als je weggaat.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 19:35

Voor zover ik weet kan je ongeschoold via uitzendbureau nog dezelfde dag beginnen met fabriekswerk := raar dat dat niet kan, zouden ze geen oudere werknemers willen dan ofzo??

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:46

Maar ongeschoold in een fabriek werken is ook niet leuk je staat daar meestal tussen buitenlanders die amper onze taal spreken. Dan is poetsen fijner, kan je nog tegen jezelf kletsen of oortjes in en zingen maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:54

Blue_Monday schreef:
Voor zover ik weet kan je ongeschoold via uitzendbureau nog dezelfde dag beginnen met fabriekswerk := raar dat dat niet kan, zouden ze geen oudere werknemers willen dan ofzo??

Nou blijkbaar niet :D

Qua opleiding: Alles wat mij wel wat lijkt vereist een diploma middelbaar onderwijs. Dit heb ik niet. Ik kan deze behalen via zelfstudie. 2 x geprobeerd maar het lukt mij niet. Ook kan ik dit behalen via avondonderwijs of voltijds dagonderwijs. Het laatste gaat het hem financieel niet worden. Over het eerste ben ik 5-6 jaar bezig en bijna elke avond van huis. Daarna moet ik nog beginnen aan een extra opleiding.

Ik heb bv een getuigschrift boekhouding maar geen werkervaring dus wordt niet aangenomen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de tips :)