Zou jij het kunnen, je leven achterlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:32

Nee, echt niet....

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:44

Ja, ik hecht weinig waarde aan leven in Nederland. Zou zo ergens anders kunnen en willen leven. :j
Ik hecht wel weer waarde aan mijn vriend & vriendinnen die hier in Nederland zijn dus voorlopig blijf ik toch hier in Nederland wonen. :Y)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:53

Wij hebben het gedaan en het was de beste beslissing van ons leven :j

Mijn man en ik waren allebei onze jobs beu en hadden het met België wel gehad. We hebben ons ontslag ingediend, spullen ingepakt en bij de ouders gezet, en naar Australië vertrokken. Initieel voor een jaar op een Working Holiday Visa, vooral reizen en een beetje werken om het reizen te kunnen betalen :D Maar intussen zijn we bezig met de aanvraag voor een werkvisum voor mijn man (en ook voor mij via hem) om nog 2 jaar te blijven. Het vertrekken was niet heel gemakkelijk, maar voor ons was het echt nodig. We waren België zo kotsbeu. Het weer, de mensen, de gedachtengang. Ik ben zelf in Amerika geboren en in Canada gestudeerd dus ik heb altijd geweten dat ik in het buitenland wou gaan wonen. We hadden voor altijd spijt gehad als we dit niet hadden gedaan en gewoon thuis waren gebleven, huis gekocht, kinderen, dezelfde baan. Dit verruimt zo onze wereld. De levenskwaliteit is beter, we verdienen meer, de mensen zijn fijner, er zijn zoveel nationaliteiten, we kunnen overal heen hier. Ik denk niet dat we binnen dit en 10 jaar terug naar België gaan, want ik weet nu dat het echt anders en beter kan. Voor ons is dit echt het beste leven dat we kunnen hebben. Is het gemakkelijk? Nee, want je mist thuis soms, je verliest hier en daar vrienden, je mist belangrijke gelegenheden. Maar het weegt niet op tegen alle voordelen.

En vrienden en familie... Tja. Die zag ik in België eerlijk gezegd ook niet vaak omdat iedereen zo ver woonde en we hele drukke jobs hadden. En om daarvoor thuis te blijven vind ik ook maar wat. Met mijn goede vriendinnen bel ik heel regelmatig en we zijn nog altijd heel close. Met mijn ouders heb ik nu meer contact dan toen ik thuis was :+ We bellen iedere week zeker 2u. Zij hebben zelf ook in Amerika gewoond dus zijn een goede steun. Zowel mijn ouders als mijn schoonouders zijn allebei een paar weken op bezoek gekomen, en met Kerst gaan wij 3 weken naar België.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 07:56

Als ik geen familie, vrienden en dieren zou hebben zou ik het wel kunnen ja :+

Het antwoord is dus nee.

Maar ik zou ook niet weten waarom ik zo iets zou doen. Uiteraard is het avonduur aanlokkend.
Maar wel tijdelijk. Graag weer terug naar familie en vrienden.

MoonWencke

Re: Zou jij het kunnen, je leven achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:03

Ik heb voor mijn studie redelijk spontaan een paar maanden stage gelopen in Oostenrijk en in Duitsland. In 2011 mijn spullen gepakt om een jaar naar Oostenrijk te verhuizen - dat zijn uiteindelijk ruim vier maanden geworden en daarna een job in Duitsland aangenomen en officieel geëmigreerd. Paar wissels gemaakt waardoor ik steeds weer ergens anders terecht kwam en soort van opnieuw moest beginnen, maar absoluut geen spijt van gehad. Tegenwoordig verloopt het meeste contact met vrienden en familie toch al via het internet, dus dan maakt het niet zoveel uit waar je woont. Inmiddels heb ik huisje, boompje, bijna babietje, dus zou ik die stap niet meer zo snel zetten. Nu zijn er ook anderen in het spel en vind ik het prima om hier te blijven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:06

Ja, ik zou dat zeker kunnen, TS. Heb nu al een kleine stap in die richting gemaakt (man moest nog even aan het idee wennen, maar heeft nu al zin in stap 2).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:12

[***] schreef:
En ook geen relatie, familie, vrienden, sociaal leven en/of plek waar je je fijn voelt?
Die keuze zou ik inderdaad nooit maken. Lijkt me ontzettend leeg bestaan
Ik kan de boel prima achterlaten voor vakantie maar ben altijd weer blij(er) om thuis te komen.
En zou niet verder weg willen wonen van mijn familie

Ik denk dat ik er een beetje in sta als february: reizen totdat ik een echt "thuis" heb. Met mijn familie ben ik niet heel close, deels ook omdat die allemaal verspreid over de wereld wonen, dus ik ben niet anders gewend dan dat, een relatie heb ik niet, en met mijn vrienden heb ik nog steeds intensief contact. :) En wat betreft sociaal leven: je vindt overal waar je gaat wel mensen met wie het genoeg klikt om dingen te ondernemen. Eén van mijn beste vriendinnen heb ik juist ontmoet door dit soort dingen te doen. Het is niet alsof je een soort onzichtbare entiteit wordt op het moment dat je je spullen pakt en vertrekt, en nooit meer sociaal contact hebt, dus van een leeg bestaan is in mijn geval helemaal geen sprake. :P Daarnaast is de wereld tegenwoordig ook zoveel kleiner dan toen ik jong was en wij in Afrika woonden, en mijn grootvader in de Caraïben; contact onderhouden is zoveel makkelijker dan toen.

En er zijn momenten dat ik me erger aan deze soort van wanderlust hoor. :+ Ik zou bijvoorbeeld best graag een huisdier willen, of een huis dat ik echt helemaal "eigen" kan maken, maar mijn leven is daar momenteel gewoon nog te onzeker voor, en zolang die onrust blijft, moet ik dat soort dingen maar even uitstellen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:20

Ik heb voor 2 jaar Workaway gedaan en het was de beste keus van mn leven. Heb het zo naar Mn zin gehad en zo veel geleerd, ik wil dan ook emigreren na mijn studie. Dus mijn Nederlandse leven achter laten? Ja dat zou ik zeker kunnen.
Echter zou ik écht niet de rest van mn leven tegen kost en inwoning kunnen werken. Ik ken mensen die ver in de 30 zijn en dat inderdaad nog doen, ik moet er niet aan denken. Je bouwt niks op en hoewel het lijkt dat je veel vrijheid hebt, toch mis ik de vrijheid juist veel als ik tegen kost en inwoning werk. Je woont namelijk in bij iemand in en moet dus altijd toestemming hebben wil je ergens naar toe gaan. Je bent niet echt zelfstandig.
Samengevat: emigreren en in een ander land je leven opbouwen? Ja!
Voor de rest van je leven tegen kost en inwoning werken? No way.

Tijdens mij reizen heb ik trouwens wel een Engels koppel ontmoet. 50+, hadden huisje boompje beestje, kinderen uit huis, altijd goed leven (gehad), maar waren klaar met dat werkleven dat elke dag hetzelfde is. Zij hadden besloten om alles te verkopen en te gaan reizen! Ik heb ze 3 jaar geleden ontmoet en ze doen het nu nog steeds. In de zomer gaan ze de wereld over en in de winter managen ze een skiresort in Frankrijk, waar ze dus geld verdienen voor de zomer. Het zijn echt super leuke en lieve mensen waar ik heel veel respect voor heb. Dus ja ze bestaan zeker!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:23

Oh man mijn nachtmerrie, dit.
2-3 nachten is de max, dan wil ik naar huis, tot huilens aan toe :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:31

Door bepaalde omstandigheden had ik het afgelopen jaar bijna gedaan. Ik was het echt helemaal zat hier :r .

Maar ik heb nog een paard staan en tijdens je reis geen inkomen hebben is wel lastig.Maar ik had maar wat graag een maand of 6 weg gewild.(nog steeds trouwens :P )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 08:51

Ben wel een beetje jaloers op de mensen die hebben ingepakt en zijn gegaan..
Lijkt me zo gaaf..
En inderdaad tot je een plek vind waarvan je denkt 'dit is het' <3

mjba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:59

ja zeker! Sterker nog, ik ga volgende week naar het buitenland verhuizen en alles in Nederland achter laten. Nieuw begin en nieuw avontuur, en zeker heel veel zin in! *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:00

Ik kan prima voor een x-aantal weken of maanden weg zijn. Maar ik wil wel een punt hebben waarop ik weer thuis ben. Na een tijdje begin ik toch mijn familie teveel te missen. Dus 'beperk' ik mij tot vakanties van 5 weken rondreizen in land x :')

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:19

Ja zeker zou ik dat kunnen, het liefst vertrek ik morgen nog.
Al zouden wij dan meer willen leven als digital nomands.
Hier en daar een langere periode blijven zodat de kinderen daar dan naar school kunnen maar het gaan en staan waar we zelf willen en de vrijheid trekt ons heel erg.

Wij zijn een gezin met 2 kids (6 &3 jaar) en zijn in januari 3 maanden wezen reizen door Azië <3 <3 .

Ik las ook dat dit leven niet kan als je kinderen hebt maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ken via facebook en in real life mensen die alles met hun gezin achterlaten en het leven leven zoals hun dat willen :j .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:30

Als ik geen partner had: direct als ik de kans had.

Vind familie en vrienden lief hoor, maar niet dat het mij zoveel bind aan NL.
Paard mag naar haar verzorgster toe en daar ook blijven. Daar krijgt ze net zo'n fijn leven als bij mij.

Maar mijn lief gaat dat niet trekken, die is na 2 weken vakantie al blij als hij naar huis mag. Dus die houdt mij hier, want mijn relatie is mij veel meer waard, dan het rondreizen over de wereld.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:36

fleurtjeuh schreef:
Ben wel een beetje jaloers op de mensen die hebben ingepakt en zijn gegaan..
Lijkt me zo gaaf..
En inderdaad tot je een plek vind waarvan je denkt 'dit is het' <3

Dat had ik na 1 vakantie, het hier moet ik wonen gevoel.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:53

Mijn man werkt offshore over de hele wereld. Hij zou het dus prima kunnen. Ikzelf geen idee. We hebben 3 kinderen dus voor mij sowieso geen optie. Zonder kinderen hadden mijn koffers al klaar gestaan.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:01

Mijn vriend heeft na elke vakantie het gevoel “hier moet ik wonen”. Hij zou het liefst vandaag nog gaan, maar ik moet eerst mijn opleiding afmaken. Daarna zou ik ook wel graag vertrekken. Ons idee is om een jaar of 5 flink te gaan sparen, het appartement waar we nu wonen af te betalen en dan een huurder zoeken zodat we wat vaste inkomsten hebben. Evt willen we dat opbouwen naar meerdere appartementen zodat we daar een stabiel inkomen uit halen.
Wij zouden dan graag ergens heen gaan en daar iets opbouwen, totdat we weer verder willen en dan weer ergens anders wat opbouwen.
Ik zou dus niet tegen kost en inwoning willen want dan ben je erg gebonden en kan je volgens mij helemaal niet zo op avontuur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 10:05

Ik denk dat het niet telt in de context van dit topic, maar ik heb het gedaan toen ik naar IJsland emigreerde.Toen vers van de opleiding, ongebonden.
Inmiddels aardig wortel geschoten, en niet zo gemakkelijk meer om te planten...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 12:46

Ik zou het niet kunnen/willen. Inmiddels heb ik 3 kinderen, maar ook toen ik die nog niet had was ik erg honkvast.
Ik blijf het liefst in mn geboorte dorp bij mn familie en vrienden.
Vakantie is leuk, maar een week is eigenlijk wel genoeg :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:04

Met familie en vrienden houd ik gewoon contact via internet, dat vind ik wel voldoende :D
Ons huis.. dat nemen we gewoon mee :j Wij zijn van plan om eerst een aantal jaar op onze boot te gaan wonen, en uiteindelijk daarmee weg te trekken.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:12

Wij hebben een droom om ooit naar Oostenrijk te kunnen gaan. Maar nu gaat m’n dochter met haar school eerst voor. En daarna zien we wel verder.
Heb er geen moeite mee om alles achter me te laten en daar opnieuw te moeten beginnen. Dus wie weet ooit.....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:20

Ik kan me niet voorstellen dat je niet weg zou willen uit je geboortedorp of streek en perse dicht bij je hele familie zou willen wonen. Zie dat ook bij mijn schoonfamilie en word al claustrofobisch als ik er aan denk.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:22

Ja wij kunnen het en doen het min of meer. Wij hebben 3 jaar geleden een huis gekocht in Hongarije en daar gewoond/geleefd. Nu is ons huis verhuurd en leven wij in een camper. We gaan langszaam aan opzoek naar een droomplek om echt iets op te bouwen. En ja het kan ook met kinderen ;). Wij hebben er twee (5 en 2) en ze krijgen thuisonderwijs. Onze huisdieren en pony staan in Hongarije en worden goed verzorgd door de huurders.
Wij hadden zoiets van waarom alleen maar dromen als we ook onze dromen kunnen na leven.
We zitten nu onverwachts aan de Côte D'Azur gewoon omdat het daar zo lekker warm is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 13:24

Zoals TS het beschrijft klinkt het als 'leven om te werken'.
Weg uit Nederland om elders een leven op te bouwen is een ander verhaal. Langdurig rondreizen zónder te werken is ook een ander verhaal. Maar alleen maar als een nomade reizen met een basisinkomen en verder niets? Nee, dankjewel.
Ik heb sowieso altijd alleen maar gewerkt om te leven, en leef ondertussen zoals ik wil leven zonder te werken. Dat bevalt me een stuk beter dan werken-werken-werken.