Bewoonbare oppervlakte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Re: Bewoonbare oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:51

Kleine kortsluitingen ... ik zou een mega kortsluiting hebben :D
Er gebeurd zoveel en in zo'n hoog tempo, at het wennen aan het idee en het verwerken pas veel later komt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:54

Dat is zeker een mooie achtertuin zeg!

Wij hebben een woonkamer+keuken van 5x7, de rest van de benedenverdieping is 4x7 (gang, toilet, wasruimte, rommelhok) en boven hebben we een kleine slaapkamer op de vide, een werkkamer/kantoor en een badkamer, samen op 7x6m. Totaal dus zo'n 100m2. Ik heb er ook nog een kelder bij.
Dat is echt meer dan ruim genoeg voor ons; 2 personen met hond.

Wel klussen we veel, en hebben daarom buiten nog een tuinhuis gebouwd, en een tuinkamer waar we lekker binnen/buiten kunnen zitten.

Maar we zijn van plan om in de toekomst flink te gaan downsizen, naar zo'n 30m2. Volgens mij is dat prima te doen als je een beetje slim met de ruimte en opbergplekken om gaat, en ik kijk er juist naar uit om flink te ontspullen!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:02

begonnen op 18m2 met vriendlief samen, inmiddels op 50m2/60m2 samen en willen ook niet groter. Hebben veel hobby's en weinig woonkosten. Ideaal ook, weinig tijd nodig om het huis op orde te krijgen, onderhoud en schoonmaak kost minder tijd, dus meer tijd voor leuke dingen. Enige wens is nog een andere locatie.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 11-09-19 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:02

Wij zijn van ruim 250 m2 naar iets van 100m2 gegaan.
Vorige woning had een giga living (11x6) keuken van 5x5. Bijkeuken. Gang. 4 slaamkamers. Grote badkamer. En een giga traphal en terras.
Huidige woning hebben we een ruime living in L vorm. Klein halletje en kleine badkamer. Kleine keuken. Een ruim washok en stukje veranda.
Boven zitten we net onder de kap waar we een slaapkamer en een stuk dressing hebben (hier wordt nog een kleine slaapkamer van gemaakt)
Dit is wel iets te klein. Bedoeling is dat het stuk waar de keuken en badkamer en washok is (is een oude aanbouw) weggaat en vervangen wordt door nieuwe aanbouw in twee verdiepen (ruimere keuken,badkamer en veranda en boven 1 of 2 slaapkamers.)
Maar een woning dat niet piepklein is met 2 (of liever 3) slaapkamers is ruim voldoende voor een gezin met 1 of zelfs 2 kinderen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:48

superpony schreef:
Yv_ schreef:
Zijn die meters die jullie opnoemen slechts van de benedenverdieping of alle verdiepingen samen?

Ik sta namelijk te kijken van de aantallen, ik heb 87m2 woonruimte in mn up, maar heb slechts 1 slaapkamer. Zag iets van nog geen 15m2 meer voorbij komen met meerdere slaapkamers, vandaar dat ik me afvraag of daar alleen de ombouw mee bedoeld wordt.

Weet je het zeker?

Ons appartement was 64m2 en echt heel ruim. Een grote gang, ruime badkamer en toilet apart. Een ruime slaapkamer en aansluitend berging. Dan een kleine slaapkamer, maar paste net een 2p bed en kast in.
Woonkamer en half open keuken waren ook echt wel ruim. Woonkamer vierkant en keuken lang, maar niet heel smal.

Nu dus 85m2 of net iets meer en 3 slaapkamer. 1 ruime, 1 ook nog ruime en 1 iets kleinere. Gangetje is heel klein en keuken eigenlijk ook, maar verder een knus huis waar je alles kan doen en kwijt kan.
Het voelt allemaal wel veel kleiner dan het appartement wat we hadden.

Huis hiervoor had amper m2 meer, maar was wel weer ruimer van opzet.

Wij hebben in onze slaapkamer een 4 deurs kleding kast. In de kleine kamer nog een keer zo een 4 deurs kast. Maar we doen geen dansje in de slaapkamer, dus gaat prima. Kunnen goed om het bed lopen en that's it.
Onze zoon had een 1 persoons bed, bureau, stoel en iets kleinere kast. En een kastje voor tv, ps etc.

Jeps, heel zeker :j.
Denk dat het dan voornamelijk komt door de bouw. Gang is 1 meter breed maar iets van 10/11m lang en in het midden nog een uitsparing. En dan washok en wc ruimtes. Ongeveer 15m2 dus al aan nutteloze ruimtes eigenlijk. Woonkamer 5x4, eetkamer 4x4, keuken 3,5x2,5 (ongeveer denk ik?) en ja alles is los van elkaar: suitedeurtjes tussen woon en eetkamer en aparte keukenkamer, slaapkamer 6,5x3 (of andersom), badkamer 2,75x2,75 . Ik zal met vast ergens iets vertellen in de meters, maar die 87m2 kom ik wel aan.

Achtertuin is iets van 15x3 en schuur 3x3 maar dat heb ik niet meegeteld als woonbare oppervlakte.

superpony

Re: Bewoonbare oppervlakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:17

Oke, mijn moeder heeft echt een heel groot appartement. Hele lange, brede gang die geschikt was voor de rolstoel van mijn broer, dus vandaar dat ze daar "kleiner" was gaan wonen na een huis met 5 slaapkamers en 2 badkamers.
Maar dit appartement heeft een grote slaapkamer en een kleine, maar ook een ruime berging inpandig. Dan een hele grote woonkamer met grote open keuken en een washok. Ruime badkamer die aangepast was met toilet en een apart toilet.

Was heel praktisch allemaal, maar wel echt groot als alles zo open is ook.

Toevallig kwam de fotograaf hier foto's maken voor de verkoop. Onze zithoek is niet groot en we hebben wel een grote hoekbank. Hij zei ook; Ook in grote huizen zie je vaak toch een kleine zithoek en alleen de ruimte's er omheen groter. Maar wat hij tegenkomt is dat mensen de zithoek toch veelal knus maken.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 11:49

Eleeke schreef:
Kleine kortsluitingen ... ik zou een mega kortsluiting hebben :D
Er gebeurd zoveel en in zo'n hoog tempo, at het wennen aan het idee en het verwerken pas veel later komt.

:D Zoiets ja...

Ik begin stilaan te wennen aan het idee. Ik heb in ons huidig huis ondertussen ook al héél wat weggedaan, waardoor ik al iets meer het idee krijg dat het wel zal passen. Nu zijn het ook voornamelijk de slaapkamers die erg klein zijn (11, 7, 5m²) in vergelijking met wat we nu hebben (18,11,11 - zolder 20m²). Maar anderzijds, als ik bekijk wat we nu in die kamers hebben staan, moet dat ook perfect lukken in kleiner. Het 'gevoel' is enkel wat anders.
De leefruimte/open keuken van ons nieuwe huis is een héél fijne ruimte van bijna 50m², maar wel met behoorlijk wat grote ramen waardoor het inpassen van meubels wat zoeken zal zijn. Onze huidige eetkamerset gaat sowieso niet passen :+

8nnemiek schreef:
Dat is zeker een mooie achtertuin zeg!

Eerlijk is eerlijk, het is "achtertuin" als in: op tien minuutjes wandelen is er dat :D. Onze achtertuin zal een overdekt terras zijn van 30-40m² (wat ik wel DE MAX vind), en verder een tuingedeelte van nog ongeveer 300m². We zitten wel op een boogscheut (400m) van 2 natuurgebieden, en dan 2km verder nog eens een 3de natuurgebied. Iets wat we in onze huidige woning énorm missen (rustig gelegen, maar kortsbijzijnde natuurgebied is 5/6km verder). We zijn alletewee buitenmensen (wandelen, MTB'en, steppen met de hond, hardlopen,...), dus dat was eigenlijk zoekcriteria nr1 voor ons nieuw huis. En daar ben ik blijjjjjj mee *\o/*