Help: stinkende was!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 09:53

Ik zweer bij azijn.
Ik doe een scheut (maat kopje/mok) boven op de was in de trommel. Bij elke was. Je ruikt het niet bij die hoeveelheid.
Het schijnt ook goed te zijn voor de kleurvastheid. Zodat je was minder snel vaal wordt.

Kom hier heel goede tips tegen. .

Blussem

Re: Help: stinkende was!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:28

Je moet niet te vet wassen.
Sowieso nooit was verzachter gebruiken. Dat spul is zo vet. Twee eetlepels waspoeder in de wasbol en bakje wasverzachter tot maximaal niveau vullen met schoonmaak azijn.

Mensen met een stinkend wasmachine herken ik van ver. Ik vindt dat zo goor.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:32

Ik had het ook met de was maar dat kwam omdat de wasmachine veel te weinig water gebruikt. Ik doe er nu elke keer water bij en heb heerlijk frisse was ook met lage temperaturen. Azijn doe ik ook altijd met de laatste spoeling, maar dat was niet afdoende.
Die waterbesparende wasmachines zijn wel leuk maar je was wordt er niet schoon en fris van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:35

Als de stank uit je machine komt dan inderdaad kookwas 95 graden draaien met een halve fles schoonmaakazijn erin.
Als het van je zwarte was komt kan je de HG sportkleding verfrisser eens gebruiken.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:44

Wij hebben dezelfde machine.

Als hij gaat ruiken moet ik nodig hem schoonmaken. Dat doe ik door:
- de filter schoon te maken
- laatje waar je waspoeder etc in doet door te spoelen met kokend water (circa 2 liter)
- de wasmachine op de baby was te laten draaien 95 graden.
- en daarna met soda een wasprogramma te doen.

Dat die ik ongeveer 1x in de 6 maanden.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:45

Suzanne F. schreef:
Als de stank uit je machine komt dan inderdaad kookwas 95 graden draaien met een halve fles schoonmaakazijn erin.
Als het van je zwarte was komt kan je de HG sportkleding verfrisser eens gebruiken.

Moet je dan een lege trommel met kookwas en schoonmaakazijn draaien of met handdoeken bijvoorbeeld er in?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:48

Eight schreef:
Suzanne F. schreef:

Moet je dan een lege trommel met kookwas en schoonmaakazijn draaien of met handdoeken bijvoorbeeld er in?

Leeg, schoonmaakazijn erin gieten. Ik doe vaak een liter. En dan kookwas draaien. Daarna doekje over en tussen je rubbers en klaar.

Maar de stank kan ook echt uit de kleding komen, dan helpt die HG ook goed.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:48

Onze eco bubbel kreeg ik stuk mooi begin (nietdus) heb hem inmiddels 3 jaar en dik tevreden.

De monteur toentertijd zei dat de trommel reiniging stand onzin was.
Die rade aan wekelijks de handdoeken of andere was die op 95 graden kan in de trommel te doen. Was te draaien op 95 graden en géén waspoeder en wasverzachter er bij te doen. Er blijkt zoveel waspoeder etc achter te blijven in de machine dat de was dan genoeg waspoeder krijgt. Dus dat doen wij hier en idd het ruikt gewoon fris en tijdens het wassen zie je wel sop in de trommel.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 10:56

Nog een tip.
Bewaar je vieze was zo droog mogelijk. Dus natte spullen eerst laten drogen, voordat hé het in de wasmand gooit. Want van natte spullen gaat de was pas echt muf ruiken.
Verder de was zoveel mogelijk buiten drogen. Ik heb altijd het idee dat de droger de luchtjes er weer "inbrandt".

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:09

manonutjuh schreef:
Ik gooi een scheut azijn bij de donkere was.

DIT! (Azijn neemt geuren op)

En af en toe een lege trommel laten draaien op de hoogste temperatuur met alleen een halve fles azijn. Dan zijn ook alle leidingen weer schoon (en ontkalkt)
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 08-09-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:09

Oh als ik weleens stinkende nieuwe spijkerbroeken heb ( die stinken dan van de verf) dan werkt de droger wel.

En inderdaad nooit natte was zoals bezwete sportkleding op een propje laten liggen of nog erger in de tas laten zitten. Meteen eruit halen en uithangen en dan pas in de wasmachine. Of meteen wassen natuurlijk, maar niet nat op een propje laten. Dat gaat echt zo ruiken.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:12

Zou het niet helpen om de zweetkleren, voordat je ze in de wasmachine gooit, voor te wassen in een sopje? Zodat de ergste stank er uit is.
Of parfum gebruiken, maar dan maskeer je eigenlijk meer de stank, ipv het weg te halen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:15

Carol_Beer schreef:
Zou het niet helpen om de zweetkleren, voordat je ze in de wasmachine gooit, voor te wassen in een sopje? Zodat de ergste stank er uit is.
Of parfum gebruiken, maar dan maskeer je eigenlijk meer de stank, ipv het weg te halen.

Again azijn :)) (schoonmaken was jarenlang mijn beroep :Y) ) sportkleding zou je idd even kunnen voorweken in een teiltje warm water met een scheut azijn, daarna gewoon bij de rest gooien.

Parfum maakt het erger, doordat dit reageert met het zweet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:25

Hoeveel waspoeder gebruiken jullie....?

Ik schat 2 theelepels voorwas en 1 eetlepel hoofdwas.

Op 40 graden wordt alles schoon. (Met wat azijn, vieze spullen drogen op de rieten wasmand voor ze er in gaan, geen parfum en geen lege was op 95 graden nodig...)(Nu ja, 1 druppel essentiële olie.)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:28

Ik volg. Het ligt bij ons niet aan de wasmachine.
Handdoeken, beddengoed, ondergoed en veel t-shirts komen er lekker ruikend uit. Vooral spijkerbroeken ruiken vies. Begrijp er niks van.

Zag dat je wasmiddel hebt van dettol tegenwoordig, iemand ervaring mee?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 12:35

Elke maand krijgt hij hier een schoonmaak beurt. Dat doe ik met azijn (azijn gaat in alle bakjes en in de trommel) en dan wat oude handdoeken er in, en dan de rubbers afnemen en in de afvoer maak ik het zeefje schoon en spuit ik bleekmiddel en dan zet ik hem aan op het reinigings programma. En 1 keer in de 2 maanden spoel ik de wasmiddel bakjes door met heet water.

Wat ook kan helpen is na een laatste wasbeurt de machine even leeg te laten pompen door hem op centrifugeren te zetten. Dan droogt hij beter op en heb je ook minder kans op geurtjes. Ik zet niet alleen het deurtje open maar ook het laatje van het wasmiddel op een kier als ik hem niet aan heb. In 4 jaar tijd nog nooit problemen gehad met mijn Indesit. Hiervoor een Miele gehad die al meer dan 50 jaar oud was, helaas was hij na jaren trouwe dienst toch echt op... -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 14:34

Hannanas schreef:
Handdoeken, beddengoed, ondergoed en veel t-shirts komen er lekker ruikend uit. Vooral spijkerbroeken ruiken vies. Begrijp er niks van.

Dat ligt aan de verf van de spijkerbroeken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:04

Zelfde hier. Ik heb werkelijk alles geprobeerd. Kookwas, reinigen, lang wassen, kort wassen, heet, koud, voorwassen met de hand, zeep, azijn, soda etc etc. Het ligt aan de kleding. Het is nu kiezen tussen weggooien of mega heftige wasverzachter. Dat laatste is het nu, ondanks dat wij geen troep door de goot willen spoelen. Nu ruikt t weer lekker.. Maar het is hier ook alleen de zwarte was.

Wat me wel opvalt is dat tijdens de eco was de kleding met droge plekken uit de wasmachine komt..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:05

Suzanne F. schreef:
Hannanas schreef:

Dat ligt aan de verf van de spijkerbroeken.

Geen nieuwe spijkerbroeken..
Serieus? Wat doe je daar aan.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:07

Wat hier ook nog hielp (naast azijn ipv wasverzachter en HG of sanytol) is om met name de sportkleren minder warm te wassen. Kleding deed ik vroeger altijd op 40°. Nu standaard 30°. Die 10° graden koeler maakt een wereld van verschil. Van die moderne ademende shirtjes doen het daar veeeel beter op. En dan besmetten ze de rest van je was ook minder met die geur.

Edit: ik zie hierboven iemand die twijfelde om de kleding weg te gooien. Heb ik ook meer dan eens mee gedreigd..! Nu niet meer nodig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:08

Vaak gaat kleding of de machine ook ruiken, omdat men teveel wasmiddel gebruikt. Je hoeft maar een heel klein beetje in een wasbolletje te doen. Zelf heb ik sindsdien nooit meer stinkende (donkere) was. Dat komt ook omdat ik in het wasverzachtervakje geen wasverzachter, maar witte natuurazijn doe. Dit doe ik nu al bijna 10 jaar en dat werkt echt super goed. De was ruikt fris, alsof het buiten gehangen heeft en de machine blijft er ook schoon van. Eerst deed ik nog azijn in het wasmiddelvakje, maar dat hoeft niet meer.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 15:20

Schijnt een bacterie te zijn. Heet zeepluis of vetluis.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 16:08

Oeps, ik heb even wat bij gelezen :D

Dank voor alle tips! Wellicht is een keer nieuwe t-shirts voor mijn vriend geen overbodige luxe. Het is voornamelijk zijn zwarte was en sommige shirts zijn echt jaren oud.
Ik ga zo meteen maar eens een kookwas draaien met soda.

Het is week of vier geleden dat ik een schoonmaakrondje gedaan heb, vanaf nu dus maar standaard één keer per maand.

Ik gebruik overigens nooit wasverzachter, uitsluitend vloeibaar wasmiddel, nu dus poeder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 21:24

Boompje1985 schreef:
Wat ook kan helpen is na een laatste wasbeurt de machine even leeg te laten pompen door hem op centrifugeren te zetten. Dan droogt hij beter op en heb je ook minder kans op geurtjes. Ik zet niet alleen het deurtje open maar ook het laatje van het wasmiddel op een kier als ik hem niet aan heb. In 4 jaar tijd nog nooit problemen gehad met mijn Indesit. Hiervoor een Miele gehad die al meer dan 50 jaar oud was, helaas was hij na jaren trouwe dienst toch echt op... -O-

Daar zeg je een waar woord - dat doe ik altijd (en nooit gedoe nodig gehad van 95 graden met lege trommel of wasmachineblokjes....)