Wat heb jij nooit van je ouders geleerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 06:28

tita schreef:
Aan de mensen die nooit geleerd hebben met geld om te gaan —-> hoe hadden jullie dat willen leren dan?
Hier een ouderwets kasboek mijn man lacht me uit maar ik zit 2-3x pw aan en is echt Up to date weet waar alles blijf....

Wijze les van oma
Wel denken niet zeggen —-> ga nu pas leren 40 jaar later.

Auto schoon maken
Ramen zemen
3-4x pw groenten eten deze dingen gelijk laten vallen toen ik op mezelf ging

Met uitleg, samen een keer gaan zitten om te kijken waar het blijft, hulp bij je eerste 'kasboekje', zakgeld, sparen voor een groot cadeau....dat is echt wel aan te leren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 06:30

Grappig, ik dacht dat ik niet heel netjes was maar dat valt reuze mee!

Van huis uit juist niks geleerd qua huishouden en koken. Deed ze altijd liever zelf, dan was het in 1x goed. Ik denk dat ik nu strengere regels heb dan mn moeder: bord/beker naar de keuken brengen, wat ik op maak vul ik direct aan, doe direct na het eten de afwas.. ben alleen nog steeds geen geweldige kokkin, maar dat blijf ik gewoon proberen.

Ik vind een kasboek helemaal niet zo gek tita. Ga je er ‘later’ een aan je kinderen geven?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 06:59

tita schreef:
3-4x pw groenten eten deze dingen gelijk laten vallen toen ik op mezelf ging

Dus nu eet je iedere dag groenten? :))

ArankaM

Re: Wat heb jij nooit van je ouders geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:42

Met geld om leren gaan heb ik pas geleerd van mijn vriend, mijn ouders dachten dat ik wel verantwoordelijk genoeg was :Y)
Nu houd ik ook netjes een excelbestand met mijn uitgaven bij.

Verder ben ik in het huishouden netter dan mijn ouders, dus dat heb ik daar ook niet geleerd maar door het werk in de thuiszorg. Bij mij gaat wel na elke douchebeurt de trekker over de douchedeur en wand, ik heb te vaak douches vol met kalk gezien.

Wat ik niet doe ( maar wel van huis uit meegekregen) is eten aan tafel. Dat gebeurde bij mijn ouders 3x per dag.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 07:48

kimmie1 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
En ik laat mijn schoenen lekker slingeren waar ik het wil, mijn kinderen ook, Nu is mijn man net mijn vader die de heel dag daarover klaagt en ik zeg alleen maar succes, hebben ze mij met heel veel straf a jaren geprobeerd aan te leren en nu doe ik het expres niet meer

Ik las eerst dat je je kinderen liet slingeren :')

Dat wil ik soms wel hoor :j maar dat is strafbaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:01

kimberly1995 schreef:
8nnemiek schreef:
Alles wat met opruimen en het huishouden te maken heeft :')

Bij mijn moeder is alles altijd behoorlijk netjes en staat er nooit afwas op het aanrecht, is de vloer altijd schoon en is het huis altijd klaar om bezoek te ontvangen..

Bij mij:
[ Afbeelding ]

Mijn aanrecht staat altijd bomvol, de rest van het huis ook :+
In mijn computerkamer is er nog net een smal paadje om van de deur tot aan mijn bureau te komen :')
Ik maak me niet druk om vieze poten van de hond of van ons zelf..
Was ophangen vergeet ik regelmatig, strijken doe ik helemaal niet meer
Pas als ik bezoek krijg dan slaat de stress toe en ga ik als een wervelwind door het huis om alles er weer gelikt uit te laten zien..
..dat duurt tot ongeveer een halve dag nadat het bezoek weg is :')

Ik heb een idee! Wekelijks bezoek laten komen. :D

Dat zou wel werken :))

Zodra ik druk bezig ben met opruimen is de eerste vraag meestal: “wie komt er op visite?” :+

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:28

Oja strijken is ook zo’n ding die ik nooit heb mee gekregen en ik de grootste onzin vind. Mama heb ik al zeker 10 jaar niet zien strijken, maar die heeft er tenminste nog 1.

Ik heb niet eens een strijkplank en een strijkijzer :') welgeteld 1x gemist denk ik in die 8 jaar dat ik uit huis ben.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:32

De koelkast schoonmaken. Ben er nu wel achter dat je dat echt netjes moet bijhouden. Moest bijna nekken. :=

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:50

Ik doe eigenlijk niet heel veel dingen anders dan mijn ouders. Misschien eet ik iets minder vaak AVG.

Dingen die ik niet van mijn ouders heb geleerd omdat zij dat ook niet deden zijn:
- banden plakken, daarvoor ga ik naar de fietsenmaker;
- meteen afwassen na het eten. Mijn ouders hebben inmiddels een vaatwasser, ik helaas niet;
- strijken en de was opvouwen. Ik heb vooral kleding die niet gestreken hoeft te worden en ik heb één wasdag in de week, waarbij ik de kleding die nog aan de waslijn hang opvouw en in de kast leg, omdat ik de waslijn voor nieuwe was nodig heb.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:55

Ben ik nu echt de enige waarvan al de kleding netjes gestreken én op kleur in mijn kast ligt :o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:56

Koken heb ik niet mee gekregen van huis uit, ik vind het erg leuk kwam ik achter, hou er van om te bakken, koken, nieuwe recepten uit proberen. Mijn man at bijna niets toen ik hem leerde kennen, snapte al heel snel waardoor dat kwam, zijn moeder kookt alles aan snot, zit geen kleur-smaak-vorm meer aan. Nu eet hij bijna alles omdat het bij mij zoveel beter smaakt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:57

Dit topic doorgelezen en mijn moeder mag niet klagen.

Het enige wat ik niet heb overgenomen is mijn slaapkamer stofzuigen (gezeul met dat ding de trap op...) en mijn schoenen liggen altijd door het hele huis.
Stofzuigen überhaupt is niet zo mijn ding, maar ik laat de honden buiten maar mams haalt ze altijd weer naar binnen. Kijk, dan mag ze zelf al het zand opruimen :')

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 08:57

Ailill schreef:
Ben ik nu echt de enige waarvan al de kleding netjes gestreken én op kleur in mijn kast ligt :o
Ik heb het niet op kleur liggen maar wel netjes opgevouwen of gestreken als dat nodig is. De was hangt nu lekker buiten te drogen en ligt vanavond wel in de kast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:02

8nnemiek schreef:
kimberly1995 schreef:
8nnemiek schreef:
Alles wat met opruimen en het huishouden te maken heeft :')

Bij mijn moeder is alles altijd behoorlijk netjes en staat er nooit afwas op het aanrecht, is de vloer altijd schoon en is het huis altijd klaar om bezoek te ontvangen..

Bij mij:
[ Afbeelding ]

Mijn aanrecht staat altijd bomvol, de rest van het huis ook :+
In mijn computerkamer is er nog net een smal paadje om van de deur tot aan mijn bureau te komen :')
Ik maak me niet druk om vieze poten van de hond of van ons zelf..
Was ophangen vergeet ik regelmatig, strijken doe ik helemaal niet meer
Pas als ik bezoek krijg dan slaat de stress toe en ga ik als een wervelwind door het huis om alles er weer gelikt uit te laten zien..
..dat duurt tot ongeveer een halve dag nadat het bezoek weg is :')

Ik heb een idee! Wekelijks bezoek laten komen. :D

Dat zou wel werken :))

Zodra ik druk bezig ben met opruimen is de eerste vraag meestal: “wie komt er op visite?” :+

Ik weet niet of je kinderen hebt, maar sinds die van mij dagelijks zou kunnen afspreken met een vriendje/ vriendinnetje is mijn huis dus vrijwel dagelijks toonbaar.. :+
Als het niet toonbaar is is mijn reactie overigens “spelen kan wel, maar niet bij ons!” :))

Als ik de was weg werk dan hangt het inderdaad wel op kleur en soort gesorteerd in de kast. Het enige wat ik nog vouw zijn broeken en beddengoed/ handdoeken. De rest hangt allemaal. Scheelt zoveel bergen kleding in de kast! Want als ik iets pakte lag het altijd onderop dus viel de stapel die er boven lag om en dat propte ik dan naar achteren tot het 1 grote bal van kleding was en de deur niet meer dicht kon zonder dat er iets uit viel.. _O-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:02

Ailill schreef:

Op kleur? Das toch niet handig, heb je dan shirts korte mouw/lange mouw enz door elkaar liggen?

Hier alles gestreken en gevouwen in de kast, op soort, dus stapel korte mouw, stapel lange mouw, paardrijkleding apart, overige sportkleding apart enz.

Ik heb veel meegekregen van mijn ouders en ben aardig gestructureerd, opgeruimd, schoon enz.
Alleen de voetjes op tafel mag bij pa en ma niet en doen wij wel :P , haha te lezen aan dit topic niet heel rebels.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 09:04

Sintara schreef:
Tja ik weet er niet veel, maar een van die dingen die m'n ouders altijd heel belangrijk vonden was dat ik m'n sleutels op dezelfde plek leg als zij.

Nooit goed ingesleten. Ik gooi ze altijd op tafel ondanks dat dat vies schijnt te zijn.

Oja en ik had van die regels dat ik maar 3 broeken, 3 shirts, 2 truien /vesten, 1 paar sandalen, 1 paar gympen 1 paar laarzen mocht (ik zal jullie niet verder vervelen).
Ik kwam er pas heel laat achter dat ik veel minder kleren had dan anderen. Nu nog past alles in 1 grote koffer maar ik vind dat vaste getal zo zinloos..

Nog zoiets : eten kopen in de stad of op het station E. D. was not done. Eerste keer dat ik dat deed voelde ik me vet slecht _O-

Oja. Als ik dorst heb, wil ik drinken. Punt. Dan rij ik langs een benzinepomp voor een flesje drinken. Mijn vader wordt nog steeds woest daarom, je kunt toch wachten tot je thuis bent? Daar is het gratis. :')

En ik moest vanaf mijn 14e zelf strijken. Oh wat hebben we daar ruzies om gehad. Ik heb het nooit meer gedaan sinds ik weg ben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:08

Nope, overhemden/pakken/jassen hangen. Dan een stapel dikke truien, stapel dunne truien. Stapel polo's en stapel t-shirts. Lange/korte broeken en rij + sportkleding ligt ook apart. Schoenen daar onder, riemen ernaast.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 09:11

Polo’s :r

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:11

Een rommel maken van mijn auto heb ik wél van mijn pa overgenomen :=.

Verder kan ik zo snel niks bedenken... Ik ben best wel een opgeruimd mens, wassen, ophangen, eventueel strijken en vouwen vind ik een prettig klusje, dus ik doe het gewoon meteen.

Het enige is de afwas, dat laat ik staan. Mijn ouders hebben altijd een vaatwasser gehad, dus hoe zij daarmee zouden zijn weet ik niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:12

In zoverre sorteer ik de kleding uit als in shirts met lange mouwen, shirts met korte mouw, hempjes , truien, korte broeken, lange broeken enzo maar dan niet ook nog eens op kleur.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:14

Mijn kast is een georganiseerde chaos :=. Alleen mijn jurken hangen keurig op type.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:19

schoenen uit in de gang is nooit blijven hangen, gelukkig heb ik makkelijk schoon te maken laminaat.
ook koken heb ik nooit geleerd, maar vanaf internet steeds nieuwe recepten proberen is best leuk
en het blijft een raadsel hoe na het koken toch altijd weer wat op de grond beland is, wat bij mijn moeder nooit gebeurde.
ook mijn auto is altijd een bende, terwijl mijn vader netjes 2x per week zijn auto poetst, zal wel iets te maken hebben met mijn paardenhobby, die mijn ouders niet delen.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 03-09-19 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:20

Giolli schreef:
Polo’s :r
Nou zeg, die staan heus wel leuk -O-

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:24

Ailill schreef:

Nee hoor. Strijken doe ik niet. Hang alles recht met drogen. Maar dr kast hangt en ligt op kleur

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:25

EmptyWords schreef:
Ailill schreef:

Nee hoor. Strijken doe ik niet. Hang alles recht met drogen. Maar dr kast hangt en ligt op kleur
Zullen we gaan trouwen?