Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xrobbiee

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 02:46

Is al eerder gevraagd maar krijg je zorgtoeslag? Dan heb je al een heel groot deel van de zorgkosten gedekt.
3 euro per uur is amper het minimumloon, dus ik zou zeker een ander baantje zoeken wat meer verdient. Supermarkten nemen liever alleen maar 16-jarigen aan maar valt altijd te proberen. Die betalen wel aardig en krijg je op zondag bijv toeslagen waardoor je dan echt dik verdien.
Anders misschien kijken naar seizoenswerk bij een boer misschien. Is rot werk en een aantal weken hard werken maar verdient ook wel heel goed, dat is misschien een fijne extra zodat je wat spaargeld achter de hand heb.
Ik zou ook even kijken of je recht heb op studiefinanciering, of misschien andere toeslagen, en anders toch een lening aanvragen. Niet maximaal lenen maar gewoon het bedrag wat nodig is om je kosten te dekken. Alles behalve ideaal maar imo een betere optie dan jezelf kapot werken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 03:14

Wacht even hoor, nu nog 6 jaar en dan ben je dierenarts assistent? Dat is een mbo-4 opleiding toch?
Ik heb hem ook ooit gedaan en toen was er echt amper werk te vinden, hoe is dat nu?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 03:38

Polly schreef:
Wacht even hoor, nu nog 6 jaar en dan ben je dierenarts assistent? Dat is een mbo-4 opleiding toch?
Ik heb hem ook ooit gedaan en toen was er echt amper werk te vinden, hoe is dat nu?

Ik heb mee gelopen in verschillende bedrijven en school. Ze zeggen allemaal. Werk zat als je een beetje je best doet.. Veel leerlingen blijven plakken na een stage..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 03:44

Ok, toen werd dat bij aanvang opleiding ook gezegd maar op dit moment is er 1 (één) oud klasgenoot werkzaam in de sector.
Maar je moet ėerst je huidige studie afronden voor je die opleiding kan starten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 03:53

Polly: ja ik heb nu net mijn niveau 2 diploma dierverzorging gehaald. Daardoor mag ik op de vervolg opleiding in het 2de leerjaar van de opleiding dier en gedrag starten welke ik nu volg.. Die duurt 2 jaar en dan nog 4 jaar dierenartsassistente...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 03:53

Aaaah oké, duidelijk +:)+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:15

Maar als je een mbo doet heb je sowieso recht op studiefinanciering

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 07:46

Waar is je stufi? Je kunt ook bijlenen... Is beter dan jezelf de afgrond in werken.
Heb je geen recht op wajong? Gemeenten hebben daar bovenop vaak nog een toeslag voor studerende chronisch zieken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 10:44

Macs: studiefinanciering ga ik naar kijken.. Wajong daar ben ik nog te goed voor. Heb ik geen recht op..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:10

Helpen je ouders niet met het aanvragen van subsidies?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 11:24

Amber_anne: denk het wel. Zit nu op school dus ik zal vanavond even kijken.

Evengoed alvast bedankt voor de reacties

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:25

Yenni schreef:
Ik verdien zeker iets meer dan dat. Maar ik ga dat niet zo open en bloot precies in detail op internet zetten.. Het komt er gewoon op neer dat ik van mijn zaterdag baan per maand (in een goede maand dus 4 x 8 uur) iets meer dan 100 euro verdien. Mijn 2de baantje op zondag is echt voor een prikkie.. Dat wist ik toen ik begon maar nu ik mijn diploma in dit val binnen heb en in principe het pension alleen kan draaien had ik wel wat meer verwacht.. Maar ik kom er gewoon niet van rond

Dan verdien je iets meer dan €3 per uur... ik zou daar stoppen (en ook bij je andere baan) en een baan zoeken die je wel het wettelijk verplichte salaris betaalt.

Edit: ik lees hier dat je ouders dingen zouden moeten betalen? Ik vind het heel normaal dat je vanaf je 18e je zorgverzekering en collegegeld etc zelf betaalt.. Niet alle ouders zijn rijk :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:39

Even over een andere boeg: de opleiding dierenarts assisteren kun je doen als thuisstudie.

Dat scheelt bakken (reis) tijd en geld. Het duurt ook geen 6 jaar.

Er zijn op bokt motivatie topics ivm thuisstudie: in principe geen luxe!

En eventueel een MBO opleiding rond dieren, of :o administratie dichter bij huis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 12:49

Destination schreef:
Hbo en universiteit bestaan niet meer? Daar krijg je namelijk niks.

Citaat:
Aanvullende beurs en reisproduct onderdeel van prestatiebeurs

Het reisproduct en de aanvullende beurs zijn een prestatiebeurs. Ze worden pas een gift onder bepaalde voorwaarden:

wanneer een diploma wordt behaald voor hbo of universiteit
wanneer dit diploma wordt behaald binnen 10 jaar. Die 10 jaar gaan in vanaf de 1e maand dat studiefinanciering is ontvangen voor hbo of universiteit.

Als het diploma niet wordt behaald, moet de prestatiebeurs terugbetaald worden. Dit geldt niet voor de eerste 5 maanden aanvullende beurs. Deze maanden aanvullende beurs vallen niet onder de prestatiebeurs en zijn een gift.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 13:40

Ik heb het gisteren met mijn ouders besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat ik op de zondag stop. Op de vrijdag en zaterdag moet ik wel blijven werken ovm inkomen

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:15

Waarom zoek je niet een baantje wat gewoon goed betaald? Wat dacht je van schoonmaak? Als je 18 bent verdien je minimaal € 6.- maar in de schoonmaak zijn weinig goede schoonmaaksters te vinden dus je kan zeker in een sollicitatiegesprek om een hoger loon vragen.
Zo betaal ik een medewerker van 18 jaar, als ze een maand goed hun best hebben gedaan en bewezen hebben dat ze het kunnen, €10,94. En dat loon gaat dan niet meer omhoog tot dat ze 21 jaar zijn.

Er is personeel tekort in vrijwel alle sectoren, dus vragen om een hoger loon is echt niet gek.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:24

Informeer inderdaad eens bij je gemeente naar de individuele studietoeslag (artikel 36b Participatiewet voor eventueel googelen). Dat is een toeslag van de gemeente, die is bedoeld voor personen die ‘door een medische beperking naast de studie structureel niet kunnen bijverdienen’. Er moet dan vast staan/worden vastgesteld dat jij tot deze doelgroep behoort. De regels en de hoogte van de toeslag verschilt per gemeente. Normaal wordt ervan uitgegaan dat een student; werkt (bijbaantje), de ouders bijdragen (of aanvullende beurs) en prestatiebeurs of lening ontvangt. Dit vervangt dat stukje werk.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:30

Yenni schreef:
Ik heb het gisteren met mijn ouders besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat ik op de zondag stop. Op de vrijdag en zaterdag moet ik wel blijven werken ovm inkomen

En hoe zit het dan met zorgtoeslag en studie financiering. Dat vind ik wel de verantwoordelijkheid van de ouder om hun kind hierbij te begeleiden en wegwijs te maken.

Ts je komt ook niet heel erg over als een assertief persoon. Zoek een nieuwe baan, vraag stufie aan, vraag een zorgverzekering aan. Misschien lukt dit zelf niet en kunnen je ouders je hier niet bij helpen maar dan zou ik het op school overleggen, daar zitten ook mensen die je kunnen helpen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:44

Brainless schreef:
Destination schreef:
Hbo en universiteit bestaan niet meer? Daar krijg je namelijk niks.

Citaat:
Aanvullende beurs en reisproduct onderdeel van prestatiebeurs

Het reisproduct en de aanvullende beurs zijn een prestatiebeurs. Ze worden pas een gift onder bepaalde voorwaarden:

wanneer een diploma wordt behaald voor hbo of universiteit
wanneer dit diploma wordt behaald binnen 10 jaar. Die 10 jaar gaan in vanaf de 1e maand dat studiefinanciering is ontvangen voor hbo of universiteit.

Als het diploma niet wordt behaald, moet de prestatiebeurs terugbetaald worden. Dit geldt niet voor de eerste 5 maanden aanvullende beurs. Deze maanden aanvullende beurs vallen niet onder de prestatiebeurs en zijn een gift.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... iversiteit

Aanvullende beurs alleen indien ouders niet veel verdienen.. En reizen is voor reizen.
Weet niet hoe je aan die 80 per maand komt die je noemde?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:52

Aangezien ts een mbo doet is deze tabel van toepassing Afbeelding

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:08

Je kunt ook nog kijken of je dit kan aanvragen:
https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen ... kosten.jsp

Ik weet niet of het van toepassing is voor je. Maar het kan je helpen.

Verder lijkt het me goed om echt even wat dingen op een rijtje te zetten, bokt lijkt aardig te helpen, maar misschien kun je op school iemand vragen of een ouder van een vriend(in)? Zoals je het doet overkomen laten je ouders je behoorlijk alleen, maar lukt het je niet om alles te verwerken.

- Aanvragen studiefinanciering. Je zit op het mbo, dus dit moet kunnen.
- Eens goed kijken naar hoeveel je precies verdiend, het klink alsof je veel te weinig verdient. Als dat zo is, beide banen opzeggen en op zoek gaan naar iets beter betaalds.
- Minder werken. 7 van de 7 dagen werken is niet gezond. Als je meer verdient, hoef je ook minder te werken. Kies bijvoorbeeld een avond door de weeks en zaterdag of zondag.
- uitzoeken of je reiskostenvergoeding bij duo kan krijgen
- Voor volgend jaar, kijk of je een goedkopere zorgverzekering kan kiezen, of korting kan krijgen met een collectieve zorgverzekering

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:22

Betekent dit dat je ook reist zonder reisvergoeding??

Nu je dit leest, log in op mijn.duo.nl met je DigiD en bekijk voor welke financiering jij een aanvraag kan indienen. Totdat je financiering ontvangt, kun je gebruikmaken van de online tool om te berekenen hoeveel studiefinanciering jij naar schatting zal ontvangen. (Dat is niet het echte bedrag, maar wel een nauwkeurige indicatie.)
De link van Amyyy helpt je ook reiskostenvergoeding aan te vragen. Dat zal voor je ouders een boel schelen.

Je huidige vaste lasten bedragen zo'n 95 euro (165 + 20 - 90). Het bruto minimumloon van een 18-jarige ligt tussen de 4,72 en 5,25, afhankelijk van je werk. Stel je voor dat je gaat werken bij je plaatselijke buurtsuper, dan moet je zo'n 20 uur werken om je maandelijkse lasten te kunnen betalen. Dat is 5 uur werk per week...
Oké, zo werkt het niet helemaal, want daar gaan nog kosten vanaf en de daadwerkelijke uren die jij werkt hebben invloed op hoeveel jij uiteindelijk verdient. Maar in principe zou jij dus met twee avondjes of een hele dag in de week werken, meer dan voldoende moeten verdienen om je vaste lasten te kunnen betalen.
Dat je dat nu niet doet, betekent dat je de verkeerde baan hebt!!

Zoek eens vacatures op bij jou in de buurt en stuur gewoon een mail met je cv in de bijlagen als het je wat lijkt. Je zal hoe dan ook meer verdienen dan je nu doet. Ik denk, om eerlijk te zijn, dat je al genoeg verdient zodra je financiering hebt aangevraagd, maar voor jezelf zal het wellicht ook prettig zijn een leuk zakcentje te hebben per maand. En anders weet je dat je misschien helemaal niet hoeft te werken en de tijd kan bewaren om je lichaam rust te geven.

Heel veel succes! *\o/*

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:40

Destination schreef:
mamamier schreef:
En je studiefinanciering? Die is toch ook iets van 82 euro per maand? Die je dus krijgt en niet terug hoeft te betalen mits je je diploma haalt binnen 10 jaar. Daarnaast kun je idd bijlenen maar ik bedoel de gewone stufi.

Dat bestaat sinds 2015 niet meer.

Mijn dochter krijgt het anders wel hoor. 85 euro per maand. Is nu bijna 20 en krijgt dit sinds ze 18 is. Ze heeft geen recht op aanvullende stufi omdat wij teveel verdienen. Maar die gewone stufi krijgt ze hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 21:43

@mamamier, ligt aan het niveau. HBO en WO kan stufi (muv eventuele aanvullende) vergeten ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:20

Bubblewrap schreef:
@mamamier, ligt aan het niveau. HBO en WO kan stufi (muv eventuele aanvullende) vergeten ;)

Dat klopt maar we hebben het toch over mbo hier?