Cruelty free leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:43

Tiggs schreef:
Sheran schreef:
Goh, mag iedereen dat zelf weten? Ik ben niet zo erg van de menselijke superioriteit. En ik vind het vreselijk dat wij dieren geen intelligentie of gevoel toedichten. Behalve als het om je huisdier gaat.

Omdat ik denk dat het niet bij iets als 'geen dierproeven' ophoudt. Stel dat je goedkoop kinderspeelgoed via Ali koopt, gemaakt van goedkoop, chemisch ruikend plastic. Dan kan je zeggen -kort door de bocht- 'boeit me niet, komt geen dier aan te pas'. Maar de wijze van productie en het transport hebben wel invloed op het milieu en daarmee dus ook op dieren.

Verder denk ik dat het ook deels hand in hand gaat. Producten die in Nederland worden gemaakt bijvoorbeeld, impliceren ook goede/betere arbeidsomstandigheden.

Voor mij is het niet iets wat ik los kan zien van elkaar. Ik vind het belangrijk dat een product diervriendelijk is geproduceerd, maar als het ontzettend niet-duurzaam is of op een manier gemaakt waarvan je weet dat de boeren, werknemers etc. er niets aan overhouden, dan hoef ik het niet. En wellicht dat ik dan niet op m'n plek ben in jouw topic, excuses.

Ik ga helemaal met je mee.

Ik snap ook niet waarom je geen cosmeticamerken wilt kopen die in China hun afzetmarkt hebben maar wel veel troep laat importeren via ali.
Waarom zou je iets willen kopen wat onder de meest erbarmelijke omstandigheden geproduceerd is en hoe denk je dat daar dan geen dieren onder lijden? :)

Bovendien zijn dierproefvrije en veganistische producten niet zo moeilijk te kopen/vinden maar eerlijke kleding/producten een stuk lastiger.
Hoe gaat een land ooit beter voor dieren zorgen als je er toch wel geld in blijft pompen en de manier van werken daar blijkbaar niks kan schelen. Wat mij betreft wordt de hele ‘goedkope china’ industrie geboycot.

Ik denk dat de mensen en dieren cruelty samen gaan en niet los te koppelen zijn.
We moeten in z’n geheel naar een eerlijke wereld, voor mens en dier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 18:58

Zeker eens hoor, met jullie. Misschien richten jullie het niet aan mij, maar indien wel (want zo voelt het): ik koop nooit iets via Ali-Express. Kleding ook niet via grote ketens, alleen HEMA :P. Heb even mijn kast doorgekeken maar het enige item dat buiten Europa is geproduceerd is een oudere sjaal uit Turkije.

Mij heb je ook nergens horen zeggen dat het bij dierproeven ophoudt. Maar het niet betrekken van dieren in onze wensen is iets dat ik erg belangrijk vind. Ik noemde 'focus op de dieren' omdat je anders het gevaar loopt dat je tips krijgt waar geen mensen voor uitgebuit worden (yaaay, denk je dan) maar er voorbij wordt gegaan aan de dieren.

Volgens mij pas je prima hoor Tiggs. Ik denk dat ik ergens iets heb gezegd dat verkeerd werd geïnterpreteerd want ik snap de reacties niet zo erg :P

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:30

Mizora schreef:
In mijn ogen is stap 1 dat mensen ook dieren zijn. Dus cruelty-free leven zonder daarbij ook mensen mee te nemen, is in mijn ogen onmogelijk. Juist daarmee onttrek je mensen aan de natuur, of je ze daarmee superieur maakt of juist untertier, maakt voor mij niet uit.

Ik denk inderdaad niet dat veganistisch per se nodig is. Eieren eten van eigen kip vind ik prima, schapenwol van lokale schapen ook, net als honing van een lokale (hobby of biologische) imker. Ik ben overigens niet tegen vlees eten, want ook dat is in mijn ogen heel natuurlijk en ik zie de dood an sich niet als leed. Maar ik heb wel wat tegen de gangbare veehouderij en zal daar zo min mogelijk van afnemen.

De dood an sich is geen leed nee, moord wel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:42

Eentje die ik belangrijk vind is om ook goed zijn voor de dieren in je eigen omgeving, ook dieren die je zelf misschien minder leuk vind.

Producten als vliegenstrips, vliegentape, muizengif, rattengif, ultrasoon apparaten komen mijn huis bijvoorbeeld niet in.
Enige uitzonderingen daarop zijn voor mij muggen, mijten, vlooien, en zulk gespuis. Maar bijvoorbeeld vliegen, bijen, spinnen e. d. Kan je ook vangen en weer buiten zetten ipv ze dood te maken.

En wat huisdieren betreft, ik wil ook niet dat mijn huisdieren andere dieren treiteren, opjagen, martelen of doodmaken, die mogelijkheid krijgen ze van mij gewoon niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 19:43

Ik hou het het liefst bij nuttige tips over bewuste keuzes. Misschien de felle persoonlijke discussies hier wat meer achterwege laten en respectvol zijn naar elkaar toe. Anders haken mensen ook af, vrees ik.

Anoniem

Re: Cruelty free leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:51

Ik dacht dat dit een leuk, vreedzaam topic zou worden met goede tips over producten of weetjes over situaties waardoor je makkelijker een andere dan de "standaard" keuze kunt maken?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:04

verootjoo schreef:
Tiggs schreef:

Omdat ik denk dat het niet bij iets als 'geen dierproeven' ophoudt. Stel dat je goedkoop kinderspeelgoed via Ali koopt, gemaakt van goedkoop, chemisch ruikend plastic. Dan kan je zeggen -kort door de bocht- 'boeit me niet, komt geen dier aan te pas'. Maar de wijze van productie en het transport hebben wel invloed op het milieu en daarmee dus ook op dieren.

Verder denk ik dat het ook deels hand in hand gaat. Producten die in Nederland worden gemaakt bijvoorbeeld, impliceren ook goede/betere arbeidsomstandigheden.

Voor mij is het niet iets wat ik los kan zien van elkaar. Ik vind het belangrijk dat een product diervriendelijk is geproduceerd, maar als het ontzettend niet-duurzaam is of op een manier gemaakt waarvan je weet dat de boeren, werknemers etc. er niets aan overhouden, dan hoef ik het niet. En wellicht dat ik dan niet op m'n plek ben in jouw topic, excuses.

Ik ga helemaal met je mee.

Ik snap ook niet waarom je geen cosmeticamerken wilt kopen die in China hun afzetmarkt hebben maar wel veel troep laat importeren via ali.
Waarom zou je iets willen kopen wat onder de meest erbarmelijke omstandigheden geproduceerd is en hoe denk je dat daar dan geen dieren onder lijden? :)

Bovendien zijn dierproefvrije en veganistische producten niet zo moeilijk te kopen/vinden maar eerlijke kleding/producten een stuk lastiger.
Hoe gaat een land ooit beter voor dieren zorgen als je er toch wel geld in blijft pompen en de manier van werken daar blijkbaar niks kan schelen. Wat mij betreft wordt de hele ‘goedkope china’ industrie geboycot.

Ik denk dat de mensen en dieren cruelty samen gaan en niet los te koppelen zijn.
We moeten in z’n geheel naar een eerlijke wereld, voor mens en dier.

Je zult het vast niet tegen mij alleen hebben, maar wil toch ook even reageren. Wij kopen ook niet via Ali of dat soort sites. :n
Eerlijk is eerlijk, wij doen lang niet alles goed ook, maar proberen het in ieder geval. ;)

En ik let op spullen en voedsel vanwege het dierenleed. Bespaar ik mensenleed, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen!

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 11-08-19 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:07

Anoniem schreef:
Ik dacht dat dit een leuk, vreedzaam topic zou worden met goede tips over producten of weetjes over situaties waardoor je makkelijker een andere dan de "standaard" keuze kunt maken?

Inderdaad. Misschien een apart discussietopic? Ik ben totaal niet tegen discussie maar het was niet de insteek en druist een beetje tegen het idee van het topic in :)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:21

Myfairytale schreef:
Palmera schreef:
Hoezo? We planten ons bewust in grote getale voort terwijl we weten dat dat honger en ellende oplevert.
Wie zijn billen brand mag van mij op de blaren zitten, maar dat varken heeft er niet omgevraagd om in de bioindustrie gefokt en geboren te zijn puur en alleen om gegeten te worden.

_/-\o_

Eerlijk gezegd vind ik het schokkend dat dieren zo makkelijk als wegwerp en vanzelfsprekend worden gezien. Zij zijn compleet afhankelijk van de grillen van de mens en dat de mens zo egoïstisch is door zichzelf mijlenver boven dieren te plaatsen, waar we immers vanaf stammen. Bijvoorbeeld het eten van vlees, maar ook bijvoorbeeld het doen van de dierproeven, alleen omdat we "mooier" willen zijn.
Van mensen verwacht je dat ze verstand hebben om beter voor zichzelf en de wereld te zorgen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Amen to that! _/-\o_

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:54

Eerder in dit topic las ik over medicijnen als paracetamol, en in de OP stond iets over geurtjes? kunnen jullie dat misschien uitleggen hoe dit zit, of wat termen geven zodat ik kan googlen want ik heb daar nog niet eerder van gehoord! zit er iets in de bestanddelen ofzo, of wordt het getest op dieren?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:55

Sheran schreef:
Volgens mij pas je prima hoor Tiggs. Ik denk dat ik ergens iets heb gezegd dat verkeerd werd geïnterpreteerd want ik snap de reacties niet zo erg :P

Het nadeel van geschreven tekst -O-
Thanks in ieder geval!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:27

Misschien is het handig als er tzt een overzichtje in de OP komt, ik ben ook een leek... Op sommige producten zit wel een crueltyfree sticker, dan heeft dat wel mijn voorkeur. Maar is dit ook te controleren?
Ik heb laatst een vegan mascara gekocht, maar dat was troep helaas :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:33

antje_vip schreef:
Misschien is het handig als er tzt een overzichtje in de OP komt, ik ben ook een leek... Op sommige producten zit wel een crueltyfree sticker, dan heeft dat wel mijn voorkeur. Maar is dit ook te controleren?
Ik heb laatst een vegan mascara gekocht, maar dat was troep helaas :(

Dat is een goed idee!

Qua make-up ben ik erg fan van Catrice. Te koop bij Kruidvat. Hij doet vrijwel niet onder voor mijn oude mascara van Maybelline of mijn oogschaduw van een ander duur merk. Zeker het proberen waard :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:37

Kennen jullie het boek Dit is een goede gids?
Is een leuk boek over duurzaamheid en duurzame ondernemers. Ik dacht dat er ook in staat welke producten vegan zijn etc., maar pin me daar niet op vast. Het zit op dit moment in een verhuisdoos dus kan het niet controleren.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:26

Leuk topic! Ik gebruik veel verzorgingsproducten van Dr. Organic die goed bevallen. Daarnaast krijg ik ook weleens wat van Lush. Dr. Organic is vaak flink in de aanbieding bij Holland & Barret, dus ook nog eens leuk voor de portemonnee.

Ik lees graag mee welke producten anderen gebruiken. :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:45

charlie_x schreef:
Goed topic! Ik ben er zelf erg mee bezig.
Huismerken van de Hema, Etos etc. zijn ook proefdiervrij. En sommige merken hebben ook het logo van proefdiervrij er op staan.
Ik vind zelf de producten van Love Beauty Planet ook erg fijn. Te koop bij AH en Etos :j

Edit: check zeker deze lijst waar met merken die wél proefdiervrij zijn:

https://www.shoplikeyougiveadamn.nl/ned ... st/bl-167/

Ik vind dit een handige lijst. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:49

Telpeva schreef:
Eerder in dit topic las ik over medicijnen als paracetamol, en in de OP stond iets over geurtjes? kunnen jullie dat misschien uitleggen hoe dit zit, of wat termen geven zodat ik kan googlen want ik heb daar nog niet eerder van gehoord! zit er iets in de bestanddelen ofzo, of wordt het getest op dieren?

Medicijnen worden op dieren getest alvorens op de markt te komen. Dit is verplicht.
https://www.vereniginginnovatievegenees ... ierproeven

Parfums kunnen in hun geheel op dieren worden getest of kunnen bestanddelen bevatten die op dieren worden getest. Bedrijven hoeven dit niet zelf te doen, ze kunnen het ook uitbesteden.
Belangrijk hierbij om te weten is dat in China dierproeven verplicht zijn. Als een bedrijf dus naar China verkoopt, wordt dat product daar op dieren getest. Dus hoewel het in Europa al een tijdje niet meer gebeurt, wil het niet zeggen dat alle Europese merken proefdiervrij zijn. Helaas exporteren vrijwel alle grote ketens naar China.
https://naoki.nl/cosmetica-bedrijven-di ... en-testen/

En inderdaad de eerder geposte lijst van shoplikeyougiveadamn :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:54

Slygad heeft de lijst overgenomen van Naoki, zij is er mee gestopt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:56

Ik probeer ook zoveel mogelijk cruelty free te consumeren. Ben al bijna mijn hele leven vega, nu een paar jaar steeds meer richting vegan, nog niet 100% maar wel zon 90% en dat kleine beetje yoghurt en kaas altijd biologisch, liefst demeter en lokaal.

Verder qua zeep en cosmetica zoveel mogelijk dierproefvrij. Ben helaas heel gevoelig voor bepaalde dingen dus voor shampoo heb ik helaas nog geen alternatief waar ik niet mega jeuk van krijg en mijn haar van uitvalt.

Daarnaast proberen we zo min mogelijk plastic te kopen, dus ook geen synthetisch textiel ivm de microplastics en de overige afval. Maar bijvoorbeeld ook zo min mogelijk harde plastics in meubilair en keukengerei enz.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:07

Bedankt voor de uitleg, fijn om te weten!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:19

Interessant topic. Wij proberen ook zo milieuvriendelijk te leven en daarbij hoort ook opletten op dit soort dingen vind ik

Ik koop bijvoorbeeld 90% van mijn kleding 2ehands maar daar zitten dus wel dingen tussen van dierlijke oorsprong. Zoals jassen met dons aan de binnenkant of leren schoenen.
Ik moet wel zeggen dat ik met parfum er nooit op heb gelet dus dat is wel een goede

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:35

Leuk onderwerp! Ik ben al eeuwen vega en steeds meer vegan en ook zoekende qua producten, kleding e.d. die dier-, mens- en milieuvriendelijk is.
Hierboven lees ik over enkel niet-synthetische producten. Dit wil ik ook nastreven, maar vraag me wel af hoe je dat dan met sportkleding geen doet. Want wat dat betreft heb ik nog een grote voorkeur voor technische (en dus synthetische) stoffen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 00:25

Moet zeggen dat daar bij mij ook nog een ontwikkelpunt zit!

Moet zeggen dat ik wel gek ben op dierlijke materialen, zoals leer en wol, vanwege de duurzaamheid. Jammer dat je ze niet kunt vertrouwen.

Nog een handig lijstje/artikel:
https://thegreenguide.nl/dierproefvrije ... ngsmerken/

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:41

Maar koop je die producten dan bijvoorbeeld ook niet in een 2e hands winkel?

Laatst voor mijn vriend nieuwe schoenen gevonden van leer. Zagen er nog super goed uit en zijn een goed merk. Hoeft alleen een nieuwe zool onder. Dat doe ik dan liever dan nieuwe schoenen kopen of andere soort schoenen die minder lang mee gaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 01:22

Wij proberen het wel al een tijdje, maar slechts deels, want het is gewoon heel moeilijk soms.

We zijn zelf zuinig op onze spullen, dus proberen sowieso minder weg te gooien en gebruiken van alles minder dan vroeger.

Ik heb vooral moeite om spullen te vinden zonder palmolie. Alleen een koekje voor bij de koffie kan je al niet even gewoon meepakken dan.
En ik vind palmolie ook dierenleed veroorzaken.

Mascara, oog make up reiniger en luchtje gebruik ik al jaren van bodyshop, maar daar ook wel wat twijfels over. De spullen bevallen wel en ik doe er eg lang mee.

Heb een creme van kruidvat die natuur vriendelijk zou zijn.

Verpakkingen zijn wel soms erg lastig te lezen. Hele kleine lettertjes of in kleuren die amper te zien zijn......En ja, ik heb pas een leesbril, maar moet nog wat wennen.

Kleding kopen we amper. Als iets kapot gaat, maken we het en pas als we echt iets nodig hebben, kopen we nieuw. Niet vanwege de mode of om iets te willen hebben.

Op dit moment heb ik geen schoenen nodig, maar ik ben lid van veganwear.nl op fb en zoiets lijkt me interessant.

Medicijnen heb ik wel nodig, maar ik gebruik veel minder door cbd en Thc te gebruiken. Feitelijk natuurlijke middelen met veel goede werkingen.

We hebben hier geen uitgebreid winkel centrum, dus als ik ergens met de auto naartoe moet of moet gaan bestellen, vind ik het al minder goed voor het milieu eigenlijk. Hier doe ik veel/ alles op de fiets.

Ik denk dat verbeteren ook echt begint bij minder weggooien. Wij verkopen bijv nu ons huis die in 2012 door ons verbouwd is, maar mensen trekken gerust alles eruit, omdat het mooier, nieuwer en beter moet. Dat geeft gewoon weer onwijs veel afval.
En de tuinen. Overal worden ze vol gegooid met stenen, bespoten met gif en mensen gebruiken hier op tuintjes van 6*10 overal machines voor. O, ja en de kunstgras matten.......Toen we hier pas kwamen hadden we veel vogeltjes en eekhoorntjes in de tuin, maar dat is echt veel minder geworden in slechts enkele jaren, ook al hebben wij gras, bomen en planten. Een aantal nieuwe buren vol stenen en machines hebben ze weggejaagd.
En ze worden al overal weggejaagd.
Wat denken mensen van een weekendje Veluwe? Er worden hele stukken bos gesloopt voor campings en het toerisme maakt een zooi van de bossen en heides. Het wild wordt echt opgejaagd door de drukte.

Als je alles goed wil doen, is het echt heel moeilijk. Ik wil best soja melk kopen, maar waar komt de soja vandaan??
Hoe zijn dingen verpakt?? Ik sta dus bij de kassa met losse paprika's, courgette etc. Bij de Lidl accepteren ze dat goed.

Voor mij zijn dieren evenveel waard als mensen. Snap echt niet dat er mensen zijn die denken dat ze meer recht hebben op een leven of een bestaan op deze aardbol. Wie heeft ons dat recht gegeven dan?