Vriendin komt niet op deel bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:17

Is dat zo gek dan, om daggasten te hebben en avondgasten etc? Lijkt mij heel normaal.
Ik snap ook niet waarom de TS haar vriendin+partner perse moet uitnodigen met die 2 anderen. Ik zou zelf vereerd zijn als ik een diner gast zou zijn en zou niet eens kunnen verzinnen dat ik bedank voor zoiets, je vriendin trouwt tenslotte niet iedere dag.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:24

Lezen is zooo 1950, tegenwoordig reageer je gewoon als je nog geen 10% hebt gelezen[/quote]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Niniane

Re: Vriendin komt niet op deel bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:34

Ho, ik moet zeggen dat ik wat in de war ben geraakt na het lezen van andere reacties.

Maar goed, dan denk ik dat je er alsnog gewoon over moet praten. Jij kent die vriendin het beste en kan aanvoelen of het desinteresse is of simpelweg echt alleen vanuit praktische overwegingen. Als het dat eerste is, weet je ook meteen wat de staat van de vriendschap is, en is het de tweede, even matige vriendinnen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:47

Maar mist iedereen hier dan het punt dat A geen daggast is, omdat het te duur is om haar en partner als daggast te hebben? Daar zou ik juist moeite mee hebben als ik A was, dat je bij het belangrijkste deel -de ceremonie- niet gewenst bent.

Edit: en dat mag TS uiteraard zelf beslissen! Maar dan vind ik niet dat je de 'schuld' van het minder worden van de vriendschap bij A moet leggen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:50

Hmm, openingspost is íets aangepast, waardoor het nu lijkt alsof ik in eerste instantie niet goed las...
Er stond wat anders eerst.

Goed, vriendin slaat eten dus over (was toch niet uitgenodigd voor dag blijkbaar...) En komt alleen op het feest.

Zo gek vind ik dat ook niet, zeker als dat betekent dat ze én ook de verjaardag van schoonfamilie mee kan pakken, en gezellig samen met haar vriendin in 1 auto kan reizen.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 21:57

Ik zou 't gewoon met haar bespreken, wellicht dat ze teleurgesteld is enkel dinergast te zijn en zet ze daarom de praktische meerij reden meer bovenaan. Als 't echt stuk rijden is en je anders slechts 2 uurtjes later bent dan snap ik 't wel een beetje. Maar snap ook voor jou dat 't niet leuk is.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:00

Ik vind het een beetje dubbel ...
Ene kant zou ik mijn goede vriendin uit nodigen als dag gast want zou haar vanaf begin bij willen hebben. Dus mss is ze daar wel ook een beetje gekwetst door?

Andere kant zou ik het niet leuk vinden als ze om zn reden er niet bij zou zijn ... een verjaardag kan nog makkelijk verzet worden een bruiloft niet ... ik zou het zeker bespreken want als je dit steeds in je achterhoofd heb maakt het er niet leuker op voor jezelf.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:15

Wees blij dat ze überhaupt komt, ze heeft geen zin om overdag te komen je kan iemand niet dwingen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:26

Ik begrijp je teleurstelling wel hoor TS. Wij vonden het diner ook een heel belangrijk onderdeel van onze bruiloft en hadden dat deel alleen voor familie en getuigen omdat we dat graag “klein” en persoonlijk wilden houden. Uiteindelijk kwam er van mijn familie niemand opdagen behalve mijn moeder en oom. Van vaders kant niemand.. daar was ik ook heel gekwetst door. :n

Ik zou het gewoon even bespreken met je vriendin, dan weet je meteen hoe het zit. Misschien heeft ze er een goede reden voor die ze je nog niet verteld heeft :) en zo niet dan weet je dat ook weer.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:37

Femke_Tweety schreef:
Hmm, openingspost is íets aangepast, waardoor het nu lijkt alsof ik in eerste instantie niet goed las...
Er stond wat anders eerst.

Goed, vriendin slaat eten dus over (was toch niet uitgenodigd voor dag blijkbaar...) En komt alleen op het feest.

Zo gek vind ik dat ook niet, zeker als dat betekent dat ze én ook de verjaardag van schoonfamilie mee kan pakken, en gezellig samen met haar vriendin in 1 auto kan reizen.

Naja iets aangepast.. Imo vind ik het deel waarin stond dat A eerst daggast zou zijn maar vanwege haar vriend dinergast is geworden ook wel erg belangrijk om te noemen. Als ik als "beste vriendin" niet bij de ceremonie gewenst zou zijn dan zou ik persoonlijk ook sneller kiezen wat voor mij handig en praktisch is. En dan kan de motivatie van A ineens heel ergens anders liggen dan nu geïnsinueerd wordt. Maargoed, zonder er daar met elkaar over te praten weet je dat niet natuurlijk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:47

Ik zou het gewoon even bespreken. App of bel haar en zeg dat je haar graag nog even wil zien om een bakkie te doen. Gooi er dan in dat je het jammer vond dat ze niet op je vrijgezellenfeest was en vraag gewoon waarom eigenlijk niet. Zo'n gekke vraag vind ik dat niet.

Misschien heeft ze een heel goede reden, hoef je je daar ook niet meer druk om te maken :)
En dan kun je gewoon zeggen dat je haar heel graag bij het diner wilt toch? Een vriendin wil dat toch alleen maar graag horen.
Dan weet zij gelijk dat jij dat heel belangrijk vindt en kan ze ook gelijk haar kant toelichten. Nu zit je waarschijnlijk, als je iets op mij lijkt :D maar te speculeren wat er toch aan de hand is. Misschien is er helemaal niks aan de hand en heeft ze er gewoon niet zo bij stil gestaan. En wellicht komt er wel naar voren dat ze graag daggast had willen zijn.
Dan is in elk geval de lucht geklaard.

Ik denk dat dit de enige oplossing is.

Jeetje, wat kan er soms toch een (onnodig) drama bij bruiloften komen kijken :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:20

Dit is zo,n geval van ik wist het niet, als jij niet zegt hoe graag je haar er bij wil hebben dan blijf je speculeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:25

Ik vind het ook nogal lomp van de vriendin. Je wikt en weegt wie je bij het diner laat zijn, voor elke persoon die je kiest streep je een ander van je lijstje af. En die ander had misschien erg graag gewild. Het is toch een eer om voor het diner gekozen te worden. Ik zou me behoorlijk afgewezen voelen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:33

A heeft al een verjaardagsdiner; waarschijnlijk zal ze daar eerder of sneller weg gaan dan ze normaal zou doen om op jouw trouwfeest te komen. Dat is dan toch al heel fijn dat ze dat doet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:00

troi schreef:
Ik vind het ook nogal lomp van de vriendin. Je wikt en weegt wie je bij het diner laat zijn, voor elke persoon die je kiest streep je een ander van je lijstje af. En die ander had misschien erg graag gewild. Het is toch een eer om voor het diner gekozen te worden. Ik zou me behoorlijk afgewezen voelen

Dit is hetzelfde argument wat mensen gebruiken als je zegt datje geen kinderen wil "nou, dat is behoorlijk egoïstisch, een ander wil ze misschien heel graag maar kan ze niet krijgen". Die vriendin heeft toch gewoon het recht om te kiezen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 13:58

Praten is het sleutelwoord. Geen hele theorie bedenken die misschien niet klopt.

Het diner vind ik persoonlijk altijd het meest onpersoonlijke en vervelendste moment van een bruiloft. Vaak zit je maar ergens ingedeeld, niet perse met mensen die je zelf zou kiezen.
Het eten is voor mij zo‘n moetje omdat je immers niet op een nuchter maag kan feesten, met een beetje geluk is het in iedergeval lekker. Ik vind het dan zelf ook totaal onlogisch om iemand vanaf het diner uit te nodigen. Dat diner is voor mij meer de brug die je de daggasten biedt naar het feest toe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:01

Vjestagirl schreef:
troi schreef:

Dit is hetzelfde argument wat mensen gebruiken als je zegt datje geen kinderen wil "nou, dat is behoorlijk egoïstisch, een ander wil ze misschien heel graag maar kan ze niet krijgen". Die vriendin heeft toch gewoon het recht om te kiezen?

Precies.
Het is een uitnodiging, geen verplichting.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:08

Sizzle schreef:
Ik vind het dan zelf ook totaal onlogisch om iemand vanaf het diner uit te nodigen. Dat diner is voor mij meer de brug die je de daggasten biedt naar het feest toe.

De enige bruiloft die ik heb meegemaakt ging net zo.

Familie van ver die wel de ceremonie wilde meemaken maar geen daggast waren zijn toen naar ons huis gegaan (was mn broers bruiloft) aten daar en kwamen daarna naar het feest.

Verdere familie/ vrienden/ collega's waren alleen uitgenodigd voor het feest.
Enkel directe familie en getuigen waren daggast/ dinergast.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 15:52

Grappig dat hier zo veel verschillende meningen over zijn :D Op onze grote dag is de ceremonie het minst belangrijke voor ons (we hebben ook echt een klein groepje daggasten, daarom wilden we haar partner niet voor dat deel uitnodigen omdat we hem niet kennen, naast het budget issue). Het diner is bij ons de tijd om goed met elkaar te kunnen praten, we hebben geen tafelindeling maar een gezellige informele setting. Het avonddeel is meer snel handjesschudden en dan lekker lang feesten.

Maar terugkomend op m'n vriendin, ik ben inmiddels al wat gewend aan het idee dat ze er alleen 's avonds is maar ga het er nog wel even met haar over hebben, misschien hebben gewoon wat misverstanden. Heb haar gevraagd om af te spreken en waarschijnlijk heeft ze volgende week tijd zei ze :)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:06

Blijkbaar is het puberaal om je er druk om te maken, maar ik zou er ook niet blij van worden. Bij mijn huwelijk hadden we ook de feestgroep en een klein diner_groepje. Wat ons voordeel was, is dat we het andersom gedaan hebben. Overdag feest met 70 man, daarna eten met intimi.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:56

Ik schrik een beetje van de reacties hier. Het is TS haar bruiloft en als dit is hoe ze deze wil inrichten moet ze dat zelf weten. Het is logisch dat er wegens budget (of andere) keuzes niet iedereen bij het diner of bij de dag kan zijn.

Dat is de keuze van degenen die trouwen. Als ze dan samen willen komen prima, maar daar hoeft ts zich niet op aan te passen. En dat afgeven van die signalen, vind ik helemaal onzin.

Als iemand mij zou vertellen dat ik slechte signalen afgeef door hoe ik mijn gasten zou uitnodigen, zou ik uitleggen hoe en waarom en als iemand dat niet snapt, hoef je er van mij ook niet bij te zijn.

Ts. Praat gewoon even met haar over wat haar redenen zijn, want wellicht is het ook wel een logische (budget of andere) reden. Zo niet, leg haar uit dat je haar er graag eerder al bij zou willen hebben. Communicatie is the key.

Veel plezier alvast bij je bruiloft!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 18:59

Iinge_ schreef:
Ik schrik een beetje van de reacties hier. Het is TS haar bruiloft en als dit is hoe ze deze wil inrichten moet ze dat zelf weten. Het is logisch dat er wegens budget (of andere) keuzes niet iedereen bij het diner of bij de dag kan zijn.

Dat is de keuze van degenen die trouwen. Als ze dan samen willen komen prima, maar daar hoeft ts zich niet op aan te passen. En dat afgeven van die signalen, vind ik helemaal onzin.

Als iemand mij zou vertellen dat ik slechte signalen afgeef door hoe ik mijn gasten zou uitnodigen, zou ik uitleggen hoe en waarom en als iemand dat niet snapt, hoef je er van mij ook niet bij te zijn.

Ts. Praat gewoon even met haar over wat haar redenen zijn, want wellicht is het ook wel een logische (budget of andere) reden. Zo niet, leg haar uit dat je haar er graag eerder al bij zou willen hebben. Communicatie is the key.

Veel plezier alvast bij je bruiloft!

Dat moet ze ook absoluut, haar dag, haar keuzes. Wanneer haar vriendin er dan voor kiest alleen de avond te komen, is dat ook haar goed recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:46

marleen_usar schreef:
Wees blij dat ze überhaupt komt, ze heeft geen zin om overdag te komen je kan iemand niet dwingen.

Pff is dit serieus?
Als ik zou gaan trouwen en ik zou mijn vriendinnen uitnodigen, dan zou ik er vanuit gaan dat ze er allemaal zijn, of op zn minst hun best doen erbij te zijn.
Kom nou. Het is een van de belangrijkste dagen uit haar leven. Blijkbaar hecht ts er waarde aan dat haar vriendin ook bij het diner is, anders zou ze niet zijn uitgenodigd. Je kunt iemand niet dwingen, maar ik vind het ronduit onfatsoenlijk om voor een deel van de bruiloft te passen zonder goede reden. Je kunt je eigen belangen gerust een dagje (of een paar uur) aan de kant zetten voor een prachtige dag van je goede vriendin.

Ik zou ook boos zijn hoor ts, helemaal niet vreemd!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:47

Tiggs schreef:
Maar mist iedereen hier dan het punt dat A geen daggast is, omdat het te duur is om haar en partner als daggast te hebben? Daar zou ik juist moeite mee hebben als ik A was, dat je bij het belangrijkste deel -de ceremonie- niet gewenst bent.

Edit: en dat mag TS uiteraard zelf beslissen! Maar dan vind ik niet dat je de 'schuld' van het minder worden van de vriendschap bij A moet leggen.

Precies. Dat is toch apart? Je wordt uitgenodigd voor een bruiloft maar bij het belangrijkste gedeelte, het ja-woord, mag je niet zijn?

Je deelt je vrienden op deze manier in rangen in. 1e rangs en 2e rangs vrienden. Dat verzin ik niet, dat is de boodschap die je zendt en hoe vrienden het kunnen voelen. Als je op deze manier je bruiloft viert dan snap ik de vraag “hoe vriendschappen een bruiloft overleven”.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:51

Iinge_ schreef:

Tuurlijk moet TS het zelf weten, maar als je zo ongastvrij bent en je vriendin en haar partner niet bij de huwelijksvoltrekking uitnodigt dan moet je niet raar opkijken als vriendschappen daardoor een raar bijsmaakje krijgen.

Budget heeft er niets mee te maken. Je kan ook voor weinig geld een inclusief feest geven waarbij iedereen, overal bij kan zijn. Dan moet je alleen andere keuzes maken qua luxe. Ik eet persoonlijk liever kip met al mijn vrienden dan biefstuk met een paar terwijl ik daarmee anderen kwets.