Schoonloeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:45

Misschien vaker naar jouw ouders of op zoek naar een eigen (huur)huisje? Staan jullie al ingeschreven bij Woningnet?

Ik denk dat de situatie zal veranderen als je minder vaak daar bent. Mijn schoonmoeder is een ontzettend lieve vrouw, maar ook erg bemoeizuchtig en overal opmerkingen over. Ik kon daar niet zo goed tegen als ik daar langer was en daarom waren we vaker bij mij als bij hem. Het blijft natuurlijk belangrijk om elkaar met respect te behandelen, jij komt in haar huis en misschien ziet zij dingen graag op een andere manier.

Ik ben het wel eens met andere opmerkingen dat je met je schoonmoeder een 'schoonloeder' en 'tokkie' noemen geen punten haalt.. Een andere mindset zou wellicht al kunnen helpen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:59

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:12

Ik heb alle reacties even gelezen. Kan mij best voorstellen dat dit heel irritant voor je is.

Allereerst, jij zult hier de volwassene moeten zijn, jij hebt een probleem met het gedrag van je schoonmoeder en wilt dit veranderen (tenminste, daar ga ik vanuit). zij zal dit niet vanuit zichzelf doen.
ik kan me voorstellen dat je tegen het volgende opkijkt en zoiets hebt van, moet ik nu energie gaan investeren terwijl zij zo naar doet maar ik denk echt dat de oplossing is.
De reden dat ik hieronder je schoonmoeder haar gedrag probeer te verklaren is omdat ik denk/hoop dat je dan meer inzicht en begrip krijgt voor haar kant van het verhaal.

Waarom je schoonmoeder zo doet:
1 ze komt duidelijk uit een ander mileu en is anders opgevoed
2 ze voelt zich wellicht bedreigd doordat ze geconfronteerd word met het feit dat haar zoon volwassen word. nu jij vaker bij haar over de vloer bent kan ze hier niet onderuit, dit is iets waar veel moeders last van hebben.
3 ze is wellicht beledigd doordat ze het gevoel heeft dat jij haar kookkunsten niet waardeert, dit staat waarschijnlijk los van het feit dat je zelf je eigen eten betaald.
4 ze heeft het gevoel dat haar huis vooral dienst doet als hotel waar jij en je vriend snel kunnen logeren als jullie uit zijn geweest.

Hoe kun je dit oplossen en veranderen:
1 ga een gesprek met haar aan, geef aan dat je het jammer vind dat je een slechte band hebt met haar en dat je dit graag zou willen verbeteren. geef duidelijk aan dat je dankbaar bent dat je regelmatig gebruik mag maken van hun huis, hierdoor gaat je schoonmoeder je al aanzienlijk meer waarderen!
2 bied aan om eens een maaltijd voor het hele gezin te koken, hierdoor stel jij je gastvrij op en heeft zij een avondje vrij (mijn eigen moeder zou dit geweldig vinden). ik ben trouwens wel benieuwd of je het eten wat ze kookt wel lekker vind?
3 ga eens iets alleen met haar doen dus 1op 1 met haar, ook al vind je dit waarschijnlijk verschrikkelijk en heb je hier helemaal geen zin in, ik denk dat je schoonmoeder haar gedrag aanzienlijk verbeterd als je de moeite neemt om wat tijd te investeren in jullie relatie.

Optie 4 en 5 zou ik een beetje als last resort houden
4 iedere x dat je schoonmoeder een nare opmerking maakt meteen aangeven dat je dit kwetsend vind en dat je dit vervelend vind, let er op dat je dit in de ik vorm houd. dit kan 2gevolgen hebben: of ze gaat zeggen dat ze je een vervelend zeurend wijf vind OF ze gaat inzien dat haar gedrag als kwetsend ervaren word. als ze vervelend word zo snel mogelijk mee stoppen, maar als jij je kwetsbaar opstelt zou ze hier op een totaal andere manier op kunnen reageren.
5 meer naar je eigen stekkie gaan en het probleem ontwijken maar ik denk dat dit niet echt een optie is gezien je andere reacties in dit topic.

Als laatste tip: als je besluit de confrontatie aan te gaan, probeer dan zoveel mogelijk vanuit de ik vorm te spreken. Dus ik heb het gevoel dat enzv.
Probeer zo min mogelijk verwijten te maken, hiermee open je alleen een wel niet discussie.
SUCCES!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:18

No worries, mijn schoonfamilie is erger. Beeld je in: een alcoholverslaafde hoarder die touwen ophangt "omdat het leven moeilijk is" aan de ene kant. En een ma Flodder die denkt dat ze 16 is met 2 drugsverslaafde kinderen aan de andere kant. Altijd feest +:)+ Geen idee hoe mijn vriend en zijn broer normaal zijn geworden.
Leg het naast je neer, je kan er niets aan veranderen. Lekker op jezelf als de tijd rijp is. En tot die tijd zo min mogelijk bij in de buurt komen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:19

Voorlopig geen energie in steken, komt misschien later wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:36

Rebel_Jits schreef:
No worries, mijn schoonfamilie is erger. Beeld je in: een alcoholverslaafde hoarder die touwen ophangt "omdat het leven moeilijk is" aan de ene kant. En een ma Flodder die denkt dat ze 16 is met 2 drugsverslaafde kinderen aan de andere kant. Altijd feest +:)+ Geen idee hoe mijn vriend en zijn broer normaal zijn geworden.
Leg het naast je neer, je kan er niets aan veranderen. Lekker op jezelf als de tijd rijp is. En tot die tijd zo min mogelijk bij in de buurt komen.

Dit. Mijn schoonfamilie is ook niet mijn cup of tea, ander milieu. Ik houd ze vriendelijk doch beleefd op een afstand en dat werkt het beste.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:55

Rebel_Jits schreef:

Maar wel drugsverslaafd dus? := Of is het een groot gezin.
Maar wat een beeld schets je zeg, daar word je niet vrolijk van..

TS ik kan me als één van de weinigen hier geloof ik wel vinden in je post, zij dat je het misschien wat ongelukkig hebt omschreven hier een daar.
Omdat je nu eenmaal af en toe bij haar logeert hoef je je nog niet te laten afblaffen.

Wat ik zou doen: probeer je een periode van je beste kant te laten zien. Eet gezellig mee, vraag of je ergens mee kunt helpen enz. Is ze na die X periode nog niet ontdooid dan zou ik met haar in gesprek gaan. Hoe vervelend dat misschien ook is. Als je echt een toekomst met je vriend ziet zul je haar nog vaak moeten zien en dan kun je maar beter een normale relatie met haar hebben.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 05-08-19 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:56

En daarom heb ik mijn schoonmoeder al 7 jaar niet meer gezien, de enige keer dat ik haar nog ga bekijken is als ze de pijp uit is, om zeker te weten dat het ook zo is en ze ons niet weer bezeikt.

Ik heb gelukkig wel een hele leuke bonus schoonmoeder en een leuke schoonvader. <3 Die is al een hele tijd gescheiden van het loeder, dus daar kunnen we wel ongestoord naartoe.

TS, ik begrijp je helemaal! :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:59

Hahaha :')

meggiemeg

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:06

Ga met zijn allen het gesprek aan, geef aan dat je bepaalde dingen niet prettig vind. Hou het vooral bij jezelf en ga niet een ander afvallen of aanvallen. Daarna behandel je haar zo als dat jij graag behandeld wilt worden, meer kan je er niet aan doen. Je past je al aan en houdt je aan de regels, meer dan dat kan je bijna niet doen. Blijft de sfeer dan zo als dat deze nu is heb je je best gedaan en zou ik mijn conclusies trekken daaruit.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:49

Ik heb een zoon van bijna 14. Ik moet er niet aan denken dat hij over 4 jaar thuis komt met een vriendin die mijn opvoeding maar knudde vindt, mij op het net uitmaakt voor tokkie en schoonloeder en niet aardig kan doen in mijn eigen huis.

Zij heeft je vriend wel opgevoed en ze heeft dan toch een leuk exemplaar afgeleverd anders zou je er niet voor gaan.

Mijn schoonouders zijn ook heel anders dan mijn eigen moeder. Mijn moeder is veel volkser. Bij ons kon vroeger veel als je maar normaal mee deed ( altijd eigen eten koken zou zij echt niet waarderen) De ouders van mijn man zijn heel netjes. Ze praten niets uit en zijn vooral bang voor wat de buren denken. In het begin moest ik daar aan wennen en vond ik het nogal nep. Maar eerlijk gezegd bij hen is er nooit discussie het is gewoon altijd beschaafd. Bij ons worden irritaties uitgesproken en dat zorgt ook wel eens voor wat minder gezellige momenten ( geen ruzie maar wel discussie). Mijn man moest daar weer aan wennen. Een vind het vooral luidruchtig bij mij thuis. Voor onze kinderen hebben we een middenweg gevonden wat in de praktijk betekent daar mijn moeder ons soms te streng vindt en mijn schoonmoeder ons te los. En waar ik tegen mijn eigen moeder zeg dat ze zich er niet mee moet bemoeien neem ik alle tips van schoonmoeder met een glimlach aan en doen we hoe we het zelf willen. Dingen die je echt tegenstaan spreek ik overigens wel uit. Maar ik probeer ook vooral zelf niet al te moeilijk te doen. Want ik wil mijn man niet in de situatie plaatsen dat hij voor zijn gevoel moet "kiezen" of ergens tussen zit.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:42

Grappig dat TS niet meer reageert.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:47

fohadie schreef:

Ze heeft begin van de avond nog gereageerd, niet iedereen zit 24/7 aan zijn toetsenbord vast gekleefd...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:48

Anoeska27 schreef:
fohadie schreef:

Ze heeft begin van de avond nog gereageerd, niet iedereen zit 24/7 aan zijn toetsenbord vast gekleefd...

Maar ze reageert wel in andere topics. :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:57

Ik zou als ik ts was ook niet meer reageren. Ze kwam niet voor advies of commentaar maar om haar probleem te vertellen tussen haar en haar schoonmoeder. In plaats daarvan krijgt ze een bak commentaar hoe het allemaal aan haar ligt en een stel moeders die hopen dat hun zoon nooit met zo iemand thuis komt, alsjeblieft zeg

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:58

Jullie zijn hartstikke jong........

Ik was 19 en mijn man 21. In het begin alles goed en na verloop van tijd kreeg ik moeite met zijn moeder. Ook totaal ander type dan ik en ze verloor echt mijn respect door wat daden in een slechte periode.

Mijn man is toen wat meer bij mij geweest en zelfs een tijd bij ons gewoond, toen hij er ook klaar mee was.
Mijn man is veel makkelijker en kon gewoon met mijn ouders door een deur.

Maar, ik was echt te jong om toen te zien, dat het best heftig is voor de ouders. Dat besef ik nu wel, dat mijn ouders nooit moeilijk hebben gedaan en hij kind aan huis was.

Ik heb het nog diverse keren met zijn moeder uitgesproken. Eerst dacht ze me op het matje te kunnen roepen, want ik was natuurlijk jong en zij was heel dominant.
Later toen onze zoon geboren werd, weer geprobeerd, maar ging toch snel mis.

Jaren later nog eens een tijdje opgepakt door af en toe eens langs te gaan, maar het werkt gewoon niet. Ze kijkt verder niet naar ons om, dus ook zoonlief ziet haar al jaren en jaren nooit. Mijn man gaat eens in de zoveel maanden alleen een paar uurtjes.

En heeeeeeeeel belangrijk, 26 jaar later maken wij er ook geen ruzie meer over, wat vroeger ook wel gebeurde.

Onze zoon is 22 en zijn vriendin is 18, maar als ik jou zo hoor, gedragen zij zich gelukkig beiden in beide huizen gezellig en beleefd.

Ik snap uit mijn ervaring echt dat je schoonmoeder een lastig mens is en je er klaar mee bent, maar je bent echt nog te jong om tegen je schoonmoeder tekeer te gaan en moet zelf ook iets van respect krijgen of leren. Het zijn en blijven de ouders.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:15

Maar hoe zit het met respectvol omgaan met de vriendin van je zoon. Als schoonmoeder in dit verhaal niet schreeuwt tegen ts en gewoon normaal communiceert is er ook niks aan de hand. Ts heeft het geprobeerd en schoonmoeder werkt niet mee. Moet ze dan maar over zich heen laten lopen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:33

Amber_anne schreef:
Maar hoe zit het met respectvol omgaan met de vriendin van je zoon. Als schoonmoeder in dit verhaal niet schreeuwt tegen ts en gewoon normaal communiceert is er ook niks aan de hand. Ts heeft het geprobeerd en schoonmoeder werkt niet mee. Moet ze dan maar over zich heen laten lopen?

Je hoort nu maar 1 kant.

En eigenlijk...........JA. Ze is ongeveer 20 en dit is de moeder van haar vriend. Die gaat zij niet even veranderen naar haar zin en zeker niet in haar eigen huis.

Je kan maar 2 dingen doen; Weg blijven en afstand nemen. Investeren in je relatie en het loslaten
Of het accepteren zoals ze is en er netjes en respectvol mee omgaan. Ik denk dat als je volwassen bent en dat laatste doet, heel veel een minder groot probleem zal zijn.

Maar uit ervaring weet ik dat het op jonge leeftijd heel moeilijk kan zijn.

Mijn schoondochter van 18 mag weerwoord geven en hier gewoon wat pakken uit de koelkast. Maar er zijn wel grenzen. Ook voor mijn zoon daar. Hij is 22 en weet zich netjes te gedragen, is daar ook vrij om te bewegen etc.

Dat wil niet zeggen dat je elkaar moet knuffelen, altijd eens moet zijn etc. Maar hoe iemand is, is iemand. Heel lastig als je daar problemen mee hebt, maar dan heb je feitelijk een beetje pech.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 00:38

superpony schreef:
Ik snap uit mijn ervaring echt dat je schoonmoeder een lastig mens is en je er klaar mee bent, maar je bent echt nog te jong om tegen je schoonmoeder tekeer te gaan en moet zelf ook iets van respect krijgen of leren. Het zijn en blijven de ouders.

Respect moet worden verdiend lijkt me. Krijg ook altijd een beetje ‘jeuk met de te korte armpjes’ van uitspraken als, het zijn toch de ouders..... Laten ze zich daar dan ook naar gedragen.
Mevrouw schoonmoeder zelf, mag ook wel wat aan zelfreflectie doen. Ja, je bent te gast en ja, het is netjes om je steentje bij te dragen als je daar bent, maar het schofferen wat zij doet is allerminst respectvol.

En hoezo ‘te jong’? Moet je dan een bepaalde leeftijd hebben voordat je, je mag weren tegen verbaal geweld? Want dat is het.

Ts, zorg gewoon dat je de balans voor jezelf goed houdt, je niet op haar niveau communiceert en (heb niet het hele topic doorge-akkert) waar is je vriend in dit hele verhaal?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 01:22

JJ4Photoz schreef:
superpony schreef:

Respect moet worden verdiend lijkt me. Krijg ook altijd een beetje ‘jeuk met de te korte armpjes’ van uitspraken als, het zijn toch de ouders..... Laten ze zich daar dan ook naar gedragen.
Mevrouw schoonmoeder zelf, mag ook wel wat aan zelfreflectie doen. Ja, je bent te gast en ja, het is netjes om je steentje bij te dragen als je daar bent, maar het schofferen wat zij doet is allerminst respectvol.

En hoezo ‘te jong’? Moet je dan een bepaalde leeftijd hebben voordat je, je mag weren tegen verbaal geweld? Want dat is het.

Ts, zorg gewoon dat je de balans voor jezelf goed houdt, je niet op haar niveau communiceert en (heb niet het hele topic doorge-akkert) waar is je vriend in dit hele verhaal?

Bij een normale opvoeding leer je of leerde je ooit dat je respect hebt voor volwassenen, ouderen en zeker ouders.
Dat de schoonmoeder TS haar respect niet krijgt is prima. Maar TS heeft dan gewoon pech. Het zijn de ouders van haar vriend, het is hun huis, dus moet ze daar wegblijven. Je kan met je 20 jaar niet volwassenen gaan veranderen.

Daarbij hoor je hier maar 1 kant en is niemand erbij geweest.

Met de jaren leer je met allerlei soorten mensen om te gaan. Ook met mensen die jou niet zo netjes behandelen, die anders zijn en denken etc etc. Je hoeft geen vrienden te worden, maar ermee omgaan leer je.

Je hebt ook actie en reactie. Als TS zo blijft reageren, blijven de irritaties misschien oplaaien. En ja, dan kan zij zo volwassen zijn om dat naast zich neer te leggen, er niet op te reageren of zelfs eens rustig over te praten.

Onze zoon is 22 en heeft prima schoonouders. Maar in deze situatie zou hij echt nog steeds geen grote mond geven aan schoonouders. Je kan namelijk ook prima op een andere manier voor jezelf opkomen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:07

Ik ben 10 jaar ouder maar mocht mijn schoonmoeder roepen dat ik lag te neuken had ze aan mij een verkeerde gehad.

Ik ben het met je eens dat het haar huis is, haar regels zijn maar ik zou daar dus gewoon niet meer komen. Ik ga 1 keer per jaar een uurtje naar mijn schoonmoeder en dat vind ik lang zat :')

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:05

Ik ben 24 en heb het ook even gehad bij mijn schoonmoeder. Laatst ook tot woorden gekomen en ze weigert om haar excuses aan te bieden, terwijl ze zelf echt fout zat. Ik ben dus nog steeds best boos, maar dan blijf ik er ook weg. Wij wonen beide nog thuis, en ik heb nu gewoon gezegd dat ik niet meer kom. Ik ga niet in hun huis lopen paraderen hun eten opeten daar douchen,... terwijl ik kwaad ben op 1 Vd eigenaars. Dat vind ik zelf gewoon niet kunnen. Ik snap je situatie wel, maar ik zou niet in iemand zn eigen huis er tegen in blijven gaan. Moet je je voorstellen dat je later in je eigen huis bent, waar je hard voor gewerkt hebt, en je daar gefrustreerd rond moet lopen omdat de schoon dochter of zoon er is. Zou ik niet blij van worden, daarom blijf ik er zelf nu al een maand weg, terwijl ik er zeker 3 keer in de week bleef slapen. Het boeit haar trouwens blijkbaar niet, nog geen 1 keer achter mij gevraagd terwijl we in principe wel door 1 deur konden. Ik heb altijd alles geslikt en veel respect getoond, ik zeg 1 keer iets terug en ja nu ben ik de slechte zeker :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:07

MarcoBorsato schreef:
maar mocht mijn schoonmoeder roepen dat ik lag te neuken had ze aan mij een verkeerde gehad.
)

Heel erg dit idd :j

Want in welk universum zou het normaal zijn om dat door de buurt te bleren?
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-08-19 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:14

JJ4Photoz schreef:
Respect moet worden verdiend lijkt me.

Hier ben ik het zeker mee eens!
Toen ik mijn man leerde kennen was ik maar een paar jaar ouder dan TS en haar vriend, namelijk 25. In de ogen van mijn schoonouders een broekie, een ongelovige, een heiden, een met een te grote mond enzovoorts. Ik ben daar de eerste paar jaar van onze relatie niet welkom geweest, tenzij ik een rok aan trok. Toen ik standvastig daar in bleef ( met steun van toen nog mijn vriend) mocht ik uiteindelijk ook op visite komen. Ik werd genegeerd, kreeg niet eens wat te drinken aangeboden. Toen kwam onze trouwdag, ze hebben niet eens het fatsoen gehad om af te zeggen. Je raad het al, heb nooit goed contact gekregen met die mensen, laat staan dat ik er respect voor op kon brengen. Heb het geprobeerd, zeker, maar het is nooit meer wat geworden. Voor 2 jaar terug kreeg ik van de moeder van mijn man te horen dat ze het overnieuw wilde proberen, zoveelste poging, toen heb ik haar heel duidelijk gezegd dat ik daar geen vertrouwen in heb, dat ze me te veel heeft gekwetst, dat ik me nooit welkom heb gevoeld of gewaardeerd als persoon. Dat vond ze niet leuk maar het is wel de waarheid. De zoveelste poging is ook weer gestrand omdat het maar weer loze woorden waren, die niet omgezet zijn geweest naar daden. Inmiddels zijn mijn man ik ruim 21 jaar samen. We laten elkaar vrij in wat we doen met het contact met zijn moeder, hij gaat heel soms er naar toe en ik dus nooit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:17

Het kan ook anders....

Mijn schoonmoeder is het liefste mens wat ik ken!
Ik heb er 1.5 jaar gewoond.. Ze hielp me om te leren opruimen..ze hielp me leren omgaan met geld.. ze staat altijd achter me.. Ik mocht meebeslissen over het eten in het weekend, ik ging mee boodschappen doen..
En nogsteeds komt ze me helpen als ik ergens niet uitkomt, hebben we open gesprekken over alles en nogwat...

Alles wat ik in mijn eigen jeugd gemist heb, heeft zij mij zo ontzettend teruggegeven.
Evenals mn schoonvader, een hard werkende, rustige, maar zeer duidelijke man.

heerlijk <3

Vervelend dat jij in deze situatie zit..