Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:15

Ibbel schreef:
TS: trek de stekker er zo snel mogelijk uit. Zorg dat je spullen veilig zijn, kondig aan dat je vertrekt, stap in de auto bij je vriend, en wegwezen. Geef ook niet je adres af<KNIP>

Daar zat ik ook meteen aan te denken. Don't call us we'll call you.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:15

ik ga ook mee in de tips van Oji. Het is niet ok dat de vader dit zoveel jaren zo ge-eist heeft, maar het is ook niet helemaal eerlijk om van dag op dag te zegen, toedels, zoek het maar uit. Iemand die 10 jaar bediend geweest is (of langer door de moeder van ts) weet wss gewoon niet meer hoe hij het ook moet doen.
Daarnaast zal TS er ook geen goed gevoel over houden om haar vader op die manier achter te laten (anders zou ze de afgelopen jaar niet blijven zorgen hebben voor hem.)

Ik zou idd wel zorgen dat de meest waardevolle spullen al uit huis zijn en er iets van een woonruimte of opvang geregeld is. Als dat in orde is, aan vader melden dat je per datum XX-XX-XXXX uit huis gaat, en je ervoor gezorgd hebt dat hij hulp heeft (poetsvrouw, de eerste tijd iemand die boodschappen kan doen tegen betaling, lijstje maken van dingen die belangrijk zijn, lijstje maken van de te verwachten facturen (of die die er al zijn wanneer ze betaald moeten worden),etc.)
Zorg dat dit op papier staat, stel dat er in het gesprek niet mee te praten valt, dan kan hij dat nadien allemaal bekijken. Moest het echt slecht gaan kan je desnoods wel effectief je spullen nemen en vertrekken naar je nieuwe woonst of opvangadres, als het gesprek goed gaat ga je gewoon weg per afgesproken datum. Zorg dat de nieuwe dingen (poetsvrouw) al komen als je er nog bent, dan is het voor hem iets gemakkelijker om te wennen. Een avond per week samen eten is ook een super goed idee als hij daarvoor open staat.
En vanaf daar moet hij het inderdaad zelf redden, maar dan heb je hem wel alle handvaten gegeven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:16

Ibbel schreef:
NatasjavE schreef:
Maar hoe weten we dat deze man narcistisch is?

TS schrijft zelf dat HA die diagnose heeft gesteld...

Een HA is niet opgeleid om een diagnose te stellen. Daar heb je toch echt een psychiator voor nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:17

Ik zou dat hele circus van poetsvrouw etc lekker aan maatschappelijk werk overlaten. De kans is veel te groot dat vader van dochter niets aanneemt/niets wil veranderen en tóch gaat manipuleren.
Vreemde ogen dwingen veel meer, en als dochter gewoon al weg is heeft-ie geen keus.

elnienjo

Re: Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:20

Die vader kan gewoon op youtube opzoeken hoe je een ei moet bakken. Als hij daar de verstandelijke vermogens niet voor heeft hoort ie in een instelling thuis.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:21

Wat TS met mijn tips doet is volgens mij helemaal aan TS zelf en niet aan de rest van Bokt??

Maar waarom eerst 10 jaar je leven aan de kant zetten om voor iemand te zorgen om hem daarna te laten vallen als een baksteen? Voor jezelf kiezen hoeft niet altijd te betekenen een ander te dumpen. Voor jezelf kiezen kan ook op een manier waarbij je de ander "netjes" achter laat. Voor mij zou dat een veel fijnere manier van voor jezelf kiezen zijn...wat TS wil moet ze zelf weten. TS vraagt tips, ik geef haar alleen een alternatief op de andere tips, dumpen.

Toch altijd wel interessant hoe narcisme tegenwoordig als een soort toverwoord werkt...zo ook weer in dit topic. Niet iedereen die egoïstische keuzes (bewust of onbewust) maakt is maar meteen een narcist. Ja paps heeft egoïstische keuzes gemaakt en de omgang met zijn dochter, maar is waarschijnlijk ook in de war geraakt na het overleiden van moeders. Mijn vader probeerde mij ook enorm te claimen maar was beslist geen narcist. Gewoon een man die iets dierbaars en zijn geplande toekomst is verloren en wanhopig probeert iets vast te houden wat wel vertrouwd is. En als je in zo'n patroon terecht komt en dochter gaat mee in dat patroon door het niet vroegtijdig een halt toe te roepen, is dat verdomd moeilijk om dat patroon alsnog te doorbreken...zeker als het zoals bij TS al 10 jaar duurt (bij mij maar 2,5 jaar). Hoeft allemaal niets met narcisme te maken hebben. Tegenwoordig wordt iedereen die maar iets minder sympathieke trekken heeft, als narcist bestempeld...maar iedereen heeft minder sympathieke trekken en die komen in bepaalde situaties naar boven. Maakt je niet meteen een slecht mens, maakt je niet meteen een narcist, maakt alleen dat je slecht bent omgegaan met een bepaalde situatie en daarin bent blijven hangen.

Dat het gedrag van vaders verandert, is geen gegeven, maar is mijn ervaring. Een hele positiever wending dus die ik ook niet verwacht had. Wil niet zeggen dat dit ook bij TS haar vader gebeurt, maar de kans is reëel dat het wel gebeurt en dat zou toch voor alle partijen alleen maar verrekte fijn zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:30

oji, we hebben het hier over een volwassen man, die waarschijnlijk een jaar of veertig was toen zijn vrouw overleed, dus midden in het leven staat. En ja, ts heeft alles opzij gezet om voor papa te zorgen en waarom?? Omdat elk kind dat doet en zo graag een stukje liefde en waardering van zijn ouders wil, kinderen blijven loyaal tot de bom barst. Die man, indien het zo is als ts schrijft, moet een giga schop onder zijn hol hebben en zich doodschamen om zo het leven van zijn kind de vernieling in te helpen en wanneer het verhaal zo is als geschreven, narcistisch of niet dan rechtvaardigt niets dit gedrag.

Daarom gaf ik aan ts ook aan, spullen pakken, briefje neerleggen en wegwezen. En dat zal niet gemakkelijk zijn want als je zolang onder invloed van iemand hebt gestaan en dan ook nog je ouder dan vergt het heel veel moed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:33

Zo jammer dat zulke topics gelijk weer worden volgespamd met gekibbel :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:40

Ik zou het ook niet aankondigen maar gewoon gaan. TS je schrijft dat hij dreigt met zichzelf te verhangen, zeker daarom niet aankondigen want dan zet hij je daarmee weer voor het blok en zorgt dat jij een schuldgevoel krijgt.

Neem een dag vrij en je vriend ook, doe alsof je naar je werk gaat. Ga naar huis wanneer je vader weg is, pak je spullen (klaarzetten vooraf), leg ene briefje neer met 'ik ben verhuisd' stap in de auto of bij je vriend in en ga. Trek de deur dicht, doe hem op slot en steek de sleutel door de brievenbus.

Schrijf hem later een brief, na een week / paar weken. Maar pak eerst zo min mogelijk of helemaal geen contact. Zorg eerst voor jezelf :) je vader zit in het midden van zijn leven, die kan het echt wel zelf en anders moet hij zelf hulp inschakelen en dan vooral niet jouw hulp. Je familie koos zijn kant? Dan kunnen zij hem ook helpen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:41

Ibbel schreef:
Ik zou dat hele circus van poetsvrouw etc lekker aan maatschappelijk werk overlaten. De kans is veel te groot dat vader van dochter niets aanneemt/niets wil veranderen en tóch gaat manipuleren.
Vreemde ogen dwingen veel meer, en als dochter gewoon al weg is heeft-ie geen keus.

Dat is wel een risico ja. "Prima dat je vertrekt maar wel pas nadat we een poetsvrouw hebben gevonden." En de komende 10 jaar werd geen geschikte poetsvrouw gevonden....

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:42

Prima dat jij dat vind bigone, ik geef alleen aan wat mijn ervaring is, wat mijn keuzes zijn geweest indertijd en wat mij prima is bevallen. Jij geeft jouw tips vanuit jouw perspectief, ik de mijne vanuit de mijne. Geef TS toch alsjeblieft zelf de kans haar eigen keuzes te maken tussen de geboden alternatieven, wat het beste bij HAAR en haar situatie past, en probeer toch niet haar in een bepaalde richting te dwingen.

Verder ga ik niet meer reageren. Ik heb mijn tips aangegeven, wat ik al zei, het is aan TS of ze er wel of niet iets mee wil doen en welke weg zij kiest in deze. Aan TS en aan niemand anders.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:03

Wat een vervelende situatie TS!

Ik lees hierboven een aantal goede oplossingen. Succes met de situatie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:15

Ik ben mijn moeder verloren op 24 jarige leeftijd, wat ouder dan jij, nog steeds geen leeftijd waarop je je moeder hoort te verliezen. Maar laat ik je vertellen dat de reactie die jij hebt gekregen van familie of vrienden absoluut niet normaal is. Nu woonde ik en mijn broer al niet meer thuis, waren beidde al volwassen maar NIEMAND die zei of vond dat wij voor onze vader moesten zorgen. Integendeel ik kreeg juist veel steun om hoe het met míj ging. Dat jij dat niet hebt gehad vind ik heel erg voor je want dat had je juist zo hard nodig.

Wbt je vader, ik heb zelf geen slechte relatie met mijn vader dus dat is voot mij lastiger om dat te begrijpen.

Denk jij dat als jij zegt dat je het huis iT gaat je vader t type is dat je dan meteen op straat zet? Of meer dat hij je uitlacht dat je t toch niet doet of dat t niet mag? Ben je financieel onafhankelijk van je vader?

Ikzelf ben ondertussen 29 en heb door alle omstandigheden ook niet meer dan een havo diploma, ik heb wel hbo gedaan maar niet afgemaakt. Nu met BBL mbo opleiding bezig wat heel goed gaat, zeer goed bevalt, wat me de kans geeft werken en leren te combineren en me dadelijk een mooi diploma te geven met doorstudeer mogelijkheden. En je bent nooit te oud om een opleiding te doen en zeker BBL is erg geschikt als je al ouder bent, ik heb zelfs klasgenoten van 55 jaar.

Ik weet dat je alleen advies vroeg over je vader en daar heb ik (nog) niet echt tips voor. Maat hopelijk heb je iets aan de rest van mijn bericht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:16

Erg voor ts en voor die vader ook die het verlies van zijn vrouw niet heeft kunnen verwerken. Ts, ben je in al die tijd wel eens zonder je vader op vakantie geweest? Dat zou ik nu doen,een tijd weg eventueel samen met je vriend, ook om te zien of jullie goed genoeg bij elkaar passen.Je hebt toch recht op vakantie en dat geeft vaak een frisse blik op je leven. Ook voor de thuisblijver.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:31

Cowboy55 schreef:
Ibbel schreef:
TS: trek de stekker er zo snel mogelijk uit. Zorg dat je spullen veilig zijn, kondig aan dat je vertrekt, stap in de auto bij je vriend, en wegwezen. Geef ook niet je adres af<KNIP>

Daar zat ik ook meteen aan te denken. Don't call us we'll call you.
Dit lijkt mij ook het beste. Gewoon cold turkey vertrekken, nadat je e.e.a. van tevoren goed hebt voorbereid. Laat maar een brief achter voor je vader waarin je verkkaart waarom.je niet anders kon doen dan dit.

Jouw vader heeft een hele harde wake up call nodig. Feitelijk is het ook in zijn belang dat jij vertrekt. Belangrijker: jij gaat er anders aan onderdoor, plus je hebt afstand nodig hebt om te kunnen reflecteren op deze hele toestand en om jezelf terug te kunnen vinden.

Hoe jouw vader jullie relatie vervolgens opnieuw invulling gaat geven, lijkt me in eerste instantie aan hem. Hij zal boos zijn en in de slachtofferrol gaan zitten, maar daar uiteindelijk toch uit moeten komen, en pas dan zal blijken of hij in staat is een vader voor jou te zijn die jou respecteert en van je houdt, in plaats van je voornamelijk uitbuit en psychisch kleineert en emotioneel chanteert. Hetzelfde geldt voor de rest van jouw familie van vaderskant, die mogen ook weleens oog krijgen voor wat jij hebt moeten doorstaan.

Heel veel sterkte, je kunt dit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:45

anjali schreef:
Erg voor ts en voor die vader ook die het verlies van zijn vrouw niet heeft kunnen verwerken. Ts, ben je in al die tijd wel eens zonder je vader op vakantie geweest? Dat zou ik nu doen,een tijd weg eventueel samen met je vriend, ook om te zien of jullie goed genoeg bij elkaar passen.Je hebt toch recht op vakantie en dat geeft vaak een frisse blik op je leven. Ook voor de thuisblijver.
Ik vind dit eigenlijk wel een heel erg goed advies, TS/vriend er uit en samen en vader die ook een weekje/liefst langer kan ervaren hoe het is/gaat zijn.

Verder advies vind ik, voor nu, lastig want ergens maakt de OP me voornamelijk boos en dat lijkt me geen goede emotie om vanuit te gaan reageren. Misschien later. TS, kies voor jezelf/jouw leven. Ik zou mijn vader als ik jou was niet laten vallen, maar wel zeer zeker de teugels zelf weer in handen nemen én houden. Wat natuurlijk erg lastig is, want jullie zitten beide al heel lang in een patroon, jouw gehele volwassen leven tot nu toe en het zal van beide ook echt een stuk karakter/aanleg zijn.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat jouw HA (ik dacht ergens psych te hebben gelezen, doet er ook niet toe) met zo'n prognose komt. Je gaf aan dat je vader volgens die HA/psych behoorlijk/al wat kenmerken heeft, wat kan. Maar psychologie werkt steeds minder vanuit vaste hokjes en meer vanuit persoonlijke situatie/perpectief. En dat is maar goed ook :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:54

Jeetje TS, dat is geen leven. Goed dat jij uit de situatie wil stappen en voor jezelf wil gaan leven.
Ik heb een soortgelijke keuze gemaakt jaren geleden en wil je een aantal tips meegeven;

Zolang jij in de situatie zit zal deze niet verbeteren hoeveel hulp je ook krijgt. De gezinsdynamiek is zo verstoord dat het enkel zal zorgen voor verdere escalatie van de situatie.
Zoals hierboven gezegd wordt ben jij inderdaad ook erg kwetsbaar nu.
En hoe aanlokkelijk het ook lijkt om de uitvlucht naar je vriend te nemen, doe het niet. Of in ieder geval niet als vaste optie. Tijdelijk is dat misschien wel oke maar op lange termijn niet.
Waarom niet?
Eerst moet je zelfstandig zijn, worden wie jij echt bent, jezelf ontwikkelen. Want die kans heb je thuis niet gehad en je hebt heel wat schade in te halen.
Door huisje, boompje,beestje te gaan spelen in een andere situatie help je jezelf niet verder, al geeft het ongetwijfeld een (schijn)veilig gevoel in eerste instantie.
Zorg dat je eigen woonruimte vindt. Neem je rust. Wees alleen. En ga vanuit daar werken aan jezelf en je toekomst. Je vriend zal dit je ook gunnen als hij een goed persoon is. Schopt hij er stennis om dan weet je dat ook hij niet het beste met je voor heeft en kun je hem ook beter loslaten.

Ik heb er destijds voor gekozen om 3 jaar lang ieder contact met de ouder te verbreken.
Heb een brief geschreven en gestuurd vanaf degene waar ik destijds bij logeerde, zodat er geen escalatie kon plaatsvinden over het feit dat ik weg zou gaan.
Op een veilig moment dat mijn ouder weg was mijn spullen opgehaald en ben vertrokken.
Geen adres gegeven, geen telefoonnummer, niets. Heel heftig, maar zeer noodzakelijk en als ik dat niet had gedaan was ik de dynamiek ongetwijfeld wéér ingesleurd. Want ook ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Er zijn jaren therapie en werken aan mijzelf overheen gegaan voor ik echt kon zijn wie ik ben, en voor ik wist wie ik eigenlijk ben. Inmiddels is er wel weer contact met de ouder, maar op mijn voorwaarden. Zodat ik de regie heb over hoe er met mij wordt omgegaan en er niet over mijn grenzen wordt heengegaan, want dat zal voor mijn ouder altijd een punt blijven, zei het onbewust.

Veel mensen vinden het heftig als een kind contact met een of beide ouders verbreekt. Familie wordt in onze cultuur ook als iets heiligs gezien. Zo zag ik het ook.
Hoe vaak ik niet heb moeten aanhoren "maar het is toch je ouder", "zo erg kan het niet zijn", "diegene lijkt zo vriendelijk naar anderen", etc.
Maar mensen die je ziek maken,ongeacht of het familie is of niet, zijn niet heilig. Het is je goed recht, zelfs je plicht naar jezelf toe, om voor jezelf te kiezen. Ook als dat inhoudt dat je het contact moet verbreken omdat het je psychisch schaadt.

Heel veel sterkte, wees trots op jezelf dat je deze stap zet en onthoud; Je bent niet alleen!
Wellicht kun je uit deze link meer steun halen; https://www.kopp-kind.nl/
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 29-07-19 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:56

Ts denk dat vooral verstandig is voordat je het aan je vader verteld . Je met behulp van therapie eerst voor jezelf heel goed duidelijk hebt wat je straks nog voor je vader wilt doen en waf niet.
Het gaat natuurlijk niet werken als je vader je straks nog overbluft en je dan je eigen huishouden hebt en dat van je vader erbij. Niet dat hij verwacht dat je iedere dag een bakje eten komt brengen bv.
Het is iets waar je zelf met behulp van therapie duidelijkheid in moet hebben wat je nog wel wilt doen. Dat kan niemand voor jou beslissen.
Bv pap ik kom 1x per week bij je langs voor de gezelligheid

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:02

Mooie post BarbaLala!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:05

BarbaLala schreef:
Jeetje TS, dat is geen leven. Goed dat jij uit de situatie wil stappen en voor jezelf wil gaan leven.
Ik heb een soortgelijke keuze gemaakt jaren geleden en wil je een aantal tips meegeven;

Zolang jij in de situatie zit zal deze niet verbeteren hoeveel hulp je ook krijgt. De gezinsdynamiek is zo verstoord dat het enkel zal zorgen voor verdere escalatie van de situatie.
Zoals hierboven gezegd wordt ben jij inderdaad ook erg kwetsbaar nu.
En hoe aanlokkelijk het ook lijkt om de uitvlucht naar je vriend te nemen, doe het niet. Of in ieder geval niet als vaste optie. Tijdelijk is dat misschien wel oke maar op lange termijn niet.
Waarom niet?
Eerst moet je zelfstandig zijn, worden wie jij echt bent, jezelf ontwikkelen. Want die kans heb je thuis niet gehad en je hebt heel wat schade in te halen.
Door huisje, boompje,beestje te gaan spelen in een andere situatie help je jezelf niet verder, al geeft het ongetwijfeld een (schijn)veilig gevoel in eerste instantie.
Zorg dat je eigen woonruimte vindt. Neem je rust. Wees alleen. En ga vanuit daar werken aan jezelf en je toekomst. Je vriend zal dit je ook gunnen als hij een goed persoon is. Schopt hij er stennis om dan weet je dat ook hij niet het beste met je voor heeft en kun je hem ook beter loslaten.

Ik heb er destijds voor gekozen om 3 jaar lang ieder contact met de ouder te verbreken.
Heb een brief geschreven en gestuurd vanaf degene waar ik destijds bij logeerde, zodat er geen escalatie kon plaatsvinden over het feit dat ik weg zou gaan.
Op een veilig moment dat mijn ouder weg was mijn spullen opgehaald en ben vertrokken.
Geen adres gegeven, geen telefoonnummer, niets. Heel heftig, maar zeer noodzakelijk en als ik dat niet had gedaan was ik de dynamiek ongetwijfeld wéér ingesleurd. Want ook ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Er zijn jaren therapie en werken aan mijzelf overheen gegaan voor ik echt kon zijn wie ik ben, en voor ik wist wie ik eigenlijk ben. Inmiddels is er wel weer contact met de ouder, maar op mijn voorwaarden. Zodat ik de regie heb over hoe er met mij wordt omgegaan en er niet over mijn grenzen wordt heengegaan, want dat zal voor mijn ouder altijd een punt blijven, zei het onbewust.

Veel mensen vinden het heftig als een kind contact met een of beide ouders verbreekt. Familie wordt in onze cultuur ook als iets heiligs gezien. Zo zag ik het ook.
Hoe vaak ik niet heb moeten aanhoren "maar het is toch je ouder", "zo erg kan het niet zijn", "diegene lijkt zo vriendelijk naar anderen", etc.
Maar mensen die je ziek maken,ongeacht of het familie is of niet, zijn niet heilig. Het is je goed recht, zelfs je plicht naar jezelf toe, om voor jezelf te kiezen. Ook als dat inhoudt dat je het contact moet verbreken omdat het je psychisch schaadt.

Heel veel sterkte, wees trots op jezelf dat je deze stap zet en onthoud; Je bent niet alleen!
Wellicht kun je uit deze link meer steun halen; https://www.kopp-kind.nl/

_O_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:09

Wat een ongelovelijke klote situatie TS :(:) . Hij had voor jou moeten zorgen en niet andersom. Verwend door zijn vrouw of niet dit gedrag is absoluut ongepast naar je kinderen.

Ik heb helaas ervaring met narcisten (gediagnostiseerd) in de vorm van ex stiefvader en ex partner.

Je kan geen redelijk gesprek met ze voeren over jou gevoelens en jouw belangen om de doodeenvoudige reden dat zij nr 1 zijn. Zij zijn altijd het slachtoffer van alles en iedereen en kunnen zich niet verplaatsen in iemand anders of vinden dat niet belangrijk. Ze hebben manipuleren tot een kunst verheven en geven je altijd het gevoel onwaardig en min te zijn.

Bij mijn ex stiefvader zijn we ineens vertrokken. Spullen in een vrachtwagen en we waren weg voor hij weer thuis was van het werk.

Bij mijn ex heb ik geprobeerd geleidelijk alstand te nemen. Vanuit samenwonen gaan latten en weer meer een eigen leven gaan leiden. Maar hij bleef aan me trekken, manipuleren en energie zuigen. Toen ik uiteindelijk de relatie verbrak werd dat werd niet getolereerd met stalken en doodsbedreigingen tot gevolg.

In de ogen van een narcist doe je het nooit goed want zij zijn superieur. Hopen dat ze jou begrijpen en begrip hebben voor jouw wensen en gevoelens is een illusie. Ze praten je even naar de mond maar hun gedrag richting jou veranderd er niet mee.

Daarom zou ik gewoon vertrekken. Spullen pakken, wegwezen en een briefje achterlaten.

Het is verschrikkelijk zwaar want je wordt jaren geïndoctrineerd dat ze verschrikkelijk zielig zijn en het voelt alsof je iemand aan zijn lot over laat. Maar dat doe je niet! Het is verdorie een volwassen vent. Hij kan echt wel zn eigen kont afvegen en naar de supermarkt om boodschappen te doen.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:34

Wat een vreselijke situatie TS, als moeder en oma breekt het mijn hart. Als ouder wil je er toch onvoorwaardelijk zijn voor je kind en niet andersom? Zeker niet bij een vader van, hoe oud zou hij zijn? Rond de 50? Er zijn heel veel goede en minder goede tips en inzichten gegeven, aan jou om uit te vogelen wat je het beste lijkt. Toch wil ik je nog één ding meegeven. Zorg dat als je het huis uit bent dat je vader niet nog steeds beslag op je gaat leggen, dus niet uit je werk eerst naar paps om voor hem te koken en de was op te halen. Het zal even wennen worden, maar met eventuele ondersteuning van een derde kan je vader heus leren om voor zichzelf te zorgen.
Waak er ook voor om voor je vriend dezelfde rol te gaan vervullen. Het zit waarschijnlijk heel erg bij je ingebakken

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:48

truus1957 schreef:
Wat een vreselijke situatie TS, als moeder en oma breekt het mijn hart. Als ouder wil je er toch onvoorwaardelijk zijn voor je kind en niet andersom? Zeker niet bij een vader van, hoe oud zou hij zijn? Rond de 50? Er zijn heel veel goede en minder goede tips en inzichten gegeven, aan jou om uit te vogelen wat je het beste lijkt. Toch wil ik je nog één ding meegeven. Zorg dat als je het huis uit bent dat je vader niet nog steeds beslag op je gaat leggen, dus niet uit je werk eerst naar paps om voor hem te koken en de was op te halen. Het zal even wennen worden, maar met eventuele ondersteuning van een derde kan je vader heus leren om voor zichzelf te zorgen.
Waak er ook voor om voor je vriend dezelfde rol te gaan vervullen. Het zit waarschijnlijk heel erg bij je ingebakken
Goede post, en de laatste alinea lijkt me een erg belangrijke toevoeging op wat eerder al aan adviezen voorbij is gekomem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:08

Jeetje TS wat een situatie :oo

Ik ken je niet maar weet 1 ding zeker: jij verdient echt beter dan dit!! :(:)

Het eerste dat in mij opkomt is ook: wegwezen daar, zo'n vader en familie...daar mis je niets aan, het lijkt me heel gezond als je daar afstand van neemt en jezelf eens een paar jaar op de eerste plaats zet.

Maar of je dat "kan" is wel afhankelijk van je karakter natuurlijk. Want het is wel heel makkelijk gezegd als buitenstaander, maar ik kan me best voorstellen dat je je er erg schuldig over zou kunnen gaan voelen als je die man van het ene op het andere moment "in de steek laat".

Het zou mooier zijn als je hem min of meer verzorgd achter kan laten zonder dat jij het risico loopt weer terug die situatie ingetrokken te worden. En ik denk dat het risico heel groot is dat hij dat doet, omdat jullie relatie nu eenmaal zo is en je toch wel erg onder de duim zit zeg maar. Je moet wel extreem sterk in je schoenen staan als je ineens grenzen aan wil kunnen geven, en dat is wellicht niet realistisch om van jezelf te verwachten na jarenlang in dit rollenpatroon gezeten te hebben :(:)

Om vanuit het huis van je vader, direct in te trekken bij je vriend vind ik ook best tricky. Wat als het toch niet zo goed werkt tussen jullie, en de relatie gaat uit? Moet je dan weer terug naar je vader? Kan je wel zelf een huisje bekostigen?

Als ik jou was zou ik voorbereidingen treffen voor een zelfstandig leven, waarbij je ook voorbereidingen treft om je vader "verzorgd" achter te laten. Voor je eigen gemoedsrust :)

Dat je toewerkt naar de dag dat je tegen je vader zegt dat je uit huis gaat. En dat je op dat moment ook DIRECT weg kan en alleen nog maar je tandenborstel hoeft te pakken zeg maar, omdat de rest al verhuisd is. Voor het geval meneer uit zijn slof schiet.... desnoods met je vriend erbij zodat pa zichzelf hopelijk wat minder machtig voelt.

Dat je op dat moment nog tegen hem kan zeggen op welke plek je een ordner voor hem hebt liggen met allerlei info waarin je vanalles uitlegt wat hij voortaan zelf zal moeten doen. Telefoonnummer van poetsvrouw en alles, recepten van zijn favoriete eten, hoe apparaten werken, met welke middeltjes je wat schoonmaakt, boodschappenlijstjes uitgeprint van mijn part...verzin het allemaal maar wat je kan bedenken, zodat JIJ weet dat niemand je met goed fatsoen kwalijk kan nemen dat je hem "hebt laten zitten". Als je dat graag wilt, een brief erbij waarom je het op deze manier aanpakt. Maak voor jezelf dan ook zo'n zelfde ordner, wie weet is het nog wel eens handig om te kunnen laten zien waarmee je je vader hebt "achtergelaten" :j

Dan kan jij met een goed gevoel, dat je er alles aan gedaan hebt, het huis verlaten en wordt het tijd dat meneer voor zichzelf gaat zorgen en hopelijk eens gaat nadenken over de situatie. En als dat niet gebeurt, dan niet. Maar jij kan dan voorlopig eerst eens tijd voor jezelf nemen en JOUW leven opbouwen, zoals dat voor jou goed voelt, zonder dat gezeur van je vader aan je hoofd. Want deze situatie is echt niet gezond....jouw familie heeft je erg tekort gedaan :(:)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:13

Per direct opstappen is het enige juiste. Deze situatie is ontstaan omdat je niet voor jezelf kunt opkomen. Je vader zal wel een ander dienstmeisje vinden. Is niet jouw probleem. Komop je bent 27 geen 12. Jullie overleven heus wel een maandje zonder elkaar.