Lenen bij duo en studieschuld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Lenen bij duo en studieschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 09:35

Ik heb geen idee of deze studie enige zekerheid zal geven op het makkelijk vinden van een goedbetaalde baan? Als de studie het waard is en realistisch gezien echt een investering is die zich terug zal verdienen, èn je wilt het heel graag: dan zou ik het gewoon doen als ik jou was TS :j

Proberen een zo betaalbaar mogelijke kamer of iets te vinden, en een baantje om de studieschuld laag te houden. Op zich kan dat reizen nog wel te doen zijn als je dan je schoolwerk zou kunnen doen in die tijd, maar als je "elke dag" 6 uur in het OV zit dat lijkt me echt teveel van het goede. Hoe lang zou de reistijd zijn met eigen vervoer, zou dat veel schelen? Maar dan heb je natuurlijk wel weer brandstofkosten.

En het meer op eigen benen staan / studentenleven is wellicht ook wel wat waard :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:51

Ik kan uit ervaring vertellen dat het verkeer naar de WUR 's ochtends een ramp is. Dan kan je beter het OV pakken (bus mag langs de file op). Maar echt, zeker nu je zegt dat je in Wageningen gaat studeren: ga op kamers. Idealis is best betaalbaar. Heen en weer reizen naar de WUR haast niet te doen. Je hebt 35 jaar om de schuld terug te betalen, wat bij mijn schuld neerkomt op zo'n 50 euro pm. Zoals ik al eerder zei gaat heen en weer reizen echt ten koste van je studie, waardoor je echt een flinke kans op uitloop hebt en nóg meer geld kwijt bent. En hoe realistisch is het nou echt om binnen een paar jaar na je afstuderen al een eigen huis te kunnen kopen? Ik ken niemand, uitgezonderd zij met rijke partners/ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:26

Suzanne F. schreef:
Ik zeg niet dat je dan maar een andere studierichting moet kiezen. Maar er zijn vast vergelijkbare studies te vinden die dichterbij zijn of anders in een deeltijdvariant dus met meer thuisstudie etc. Volwassenen volgen vaak ook studies in deeltijd op 1 dag in de week of avonden. Dat zou ik dan liever voor mijn kind zien. Dan kan ze misschien inderdaad een baantje ernaast hebben en thuis blijven wonen. Ik zou er echt alles aan doen dat ze niet gaat lenen. En ja met 3 kinderen is dat geen doen. Daarom heb ik er ook maar 1.

Duidelijk geen kaas gegeten van hetgeen werkgevers überhaupt graag zien.
Veel werkgevers zien graag dat je op kamers gaat, dat je wat levenservaring op doet en niet enkel aan het studeren, werken en reizen bent.
Daarnaast erg simpel gedacht, een vergelijkbare studie in deeltijd of thuisstudie variant. Volgens mij zijn er niet eens universitaire thuisstudies?

TS, de hoogte valt echt heel erg mee! Ik zou lekker op kamers gaan, er een leuke tijd van maken en je focussen op je studie!

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:33

Memories schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou nooit willen dat mijn kind zich zo in de schulden steekt. Dan maar een studie dichterbij of een deeltijdvariant maar zoveel lenen gaat niet gebeuren. Sowieso wil ik eigenlijk niet dat ze gaat lenen. Dan ga ik wel meer werken of stop er mijn spaargeld in maar dat gaan we niet doen.

Vind dit best wel een heftige reactie. Het feit dat je dan maar wil dat je kind mogelijk iets totaal anders moet gaan doen waar de talenten of interesse misschien helemaal niet liggen... Als mijn eigen ouders er zo over hadden gedacht was ik echt alleen nog maar sneller uit huis gegaan :o

Eens, als je kind 18 is kan het sowieso zelf gaan lenen. Is niet meer zoals vroeger dat het afhankelijk is van inkomen ouders. Of het verstandig is, dat is een tweede

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:42

3 uur reistijd is te doen, leuk is het niet maar als je in de trein zit kun je bijv al wat huiswerk doen, als je carpool kun je evt al wat op je laptop werken in de auto.
Ik doe een opleiding waarbij ik iedere dag minimaal 2 uur heen, 2 uur terug moet reizen, met files loopt het wel eens op de heenweg op tot 2.5 uur, terug zijn er ook altijd files maar dan blijven we vaak wel rond de 2 uur reistijd zitten. (Normale reistijd zonder files en buiten de spits is 1.5 uur).
Zo veel studieschuld zou me ook gaan benauwend hoor en je zit er later ook nog mee.

Correctie: ik zie dat het 3 uur enkele reis is, nee dat lijkt mijzelf ook te ver gaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:57

En die 3 uur enkele reis is als alles goed gaat he... 1x vertraging en je mag er 3,5 of langer van maken, en dan moet je óók nog terug 's avonds en hopen dat alles dan wel rijdt. Waar je in NL niet altijd van uit kunt gaan :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:21

Toch vind ik het huiswerk maken in de trein toch behoorlijk tegen vallen. Zoals al eerder gezegd. Hoe vaak moet je op school zijn? Wat ga je verdienen met de opleiding? Minder reistijd maakt het ook mogelijk om eventueel een bijbaantje te zoeken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:47

Jennyj01 schreef:
Toch vind ik het huiswerk maken in de trein toch behoorlijk tegen vallen. Zoals al eerder gezegd. Hoe vaak moet je op school zijn? Wat ga je verdienen met de opleiding? Minder reistijd maakt het ook mogelijk om eventueel een bijbaantje te zoeken.

Klopt, het klinkt leuk, maar ik zou echt maar bar weinig gedaan krijgen in de trein. Als ik met school bezig moet zit ik al snel met een boek, laptop en notitieblok te werken. Dat kun je nou niet echt handig kwijt in een drukke trein.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:55

Ik dacht ook van "ik ga wel literatuur lezen in de trein ofzo" toen ik voor stage in Eindhoven zat. Oja en de tijd dat ik heen en weer moest reizen voor ik op kamers zat.
Soms heb je geen zitplek, heb je een trein zonder wifi, zitten er een stel kakelomaatjes naast je of een krijsend kind, of is er een evenement waardoor de trein ineens stampvol is, heb je overstaptijd waarin je niet kunt werken, heb je net iets nodig wat nog thuis ligt ofzo... Allemaal vrij reële scenario's, ook als de treinen allemaal perfect stipt rijden. Oh en om maar te zwijgen over de bus tussen Wageningen en de trein, succes met daar iets nuttigs in doen behalve misschieneen dictaat lezen ofzo. Oja en het feit dat je misschien na 8u op de uni niet eens puf meer hebt om nog even 3u geconcentreerd bezig te zijn :z

Nee echt, ga gewoon voor die kamer en neem de lening op de koop toe. Anders verwacht ik dat je na een maand alsnog dezelfde beslissing maakt omdat je helemaal stuk bent.

Ander idee: een jaar fulltime werken, dikke spaarrekening bouwen, dat geld gebruiken voor de onkosten van je master :)* als je dan echt per se niet wil lenen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:02

Ik vind de mensen die zeggen dat 3 uur enkele reis prima te doen is ook wel bijzonder. Houd je dan ook rekening met colleges die om 9 uur in de ochtend starten? Of de tentamens die van half 7 tot half 10 in de avond duren?

TS, ik zou me als ik jou was niet te druk maken om de schuld die je opbouwt. Zolang je niet meer leent dan echt nodig is, komt het vast allemaal wel goed!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:23

upendo schreef:
Haha, al die reacties van iedereen die vindt dat je niet moet lenen... Grappig verhaal hoor, maar als je een intensieve master gaat doen, ga alsjeblieft jezelf niet uit je naadje werken voor een bijbaan.

Been there, done that, ik kwam praktisch met een burn-out van m'n diplomauitreiking af. En ook toen had ik nog gewoon een studieschuld.

Die ik met knoerthard werken binnen twee jaar na afstuderen afbetaald heb.

Als je een WO master hebt gedaan en je vindt een fijne baan, houd er rekening mee dat je niet binnen een paar jaar een koophuis binnen kan tikken, maar als je een beetje sober leeft en flink spaart kom je een heel eind met voortijdig aflossen.

Please, volg je hart. Ga niet jezelf kapot werken/3 uur OV per dag aandoen om maar beter uit te komen met centen. Je studeert om een toekomst voor jezelf op te bouwen, maar dat betekent niet dat je niet in het nu mag leven. Geniet van je studietijd, maak er wat moois van. Leef bewust, maar niet op blikken soep en knakworst. Heel veel succes met je studie. :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ken zoveel mensen die dachten dat ze wel iedere dag om 6.30 de trein konden nemen, en dan in de trein huiswerk doen enzo.... Het heeft voor de meesten nog geen maand geduurd voordat ze op zoek gingen naar een kamer.

Doe het jezelf niet aan. Ga op kamers. Ja, de schuld is poep, ik weet er alles van. Maar jezelf een burnout inwerken is die schuld niet waard.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:26

__Sannne schreef:
Jennyj01 schreef:

Klopt, het klinkt leuk, maar ik zou echt maar bar weinig gedaan krijgen in de trein. Als ik met school bezig moet zit ik al snel met een boek, laptop en notitieblok te werken. Dat kun je nou niet echt handig kwijt in een drukke trein.

Dat en ik had zelf de vermoeidheid die toesloeg in de trein. Als je ergens veel focus moet hebben om te werken dan is het in de trein wel.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:50

Eelmo schreef:
upendo schreef:
Haha, al die reacties van iedereen die vindt dat je niet moet lenen... Grappig verhaal hoor, maar als je een intensieve master gaat doen, ga alsjeblieft jezelf niet uit je naadje werken voor een bijbaan.

Been there, done that, ik kwam praktisch met een burn-out van m'n diplomauitreiking af. En ook toen had ik nog gewoon een studieschuld.

Die ik met knoerthard werken binnen twee jaar na afstuderen afbetaald heb.

Als je een WO master hebt gedaan en je vindt een fijne baan, houd er rekening mee dat je niet binnen een paar jaar een koophuis binnen kan tikken, maar als je een beetje sober leeft en flink spaart kom je een heel eind met voortijdig aflossen.

Please, volg je hart. Ga niet jezelf kapot werken/3 uur OV per dag aandoen om maar beter uit te komen met centen. Je studeert om een toekomst voor jezelf op te bouwen, maar dat betekent niet dat je niet in het nu mag leven. Geniet van je studietijd, maak er wat moois van. Leef bewust, maar niet op blikken soep en knakworst. Heel veel succes met je studie. :)

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ken zoveel mensen die dachten dat ze wel iedere dag om 6.30 de trein konden nemen, en dan in de trein huiswerk doen enzo.... Het heeft voor de meesten nog geen maand geduurd voordat ze op zoek gingen naar een kamer.

Doe het jezelf niet aan. Ga op kamers. Ja, de schuld is poep, ik weet er alles van. Maar jezelf een burnout inwerken is die schuld niet waard.

Ik heb het wel gedaan. 5 jaar lang 2 uur enkele reis trein en dan nog de bus. Ik heb gewerkt erbij doordeweeks en in het weekend. Veel tentamens geleerd in de trein, etc terwijl ik bij de WUR studeerde. Toentertijd hadden ze maar 10 contacturen oid per week. Dat was voor mij max 4 dagen pw college. Ik zat als het moest gewoon om 6:30 in de ochtend in de trein. Andersom ook regelmatig om 9 uur ‘s avonds thuis. Dus ja, het kan. Je levert wel veel in qua vrije tijd, maar dat is een keuze die je maakt.

Enige waar je rekening mee moet houden is traject Utrecht-Wageningen. Daar zijn/waren regelmatig aanrijdingen met een persoon. Dan is/was het op Amersfoort rennen voor de overstap naar de Veolia.

@ts: doe wat je zelf wilt nav hoe de studie en Wageningen je bevalt. Ik koos na Wageningen uiteindelijk nog een Master in Amsterdam. Daar viel de scriptie mij plots enorm tegen. Het is maar net wat/hoe je zelf bent. :)

Ik heb mij nooit laten tegenhouden door reistijd, studieschulden of druk van anderen. Dat zou jij ook moeten doen (no pressure!)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:05

Het zal werkgevers een worst zijn of je op kamers hebt gezeten of niet. Als je maar goed bent in hetgeen je moet doen en je gemotiveerd en ambitieus bent. En er zijn zeker deeltijd Master opleidingen.
Mijn dochter weet nog niet wat ze na het Vwo gaat doen maar ik zal er alles aan doen dat ze niet hoeft te gaan lenen. Ik ben sowieso tegen lenen, alleen voor een huis.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:23

Natuurlijk kan het. Natuurlijk kun je eerst testen hoe het bevalt en altijd later nog een kamer zoeken. Het punt is meer, een studieschuld is naar (ik durf niet te kijken in mijnDUO) maar een studieschuld en een burnout moet je al helemaal niet willen. Kies dan alsjeblieft voor jezelf. En als dat betekend dat je extra bij moet lenen, so be it.

En nee, je werkgever zal er niet naar kijken of je op kamers gezeten hebt of niet. Maar voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling is het echt heel goed geweest. Het zorgt ook voor een stukje karaktervorming, waar een werkgever dan misschien weer wel naar kijkt. Op kamers gaan is zo veel meer dan dicht bij je opleiding wonen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:27

Als je niet op kamers gaat is de kans ook aanwezig dat je het niet binnen 2 jaar haalt, dan zou er nog een jaar bij komen waar in je moet lenen. Ga gewoon lekker op kamers en focus je op je studie. Die studieschuld heb je echt zo afbetaald, iedereen heeft er tegenwoordig wel eentje en die van jou is ook nog niet eens belachelijk hoog. Ik ken veel mensen die echt stukken hoger uitkomen na een bachelor + master aan de universiteit.
Als dit de studie is die je wil doen dan zou ik er absoluut voor gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:35

Suzanne F. schreef:
Het zal werkgevers een worst zijn of je op kamers hebt gezeten of niet. Als je maar goed bent in hetgeen je moet doen en je gemotiveerd en ambitieus bent. En er zijn zeker deeltijd Master opleidingen.
Mijn dochter weet nog niet wat ze na het Vwo gaat doen maar ik zal er alles aan doen dat ze niet hoeft te gaan lenen. Ik ben sowieso tegen lenen, alleen voor een huis.

Nee hoor. genoeg werkgevers die er 'wel een worst om geven'. Sterker nog, sommige banen krijg je niet eens zonder op kamers te hebben gewoond.
Deeltijd masteropleidingen zeker, geen thuisstudies zoals je die eerder wel noemde.

Jezelf een beetje verdiepen in de arbeidsmarkt en hetgeen werkgevers graag willen zien, lijkt me geen overbodige luxe. Niet alleen omdat je adviezen in dit topic vreemd zijn (dat vinden meerderen), maar klaarblijkelijk ook omdat je een dochter hebt die je mogelijk beïnvloed op een negatieve wijze.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:39

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:

Sterker nog, sommige banen krijg je niet eens zonder op kamers te hebben gewoond.

Waar haal je deze informatie vandaan? Ik vind het belachelijk als dit gehanteerd word.
("we nemen je niet aan omdat je nooit op kamers hebt gewoond, verder pas je wel perfect in het plaatje :)) )

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:41

ik denk dat je vooral eerst moet kijken naar de extra jobkansen (met bijkomend hoger loon) die de opleiding kan bieden.
als je amper jobkansen hebt,zou ik zoiets niet doen,dan is het zuur lenen natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:43

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee hoor. genoeg werkgevers die er 'wel een worst om geven'. Sterker nog, sommige banen krijg je niet eens zonder op kamers te hebben gewoond.
Deeltijd masteropleidingen zeker, geen thuisstudies zoals je die eerder wel noemde.

Jezelf een beetje verdiepen in de arbeidsmarkt en hetgeen werkgevers graag willen zien, lijkt me geen overbodige luxe. Niet alleen omdat je adviezen in dit topic vreemd zijn (dat vinden meerderen), maar klaarblijkelijk ook omdat je een dochter hebt die je mogelijk beïnvloed op een negatieve wijze.

Wat ben je vijandig, dat hoeft toch niet? Ik geef alleen aan dat ik niet wil dat mijn dochter gaat lenen. Niks negatief beïnvloeden of iets dergelijks? En met een deeltijd master moet je veel thuis doen, dan ga je maar 1 dag in de week naar school. Ik heb het nooit gehad over volledige thuisstudies, die hebben de voorkeur echt niet.
Ik heb serieus nog nooit gehoord van werkgevers die je niet aannemen omdat je niet op kamers hebt gewoond, maar als jij het zegt zal het wel zo zijn? Verdiepen in de arbeidsmarkt? De banen liggen voor het oprapen, in de meeste sectoren dan. Sowieso groei je in de carrière door, je begint vaak niet op de positie waar je over 20 jaar wil zijn. Ervaring opdoen is wel wat werkgevers waarderen, maar als je ambitieus bent krijg je binnen het bedrijf vaak ook nog kansen om opleidingen te doen en zo door te groeien. Dat zie ik liever dan beginnen met een torenhoge schuld.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:26

Tja. Ik merk toch echt verschil tussen mensen die wel en niet op kamers hebben gezeten. Je leert bijvoorbeeld de waarde van geld en plannen op een manier die je thuis gewoon niet meekrijgt, hoe graag je ook zou willen als ouder zijnde. Ik ben echt ten goede veranderd door op mezelf te gaan wonen en door af en toe eens niemand te hebben om op terug te vallen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:09

Werkgevers geven misschien niks om op kamers gewoond hebben op zich, maar wel om allerlei nevenactiviteiten, zelfontplooiing, bijbaantjes etc. waar je gewoonweg geen tijd voor hebt als je zoals de TS 6 uur (!!!!!) moet reizen op dagen dat je op school moet zijn. Ja, er zijn zat banen in veel sectoren maar als je niet beseft dat je daardoor vaak een voorsprong hebt dan vind ik dat extreem naïef.
En ik vind het persoonlijk wel degelijk negatief beïnvloeden als je een kind dusdanig beïnvloed dat je doet alsof een studieschuld het einde van de wereld is (want dat is wel de indruk die ik krijg). Ik snap dat het voorkomt uit het beste willen voor je kind, maar in dit geval zou ik dat gevoel misplaatst vinden. Ik merk wel degelijk een verschil (= achterstand) tussen leeftijdsgenootjes die thuis zijn blijven wonen omdat papa en mama dat zo graag wilden en de rest. Als iemand er echt duidelijk zelf voor kiest na alle mogelijkheden te hebben overwogen vind ik het weer heel anders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:17

Je kind goed voorlichten over lenen en de consequenties die dat kan hebben is veel verstandiger. Goede financiële opvoeding ontbreekt nogal eens. Wij hadden er op een gegeven ogenblik drie aan het studeren en van te voren hadden we verteld dat we max vijf jaar schoolgeld betaalden . Dat betekende sommige jaren heel veel geld maar de rest hebben ze zelf betaald, eentje zonder lenen en twee met lenen. Hangt ook van studie/reistijd af maar ze hebben nu banen/hypotheken enz. En zijn hoed zelfstandig geworden door op kamers te gaan .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:24

Suzanne F. schreef:
Ik zeg niet dat je dan maar een andere studierichting moet kiezen. Maar er zijn vast vergelijkbare studies te vinden die dichterbij zijn of anders in een deeltijdvariant dus met meer thuisstudie etc. Volwassenen volgen vaak ook studies in deeltijd op 1 dag in de week of avonden. Dat zou ik dan liever voor mijn kind zien. Dan kan ze misschien inderdaad een baantje ernaast hebben en thuis blijven wonen. Ik zou er echt alles aan doen dat ze niet gaat lenen. En ja met 3 kinderen is dat geen doen. Daarom heb ik er ook maar 1.

Ik wil juist dat mijn kind op kamers gaat... (tenzij hij/zij echt niet wil natuurlijk).
M.i. bestaat je ontwikkeling in je studententijd niet alleen uit het volgen van de studie zelf, maar ook uit alles eromheen. Nog even los van het feit dat het gewoon super tof was :D

Edit: in de juridische sector zijn nevenactiviteiten zeker van belang, er studeren zó veel juristen af dat je je wel moet onderscheiden. Medische specialisatie idem, kom je ook niet zomaar in.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 25-07-19 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:28

Heb je een fatsoenlijke baangarantie na je studie met een leuk salaris, prima om dan te lenen. Maar houdt er dus wel rekening mee dat dit consequenties heeft voor je hypotheek ed.

Is het meer een pretstudie of weinig werk te krijgen? Dan zou ik het niet doen.

Ik ben zelf mijn lening nu aan het aflossen (oude stelsel) en die 165 euro per maand hakken er flink in. En ik heb hierdoor ook geen mogelijkheid om een fatsoenlijk bedrag te krijgen als hypotheek.