Pensioen sparen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 20:20

bigone schreef:
Faelynn schreef:
Ik kom volgen.
Werk gewoon in loondienst, maar helaas zonder cao en dus ook zonder pensioenopbouw. Zal toch zelf een keer iets moeten gaan regelen dus..

Bestaat dat nog? Dacht dat de meeste bedrijven hun werknemers wel een voorziening boden om voor pensioen te sparen, heb je dan ook een hoger salaris aangezien er geen pensioenpremie af hoeft?

Dat bestaat steeds weer meer, bedrijven zijn niet verplicht een pensioenregeling te treffen voor medewerkers. Persoonlijk vind ik het veel fijner want als je het zelf moet regelen kan je zelf bepalen hoe je ervoor spaart en hoef je niet verplicht in een of ander pensioenfonds waarbij je niet wil en kan je ook zelf bepalen hoeveel je spaart.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 21:10

Ik ben zzp'er en doe helemaal niets met mn pensioen

Kom nu rond van een WAJONG en een AOW is zelfs nog iets meer.

Ik ben pas 25 dus moet nog 50 jaar, ik durf nu geen geld uit te geven wat ik zeer waarschijnlijk nooit meer terug zie.

In mijn vaders lijn zit heel veel kanker. Opa was 62 en mn oom 59 toen ze overleden. (+ opa's en oma's van pap aan die kant ook aan kanker overleden.)

Aan moeders kant zit hart en bloedvaten van beide ouders. Oma aan herseninfarcten overleden en opa loopt met een pacemaker rond.

Zelf kleine hartafwijking die als het goed is, opgelost is nu.

Ik weet redelijk zeker dat ik mn pensioen nooit ga halen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:25

moonsparkle schreef:
Ah ik dacht het is nu juist een goede tijd althans geen crisis dus het wordt vast alleen minder :+

Vergeet niet dat de rente nog steeds heel laag staat, dat is funest voor de beleggingen van je pensioenfonds...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:15

Suzanne F. schreef:
Hier ook een deel aflossingsvrij maar daar probeer ik elk jaar echt wel zelf op af te lossen. Ik wil over een tijd gewoon een vrij huis hebben. Dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.

Tja, en dan zit je geld in de stenen en kun je er niets meer mee... Dus als je dan weinig spaargeld hebt en je wordt ziek en moet bijvoorbeeld een aangepaste auto kopen dan heb je een probleem.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:20

Silvia schreef:
Suzanne F. schreef:
Hier ook een deel aflossingsvrij maar daar probeer ik elk jaar echt wel zelf op af te lossen. Ik wil over een tijd gewoon een vrij huis hebben. Dan hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken.

Tja, en dan zit je geld in de stenen en kun je er niets meer mee... Dus als je dan weinig spaargeld hebt en je wordt ziek en moet bijvoorbeeld een aangepaste auto kopen dan heb je een probleem.

Nee want daar zorg ik ook voor. Maar ik ga niet de belastingdienst spekken door te gaan betalen over centjes waar ik al belasting over heb betaald via mijn werk en waar ik dan nog eens belasting over mag betalen omdat het op de bank staat. Dus dat gaat in het huis.