Contact met buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Contact met buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:03

Wij wonen in een dorp waar bijna iedereen elkaar kent. De straat waar we wonen is ook heel gezellig. We komen niet bij elkaar over de vloer maar we maken wel altijd een praatje als we buiten zijn. 1x in de 2 jaar hebben we buurtbbq. En het andere jaar is er dorpsfeest. Totaal geen problemen met de buren dus. Rechts naast ons woont nu sinds enkele jaren een jong stel met 2 kleine kinderen en daar kunnen we ook goed mee. Pakketjes van hun worden bij ons gebracht als ze er niet zijn en andersom. Links naast ons woont een al wat ouder stel met 2 kleine hondjes. Ook leuke mensen die altijd bereid zijn om je te helpen. Hij heeft een kas met alles erop en eraan. Moesten een heftruck hebben voor wat bielzen weg te slepen. Hij was aan het werk maar stopt even om met zijn heftruck te helpen. Enzo enzo

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:06

Ik heb geweldige buren.
Links, rechts en achter wonen op ongeveer 700 meter geen last van.
Buren tegenover me daar doe ik 1x per week een bakkie en kletsen we bij.
Als we weg gaan doe ik altijd ff appje en ik als mijn man bv in de nacht niet thuis komt dan houden ze me in de gaten.

Heerlijk zulke buurtjes.

Blijkbaar is er wel bij jou vaker iets voorgevallen.
Misschien eens uitnodigen voor een bakkie koffie en vragen wat het probleem is in een gesprek van volwassenen onder elkaar zonder verwijten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:26

Mijn buurman is mijn oud huisgenoot, mijn favoriete. En onze partners en kinderen komen ook goed overeen, ben zo blij met ze <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:47

Wij zijn van het voorjaar hier naar toe verhuist en hebben leuk kennis gemaakt met de buren. Geen intensief contact, maar als er wat is kunnen we bij elkaar terecht.
Heel fijn als je buiten het dorp woon. Voor mij is het bijna thuis komen, het is 500 meter van mijn ouderlijk huis (zitten 2 huisnummers/1 2onder1kap tussen, dat heb je buiten het dorp).
De buren van toen die er nog wonen komen we verder niet, maar kunnen we ook zo terecht en maken we een praatje als we ze tegen komen. Dat tegen komen is dan al bij de supermarkt ofzo, want op straat gebeurt het niet zomaar.

Op ons oude adres hadden we ook goed contact. Regelmatig ff drankje bij elkaar, bij elkaar op verjaardag, ik paste wel op de buur kinderen, buurmeisje voerde mijn pony's wel eens. Soms spraken we elkaar zo 3x in de week, en soms ook zomaar een maand niet.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:54

Wij hebben 1 "bemoeial" maar dat valt hartstikke mee. Ik was een "luxer" goed geisoleerd huis gewend waar ik alles kon doen en laten. Dus nu wordt hard dansen en harde muziek minder gewaardeerd. Naja, zo leer je dat wel.

Andere buren bijna geen contact mee, zeg ook hoi maar vind het bijna altijd zo ongemakkelijk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:04

Wij zijn 1 keer verhuisd vanwege een terroriserende buurvrouw. Ze was alcoholist en woonden toen in een tweekapper. Heel de dag hoorden we alleen maar geschreeuw, geruzie en geklap met deuren etc.

Nu al dik 15 jaar dezelfde buren, rustige, oudere mensen. Buurman kan soms een beetje zeikerig zijn maar is heel behulpzaam en handig. Wonen nu in een vrijstaand huis dus dan heb je sowieso minder snel last van buren denk ik. Bij mijn vriend die in een tweekapper woont hoor je heel vaak de kinderen van de buren herrie maken en de baby huilen. Kan ik me best aan ergeren soms.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:38

We wonen al 21 jaar in onze woning in een heul klein dorp.
Net 100 inwoners. Buren naast en tegenover ons wonen er nog langer.
Paarden staan schuin aan de overkant op de boerderij.
We zeggen elkaar gedag, en als er iets is, dan kan ik genoeg mensen om hulp vragen.
Overbuurvrouw is nog geen 60, en al behoorlijk heftig aan het dementeren.
Zo gauw als ik thuis kom, na mijn werk komt ze altijd naar ons toe.
Ze stelt altijd dezelfde vragen, en heeft elke dag hetzelfde gegeten: biologische broccoli.
We weten zeker dat we een rode kat hebben, maar er zijn dagen bij dat ze de kat ziet en het een hond noemt. Mijn kinderen van 9 en 11 jaar weten precies wat er met haar aan de hand is, en zien haar beetje bij beetje achteruit gaan.
Ze kijken ook altijd even als ze weggaat of ze haar huis aan de overkant nog weet te vinden.
Ja echt, ze staat soms bij onze voordeur en vraagt dan serieus waar haar huis is.
Het is echt wachten totdat ze bovenaan de wachtlijst staat, voor een gesloten afdeling.
Gelukkig houdt het hele dorp haar in de gaten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 23:44

Ik woon vrijstaand/ 3 onder 1 kap met aan de ene kant familie en aan de andere kant een ouder echtpaar wat ik al levenslang "ken", ze woonden er al voor ik überhaupt geboren was.
Ik wist dat zij altijd al stug en zeurpieten bekend stonden maar ik heb nooit waarde gehecht aan die "wetenschap" omdat ik mensen liever beoordeel op hun houding jegens mij dan op andermans mening.
Woon hier nu 7,5 jaar en inmiddels kan ik helaas niet anders dan beamen dat het beeld wat door anderen geschetst was voor ik hier kwam, klopt. :=
Ik zou er letterlijk een boek over kunnen schrijven inmiddels want het is net een soap.
In het begin probeerde ik er nog wat van te maken, heb wel eens voor de deur gestaan om ze iets te geven (wat geweigerd werd waarna ze de deur in mijn gezicht dichtsloegen nog voor ik kon uitpraten -O- ) en om de gesprekken redelijk te houden.
Want ja, je bent toch elkaars buren.... ik ken ze mijn leven lang al, heb nooit nare ervaringen met hen gehad voor ik hier kwam wonen.... Zelf zit je anders in elkaar en ga je van het positieve uit, althans, ik wel.
Maar inmiddels is daar geen sprake meer van en negeer ik hen zo mogelijk want iedere vorm van contact zorgt voor onrust en gezeik. Echter blijven zij de grenzen opzoeken en uitdagend gedrag vertonen (denk aan door de ramen gluren als ze denken dat ik weg ben, foto's maken van mijn huis en tuin, onkruid over het hek gooien etc.)

Een klein inkijkje dan;
Toen ik hier net een week woonde kreeg ik de opmerking dat mijn klikobak enkel aan 1 bepaalde kant van ons beider tuinhek mocht staan. En dan ook nog op een bepaald aantal cm. van de lantaarnpaal af die er ook staat. Ik was daar best door verbaasd en heb gelijk aangegeven dat ik daar geen boodschap aan had want het ging om een stoep op gemeentegrond, openbaar terrein. Sindsdien woedt er een "strijd" over waar die bak staat. Zint het hen niet verplaatsen zij de bak. Zet ik de bak niet op tijd achter het huis verplaatsen ze hem ook. En niet 1x, maar net zo lang tot deze weer achter het huis staat. Ze zetten hem zelfs tot aan het einde van de straat _O- om mij "een lesje te leren", zo vertelde de buurman mij destijds.
Recent nog eens een briefje op gehangen of ze er alsjeblieft van af willen blijven omdat de bak niet hun eigendom is en deze op openbaar terrein staat als deze aan de weg staat, maar dat halen ze er dan van af :+

Op de brievenbus (staat aan de weg) moest ook een slot want ik kwam er al spoedig achter dat het voor hen heel normaal was om mijn post door te bladeren "om te kijken of er niets voor hen bij zat" en zelfs mijn post te openen waar duidelijk mijn naam en adres op stond.
Toen de buurman het slot ontdekte werd ik gesommeerd het slot te verwijderen want "hij had er recht op mijn brievenbus in te zien". _O-

Alsof dat nog niet bizar genoeg was meende zij ook dat ze door mijn tuin mochten struinen en mijn afvalbakken (je betaalt hier per keer dat je leegt) te mogen volstorten met hun eigen afval.
Zelfs snoeien van mijn planten werd als volkomen normaal beschouwd en toen ik er in gesprek over ging met de buurvrouw dat dit voor de vorige huurder wellicht oké was maar voor mij niet, werd ze woest :') Wie was ik wel niet dat ik dat afdwong. "Er was niets van mij bij." :')

Dat ik het poortje van het tuinhek (niet functioneel, puur decoratief) niet iedere keer als ik met de honden het bos in liep achter me sloot was ook een grote bron van ergernis voor hen. En geloof me, als je 4x per dag bij iedere wandeling "HEK DICHT!!" hoort roepen vanuit een raam ga je er op den duur enkel nog om lachen, zeker als je de rest in ogenschouw neemt.

En dit begon dus al op dag 1. Wat ik hierboven beschrijf zijn slechts dingen uit het eerste jaar. Kun je nagaan. :x
Zo zijn er nog tal van zaken die uiteindelijk voor escalatie van het contact hebben gezorgd, tot aan een aangifte van mijn kant toe, wegens bedreiging (van fysiek geweld), waarin 1 van hen uiteindelijk een voorwaardelijke straf heeft gekregen.
Je zou denken dat dat een duidelijk signaal afgeeft of een grens, maar nee. Desondanks blijven ze zoeken naar dingen waarvan ze denken daarmee controle te kunnen uitoefenen op mij of hoe ik mijn huishouden run.

Ik heb er wel een tijdje moeite mee gehad, zeker toen ik niet lekker in mijn vel zat. Nog probeerde te redden wat er te redden viel en hoopte dat het contact op een of andere manier nog "oké" kon worden.
Inmiddels weet ik dat er geen redden meer aan is en dat ook niet hoeft; ik negeer hen. Dat zorgt voor een hoop rust voor mij en geeft hen niet nóg meer handvaten om te terroriseren.
Ik woon hier heerlijk en mijn woongenot is er inmiddels niet meer minder om, heb er sowieso nooit over gepeinsd om voor hen te verhuizen, maar een ander had dat wellicht wel gedaan want leuk is het natuurlijk niet als je buren zo in elkaar zitten.
Als je je dan bedenkt dat dit een echtpaar betreft wat eind 70 is, welke enkel thuis zitten en niets ondernemen op een boodschapje na, dan wordt het gewoon een triest verhaal en kan je er eigenlijk alleen maar medelijden mee hebben. Toch sneu als je zo nors je oude dag moet slijten eigenlijk?
Ik weet in ieder geval nu wel dat het soort mensen zoals ze bij de rijdende rechter op tv komen, écht bestaat. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:18

Totaal niet eigenlijk. We zeggen hoi tegen elkaar, nemen pakketjes voor elkaar aan en ik weet dat er een aantal in het flatgebouw wonen waarbij ik aan kan bellen als de kat een keer eten moet of als mijn moeder de sleutel moet komen ophalen. Aardige mensen, maar allemaal totaal andere levensfases dus het is totaal niet aan de orde dat we bij elkaar op de thee zouden gaan ofzo.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:28

Onze buren zijn gruwelijke zeikerds. Jarenlang geprobeerd te voldoen aan al hun eisen, ook wbt hoe onze tuin er uit moest zien etc. Ondertussen bestaan ze niet meer voor ons, alleen als het onweert, want dan zie ik haar altijd voor me; In het donker zittend op de trap, knipperend met de lamp. Dat doet ze namelijk, omdat ze bang is voor onweer en zo de flitsen niet ziet. Dat idee is stiekem wel even genieten :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 01:18

Gelukkig fijn buren- en buurtcontact. Niet dat we de deur platlopen, maar we letten op tijdens vakanties en als er wat is, dan helpen we elkaar.
Twee jaar terug werd ik met een ambulance opgehaald en bij thuiskomst lag er een briefje met het telefoonnummer vd buren aan overkant, dat ik moest bellen als er wat was als ik alleen was. Ontzettend lief en ook gewoon fijn om te weten. Ook al regelmatig gehad dat ik buurtgenoten tegenkwam in de supermarkt en dat ze aanboden mijn boodschappen voor me mee te nemen. Ik rol en houd daar natuurlijk rekening mee, maar toch is het lief aangeboden. Dus blij met ons buurtje. :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 02:42

BarbaLala schreef:
Ik woon vrijstaand/ 3 onder 1 kap met aan de ene kant familie en aan de andere kant een ouder echtpaar wat ik al levenslang "ken", ze woonden er al voor ik überhaupt geboren was.
Ik wist dat zij altijd al stug en zeurpieten bekend stonden maar ik heb nooit waarde gehecht aan die "wetenschap" omdat ik mensen liever beoordeel op hun houding jegens mij dan op andermans mening.
Woon hier nu 7,5 jaar en inmiddels kan ik helaas niet anders dan beamen dat het beeld wat door anderen geschetst was voor ik hier kwam, klopt. :=
Ik zou er letterlijk een boek over kunnen schrijven inmiddels want het is net een soap.
In het begin probeerde ik er nog wat van te maken, heb wel eens voor de deur gestaan om ze iets te geven (wat geweigerd werd waarna ze de deur in mijn gezicht dichtsloegen nog voor ik kon uitpraten -O- ) en om de gesprekken redelijk te houden.
Want ja, je bent toch elkaars buren.... ik ken ze mijn leven lang al, heb nooit nare ervaringen met hen gehad voor ik hier kwam wonen.... Zelf zit je anders in elkaar en ga je van het positieve uit, althans, ik wel.
Maar inmiddels is daar geen sprake meer van en negeer ik hen zo mogelijk want iedere vorm van contact zorgt voor onrust en gezeik. Echter blijven zij de grenzen opzoeken en uitdagend gedrag vertonen (denk aan door de ramen gluren als ze denken dat ik weg ben, foto's maken van mijn huis en tuin, onkruid over het hek gooien etc.)

Een klein inkijkje dan;
Toen ik hier net een week woonde kreeg ik de opmerking dat mijn klikobak enkel aan 1 bepaalde kant van ons beider tuinhek mocht staan. En dan ook nog op een bepaald aantal cm. van de lantaarnpaal af die er ook staat. Ik was daar best door verbaasd en heb gelijk aangegeven dat ik daar geen boodschap aan had want het ging om een stoep op gemeentegrond, openbaar terrein. Sindsdien woedt er een "strijd" over waar die bak staat. Zint het hen niet verplaatsen zij de bak. Zet ik de bak niet op tijd achter het huis verplaatsen ze hem ook. En niet 1x, maar net zo lang tot deze weer achter het huis staat. Ze zetten hem zelfs tot aan het einde van de straat _O- om mij "een lesje te leren", zo vertelde de buurman mij destijds.
Recent nog eens een briefje op gehangen of ze er alsjeblieft van af willen blijven omdat de bak niet hun eigendom is en deze op openbaar terrein staat als deze aan de weg staat, maar dat halen ze er dan van af :+

Op de brievenbus (staat aan de weg) moest ook een slot want ik kwam er al spoedig achter dat het voor hen heel normaal was om mijn post door te bladeren "om te kijken of er niets voor hen bij zat" en zelfs mijn post te openen waar duidelijk mijn naam en adres op stond.
Toen de buurman het slot ontdekte werd ik gesommeerd het slot te verwijderen want "hij had er recht op mijn brievenbus in te zien". _O-

Alsof dat nog niet bizar genoeg was meende zij ook dat ze door mijn tuin mochten struinen en mijn afvalbakken (je betaalt hier per keer dat je leegt) te mogen volstorten met hun eigen afval.
Zelfs snoeien van mijn planten werd als volkomen normaal beschouwd en toen ik er in gesprek over ging met de buurvrouw dat dit voor de vorige huurder wellicht oké was maar voor mij niet, werd ze woest :') Wie was ik wel niet dat ik dat afdwong. "Er was niets van mij bij." :')

Dat ik het poortje van het tuinhek (niet functioneel, puur decoratief) niet iedere keer als ik met de honden het bos in liep achter me sloot was ook een grote bron van ergernis voor hen. En geloof me, als je 4x per dag bij iedere wandeling "HEK DICHT!!" hoort roepen vanuit een raam ga je er op den duur enkel nog om lachen, zeker als je de rest in ogenschouw neemt.

En dit begon dus al op dag 1. Wat ik hierboven beschrijf zijn slechts dingen uit het eerste jaar. Kun je nagaan. :x
Zo zijn er nog tal van zaken die uiteindelijk voor escalatie van het contact hebben gezorgd, tot aan een aangifte van mijn kant toe, wegens bedreiging (van fysiek geweld), waarin 1 van hen uiteindelijk een voorwaardelijke straf heeft gekregen.
Je zou denken dat dat een duidelijk signaal afgeeft of een grens, maar nee. Desondanks blijven ze zoeken naar dingen waarvan ze denken daarmee controle te kunnen uitoefenen op mij of hoe ik mijn huishouden run.

Ik heb er wel een tijdje moeite mee gehad, zeker toen ik niet lekker in mijn vel zat. Nog probeerde te redden wat er te redden viel en hoopte dat het contact op een of andere manier nog "oké" kon worden.
Inmiddels weet ik dat er geen redden meer aan is en dat ook niet hoeft; ik negeer hen. Dat zorgt voor een hoop rust voor mij en geeft hen niet nóg meer handvaten om te terroriseren.
Ik woon hier heerlijk en mijn woongenot is er inmiddels niet meer minder om, heb er sowieso nooit over gepeinsd om voor hen te verhuizen, maar een ander had dat wellicht wel gedaan want leuk is het natuurlijk niet als je buren zo in elkaar zitten.
Als je je dan bedenkt dat dit een echtpaar betreft wat eind 70 is, welke enkel thuis zitten en niets ondernemen op een boodschapje na, dan wordt het gewoon een triest verhaal en kan je er eigenlijk alleen maar medelijden mee hebben. Toch sneu als je zo nors je oude dag moet slijten eigenlijk?
Ik weet in ieder geval nu wel dat het soort mensen zoals ze bij de rijdende rechter op tv komen, écht bestaat. }:0

Dit verhaal klinkt zo herkenbaar, alleen bleven mijn ex-buren altijd nèt binnen de lijntjes van de wet.

Het begon vrij onschuldig, toen ze bijvoorbeeld in de eerste week vroegen wat we met de buxus gingen doen en wij het nog niet wisten, maar ze er waarschijnlijk uit gingen halen. De volgende dag waren ze verdwenen, buurman had ze verkocht :roll: Verder was de bemoeizucht irritant, maar er viel mee te leven, ze zijn hier zelfs wel eens op de koffie geweest. Na ongeveer een jaar was het misse boel en konden we in hun ogen niets meer goed doen.

In de 8 jaar die volgden is er heel wat gebeurd, bijvoorbeeld gif spuiten in onze tuin terwijl wij op vakantie zijn - draad spannen op de erfgrens, waar wij recht van overpad hebben, zodat mijn vriend die met de motor thuis kwam bijna zijn nek brak - hard over ons praten met visite in de tuin en constant door de schutting loeren (toen ik er aan onze kant wilgenmatten tegenaan had gezet had je ze moeten horen :') ).

We mochten niet voor hun huis parkeren, ik mocht 's nachts niet naar de wc (had medicatie waardoor ik veel moest plassen), containers moesten inderdaad ook op een bepaalde plaats staan, onze tuin was een grote bron van ergernis (maar wel ongevraagd onze tuin in lopen om onkruid te plukken voor zijn vogels)...

Ook mensen van tegen de 70 toen, verveelden zich te pletter en ze vonden elkaar niet eens bijzonder aardig meer. Sneu, maar ik vond het nog sneuer voor ons.

Ze zijn 2,5 geleden verhuisd en dat was een verademing kan ik je vertellen. Ze wonen nu 100 meter verderop en kijken nog net zo chagrijnig voor zich uit als toen. En een fijn leven nog :wave:

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 04:10

Ik woon hier nog maar 2 weken. Dus contact Kun je het nog niet echt noemen.

Buren naast mij zijn daarvan ook al een week op vakantie. Maar zo op het eerste oog wel aardig.
Ze heeft de heg op de oprit ook al aan mijn kant bijgeknipt. Omdat ik zo druk was met klussen.

Ik heb al wel wat mensen uit de straat ontmoet en netjes een hand gegeven en allemaal zeggen ze: als er wat is dan kom maar aan.

Met mijn vorige buren heb ik heel goed contact. Nog steeds.
Mijn vorige buurman is hier gisteren nog de hele dag geweest om te helpen straten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 04:12

Wij hebben met vele buren eigenlijk wel contact.
De buurtjes naast ons links zijn we echt bevriend mee, die rechts kunnen we gewoon goed mee overweg. Buren tegenover ons zijn we ook bevriend mee. Eigenlijk hebben we met geen enkele buur problemen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 05:17

Wij zeggen elkaar in de buurt allemaal gedag en soms een praatje en helpen elkaar als het nodig is.
Echt over de vloer komen we niet.
1 buurman is een vrijgezel.
Al wel rond de 40 maar houdt wel van een feestje en een biertje.
Helpt altijd.
De andere buurman als je vraagt staat ook altijd klaar voor iedereen.
Zij kunnen wat minder tegen onze 2 jarige :+
Hiervoor woonde er een gezin met 3 kinderen daar hadden ze ook regelmatig mot mee.
Geluk voor hun wij hebben er maar 1 :D
Als ze echt hysterisch doet doe ik de ramen maar dicht en de roosters ook.
Dan horen zij het minder.
In de zomer pech als ze huilt in de tuin.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:35

Ik heb 1 keer de ene buurman onredelijk aan de deur gehad
Die heb ik ook verteld dat als er iets is , ik met liefde wil kijken of we er iets mee/aan willen/kunnen doen
Maar dat ik er niet van gediend ben om op de manier waarop hij kwam ,aangesproken te worden.
(Hij kwam op hoge poten aan de deur “ jullie weten ook wel dat” terwijl hij nog nooit iets gezegd has over hetgeen hij een probleem mee had en begon eigenlijk direct Met dreigen )

Momenteel ontwijkt hij ons als de pest, maar daar lig ik niet wakker van . Er speelt het 1 en ander bij hem en ik hoef niet zo nodig contact (ik blijf stug heel vriendelijk etc, Ik ga van zijn probleem niet het mijne maken, dus groet hem gewoon vriendelijk als ik de kans Krijg etc en proberen gewoon een Nette buur te zijn)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:04

Hier weinig contact met de buren. We groeten elkaar en als er wat is helpen we elkaar. Zomers zitten we soms voor de flat met een drankje buiten en dat is gezellig.

Het is helaas wel zo dat onze appartementen super gehorig zijn. Dus er zijn echt momenten dat ik mijn bovenbuurmeisje wel wat kan aandoen als ze weer eens een driftbui heeft.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:33

Wij zijn echt gezegend met super leuke buren. Je moet ook eerst door hun tuin lopen om in die van ons te komen, dus gelukkig is het contact goed. We gaan regelmatig bij elkaar op de koffie, en we maken bijna dagelijks een praatje met elkaar.

Toen onze hond nog leefde was ze ook kind aan huis bij de buren, ze ging daar altijd even een aai halen. Ook lieten ze haar wel is uit als dat nodig was.

Met de andere buren hebben we niet echt contact, op een hallo en dag na. Die mensen zijn heel erg op zichzelf, ook prima :).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 09:38

Wij wonen erg vrij. De buren om ons heen spreken we vooral op straat en 2x per jaar, 1x met een bbq en 1x met oud en nieuw.

De buren direct naast ons (is maar 1 woning) hebben we wel contact mee maar lopen de deur niet plat.
Vooral praktisch (ff handje uitsteken, gereedschap lenen, gras maaien voor elkaar) en wat minder gezelligheid maar dat is prima. Dat heeft van hun kant een goede reden en dat respecteren wij natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:06

Ik ken mijn buren nauwelijks. Woon in een maisonette woning, in een blok appartementen. We delen met 6 woningen het trappenhuis. De buren naast ons is een jong stel met een baby. Geen dagelijks contact, maar gewoon vriendelijk gedag zeggen als je elkaar ziet en dat is prima.
Op de 1e verdieping wonen 2 alleenstaande mannen (2 woningen, dus niet samen). Met de 1 hebben we nauwelijks contact. Hij neemt wel eens een pakketje aan. Met de ander hebben we geregeld een praatje.
De buren onder ons zijn niet zo sociaal. Hebben iets andere normen en waarden dan wij. Dit zijn een moeder en dochter en ze veroorzaken best wat overlast. Hun vuilniszakken een paar dagen in het trappenhuis laten staan, de hond blaft veel, ze slaan met de deuren, auto voor het portiek op de weg ipv op de parkeerplaats aan de overkant, we horen ze boven praten, enz.
En ja, ze praten echt hard. De buren naast ons met de baby horen we nooit, de bewoners die voor hen onder ons hebben gewoond hoorden we ook nooit. En als je er wat van zegt (na een week een jankende hond te hebben gehoord), ben jij nog de zeikende buur ook.

De andere 4 buren zijn prima mensen. Geen dikke vriendschap, maar gewoon vriendelijk contact, elkaars pakketjes in ontvangst nemen is geen probleem, even een praatje bij de brievenbussen ofzo. Maar onze onderburen... :x

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:10

Amper. Ik ken ze bij naam, zeg gedag. Buur maakt n praatje over mijn broccoli en bloemkool in mijn voortuin. Nee geen grapje. Ik hou mijn moestuin in de voortuin.

En that's IT.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:33

In Almere hadden we oppervlakkig contact met de buren. Al 3 jaar geroepen 'we moeten echt eens bij elkaar op de koffie' maar dat kwam er nooit van. Prima mensen wel, hielden de boel ook in de gaten als wij op vakantie waren en andersom.

Nu woon ik in een complex met 8 huurwoningen en dat is enorm gezellig met een aantal buren, we zijn allemaal van dezelfde leeftijdscategorie en hebben veel raakvlakken. Het leuke is dat we elkaar tijdens de bezichtigingen al hadden ontmoet en het was heel leuk om elkaar weer terug te zien tussen de verhuisdozen. Dat klikte al meteen goed.

Gisteravond hebben we met elkaar gebarbecued en ook tussendoor hebben we contact. Maar we staan ook weer niet dagelijks bij elkaar voor de deur. Gewoon heel fijn dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:04

Ik voel mij een slecht mens... vanochtend ontdekte ik dat er een inkepinkje/oogje is waarmee je een slot op de brievenbus kunt doen. We hebben van die standaard groene brievenbussen aan het begin van de oprit. Sinds ik er woon -en daarvoor vermoedelijk ook al- heeft mijn buurvrouw de gewoonte om alle brievenbussen te doorzoeken want wie weet zit er wel per ongeluk post voor haar in.

Van zo'n schending van mijn privacy ben ik helemaal niet gediend. Dus dan maar zo, helaas. Jammer. Ze woont daar al haar hele leven, en ik snap best dat iemand anders (ik) dingen anders ziet en doet en dat dat misschien niet zo leuk is. Maar ik vind het niet leuk als ze door mijn post snuffelt.

Ik vind het ook niet leuk dat haar regenton onder mijn badkamerraam staat. Dat is het enige raam wat open kan. Ze snapt niet zo goed dat dat voor mij niet handig is, zo'n muggenkwekerij van een ander vlak naast je. Sinds er geen water meer in dat vat zit heb ik veel minder muggen. Echt heel leuk is het niet, ze is op zich heel aardig. Maar voor mij is het niet leuk dat ze steeds nét over mijn grenzen gaat. En dan kies ik toch voor mijzelf :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:29

Wonen vrij maar wel wat buren op paar honderd meter , diegene die het dichtst bij woont mag wat mij betreft gister dood neervallen want die heeft een aantal zaken gedaan waardoor het nooit meer goedkomt en met anderen prima contact . Lopen niet de deur plat maar als er iets is staan we voor elkaar klaar .

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 12:31

Ooh vervelend van die post zeg, groot gelijk dat je er een slotje ophangt, verkeerd bezorgde post komt vast wel bij haar terecht.
Ik zou voor je badkamerraam een hor plaatsen, heb je zowiezo geen tot amper last van muggen e.d