"Omgekeerd" feminisme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Omgekeerd" feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:59

Ik heb m al eens meer geschreven heb in de jaren 90 onderwijs gevolgd op de Alida de Jong in Utrecht.
Alleen toegankelijk voor vrouwen. Mannen werden echt geweigerd, ook in de functie als docent.
Voor maatschappijleer hadden we een tot de Islam bekeerde vrouw en dan een van de categorie dat alles wat niet Moslim was was tweederangs. Overigens waren hoofddoeken niet in beeld.
Ben redelijk onafhankelijk en zoals ze dat noemen geëmancipeerd.
Wilde met alle geweld die opleiding volgen en een andere mogelijkheid was er niet.
Maar van de mentaliteit die men binnen deze opleiding richting de mannen hadden daar kreeg ik toch echt een heel nare smaak van in mijn mond.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:13

Feminisme is voor mij in je recht staan en dus de keuze kunnen maken voor wat JIJ wil en niet wat de samenleving van jou verwacht. Of dat nou thuisblijfmoeder zijn of carriere maken is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:20

Er zijn ook nog vrouwen zijn die domweg hun man mededelen dat ze een kind willen zonder even te vragen of hij dat eigenlijk ook graag wil. Dan krijg je het: ach hij draait wel bij als het er is.
Vervolgens wordt er geklaagd dat hij niets doet.

Mijn vader was ook niet perse in kinderen geinteresseerd, voor mijn moeder haar enige doel in het leven. Hij deed haar in feite een plezier met het bieden van een goed inkomen en zijn vruchtbaarheid.
Als vrouwen in zulke situaties dan vervolgens daarbovenop het ‚lef‘ hebben om te zeggen dat hij weinig betrokken is dan denk ik alleen maar: 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:22

Sizzle schreef:
Er zijn ook nog vrouwen zijn die domweg hun man mededelen dat ze een kind willen zonder even te vragen of hij dat eigenlijk ook graag wil. Dan krijg je het: ach hij draait wel bij als het er is.
Vervolgens wordt er geklaagd dat hij niets doet.

Mijn vader was ook niet perse in kinderen geinteresseerd, voor mijn moeder haar enige doel in het leven. Hij deed haar in feite een plezier met het bieden van een goed inkomen en zijn vruchtbaarheid.
Als vrouwen dan vervolgens daarbovenop het ‚lef‘ hebben om te zeggen dat hij wrinig betrokken is dan denk ik alleen maar: 8)7

Ook belachelijk, dat. Of een kind nemen om je relatie te redden. Vind ik gewoon dom, en nog meer egoïstisch.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:49

Vrouwen die geen andere vrouwen steunen zonder goede reden zijn geen echte feministen. De reden waarom het feminisme heet ondanks dat je streeft naar gelijkheid is simpelweg doordat we in een patriarchaat leven.

Er is ook een naam voor wanneer ‘feministen’ bijvoorbeeld geen vrouwen steunen die vrijwillig prostitué zijn: SWERF.

https://www.google.nl/amp/s/www.dailydo ... erf/%3famp

Zo zijn er vast meer termen voor dit soort nep feministen. In sommige culturen zit de traditionele rolverdeling er wat meer ‘ingebakken’ dan de ander. Mijn schoonouders (Libanees en Russisch) zijn erg traditioneel en kennen deze rolverdeling ook. Ze zijn gelukkig zo, en ze kennen de andere opties. Waarom zou je dat niet respecteren? De belangrijkste basis lijkt mij liefde en respect naar elkaar toe.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:59

Degene die hier aan de deur komt en mij verplicht om weer naar mijn werk te gaan hoek ik neer :')

Hier in Frankrijk kun je bij je derde kind ouderschapsverlof nemen. Vroeger was dat maximaal 3 jaar voor een van de ouders.
Nu is dat maximaal 2 jaar voor de een en vervolgens nog maximaal een jaar voor de andere ouder.
Heel leuk voor mensen die dat willen en kunnen :)
(en krijg je 400€/maand van de overheid)
In ons geval zou mijn man graag ook thuis kunnen blijven, maar hij is dierenarts, eigen praktijk en maakt weken van 60 a 70 uur.
En ik baal nu dat ik nu niet de keuze heb nog een jaar extra thuis te blijven (en ben ermee bezig dit aan te kaarten)

Nou werk(te) ik ook part-time en vind het meer dan genoeg, allemaal mijn keuze en degene die mij komt verplichten hoek ik dus neer.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:33

Ik gun iedere vrouw én iedere man de mogelijkheid om thuis fulltime kinderen te ondersteunen en verzorgen.
Feit is wel dat dit meestal niet leidt tot financieel gelijkwaardige onafhankelijkheid.
Als er dan een scheiding komt (meer dan 1 op de 3 relaties), betekent dit in veel gevallen dat vrouwen ineens een flinke inkomstenderving hebben.

Als de scheiding in goede harmonie verloopt, is er niet zoveel aan de hand. Maar helaas is dat lang niet altijd het geval. En dit leidt er ook nogal eens toe dat vrouwen (en kinderen) in armoede terecht komen.
En nog los van het feit dat dit 'gat in de CV' een nadeel is als je vervolgens weer op de arbeidsmarkt.

M.i. is het opvoeden van kinderen ook een bijdrage aan de samenleving, maar in het kapitalistische systeem wordt dat niet gelijkelijk gewaardeerd. (uitgedrukt in inkomen)
Dus ja, zoals het systeem nu is, is het wel in het belang van vrouwen (en mannen) om te werken.

Voor de anti-feministen:
Besef wel dat de vrijheid en gelijkwaardigheid die vrouwen nu ervaren te danken is aan de strijd van feministes van voorgaande generaties. En dat er voor vrouwen en mannen nog veel te winnen is als gelijkwaardigheid (niet gelijkheid) de norm wordt voor onze samenleving.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:47

Helemaal mee eens senna21. Ik zie in mijn praktijk ook vaak dat soort ellende voorbij komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:53

Voor mij is maatgevend dat mensen zich gelukkig voelen in hun situatie.

Mijn beide oma‘s waren niet gelukkig in hun situatie. De ene oma had eigenlijk als je het nuchter bekijkt gewoon geen kinderen gewild maar dat was nog voor de anticonceptie. Ze heeft in iedergeval van 1 kind het leven goed vergald als een soort wrok/wraak reactie.

Mijn andere oma was gevangen in religie. Die deed alles volgens de katholieke leer. Mijn opa vond het na 2 kinderen wel genoeg en toen de pil beschikbaar werd was hij er meteen bij. Mijn oma kon dat echter niet met het geloof verenigen (het werden er 6 die met een minder dan minimum loon groot moesten worden).

Het is goed dat die situatie niet meer de standaard is hier bij ons (wat maar een klein deel van de wereld is).

Mijn moeder heeft juist actief voor een afhankelijk leven gekozen en dat was niet omdat ze geen ander voorbeeld kende. Notabene haar oudste zus ging op kamers (voor die tijd bijna ongehoord als meisje alleen) leerde natuurkunde op HBO nivea en werd architect.
Wat dat betreft vind ik mijn grootouders die zelf wel het slachtoffer van het systeem waren het toppunt van feministen in het licht van hun tijd. Ze hebben hun kinderen absoluut niet belemmerd in hun keuzes, zelfs als ze er eigenlijk in hun hart niet volledig achterstonden.

Wat voor mij NIET onder feminisme valt is de uitnodiging die ik vandaag kreeg voor het omhoog schroeven van een quota. Ik voldeed niet echt aan de eissen maar dat was niet zo heel belangrijk, belangrijker was het dat je geen Y chromosoom hebt. Dat soort betutteling vind ik vernederend.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:02

Maar feminisme draait toch om zelf bepalen wat je wilt?
De extremere feministen "bepalen" het liefste dat iedere vrouw aan het werk moet buitenshuis, je mag vooral niet graag thuis zijn voor je kinderen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor gelijkheid maar dus ook voor eigen keus.

Ik heb gekozen voor ouderschapsverlof, hoefde ik niet, aan het eind van het liedje houden we er evenveel aan over of ik thuis zit of werk en we moeten opvang betalen. Ik heb er dus in mijn eentje voor gekozen om thuis te blijven, daar had mijn man geen inbreng in, ik heb het hem gewoon medegedeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:12

Die verhoging van vrouwen in bepaalde functies en het halen van quota vind ik rond uit belachelijk. Dat moet uit vrouwen zelf komen. Echter, vrouwen willen in de huidige tijd vaak alle ballen hoog houden, perfecte moeder, huishoudster , werknemer , sociale contacten onderhouden, topbaan, en als het even kan ook nog de sexy vrouw van een al even zo succesvolle man met alles wat daar bij hoort . En dat kan niet, wil je de top halen zal je hard moeten zijn, prioriteiten stellen en accepteren dat je misschien twee zaken echt goed doet en de rest zal je een andere oplossing voor moeten zoeken. Gewoon niet perfect willen zijn want dat kan niet. Vrouwen nemen nog steeds veel zaken op zich doe ze uit kunnen besteden, quality time met kind, soms met je man en verder is het werken en ontwikkelen wat de klok slaat. En heb je echt geluk dan heb je ook nog eens een partner die er helemaal achter staat en je helpt i.p.v. te klagen dat er te weinig ...... word.
Dolle mina’s waren toch leuker }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:16

Ik merk dus juist dat er raar gekeken wordt naar vrouwen die zeer zelfstandig zijn.

Ik ben (bewust) single, woon op mezelf, werk fulltime en heb 2 paarden. Ik kan dit allemaal zelf prima financieren en heb het goed.
Ik heb geen behoefte aan een relatie.

Toch krijg ik regelmatig de vraag waarom ik geen relatie heb.
Als ik uitleg, geen behoefte, ik wil mezelf kunnen redden, wil niet afhankelijk zijn.
Dan wordt er raar gekeken. Mensen vragen zich dan echt serieus af waarom ik dat wil, een kerel die dingen mee betaald, das toch veel makkelijker?
Echt, heb wel zulke domme opmerkingen gehoord hier over dat niks me meer verbaast eigenlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:18

bigone schreef:
Echter, vrouwen willen in de huidige tijd vaak alle ballen hoog houden, perfecte moeder, huishoudster , werknemer , sociale contacten onderhouden, topbaan, en als het even kan ook nog de sexy vrouw van een al even zo succesvolle man met alles wat daar bij hoort

Vrouwen moeten dat vooral. Van zichzelf en de omgeving.

Ik heb niet de indruk dat ze dat nu zelf zo graag willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:21

Myrthe3 schreef:
Ik merk dus juist dat er raar gekeken wordt naar vrouwen die zeer zelfstandig zijn.

Ik ben (bewust) single, woon op mezelf, werk fulltime en heb 2 paarden. Ik kan dit allemaal zelf prima financieren en heb het goed.

Als ik uitleg, geen behoefte, ik wil mezelf kunnen redden, wil niet afhankelijk zijn.
Dan wordt er raar gekeken. Mensen vragen zich dan echt serieus af waarom ik dat wil, een kerel die dingen mee betaald, das toch veel makkelijker?
Echt, heb wel zulke domme opmerkingen gehoord hier over dat niks me meer verbaast eigenlijk.

Nou zijn 'een relatie hebben' en 'afhankelijk zijn' echt twee totaal verschillende dingen die geen verband houden met elkaar. Als je denkt van wel valt je hele beeld van het hebben van een relatie nog bij te schaven.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:23

Ik vind die quota zo gek nog niet. Kijk bijvoorbeeld naar de politiek. Als democratie zou de tweede kamer een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn. Ik weet de huidige nummers niet, maar met zeg 75% man (en dat is denk ik nog optimistisch) heb je die afspiegeling niet.

Dan blijft het lastig om gelijkwaardigheid te creëren.

Ik werk zelf in de "environment" sector en hier hebben we bewust kijk op de verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen hebben een ander soort band met de natuur, terwijl voor onderzoek en projecten vaak alleen naar mannen geluisterd wordt. Door bewust vrouwen te betrekken, komt er kennis boven die we van mannen nooit gekregen zouden hebben, omdat ze die niet zelf bezitten.

Dus juist ook door de verschillen tussen man en vrouw te accepteren en te zien, én vrouwen op hogere posities te zetten, kunnen we dingen bereiken die alleen mannen niet zouden kunnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:24

Het niet hebben van een relatie vind men sowieso raar. Mijn beide broers zijn single en je merkt dat men dat vaak als ‚zielig voor ze‘ bestempeld. 8)7

Quota‘s kan ik niet veel mee en hou me er bewust ver van weg omdat ik het inmiddels 2x heel erg fout heb zien gaan. Ik ben al een keer eerder als quota kandidaad naar voren geduwd en heb ook glashard nee gezegd, al hadden ze een dubbel jaarsalaris geboden had ik het nog niet gedaan. Idem met politiek, al gaven ze me een paleis met 100 paarden dan wil ik nog steeds niet in de ‚huidige‘ politiek.
Een vriendin van mij is jaren gepusht geweest om de eerste vrouw te zijn wereldwijd op een specifieke top functie. Blijkbaar telt dan nee=nee niet, men blijft maar drammen en jengelen als een klein kind. Ze had gewoon geen zin in die functie (punt).

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:52

Gracezellaa schreef:
Ik vind die quota zo gek nog niet. Kijk bijvoorbeeld naar de politiek. Als democratie zou de tweede kamer een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn. Ik weet de huidige nummers niet, maar met zeg 75% man (en dat is denk ik nog optimistisch) heb je die afspiegeling niet.

Dan blijft het lastig om gelijkwaardigheid te creëren.

Ik werk zelf in de "environment" sector en hier hebben we bewust kijk op de verschillen tussen man en vrouw. Vrouwen hebben een ander soort band met de natuur, terwijl voor onderzoek en projecten vaak alleen naar mannen geluisterd wordt. Door bewust vrouwen te betrekken, komt er kennis boven die we van mannen nooit gekregen zouden hebben, omdat ze die niet zelf bezitten.

Dus juist ook door de verschillen tussen man en vrouw te accepteren en te zien, én vrouwen op hogere posities te zetten, kunnen we dingen bereiken die alleen mannen niet zouden kunnen.

Alleen werkt het in de politiek net even anders dan in een groot bedrijf. Vind jij dat er meer vrouwen in de tweede kamer/eerste kamer of zelfs gemeenteraad moeten, stem dan. Hier kunnen wij zelf iets aan doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:27

Jes schreef:
Maar feminisme draait toch om zelf bepalen wat je wilt?
De extremere feministen "bepalen" het liefste dat iedere vrouw aan het werk moet buitenshuis, je mag vooral niet graag thuis zijn voor je kinderen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut voor gelijkheid maar dus ook voor eigen keus.

Ik heb gekozen voor ouderschapsverlof, hoefde ik niet, aan het eind van het liedje houden we er evenveel aan over of ik thuis zit of werk en we moeten opvang betalen. Ik heb er dus in mijn eentje voor gekozen om thuis te blijven, daar had mijn man geen inbreng in, ik heb het hem gewoon medegedeeld.

De 'extremere' feministen zijn vaak de "pathfinders' voor anderen. (en dat geldt ook voor andere sociale vernieuwingen in de samenleving) Het echt vernieuwen en veranderen van denkbeelden en gewoonten in de samenleving vergt veel meer dan een voorstel "zeg dames en heren, zullen we het vanaf nu anders doen" De barricaden zijn echt nodig om iets te bewerkstelligen, fanatisme (tot op zekere hoogte) ook.
Denk aan de GLTB-rechten, gelijke beloning, milieu en klimaat, kinderarbeid, slavernij.
Dat is niet allemaal met lieve woordjes gerealiseerd. Mensen hebben daar (en nu nog steeds), soms met inzet van hun vrijheid en leven, voor geknokt.
Ouderschapsverlof bestaat dankzij de dames (en heren) die tegen de gangbare denkbeelden nieuw, vrij en buiten de gangbare paden zijn gaan denken en experimenteren met 'hoe richten wij het nieuwe ouderschap in"
Nu lijkt ouderschapsverlof heel normaal verworven recht. (is maar in een beperkt aantal landen)
Mensen houden niet van veranderingen; zelfs als deze zichzelf ten goede komen.
Dat vergt durf, creativiteit, lange adem en vasthoudendheid. En dat wordt niet altijd gezien als 'gezellig en aardig'. Dus ja, ik snap dat men een bepaald beeld heeft van feministen, maar zonder hen waren we nooit zover gekomen.
(grappig dat dit juist weer vrouwelijk activisme betreft... maar goed... :) is weer een nieuwe discussie.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:34

Avalanche81 schreef:
bigone schreef:
Echter, vrouwen willen in de huidige tijd vaak alle ballen hoog houden, perfecte moeder, huishoudster , werknemer , sociale contacten onderhouden, topbaan, en als het even kan ook nog de sexy vrouw van een al even zo succesvolle man met alles wat daar bij hoort

Vrouwen moeten dat vooral. Van zichzelf en de omgeving.

Ik heb niet de indruk dat ze dat nu zelf zo graag willen.

Dat moet helemaal niet. Al die dingen die hierboven genoemd worden zijn keuzes. Je hoeft helemaal geen topbaan te hebben of kinderen te nemen. Je kiest daar gewoon zelf voor.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:06

Myrthe3 schreef:

Mij werd gevraagd of ik een mannenhater was en daarna was de conclusie dat ik dan minstens lesbisch moest zijn.

Nee ik vind het prima zo in mn eentje.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:10

Ja die ken ik ook idd.... Ik ben gewoon erg kieskeurig geworden :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:35

Ladyson schreef:
Pfff ik word helemaal moe van alle reuring momenteel dat vrouwen bijv minder betaald krijgen en minder goede functies hebben, maar dat mijn vrouwelijke collega's wel om de haverklap niet komen werken omdat hun kind ziek is (en de vader dus gewoon doorwerkt) en ze ook tov van mannen minder ver bereid zijn om te reizen naar hun werk. Mijn man verdient ook meer dan ik. Hij doet er ook meer zijn best voor en hij reist ook verder daarvoor. Voor een lager salaris kan hij ook in de buurt werken. Dat er gelijke kansen moeten zijn, juich ik meer dan toe! Maar dat vrouwen bij een sollicitatie met een minder goed CV dan de eerstekeus mannelijke kandidaat maar worden aangenomen omdat ze vrouw zijn, vind ik maar bizar.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Nog zo'n rare regel dankzij feministen vind ik het verschil in toelatingseisen tussen mannen en vrouwen bij de politie, brandweer en het leger. Zeker als brandweerman moet je er toch van op aan kunnen dat je vrouwelijke collega jouw uit een brandende situatie kan redden als je dit zelf niet meer kunt.

Ik denk dat we verschrikkelijk doorslaan in die gelijke kansen maar eisen.

Ik vind het een beetje hetzelfde met de omgekeerde racisme, we slaan gewoon helemaal door op elk gebied en een tussenweg lijkt er wel niet meer.

Edit: wat betreft vrouwen "moeten" alle ballen hoog houden, nee dat moeten ze niet. Ik "moet" sporten, ik "moet" mijn paard doen enz. We beginnen hier al mee als kind want die moeten naar school, "moeten" meerdere keren sporten doordeweeks(want een half uur zelf rennen kan blijkbaar niet meer), op Zaterdag of zondag wedstrijd en misschien dat de overgebleven dag dan nog gebruikt wordt voor familie bezoek. Er wordt gewoon geen rustdag meer ingepland en dingen die je mag worden tegenwoordig beschouwt(maar vooral ervaren) als moeten. En ik vraag me ook serieus af of dat van invloed is op de hoeveelheid mensen die overwerkt ,overspannen en depressief zijn en of dit misschien zelfs gerelateerd is aan de stijgende lijn in zelfdodingen.

Weer even vaker pas op de plaats, rustig ademen en afvragen wat je wilt is soms best goed advies.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:27

Mijn grootste probleem met gedwongen 50/50 regels is dat het doorgaans niets met vrouwen te maken heeft. Het zijn doorgaans eindejaarsdoelen van mannen die hun bonus willen verhogen. Als het dan toch niet zo eenvoudig blijkt wordt er van het eissenpakket afgeweken en komen er vrouwen die eigenlijk nog niet klaar zijn voor die stap. Vervolgens is de kans op falen enorm aanwezig omdat er gewoon een stuk ervaring mist. Dit draagt dan weer bij aan bevestiging van vooroordelen dat vrouwen niet geschikt zijn voor management. Het is gewoon een sneu spel waarmee het bedrijf leuk reclame kan maken.

Verder is het alles ‚moeten‘ echt iets van de huidige tijd inderdaad en dat is voor vrouwen niet anders dan mannen. Men moet ook perse 3x per jaar op vakantie anders heb je echt iets gemist in je leven dus dan hoort daar ook een bepaald inkomen bij tenkoste van alles.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:43

Uit een (management) workshop die ik laatst volgde: Vrij vertaald en met mijn eigen interpretatie.

Eerst onafhankelijke worden (weten wie je bent en wat je wil van het leven)
Om daarna voor wederzijdse afhankelijkheid te gaan (je kunt maar bar weinig echt alleen. In iedere goede relatie heb je een vorm van wederzijdse afhankelijkheid, en die gaat over meer assen dan alleen de 'geld as')

Dus als je zelf de keuze maakt vind ik alles prima.
Ik vind er niets feministisch aan als een ander jou iets op mag komen leggen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:08

Ik lees hier alleen maar over werken en de verdeling zorg / huishouden. Voor mijn gevoel zijn we als vrouwen de afgelopen jaren op andere gebieden net een aantal verworvenheden aan het inleveren.

Denk aan de agressieve demonstranten bij abortusklinieken. Daar hebben onze moeders en oma's voor gevochten: " baas in eigen buik".
In de jaren '80 liepen alle vrouwen topless. Dat was heel normaal en werd niet met sex geassocieerd. Mannen liepen immers ook met ontbloot bovenlijf. Vorig jaar werd een vrouw die topless lag te zonnen een zwembad uit gezet. Nu hebben we bangalijsten, slutshaming en sexting. Alle hebben gemeen dat vrouwen alleen nog maar als sexsymbool worden gezien. En doen we daar als vrouwen zelf ook niet aan mee? Met duckface selfies en allerlei apps om onze foto's te bewerken?

Voor mijn gevoel zijn we dus net een aantal stappen terug aan het zetten I.p.v. doorslaan.