Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:48

Zelfs in het eerste stukje staat al dat een ouderschapsplan rechtsgeldig is zodra beide handtekeningen eronder staan.

In geval van ts moet ze sowieso naar de rechter om te kunnen scheiden en is het verplicht dat het ouderschapsplan bij het verzoek voor echtscheiding zit, maar rechtsgeldig is het sowieso al.

En bij alles geldt dat het op papier allemaal leuk is, maar als een partij besluit te weigeren zich aan de afspraken te houden heb je hoe dan ook gedoe.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 15:00

En zelfs als alles vast staat met habdtekeningen kan het later aangevochten worden _-:(

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:22

Tiggs schreef:
danneke80 schreef:
Ik ben ook gescheiden (met een kind van destijds 3 jaar).
Wat ik nog wil meegeven is dat, ook al staat het huis al op jouw naam, als je in gvg getrouwd bent, moet je alsnog je hypotheek alleen op jou laten zetten. Ik dacht destijds dat dat niet nodig was, en heb dit na anderhalf jaar alsnog moeten doen met alle gevolgen vandien.

Het convenant en ouderschapsplan heb ik zelf gemaakt en deze alleen laten indienen door een advocaat. Dat heeft veel geld gescheeld.

Het is niet vervelend bedoeld, maar als je iets meer geld in die advocaat had gestoken dan wist je vanaf het begin waarschijnlijk al dat het huis verdeeld moest worden en er (o.a.) een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid van ex moest komen (of je sluit een nieuwe hypotheek af).

De advocaat had me er inderdaad op moeten wijzen. Helaas, niet gebeurd. Uiteindelijk is het gelukkige alsnog goed gekomen maar als ik een ander deze ellende kan besparen dan doe ik dat.

@ To: eventueel kan ik mijn ouderschapsplan wel opzoeken als voorbeeld.
Goed dat je je dochter erin betrekt. Zal voor haar ook niet makkelijk zijn.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:26

Hebben jullie ook een rechtsbijstand verzekering afgesloten? Vaak zit daar tot een bepaalde hoogte een mediation bij in, wellicht Kun je op die manier een stappenplan maken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:36

Ik ben inmiddels 2 jaar geleden gescheiden.
Wij kunnen gelukkig nog prima samen door 1 deur. En hadden ook samen een advocaat.
Kwa hypotheek kan ik geen tips geven, want wij huurden. En ik kreeg het huis toegewezen, omdat de kinderen bij mij wonen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:39

Kimbers schreef:
Zelfs in het eerste stukje staat al dat een ouderschapsplan rechtsgeldig is zodra beide handtekeningen eronder staan.

Niet helemaal waar. Ik kon niet op de dagenverdeling terugvallen omdat ons plan (nog) niet gerechtelijk bekrachtigd was. Instanties konden dus helemaal niets toen mijn zoon niet bij mij teruggebracht werd

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 11:47

Liselot schreef:
Kimbers schreef:

Niet helemaal waar. Ik kon niet op de dagenverdeling terugvallen omdat ons plan (nog) niet gerechtelijk bekrachtigd was. Instanties konden dus helemaal niets toen mijn zoon niet bij mij teruggebracht werd

Het probleem is dan dus dat je wel een geldige afspraak hebt, maar die niet af kan dwingen. Nou is dat afdwingen met een ouderschapsplan waar wel een stempeltje van de rechtbank opstaat ook wel een ding. Afdwingen in het personen- en familierecht is sowieso ingewikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:09

Bubblewrap schreef:
360° omgedraaid vanuit het niets...

Dus feitelijk is er niets gebeurd?
Spoiler:
(180° is de andere kant, met driehonderdzestig graden ben je weer terug op hetzelfde punt)

TS, sterkte. Je lijkt mij een hele sterke vrouw, dat zal vast in je voordeel werken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:34

Tjee -O- Wat ontzettend heftig zeg.

Ik heb maar één tip: doe het NIET zelf. Een ouderschapsplan is zoveel meer dan wanneer jullie dochter bij welke ouder is. Hoe gaan jullie de financiën regelen? Weet je waar je allemaal recht op hebt qua extra toeslagen?

Zelfde met het convenant. Als je het huis op je naam wilt krijgen dan zul je een gedegen convenant moeten hebben, waarin de afspraken omtrent de woning en hypotheek juist worden opgesteld, liefst in samenspraak met een adviseur.

Ik zit bijna dagelijks aan tafel met mensen die uit elkaar gaan, en iedereen zegt na afloop dat ze zo blij zijn het niet zelf te hebben gedaan. Kijk anders eens op https://zorgelooschscheiden.nl

Als je vragen hebt, of meer wilt weten, dan weet je me te vinden.

Heel, heel veel sterkte! :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:41

Jeetje Murosch, wat vreselijk....
Ik kan je niet zoveel raad geven. De enige tip die ik kan geven sluit aan bij Berdien. Doe het niet zelf. Je hebt maar 1 x de kans om het goed voor jou en je dochter te regelen. Ook al ben je nu on speaking terms, je weet nooit of en wanneer het zal keren. Je hebt meer rechten dan je misschien zelf denkt.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:59

Hier nu onlangs officieel gescheiden.
Ik zal je de details besparen maar dringend advies:
kies gezamenlijk een mediator uit die jullie begeleid in het proces, die de stukken goed in orde maakt, die kan adviseren op al die gebieden waar je advies moet hebben en iets over moet vinden en probeer netjes en redelijk naar elkaar te blijven.
Maar zodra het er echt om gaat is 'als vrienden uit elkaar gaan' gewoon onmogelijk. Wellicht komt dan later wel weer terug maar hell there's to much going on!

Dus professionele hulp inschakelen zodat je in ieder geval juridisch / technisch gezien de juiste stappen op het juiste moment doet en beide partijen over de juiste info kunnen beschikken en dus ook juist geinformeerd kunnen beslissen.

En heb je daar eigenlijk geen zin in, doe het dan voor je dochter.

Heel veel sterkte. Het blijkt / bleek voor mij de meest vreselijke periode in mijn leven ever.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:22

Sjemig, wat heftig voor je, Murosch.
Ik kan je niet helpen met de papierwinkel maar wil je wel ontzettend veel sterkte toewensen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:30

Oscar schreef:
Sjemig, wat heftig voor je, Murosch.
Ik kan je niet helpen met de papierwinkel maar wil je wel ontzettend veel sterkte toewensen :(:)

Hier ook, geen adviezen of tips! Wel staat mijn PB open als je even je verhaal kwijt wil. Dikke knuffel! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:25

Ten eerste; heel veel sterkte...

Murosch schreef:
We willen onze dochter zeker ook horen en invloed geven mbt het ouderschapsplan.

Een tip hiervoor is om een kindercoach in te schakelen, vaak kan dat via een mediator. De kindercoach gaat met je kind in gesprek over wat ze zou willen, wat er kan en ook hoe het praktisch allemaal gaat werken. Het is meestal makkelijker voor kinderen om met een coach te praten over wat ze echt willen dan met de ouders. Daar spelen allemaal Loyaliteitskwesties en het gevoel een van de ouders te kwetsen als de ze de ander “de zin geven”. Kinderen kunnen zich echt verliezen in navigeren tussen wat ze denken dat beide ouders willen terwijl het juist belangrijk is dat ze kan aangeven wat ze ZELF graag wil.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:43

Blijheid schreef:
Ten eerste; heel veel sterkte...

Murosch schreef:
We willen onze dochter zeker ook horen en invloed geven mbt het ouderschapsplan.

Een tip hiervoor is om een kindercoach in te schakelen, vaak kan dat via een mediator. De kindercoach gaat met je kind in gesprek over wat ze zou willen, wat er kan en ook hoe het praktisch allemaal gaat werken. Het is meestal makkelijker voor kinderen om met een coach te praten over wat ze echt willen dan met de ouders. Daar spelen allemaal Loyaliteitskwesties en het gevoel een van de ouders te kwetsen als de ze de ander “de zin geven”. Kinderen kunnen zich echt verliezen in navigeren tussen wat ze denken dat beide ouders willen terwijl het juist belangrijk is dat ze kan aangeven wat ze ZELF graag wil.

Ik durfde/wilde uit loyaliteit inderdaad niet aan te geven wat ik eigenlijk echt wilde (geen co-ouderschap) en dit is later flink geëscaleerd waarbij ik ook tijdelijk bij een vriendin heb gewoond en haar ouders als een soort coach het voor mij met mijn ouders hebben besproken. (Die overigens meteen "akkoord" gingen en ook echt dachten dat ze deden wat ik wilde)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:56

Klinkt als exact mijn verhaal 8 jr geleden alleen was mijn dochter 6 en ging ik er bijna aan onderdoor :o mijn tip is : wil niet té lief zijn maar zet jezelf en dochter op nr 1, neem mediation/ advocaat en ja dit is duur, echter heb ik geen cent vd scheiding betaalt... ik vond, JIJ wilt scheiden, JIJ betaald :Y)

Heel veel sterkte en hoe k*t het nu ook is... tijd heelt écht wonden :(:)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:59

Jeetje, ik heb hier geen verstand van, maar wil je wel heel veel sterkte wensen :(:)

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:07

Wij hebben het ouderschapsplan via een notaris mediator gedaan. Dat kosten ons 500 euro. Hierbij zaten voor ons 2 of 3 gesprekken en zij had nog een ''gesprek'' met de kinderen alleen.

Veel sterkte!!! Ik ben nu anderhalf jaar verder en krijg nu alles weer een beetje op de rit. Het is even doorbijten en buffelen nu, maar daar heb je later profijt van.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:17

scheiden is alle afspraken die golden, opnieuw herijken en ook het startpunt van je toekomst. Dat is uiteindelijk niet alleen gevoelsmatig zo, maar ook echt zakelijk. In dit soort gevallen geldt dat goedkoop duurkoop is. Ik ben zo'n VFAS-advocaat/mediator waar Marjolein het over heeft en toch wel een substantieel deel van mijn werk is het herstellen van fouten van de snelle jongens die je met een online scheidingsadvies en zeven formats die je kan aanklikken, via een advocaat die om begrijpelijke redenen ook verder geen clienten kan behouden. Ja, wij zijn ontzettend duur (zeker als er geen toevoeging kan worden verkregen), maar wat nog veel duurder is, is het weggeven van rechten waarvan je niet wist dat je ze had, of het over twee jaar opnieuw moeten beginnen en dan allerlei herstelafspraken moeten maken, omdat het nu niet goed gegaan is.

Over het ouderschapsplan: de meeste (VFAS)-advocaten sturen je daar - al dan niet op verzoek - met liefde een blanco exemplaar van toe. Ik zelf ga eerst met mensen praten over waar ze staan, wat ze nodig hebben en welke afspraken gemaakt kunnen worden. Dan schrijf ik een uitgebreid verslag (het gaat tijdens zo'n gesprek vaak heel snel), en dan stuur ik het blanco exemplaar mee met het verzoek daar vooruitlopend op het tweede gesprek al eens naar te kijken. Verbazend vaak zie je dan dat ouders vaak op één lijn zitten (behalve ten aanzien van de alimentatie, maar dat is dan ook weer echt een vak, dat moet je niet aan beunhazen overlaten, daarin moet je ook heel veel verschillende variabelen en wensen doornemen), zodat het OPL vaak op het tweede gesprek al rond is. Echt, investeer gewoon in een goede advocaat, ook (of juist) als je goed met elkaar bent, dan kunnen eenduidige afspraken ervoor zorgen dat je ook goed met elkaar blijft omdat je al heel veel toekomstige situaties met elkaar hebt besproken.

Veel sterkte!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 07:05

Hoe gaat het met je TS?

Ik hoop dat je de keus hebt kunnen maken voor een goede mediator / financieel adviseur. In het geheel waar ik in zit komen elke keer kleine en ook grote dingen naar voren waar het toch wel bijzonder goed is dat er een objectief deskundig iemand iets over iets kan zeggen.
Nogmaals sterkte :(:)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 14:01

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor wat kalmerende ondersteuning omdat het echt niet zo goed met me ging/gaat. Ik kan niet eten en niet slapen en ik pieker me rot over alles. Verdriet, boosheid, zorgen en de grote vraag waarom? Dat is miet gezond maar ik krijg het knopje zelf niet goed omgeschakeld.

Er zijn zoveel van die bureaus en aangezien het echt niet mijn wereld is, vind ik het erg moeilijk om keuzes te maken. Maar ook.. wat doe je eerst? Financien scheiden? Naar een hypotheekadviseur? De plannen mbt onze dochter en de boedel opstellen? Waar moet je als eerste naartoe?
Het wordt nogal een puzzel mbt het huis. Ik weet niet of hier mensen zijn met verstand van hypotheken die ik eens een pb zou mogen sturen?

Al met al draait mijn hoofd overuren en komt er nog niet echt iets van de grond.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:03

Murosch schreef:
Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor wat kalmerende ondersteuning omdat het echt niet zo goed met me ging/gaat. Ik kan niet eten en niet slapen en ik pieker me rot over alles. Verdriet, boosheid, zorgen en de grote vraag waarom? Dat is miet gezond maar ik krijg het knopje zelf niet goed omgeschakeld.

Er zijn zoveel van die bureaus en aangezien het echt niet mijn wereld is, vind ik het erg moeilijk om keuzes te maken. Maar ook.. wat doe je eerst? Financien scheiden? Naar een hypotheekadviseur? De plannen mbt onze dochter en de boedel opstellen? Waar moet je als eerste naartoe?
Het wordt nogal een puzzel mbt het huis. Ik weet niet of hier mensen zijn met verstand van hypotheken die ik eens een pb zou mogen sturen?

Al met al draait mijn hoofd overuren en komt er nog niet echt iets van de grond.

Daarom juist een Vfas advocaat of mediator zoeken.. die zorgt er voor dat je rust krijgt en begeleid jullie hierin. Je hoeft niet alleen te doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:34

Logisch dat het moeilijk is, het kwam bij jou blijkbaar als donderslag en dan zit je niet meteen in de modus om alles even te regelen. Daarom kun je beter nu geld uitgeven zodat al jouw belangen goed behartigd worden. Vooral omdat je misschien je paarden aan huis hebt en echt, ondanks dat je geen ruzie met je partner hebt, het is zo belangrijk om dit snel te regelen wat betreft het huis.
Heb het al eerder aangehaald maar soms gebeurt het dat er een nieuwe vlam bij komt en die wil soms wel geld zien of de ex partner merkt dat hij wel wat meer centen kan gebruiken.
Het is helemaal niet verkeerd om het zo snel mogelijk af te handelen wat betreft financien want nu zit hij nog met een , hopelijk, schuldgevoel. Wanneer dat weg is krijg je vaak niets meer gedaan.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:46

Zodan, wat moet dit rauw op je dak komen zeg. Wat rot.

Ik heb er verder geen ervaring mee persoonlijk. Wel van wat naasten, 1 ding wat ik kan zeggen....hoe goed het ook lijkt, kijk uit dat je je niet laat naaien....heb dat al diverse keren zien en horen gebeuren. Leek allemaal goed en aardig, en achteraf fiets hard genaaid blijken te zijn.....

Ik zeg niet dat het bij jou ook moet gebeuren. Maar pas er alsjeblieft wel voor op.

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:56

Wat erg TS :( dat het onverwacht komt is nog erger dan dat het al een hele tijd slecht gaat en je er samen voor kiest.

Heel veel sterkte.
Een scheiding kan wel als voordeel hebben dat er een hele nieuwe wind door je leven blaast en je mogelijk nog gelukkiger wordt dan voorheen.
Ik wens je dat echt toe.

De pijn en het verdriet zijn er nu en die hebben zeker een nuttige functie, dus probeer jezelf niet te forceren en dwingen om sterk te zijn, maar laat het allemaal gebeuren. Rust voldoende en probeer vooral te blijven bewegen, elke dag een wandeling op zijn minst. Zo overleef je.
Je eetlust kan je niet dwingen, maak je daar niet te druk om, dat komt wel weer terug. Eet nu gewoon als je honger hebt.

Ik vind het echt erg voor je. Succes en een dikke knuffel