Geld cadeau bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:03

Vjestagirl schreef:
Een cadeau is precies dat: een cadeau. Je kunt voorkeur aangeven, maar niet eisen dat dat het enige is wat mensen je geven. Ik geef uit principe geen geld: ik vind het de lelijkste vorm van cadeau die je kunt bedenken, ik vind het uitstralen dat ik denk dat je zelf je zaakjes niet kunt betalen. Ik stop liever moeite in iets wat persoonlijk is.

Dat vind ik dan weer raar. Als je geld geeft dan kunnen ze zelf iets van waarde kopen waar ze voor aan t sparen waren. Als ze van iedereen een goed bedoeld prul krijgen van een paar tientjes wat op zolder gaat liggen verstoffen is het pas echt zonde van het geld.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:03

Anoniem schreef:
Kabayo schreef:
Ik heb een stel 25 euro gegeven (dus niet p.p , in totaal) met een brief en chocolaatjes. Dit betrof een kennis die ik verder niet echt spreek

Dat bedoelt men andersom, per persoon als in per gever.
Bijvoorbeeld 20 euro als jij alleen gaat, 40 als je met een partner of als gezin gaat.
;)

Met of zonder partner of gezin maakt dus verschil? :?
Nooit meegemaakt, ik geef een vast bedrag, of ik nu alleen kom of met vriendje.

Wat betreft dure vrijgezellenfeesten, lastig lastig. Als ze weten dat je het financieel niet breed hebt zullen ze het vast begrijpen. Ik in ieder geval wel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:05

elnienjo schreef:
Maflinger_S schreef:
O ... :D

Ik is niet sociaal vaardig in die dingen. |(

Per persoon of met meerderen in een gezin maakt bij mij niets uit. Je krijgt een bedrag van "ons", waarbij het niet uitmaakt hoeveel "onzen" er zijn.

Dat vind ik (als eeuwige single) dan weer gek.

Ik ben blijkbaar ook niet sociaal vaardig.
Ik zou bij een kennis van mij niet 40 euro in een envelop gaan doen omdat m'n man meekomt en als ik alleen was gegaan 20 euro.

Heb er zelf ook nog nooit van gehoord dat dat zou "horen".

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:07

Marije_jiplover schreef:
Ik ben blijkbaar ook niet sociaal vaardig.
Ik zou bij een kennis van mij niet 40 euro in een envelop gaan doen omdat m'n man meekomt en als ik alleen was gegaan 20 euro.

Heb er zelf ook nog nooit van gehoord dat dat zou "horen".

Als ik naar een feestje ga en een plus 1 mee neem zou ik wel dubbel geld in de envelop doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 16:14

haasje20 schreef:
Dat kan, al zal die envelop toch niet snel de kosten dekken die er voor je gemaakt zijn. Bruiloften zijn duur

Das niet mijn probleem, en je kan het tegenwoordig zo gek maken als je wil.

Bedrag pp vind ik ook zo’n onzin...

Het geld is voor een cadeau, niet om de bruiloft te bekostigen

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:13

LadyMadonna schreef:
haasje20 schreef:
Dat kan, al zal die envelop toch niet snel de kosten dekken die er voor je gemaakt zijn. Bruiloften zijn duur

Das niet mijn probleem, en je kan het tegenwoordig zo gek maken als je wil.

Bedrag pp vind ik ook zo’n onzin...

Het geld is voor een cadeau, niet om de bruiloft te bekostigen

Zo bedoelde ik het zelf ook niet, maar het werd zo gezegd dat je mensen uit zou nodigen alsof je daar dan wat aan over zou houden. Wou alleen zeggen dat dat bijna nooit het geval is. Daarom stond het er als reactie op een ander bericht

Storm

Re: Geld cadeau bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:14

Och, je wil niet weten hoeveel mensen het gekregen geld op de bruiloft wél gebruikt om de kosten van het feest enigszins te dekken, en gelijk hebben ze.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:47

Tuurlijk, maar mensen stellen hier dat je eigenlijk een vergoeding voor je eigen eten/drinken geeft...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 17:57

Wij geven ook een bedrag pp en niet per stel.

Als ik alleen ga 25 euro bij collega's en vrienden, samen dus 50 euro.

Als daggast bij vrienden en familie 50 pp en als daggast bij naaste familie (broer zus) 75-100 pp.

Ik zie het als mee betalen aan het cadeau. Niet als onpersoonlijk of financieren van de bruiloft.

Mijn zus had een servies uitgezocht, daar kon je dan via een site wat van cadeau doen. Dan had je dus geen geld wat je gaf maar ook niet allemaal van die 'persoonlijke' cadeaus waar je niets meer mee doen en die vaak stof lopen vangen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:00

Je wordt toch uitgenodigd op een bruiloft voor de gezelligheid en omdat het toekomstige echtpaar hun vreugde wil delen met de mensen die ze liefhebben? Dat je dan specifiek om geld gaat vragen vind ik ook weer apart. Natuurlijk kost een bruiloft (vaak) een hoop geld, maar ik vind het een vreemde intentie als je mensen uitnodigt en er dan maar vanuit gaat dat je geld krijgt van je gasten. Het gaat, lijkt me, om de aanwezigheid van de mensen, niet hoeveel geld ze je geven.

Maar goed, ik ben niet getrouwd. Dus ik weet niet hoe ik me op zo'n moment zou voelen. :Y)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:05

Danielleeee_ schreef:
Je wordt toch uitgenodigd op een bruiloft voor de gezelligheid en omdat het toekomstige echtpaar hun vreugde wil delen met de mensen die ze liefhebben? Dat je dan specifiek om geld gaat vragen vind ik ook weer apart. Natuurlijk kost een bruiloft (vaak) een hoop geld, maar ik vind het een vreemde intentie als je mensen uitnodigt en er dan maar vanuit gaat dat je geld krijgt van je gasten. Het gaat, lijkt me, om de aanwezigheid van de mensen, niet hoeveel geld ze je geven.

Maar goed, ik ben niet getrouwd. Dus ik weet niet hoe ik me op zo'n moment zou voelen. :Y)

Dat men geld vraagt betekent niet dat het niet om de aanwezigheid gaat natuurlijk. Als iedereen - goedbedoeld - cadeaus gaat kopen heb je kans dat het bruidspaar er niet op zit te wachten. Zo kreeg ik - heel goedbedoeld - cadeaus die niet op de cadeaulijst stonden waardoor ik nu een aantal dingen dubbel heb. Dus dan eindigt het ergens achterin de kast :o Geld kan iedereen gebruiken natuurlijk :Y)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:16

Selina schreef:
Danielleeee_ schreef:

Dat men geld vraagt betekent niet dat het niet om de aanwezigheid gaat natuurlijk. Als iedereen - goedbedoeld - cadeaus gaat kopen heb je kans dat het bruidspaar er niet op zit te wachten. Zo kreeg ik - heel goedbedoeld - cadeaus die niet op de cadeaulijst stonden waardoor ik nu een aantal dingen dubbel heb. Dus dan eindigt het ergens achterin de kast :o Geld kan iedereen gebruiken natuurlijk :Y)

Daar heb je natuurlijk gelijk in :) Geld is sowieso handig, helemaal als je geen spullen meer nodig hebt is geld fijn om te sparen. Maar bij sommige mensen in het topic hier die hun verhaal delen, vind ik het overkomen alsof het stel door wie ze waren uitgenodigd hen alleen uitnodigde zodat ze wat geld konden vangen. Dan zou ik me toch niet echt gewaardeerd of gewenst voelen en überhaupt ook niet naar de bruiloft gaan denk ik :$

Verder bedoel ik ook dat ik het 'bijzonder' vind dat het normaal is om een cadeau te kopen. Cadeautjes zijn leuk natuurlijk :) Maar het lijkt me dat een cadeau op een bruiloft niet het belangrijkste is. En soms klinkt het wel alsof er vanuit wordt gegaan dat je als gast automatisch maar een cadeau meebrengt.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:17

Mag ik even het topic kapen? Wat zouden jullie dan geven als je avondgast bent bij een vriendin?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:19

elnienjo schreef:
Ik zou niet gaan en hooguit een felicitatiekaartje sturen. Een kennis uit het verleden die een uitnodiging stuurt zoekt alleen zaalvulling en een gevulde envelop.

Echt precies dit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:21

Zo hadden wij dus gewoon een kadolijst.

Hoeven mensen niet lukraak kado's te gaan kopen en kregen wij kado's waar we oprecht blij mee waren.

Maar als je bv samen aan 't sparen bent voor iets in huis oid, snap ik het envelopje op de kaart als kadosuggestie ook wel.

Ik blijf het echter wel een rare redenering vinden dat als je als stel of gezin gaat, je kado bijdrage vermenigvuldigd dient te worden met het aantal personen waarmee je komt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:22

Ohana_91 schreef:
Mag ik even het topic kapen? Wat zouden jullie dan geven als je avondgast bent bij een vriendin?

Wat maakt dat nou uit?
De een heeft een partner en heeft beide een goede baan, de ander is een alleenstaande moeder in de bijstand, en de volgende heeft net een ton gewonnen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:34

elnienjo schreef:
Als ik naar een feestje ga en een plus 1 mee neem zou ik wel dubbel geld in de envelop doen.

Geef je dan ook 2 cadeau's als je naar een verjaardag gaat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:38

MarcoBorsato schreef:
Familie 100, vrienden 50, kennissen 20.

Yep, dit houden wij hier ook aan. Scheelt discussie :+

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:47

In de cultuur van mijn man betaal je dat wat je gekost hebt + hoe goed je het allemaal vond. Iedereen is gewoon hele tijd erbij (eten, feest etc). Onze bruiloft heeft totaal denk ik 30.000 (Australische dollar) gekost, waarvan we zeker 20.000 hebben terug gekregen van ongeveer 200 gasten want de gasten vonden het geweldig. De rest is wat we betaalden aan kleding, decoratie, kerk en 4x vliegtickets voor ons gezin, omgerekend dus zo'n 6-7 duizend euro. Daarbij komt dan wel dat je een lijst bijhoudt met hoeveel je van wie krijgt en je dat bedrag ook weer terug geeft bij hun bruiloft/verloving/baby oid. Maar wij zijn verder toch niet veel in Australië bij feesten dus dat scheelt :+

In Nederland geef ik afhankelijk van de vriendschap en ook afhankelijk van de financiële situatie op dat moment.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:55

Ach, ik ben ooit eens op een bruiloft geweest waarbij op 't einde door het bruidspaar per microfoon werd omgeroepen hoeveel iedereen had gegeven. Dus: 'Familie Jansen: 50 euro, Familie Smid: 100 euro, Familie van Dijk: 10 euro' etc etc.
Genant gewoon :')

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:57

Hier ook 20 voor kennissen, 50 voor vrienden en 100 voor familie denk ik.

Daarnaast, als een bruidspaar als Kadotip geld vraagt, waarom is dat dan raar? Ik zou er absoluut geen behoefte aan hebben om allemaal planten en andere meuk te krijgen, heb genoeg planten in huis haha. Daarnaast kun je met een kaartje of ander kleinigheidje het ook persoonlijk maken. :)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:57

Cayenne schreef:
Ach, ik ben ooit eens op een bruiloft geweest waarbij op 't einde door het bruidspaar per microfoon werd omgeroepen hoeveel iedereen had gegeven. Dus: 'Familie Jansen: 50 euro, Familie Smid: 100 euro, Familie van Dijk: 10 euro' etc etc.

O my God.. Zo kun je niet zijn :\

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:58

Vjestagirl schreef:
Merileth schreef:
Wij hebben voor onze bruiloft ook geld gevraagd. We hebben niets nodig, en ook geen plek voor goedbedoelde (maar met regelmaat ook miskleun) cadeaus. Ik vind de uitspraak ik ben geen bank hierin dan ook een beetje dubbel, want wil je het bruidspaar dan wel opzadelen met iets waar ze helemaal niet op zitten te wachten?

In het geval van de TS zou ik 20 euro doen. Vergelijk het met hoeveel je anders aan een cadeau zou willen uitgeven.

Een cadeau is precies dat: een cadeau. Je kunt voorkeur aangeven, maar niet eisen dat dat het enige is wat mensen je geven. Ik geef uit principe geen geld: ik vind het de lelijkste vorm van cadeau die je kunt bedenken, ik vind het uitstralen dat ik denk dat je zelf je zaakjes niet kunt betalen. Ik stop liever moeite in iets wat persoonlijk is.

Ik vind dat dus heel vreemd. Wie ben jij om de wens van een ander in te vullen? Het gaat niet om jou, het gaat om hen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:10

Cayenne schreef:

Zeg dat het niet waar is -O- :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:15

Cayenne schreef:

Dat is in sommige culturen heel gebruikelijk. Bij Nederlanders nog nooit gehoord trouwens.