In mijn situatie: leasen of kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:10

Goof schreef:
elnienjo schreef:
Als je wil dat een auto een beetje normaal optrekt zou ik zeker niet voor een Aygo gaan. Die is zo sloom als een slak. En dat was het allernieuwste model waar in ik een proefritje maakte. Dus kijk vooral naar de PK's van een auto.

Ik rijd wel eens in een Aygo als mijn auto bij de garage staat en ik een leenauto'tje mee krijg. Toevallig was de laatste keer vorige week en het is dat ze zo klein zijn en minder stabiel op de weg liggen, maar ik heb serieus even getwijfeld of ik niet mijn auto wilde ruilen voor die Aygo. Die Aygo was dus echt erg pittig, trok zeer flink op en reed zo soepel dat ik ongemerkt zo in de 70 reed in zijn 3. Ik vind het heerlijke auto's en TS, ik zou je zeker wel een Aygo kunnen aanraden.

In vergelijk met welke auto? Ik vond die Aygo die ik op proefrit had echt niet bekwaam om op een 80km weg in te halen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:15

elnienjo schreef:
Goof schreef:

Ik rijd wel eens in een Aygo als mijn auto bij de garage staat en ik een leenauto'tje mee krijg. Toevallig was de laatste keer vorige week en het is dat ze zo klein zijn en minder stabiel op de weg liggen, maar ik heb serieus even getwijfeld of ik niet mijn auto wilde ruilen voor die Aygo. Die Aygo was dus echt erg pittig, trok zeer flink op en reed zo soepel dat ik ongemerkt zo in de 70 reed in zijn 3. Ik vind het heerlijke auto's en TS, ik zou je zeker wel een Aygo kunnen aanraden.

In vergelijk met welke auto? Ik vond die Aygo die ik op proefrit had echt niet bekwaam om op een 80km weg in te halen.

De Aygo die ik bij me had trok nog prima op bij inhalen boven de 100, echt een heel prima ding. Hij verbaasde me.

Ik heb zelf een Punto evo multi jet.

Nickolay

Re: In mijn situatie: leasen of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:25

ik heb sinds december een Toyota Aygo uit 2007. Heerlijke auto en super zuinig. Zit een distributie ketting in, dus geen zorgen over dat je de riem moet vervangen na zoveel km.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:29

Mijn eerste auto was een opel corsa, heerlijk autootje en veel van geleerd. Die was ook iets van 2100 euro. Maar niks mis mee en eigenlijk nooit onkosten. Toen toch verkocht want de uitlaat werd heel slecht, nu rij ik een suzuki swift. Heerlijke auto, met airco maar die was natuurlijk wel een stuk duurder.

Kan je zeker een opel corsa aanraden!

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:44

Ik heb in april voor € 900,- een Opel Corsa uit 2001 gekocht, fijn autootje, € 25,- p.m wegenbelasting en rijd gecombineerd 1 op 15.5.
Waarom ga je niet kijken voor een automaat? Rijd heerlijk relaxed en nooit geen problemen met de hellingproef.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:46

xLiez schreef:
Mijn eerste auto was een opel corsa, heerlijk autootje en veel van geleerd. Die was ook iets van 2100 euro. Maar niks mis mee en eigenlijk nooit onkosten. Toen toch verkocht want de uitlaat werd heel slecht, nu rij ik een suzuki swift. Heerlijke auto, met airco maar die was natuurlijk wel een stuk duurder.

Uitlaten kun je gewoon vervangen. Heb meermaals een andere uitlaat nodig gehad. Ze slijten en nog net ietsje harder als je regelmatig te hard over snelheidsdrempels rijdt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:47

vilheide schreef:
Ik heb in april voor € 900,- een Opel Corsa uit 2001 gekocht, fijn autootje, € 25,- p.m wegenbelasting en rijd gecombineerd 1 op 15.5.
Waarom ga je niet kijken voor een automaat? Rijd heerlijk relaxed en nooit geen problemen met de hellingproef.

Automaten zijn wel een pak duurder. Jammergenoeg is dat nog niet de standaard hier net als in Amerika.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:59

elnienjo schreef:
vilheide schreef:

Automaten zijn wel een pak duurder. Jammergenoeg is dat nog niet de standaard hier net als in Amerika.

Mijn auto is een automaat en ik heb ook alleen gekeken voor een automaat en het aanbod viel mij echt helemaal niet tegen. Genoeg automaten te vinden in de prijsklasse die TS zoekt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:03

vilheide schreef:
Mijn auto is een automaat en ik heb ook alleen gekeken voor een automaat en het aanbod viel mij echt helemaal niet tegen. Genoeg automaten te vinden in de prijsklasse die TS zoekt.

Een echte automaat of zo'n easytronic? Die laatste is volgens mijn automannetje die z'n hele leven bij Opel heeft gewerkt een enorme kostenpost als de auto op leeftijd komt cq zo'n 100.000 km heeft gelopen, dus hij raadt die af om tweedehands te kopen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 15:17

elnienjo schreef:
vilheide schreef:

Een echte automaat of zo'n easytronic? Die laatste is volgens mijn automannetje die z'n hele leven bij Opel heeft gewerkt een enorme kostenpost als de auto op leeftijd komt cq zo'n 100.000 km heeft gelopen, dus hij raadt die af om tweedehands te kopen.

Ja, je automannetje heeft gelijk, mijne is idd een easytronic. Inmiddels ruim 160.000 gelopen en gelukkig geen problemen met de easytronic. Maar er zijn ook voldoende "echte" automaten te vinden. Bij de Corsa C gaat het dan om een 1.4 motor. De 1.0 en 1.2 zijn easytronic.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:37

xLiez schreef:

Ik ben begonnen in een Corsa van 15 jaar oud (destijds, bouwjaar was 1996) en dat was echt een top ding! Was bijna niet stuk te krijgen. Ik heb 'm ingeruild omdat ik was luxer wilde, maar ik geloof dat ie nog steeds rondtuft.

Ps. hij kostte iets van 850 euro toen ik 'm kocht.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:10

De Toyota Aygo heeft hetzelfde systeem als de Peugeot 107 en de Citroën c1 zei mijn garage waar ik mijn auto heb gekocht. Volgens mij is dit ook de goedkoopste kwa belasting.
Ik vind dit type auto erg vlot optrekken, je rijdt makkelijk te snel eigenlijk.
Ook optrekken vanaf een helling gaat goed, hij blijft er even staan en dan kan je rustig optrekken. En ik ben ook niet zo goed in hellingproef rijden.
Op de autobaan vind ik de auto wat moeilijker, omdat je snel last hebt van de wind, vooral zijwind. Dan merk je wel dat je in zo’n lichte auto rijdt. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden.
Zul je vooral in de bebouwde kom rijden? Of ook regelmatig 80 wegen en autobaan?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 00:32

LauraO schreef:
De Toyota Aygo heeft hetzelfde systeem als de Peugeot 107 en de Citroën c1 zei mijn garage waar ik mijn auto heb gekocht. Volgens mij is dit ook de goedkoopste kwa belasting.
Ik vind dit type auto erg vlot optrekken, je rijdt makkelijk te snel eigenlijk.
Ook optrekken vanaf een helling gaat goed, hij blijft er even staan en dan kan je rustig optrekken. En ik ben ook niet zo goed in hellingproef rijden.
Op de autobaan vind ik de auto wat moeilijker, omdat je snel last hebt van de wind, vooral zijwind. Dan merk je wel dat je in zo’n lichte auto rijdt. Dat is ook wel iets om rekening mee te houden.
Zul je vooral in de bebouwde kom rijden? Of ook regelmatig 80 wegen en autobaan?

Voornamelijk binnen de bebouwde kom en wat stukken 80 en 100 wegen, veel snelweg zal die niet zien want dan ruil ik vaak voor een dag met mijn vader van auto, dat deed ik met mijn vorige auto ook

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 01:12

Een simpele daewoo matiz, klein goedkoop autootje, niet zo duur in aanschaf en qua wegenbelasting en verzekering ideaal.
Mijn vader van 76 heeft er een van 12 jaar oud en heeft er pas nog in een week tijd 5000 km mee gereden dwars door Europa.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:08

moonsparkle schreef:
50,- wegenbelasting? Dan heb je het over een grote auto denk ik? Ik betaal uit mijn hoofd 22,- en volgens mij is er een categorie die nog goedkoper is.

Edit:sorry ik denk dat je het heb over die ford, dat is ook niet een heel kleine auto

Ik betaal 70 wegenbelasting per maand, diesel (polo 6r)

Ik zou gewoon lekker zoeken naar een auto om te kopen, zeker als je weinig km rijd is dat het voordeligst.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:27

[HTT] Garage verantwoordelijk of domme pech?

Het lezen van een topic als dat iin bovenstaande link bevestigt mijn persoonlijke voorkeur: leasen. Dat geeft meer zekerheid en je weet waar je aan toe bent.
En ja, dat kost wat. Maar geen ellende.

Maar een oude auto die toch niet meer zo goed blijkt als je hoopte, kan ook veel kosten en je achterlaten met een lege bankrekening of erger nog schulden. Plus oom met lege handen, want geen auto meer. En dus een mobiliteitsprobleem, want geen vervoer meer.

Het is een heel persoonlijke keuze. En een kwestie van geluk.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 12:31

Boras schreef:

Het lezen van een topic als dat iin bovenstaande link bevestigt mijn persoonlijke voorkeur: leasen. Dat geeft meer zekerheid en je weet waar je aan toe bent.

Maar een oude auto die toch niet meer zo goed blijkt als je hoopte, kan ook veel kosten en je achterlaten met een lege bankrekening of erger nog schulden. Plus oom met lege handen, want geen auto meer. En dus een mobiliteitsprobleem, want geen vervoer meer.

Dit is inderdaad een van de redenen waarom ik twijfel over lease, het stukje ontzorgd zijn lijkt me gewoon enorm prettig.

Ik ga me er nog even wat meer in verdiepen en alles op een rijtje zetten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:41

Overigens vind ik ook wel dat er appels met peren worden vergeleken. Er wordt gesproken over bv een daewoo matiz van 15 jaar oud en dat deze zo weinig geld kost te opzichte van lease. Maar goh hè, kijk een naar het rijcomfort, de opties die je extra hebt op een leaseauto en niet te vergeten de veiligheid en het gemak bij onderhoud.

Eigenlijk kun je dit niet met elkaar vergelijken, enkel wanneer je een gelijkwaardige auto tweedehands tegenover een nieuwe leaseauto zet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:45

Boras schreef:

tja ik had dat anders aangepakt.

Heb ook wel eens een oude auto gekocht die slechter bleek te zijn dan verwacht.
Dan hup naar de sloop, en je verlies van 2/300 nemen.

Ik rij al jaren (lees 20+ jaar) oude auto's en nog steeds bij elkaar gerekend veel goedkoper uit geweest dan als ik geleaset had of een nieuwe (waar ik geen geld voor had) had gekocht.

Mijn man heeft een tijdje tussen leaseauto's gezeten (via zijn werk) en heeft een Peugeot 106 (diesel) gekocht uit 2001... heeft hij 4 maanden mee gereden totdat de versnellingsbak boem deed.
Aanschaf 400... terug van de sloop 150.. kosten 250 euro voor 4 maanden en 30.000 kilometer verder.
Daarna een andere gekocht.. 450, heeft hij 2 maanden (15.000 km) mee gereden en weer voor 450 verkocht toen hij zijn leaseauto kreeg.

Ik rij nu een Ford Mondeo (2006) 2 jaar terug gekocht voor 700 euro..rij ik dus nog steeds mee.
Alleen nieuwe banden (300E) en nieuwe uitlaat (175)
Daarvoor een C5.. 2 1/2 jaar gereden, gekocht voor 900, verkocht voor 600 omdat ik een diesel wilde.
Geen kosten aan gehad behalve een x nieuwe banden.

daarvoor:
Voor mijn BMW 520 uit 99 heb ik 1000 betaald, 2 jaar in gereden en voor 300E weer verkocht aan de sloop.
Daarvoor een Ford Mondeo wagon uit 96 voor 300 E en daar 1 1/2 jaar in gereden (en 150 E terug gehad van de sloop).

Kan nog meer terug gaan... maar alles bij elkaar veel minder uitgegeven dan bij een leaseauto (of bij een veel duurdere aanschaf.

Ik ga dus echt niet bij een auto van 500E, een grote reparatie van zeg eens 1000E betalen.
Normaal onderhoud (remmen/uitlaat/banden enz) geen probleem, maar zodra er duurdere dingen uitvallen die niet zelf goedkoop te repareren zijn gaat hij helaas hemelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:49

elnienjo schreef:
Goof schreef:

Op de meeste 80km wegen mag je ook niet inhalen :Y)

Maar ik zou ook niet zo’n kleintje nemen idd, pas gezien hoe die dingen eruit zien na een frontale botsing met 80km/h... je hebt 0 kans dan nog :\ levensgevaarlijk vind ik ze.

Ik heb ook een tijdje geleased, VW UP! Was 220 in de maand met 20.000km. Vond ik toen wel prima. Daarna zelf weer een gekocht een grotere, leasen was toen niet aantrekkelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:51

verootjoo schreef:
Op de meeste 80km wegen mag je ook niet inhalen :Y)

Ik weet niet waar je woont, maar hier mag je gerust inhalen op een 80 km weg, alleen bij de wat onoverzichtelijke bochten/kruisingen staat een doorgetrokken streep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:54

Oh echt? Hier staan bij de meeste 80km wegen dat je niet mag inhalen, alleen landbouwvoertuigen uitgezonderd.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 13:52

Brainless schreef:
Boras schreef:

tja ik had dat anders aangepakt.

Heb ook wel eens een oude auto gekocht die slechter bleek te zijn dan verwacht.
Dan hup naar de sloop, en je verlies van 2/300 nemen.

Ik rij al jaren (lees 20+ jaar) oude auto's en nog steeds bij elkaar gerekend veel goedkoper uit geweest dan als ik geleaset had of een nieuwe (waar ik geen geld voor had) had gekocht.

Mijn man heeft een tijdje tussen leaseauto's gezeten (via zijn werk) en heeft een Peugeot 106 (diesel) gekocht uit 2001... heeft hij 4 maanden mee gereden totdat de versnellingsbak boem deed.
Aanschaf 400... terug van de sloop 150.. kosten 250 euro voor 4 maanden en 30.000 kilometer verder.
Daarna een andere gekocht.. 450, heeft hij 2 maanden (15.000 km) mee gereden en weer voor 450 verkocht toen hij zijn leaseauto kreeg.

Ik rij nu een Ford Mondeo (2006) 2 jaar terug gekocht voor 700 euro..rij ik dus nog steeds mee.
Alleen nieuwe banden (300E) en nieuwe uitlaat (175)
Daarvoor een C5.. 2 1/2 jaar gereden, gekocht voor 900, verkocht voor 600 omdat ik een diesel wilde.
Geen kosten aan gehad behalve een x nieuwe banden.

daarvoor:
Voor mijn BMW 520 uit 99 heb ik 1000 betaald, 2 jaar in gereden en voor 300E weer verkocht aan de sloop.
Daarvoor een Ford Mondeo wagon uit 96 voor 300 E en daar 1 1/2 jaar in gereden (en 150 E terug gehad van de sloop).

Kan nog meer terug gaan... maar alles bij elkaar veel minder uitgegeven dan bij een leaseauto (of bij een veel duurdere aanschaf.

Ik ga dus echt niet bij een auto van 500E, een grote reparatie van zeg eens 1000E betalen.
Normaal onderhoud (remmen/uitlaat/banden enz) geen probleem, maar zodra er duurdere dingen uitvallen die niet zelf goedkoop te repareren zijn gaat hij helaas hemelen.

Heb jij dan telkens aan een volgend auto’s gehad? Dus zegmaar niet dat je als je de ene weg deed en op zoek ging naar een ander wel eens een week of 2 (of langer) zonder hebt gezeten?

Ik ben namelijk echt afhankelijk van die auto, en ik kan niet zomaar even een auto lenen oid, dus vandaar dat ik het best spannend vind om zoiets aan te gaan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:04

Als onze auto, nu 7 jaar, overleden is gaan we ook voor lease.
Onze dochter en schoonzoon leasen ook, wel een grotere auto ivm kinderen, en als ik zie wat voor gemak ze ervan hebben, ideaal!
Als er iets is rijden ze naar de garage en krijgen een leenauto mee tot ze klaar zijn, geen zorgen om APK en grote reparaties en je rijdt nieuw.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:12

Verhaal getypt en pleite.

Lang verhaal kort: mijn Suzuki Alto heeft mij de afgelopen 3 jaar netto (aanschaf+maandelijkse kosten+ onderhoud - dagwaarde) 4000 euro gekost. Een leaseauto van 200 euro per maand zou me na 3 jaar 7200 eurohebben gekost.

Ik weet een hoop leuke dingen te doen van 3200 euro. Een leasemaatschappij waarschijnlijk ook ;).

Voor mij daarom geen leaseauto.