Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Re: Gedoe met hulp in huishouding (WMO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:40

mijn huishoudelijke hulp gaat via ZIN (wmo). En dagbesteding heb ik een pgb voor, omdat er geen organisatie was die het via ZIN deed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 14:23

beatje schreef:
Tegenwoordig hebben ze erg handige hulpmiddelen om je te helpen met dingen van de grond te rapen.Kom op zeg,ik zie zwaar gehandicapte mensen behoorlijk zelf redzaam zijn en zij hebben idd hulp omdat ze dingen in het huishouden niet kunnen ,maar hun eigen zooi rapen ze echt zelf op. https://www.hulpmiddelwereld.be/huishouden/grijpers
Bij de lidl heb je ze voor 4.95
Je kan soms behoorlijk zelfredzaam zijn als je maar wilt.
Maakt het voor hulpen gewoon ook een stuk leuker om bij zulke mensen te werken.Ben zelf geen HH ,maar hoor wel vaak hun klachten aan.

Dat klinkt heel makkelijk, zelfredzaam zijn. Als het aan mij lag had ik nergens hulp bij nodig, want ik vind het vreselijk dat het mij niet lukt. Zo'n grijper zou voor mij al niet werken, want ik kan niet knijpen. :') Of een vuilniszak uit de prullenbak halen. Ik los het wel anders op, ze hoeven geen zooi van de grond te rapen, maar voor mij zijn er eigenlijk bijna geen hulpmiddelen die ik kan gebruiken. Dat heb ik namelijk al uitgezocht met de ergotherapeut.

Heel fijn dat jij geen HH nodig hebt. Ik dus helaas wel, ook al heb ik het geprobeerd zonder. Eerlijk gezegd haat ik het dat ik hulp nodig heb en dingen niet kan. Als het dan ook nog zo loopt, waardoor het meer kost qua gezondheid dan het oplevert? :n Maar ik kan niet zonder, heb ook geen mensen die me zouden kunnen helpen hiermee.

Anouk1605 schreef:
Ts, je hebt het recht om van organisatie over te stappen als je dat fijner vindt. Daar zal geen enkele gemeente moeilijk over doen. Wel is het zo dat aanbieders momenteel overspoeld raken met aanvragen, waardoor een rommelige start kan ontstaan (abonnementstarief zorgt daar voor, lijkt het...). Maar een goede aanbieder zou hier duidelijk en eerlijk over moeten zijn en zsm ook een oplossing moeten zoeken. Zie in de gemeente waar ik werk dat er soms 2 weken wat wisselingen kunnen zijn nu, ivm vakantieperiodes en drukte maar dat vervolgens stabiele afspraken worden gemaakt en nageleefd (incl een vaste hulp).
PGB is iets waar je goed over na moet denken als je dat overweegt. Ik ken je niet, maar PGB brengt best wat rompslomp met zich mee. Ik raad het mensen vaak af omdat ik helaas zie dat er veel (erg veel) fouten mee gemaakt worden én dat het vaak veel inspanning en tijd van mensen vraagt. Onafhankelijk of het hoog of laag opgeleide mensen zijn. Dus voor je zoiets zou kiezen; informeer je goed en denk er goed over na. Maatschappelijk werk kan hier wel vaak in ondersteunen maar volgensmij is dat ook per regio verschillend.

Belangrijkste is dat je goed in overleg blijft met je gemeente en daar ook je mogelijkheden en onmogelijkheden aangeeft. :)

Ik heb echt alle begrip ervoor dat zij er niks aan kunnen doen dat werknemers ziek worden of stoppen in de proeftijd. Maar ze kunnen wel wat doen aan de communicatie. Ik moet nu zelf regelen met de hulp (die gelukkig gisteren is geweest!) dat ze haar clienten wisselt waardoor ik op donderdag zou kunnen worden ingepland. Eén van de mensen waar zij ook komt is net over gezet van de dinsdag naar de donderdag en ik ben op haar plek ingepland. Dat is toch gewoon enorm krom? Al zo vaak aangegeven dat het NIET kan op maandag/dinsdag en nu komt er iemand waar 1 adres net verplaatst is zonder reden. We moeten dus samen regelen of dat adres toch weer terug kan.

PGB wil ik absoluut niet. Ik ben dan hoogopgeleid, maar ik kan het door gezondheid niet meer zelf regelen. Dat kost zoveel energie dat het meer kost dan oplevert, dat merk ik nu al.

Milatje, ik heb denk ik al 3 of 4 keer aangegeven bij de organisatie dat het niet goed loopt. Waarvan 1 keer een officiële klacht en een aantal gesprekken met de manager. Daarna heb ik dus contact opgenomen met de gemeente, omdat het niet verbeterde. Nu had ik gisteren weer de organisatie aan de lijn en in dat gesprek waren ze ook niet meer blij met mij, omdat ik dus de klacht bij de gemeente heb neergelegd en ook weer aan hun aangegeven heb niet tevreden te zijn over de communicatie. De hulp die hier gisteren was gaat deze maand op vakantie en of ik vervanging wilde of dat ze over mochten slaan. De vervanging is geregeld, maar wel wéér op dinsdag. Maar ik kan op dit moment gewoon geen week missen qua hulp. Ik laat wel een vriendin hier zitten oid, zodat ik naar afspraken kan.

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat we alles kunnen regelen met huidige hulp, zij doet enorm haar best in ieder geval. Helaas dus komende weken nog wel op de dinsdag en heb ik na al die maanden en meerdere keren aangeven nog steeds geen aftekenlijst ontvangen. Ik heb ook geen idee van de regels, want ik heb nooit informatie ontvangen oid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 14:51

[quote="MyWishMax"]Nu had ik gisteren weer de organisatie aan de lijn en in dat gesprek waren ze ook niet meer blij met mij, omdat ik dus de klacht bij de gemeente heb neergelegd en ook weer aan hun aangegeven heb niet tevreden te zijn over de communicatie. De hulp die hier gisteren was gaat deze maand op vakantie en of ik vervanging wilde of dat ze over mochten slaan.
[/uote]

Ik word hier boos van, en zou eigenlijk gewoon doodleuk weer naar de gemeente gaan. :\
Als zij zo moeilijk doen moet je dat gewoon mogen zeggen? Je lijkt me absoluut niet onredelijk of onvriendelijk of onbeleefd of wat dan ook... terechte kritiek geven moet gewoon mogen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 15:17

Eerlijk gezegd werd ik gisteren wel wat minder vriendelijk, Shadow. Ik was het gewoon enorm zat en nog een hoop onduidelijkheid, vorige week gebeld dat er dus gisteren iemand zou komen en ik zelf moest overleggen over wisselen en niks gemeld over uren inhalen. Dat heb ik dus gisteren ook gemeld en toen er weer gezegd werd dat het vervelend voor mij is maar zij niks er aan kunnen doen ben ik niet meer zo vriendelijk geweest. Uiteindelijk de manager weer aan de telefoon gehad en daar ook aan gemeld dat ik gewoon echt niet blij ben met de communicatie. Als ik haar aan de telefoon hebt legt ze alles netjes uit, ik ben het er niet altijd mee eens, maar het is wel duidelijk. Zij gaf ook aan dat de hulp van gisteren meer uren mag maken, om in te halen. Dat is mooi, maar ik wist dat dus al niet. Ik ga dat niet bij de hulp neerleggen, want zij moeten wel betaald worden voor de tijd dat ze werken en ik dus nergens af kan laten tekenen. Maar de mensen van de planning melden alleen wanneer er iemand komt, vergeten in dossier te melden dat maandag dinsdag niet kan, vergeten te melden dat ik nog steeds niks ontvangen heb. Proberen er op aan te sturen dat ik een week oversla vanwege vakantie.

Ik ga niet schelden, maar heb ze wel duidelijk verteld dat ik hier absoluut niet blij mee ben. Het excuus dat zij er niks aan kunnen doen dat iemand ziek is of stopt is in mijn ogen ook een excuus. Nee, ze kunnen er niks aan doen, maar dat neemt niet weg dat dat niet hetgeen is waar ik over klaag. Ik klaag over de communicatie, zowel met mij als onderling. Andere gesprekken heb ik aangegeven dat ik snap dat het voor hen ook lastig is, maar gisteren heb ik aangegeven dat er ook iets aan de onderlinge communicatie gedaan moet worden. En dat ik er nu meer last van heb dan profijt, maar dat ik hoop dat het nu geregeld kan worden met de hulp. Dat ik niet blij ben dat ik zelf moet regelen dat er geruild wordt. En dat ik niet graag onderbroken wordt als ik wat probeer te vertellen. Ik vind het ook gewoon erg rot dat ik dus wel elke keer de eigen bijdrage betaal, of ze nu maar 1 keer of 4 keer komen per periode.

Maar goed, de hulp was erg fijn, heeft een hele hoop gedaan. Zij was van te voren gebeld dat ik misschien niet blij zou zijn. We hebben nog een hoop besproken en ik heb ook aangegeven dat het absoluut niet aan haar ligt (dit was pas de 2e keer dat zij kwam, zij was ook de laatste die hier was 4 weken geleden). Zij gaat haar best doen om te ruilen, ik ben flexibel qua tijden op die donderdag en als het lukt zullen we onderling wat meer contact hebben om dingen te regelen.