Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
beatje schreef:Tegenwoordig hebben ze erg handige hulpmiddelen om je te helpen met dingen van de grond te rapen.Kom op zeg,ik zie zwaar gehandicapte mensen behoorlijk zelf redzaam zijn en zij hebben idd hulp omdat ze dingen in het huishouden niet kunnen ,maar hun eigen zooi rapen ze echt zelf op. https://www.hulpmiddelwereld.be/huishouden/grijpers
Bij de lidl heb je ze voor 4.95
Je kan soms behoorlijk zelfredzaam zijn als je maar wilt.
Maakt het voor hulpen gewoon ook een stuk leuker om bij zulke mensen te werken.Ben zelf geen HH ,maar hoor wel vaak hun klachten aan.
Of een vuilniszak uit de prullenbak halen. Ik los het wel anders op, ze hoeven geen zooi van de grond te rapen, maar voor mij zijn er eigenlijk bijna geen hulpmiddelen die ik kan gebruiken. Dat heb ik namelijk al uitgezocht met de ergotherapeut.
Maar ik kan niet zonder, heb ook geen mensen die me zouden kunnen helpen hiermee.Anouk1605 schreef:Ts, je hebt het recht om van organisatie over te stappen als je dat fijner vindt. Daar zal geen enkele gemeente moeilijk over doen. Wel is het zo dat aanbieders momenteel overspoeld raken met aanvragen, waardoor een rommelige start kan ontstaan (abonnementstarief zorgt daar voor, lijkt het...). Maar een goede aanbieder zou hier duidelijk en eerlijk over moeten zijn en zsm ook een oplossing moeten zoeken. Zie in de gemeente waar ik werk dat er soms 2 weken wat wisselingen kunnen zijn nu, ivm vakantieperiodes en drukte maar dat vervolgens stabiele afspraken worden gemaakt en nageleefd (incl een vaste hulp).
PGB is iets waar je goed over na moet denken als je dat overweegt. Ik ken je niet, maar PGB brengt best wat rompslomp met zich mee. Ik raad het mensen vaak af omdat ik helaas zie dat er veel (erg veel) fouten mee gemaakt worden én dat het vaak veel inspanning en tijd van mensen vraagt. Onafhankelijk of het hoog of laag opgeleide mensen zijn. Dus voor je zoiets zou kiezen; informeer je goed en denk er goed over na. Maatschappelijk werk kan hier wel vaak in ondersteunen maar volgensmij is dat ook per regio verschillend.
Belangrijkste is dat je goed in overleg blijft met je gemeente en daar ook je mogelijkheden en onmogelijkheden aangeeft.