Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:56

Ik vind het zelf vreselijk om zulke dingen hier te bespreken. Zulke dingen bespreek je samen.

Jw geeft zelf de opening om haar wat te laten vragen en vervolgens kom je hier doen alsof je zusje het niet waardeert dat je het voor haar betaalt omdat ze er nog geld voor durft tw vragen.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:57

Toch vind ik het niet alleen de fout van de TS. Haar zus zou zelf ook kunnen zeggen: nee joh hier hoef ik verder niets aan te verdienen, ik heb de knuffel graag gemaakt voor mijn nichtje. Bovendien steunen jullie mij ook en heb je de materialen zelf aangeschaft...ik ben blij dat ik iets terug kan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:57

GabberGill schreef:
Ik vind het zelf vreselijk om zulke dingen hier te bespreken. Zulke dingen bespreek je samen.

Jw geeft zelf de opening om haar wat te laten vragen en vervolgens kom je hier doen alsof je zusje het niet waardeert dat je het voor haar betaalt omdat ze er nog geld voor durft tw vragen.

Nou dit, jullie zijn volwassenen toch?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:58

Ik zou eerst eens afwachten waar ze mee komt. Is dat een bedrag wat je haar gunt? Dan zou ik het voor nu laten en voor een eventuele volgende keer duidelijk communiceren dat je de materialen koopt zodat zij haar hobby kan uitvoeren en jouw dochter een leuke knuffel heeft, en dat je denkt/hoopt/verwacht dat dat compenseert met wat je verder voor haar doet. Is het een in jouw ogen te hoog bedrag, dan kun je uitleggen dat je er een andere verwachting bij had, waarom je die verwachting had en samen overleggen over een oplossing waar beide partijen blij mee zijn.

Jij ziet het nu alsof je haar hobby steunt door materialen te kopen. Maar zij ziet de zakken kleding misschien wel alsof zij jou helpt doordat jij er niet mee hoeft te leuren. Je hebt geen idee tot je erover praat :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:59

Forcalquier schreef:
Toch vind ik het niet alleen de fout van de TS. Haar zus zou zelf ook kunnen zeggen: nee joh hier hoef ik verder niets aan te verdienen, ik heb de knuffel graag gemaakt voor mijn nichtje. Bovendien steunen jullie mij ook en heb je de materialen zelf aangeschaft...ik ben blij dat ik iets terug kan doen.

Maar dan ga je invullen voor een ander. Op het moment dat TS aan haar zus vroeg wat ze er voor wilde hebben, heeft ze zelf al de voorzet gegeven.

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:00

Elin_ schreef:
elizabeth85 schreef:
Ik weet het even niet meer... ben ik nu zo gierig of niet?

Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken . Kan ik ook kant en klaar kopen, maar ik wilde haar helpen om haar hobby uit te oefenen. Nu is de knuffel klaar, dus ik vraag voor het fatsoen ' wat krijg je voor het maken?' Er vanuit gaande dat ze zou zeggen 'niets natuurlijk'....dat gaat ze dus nu uitrekenen en moet ik haar een x bedrag per uur betalen voor het haken van een knuffel...

Ben ik nu raar dat ik het teleurstellend vind dat ze geld durft te vragen voor het haken voor een knuffel voor haar nichtje? Ik heb alle materiaal netjes betaald... zoiets doe je toch gewoon voor elkaar?

Het steekt nog het meeste dat ze mij nooit hoeft te betalen. Vorige week nog een tas merk kleding haar kant op gedaan. Z
e
Goede leer in ieder geval, ik ga dr geen gedoe van maken en zal haar gewoon het geld geven wat ze wil hebben, maar in het vervolg kan ik mijn eigen spullen beter op mp zetten en haar niets meer vragen. (Maar ik wil helemaal niet zo zijn)

Ik vind je heel kinderachtig ja. Je vraagt haar iets te doen voor JOUW dochter om haar een plezier te doen? Nee je wilt graag iets voor je dochter ;) ? Je vraagt zelf wat ze krijgt, dus je opent een deur. De tas is je eigen keuze. Als je dingen weggeeft dan moet je nooit verwachtingen koppelen, want het is niet perse zo van ik doe dit en nu moet jij dit doen.
En je wilt er geen gedoe van maken, maar zet het wel op bokt en vervolgens zeg je ik kan het beter op marktplaats zetten, maar zo wil ik helemaal niet zijn. Maak een keuze, maar niet liefelijk willen praten, maar toch iets terug verwachten of er gepikeerd over zijn.

Verder is het vreselijk frustrerend dat familieleden en vrienden creatieve taken, zoals fotografie e.d. altijd maar voor 'hobby' aanzien en hierdoor verwachten dat het gratis is. In dit soort dingen zit veel tijd zo simpel is het.

Hier ben ik het mee eens. Ik geef mijn zus soms ook een hoop, maar ik vind het altijd zo flauw om dingen te geven en te helpen met de verwachting dat je daar iets voor terug MOET krijgen, zeker als het om naaste familie gaat. Als ik aan haar zou vragen om foto's van mij te maken (wat haar werk is) zou ik natuurlijk wel wat korting verwachten :+ maar zou haar daar wel voor betalen, tenzij ze zelf zegt: nee laat maar. In jouw zus haar schoenen had ik zelf ook niks gevraagd en ik begrijp je frustratie wel hoor, maar je hebt erg veel ingang gegeven voor iemand die verwacht niks extra's te hoeven betalen.

Je had ook kunnen vragen: "Wil je er nog wat voor", dat is wat suggestiever en laat je het bij haar. Maar jij vraagt: "Wat krijg je voor het maken?". Tja, als je het niet breed hebt omdat je geen zin hebt om te werken en er wordt je een extra zakcentje aangeboden voor iets dat je prima vond om te doen, snap ik wel dat ze een prijs heeft berekend.

Als het je echt dwars zit zou ik het wel met haar bespreken, anders loopt de irritatie en frustratie alleen maar op. Voor jou was het gewoon fatsoen om te vragen wat ze wilde, maar misschien had zij wel het een idee dat het een oprechte vraag was en jij haar juist wilde helpen :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:07

Nu heb ik al wel wat armoede gezien in mijn leven..maar het niet breed hebben, maar je eigen huis aan het bouwen zijn heb ik nog nooit in 1 zin gehoord..

TS: ik snap de fruatratie ook niet. Volgende keer gewoon van te voren dit soort dingen afspreken: ik betaal de materialen, wil je er dan verder nog iets voor? :)

elizabeth85

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 11:14

Dank jullie wel voor de antwoorden...

Heel interessant om te lezen hoe verschillend over dit onderwerp gedacht wordt ... en hoeveel meningen er over zijn

De reden dat ik het hier bespreek... omdat ik heel graag wil weten hoe andere mensen hier over denken. En waarom dan... om er van te leren voor mezelf . Is ben er gewoon verbaasd over omdat ik zelf totaal anders denk...

Al meerdere keren heb ik aangegeven dat ik gewoon het bedrag ga betalen wat ze wil hebben, ik zal er ook zeker geen ruzie over maken...

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:20

Altijd moeilijk familiedynamiek. Gewoontes sluipen er langzaam in en dat maakt het vaak moeilijk(er) bespreekbaar.
Waarschijnlijk omdat je, je eigen aandeel er in ook heel goed weet en je er wellicht ook in gefaciliteerd hebt. Als jij vaak gul bent, gaan mensen het van je verwachten. Het zegt echter niets over hen. Omdat het in families vaak zo’n natuurlijk proces is en iedereen elkaar een rol toebedeelt en zelf toe-eigent, staat je zus er misschien helemaal niet bij stil en is ze zich van geen kwaad bewust.
Door jouw ergernis zet je echter wel jullie onderlinge band onder druk, dus is het niet meer dan fair om nu je verantwoordelijkheid te nemen en het gesprek aan te gaan. Want je doet nu een hoop aannames, zonder haar gehoord te hebben.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:24

Sabbientje schreef:
Ik haak zelf en maak ook wel eens iets in opdracht.
Alleen zal het nooit in mij opkomen om een uurloon voor iets te rekenen.
Omdat dat gewoon weg te duur zou worden.

Over het algemeen reken ik materiaalkosten + een klein beetje meer, waarvan ik zelf (een deel van) een volgend eigen project kan bekostigen.

Ik doe het dan ook echt voor mijn plezier.

Voor mijn familie reken ik eigenlijk nooit iets extra's. Vaak niet eens materiaalkosten.

Overigens als er betaald moet worden, geef ik van te voren meestal wel een schatting van de kosten op. (zodat ik niet naderhand krijg dat ze het te duur vinden)

zo doe ik het ook met mijn haakwerk en als je dan ziet dat je iets gehaakt heb wat je ook op etsy kant en klaar kan kopen dat ik dat dan verkoop voor iets van 10 euro terwijl het daar te koop is voor 90$ excl porto van 20$ pffff dan krijg je te horen dat ze die 10 euro net ff te veel vinden.... (6 euro materiaal en de rest voor het maken, doe ik er nog een kado velletje omheen in een leuk geprint tasje)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:38

DeMolenhoek schreef:
Dan kan ik mijn handeltje stoppen of weigeren om nog aan familieleden te verkopen, want dan moet ik uit de kosten geraken met de verkoop aan derden die geen familie zijn. Het is allemaal niet zo simpel hoor.

Maar als zo iemand je regelmatig matst met matrialen die je nodig hebt, je spullen schenkt die ze ook kan verkopen maar jij leuk vind, je kids bezighoud en daarbij alle kosten van in dit geval de aanschaf en opfok van jouw beestjes( die ze dus later pas terug wil) al betaald heeft en waarnaast het je zus is en niet bv een achterneef... dan liet je haar gewoon betalen?

Ik zou ook betalen maar daarna ook geen kortingen meer, geen schenkingen en kosten doorberekenen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:53

elizabeth85 schreef:
Het is voor haar echt een hobby.... een hobby die ze niet kan betalen omdat ze niet wil(!) Werken. Zegt ze zelf ook...

Als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?

Je doet toch gewoon wat voor een ander? Als zei me vraagt om iets voor me te doen zou ik het niet eens bedenken om daar geld voor te vragen...

Communicatie klopt.... maar dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik gewoon verbaast ben dat je geld wilt zien voor zoiets...

Mijn fotografie is ook hobby, omdat ik daar niet de effort in kan stoppen om het mijn werk te maken, maar het zijn wel uren die je maakt dus hobbymatig met mijn prof. apparatuur vraag ik er alsnog geld voor.
En daarnaast nogmaals.. het is voor jouw dochter? Dus het is voor jou in plaats van voor haar, toch?
En (ja het laatste) nogmaals 'je doet toch gewoon wat voor een ander' is voor iedereen toch anders. Misschien is haar kant van het verhaal wel dat ze er helemaal geen zin in had, maar het toch voor jouw dochter gedaan heeft.

Of ze wel of niet wilt werken is helaas niet aan jou ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:59

Daarom dat in mijn eerste post direct de vraag stond of het voor haar een bron van inkomsten was of niet. Als het een bron van inkomsten is voor haar is het heel erg logisch dat ze uren doorrekend, ook al is het materiaal geschonken. Ze kan namelijk in de tijd dat ze voor jou haakt ook voor iemand anders haken en daarmee een loon verdienen. Als ze maandelijks 2 familieleden matst kan dat het verschil maken tussen rondkomen of niet.

Blijkbaar is het puur hobby dus dan is het logischer dat ze matst.

Als iemand bij mij kip x op leeftijd x komt bestellen dan moet daar voor betaald worden. Ik moet namelijk minstens 3 eieren uitbroeden om 1 kip te hebben (en dan nog kan ik de pech hebben om 3 hanen over te houden). Ik onderhou dus 3 dieren waarvan 2 overschot zijn want hanen zijn niet gewilt, om één dier te hebben wat is gevraagd. Dan wordt daar voor betaald. Wordt het eten en het ei geschonken hangt daar altijd nog een prijs aan vast (elektriciteit voor de broedmachine en warmteplaat, tijd, water, zaagsel etc) Maar zeg nu dat ik dit allemaal niet heb, dat ik niet uitbroed maar gewoon voor de hobby 5 kippen en een haan heb lopen en opeens kuikentjes heb dan mogen die gerust gratis opgehaald worden. Die grens is heel belangrijk: Is het een bron van inkomsten of is het puur hobby. Dus ja, ook al heb ik van iemand al heel veel gekregen, de kip moet betaald worden. De giften zetten zich op een andere manier wel weer in balans. Want dan heb je het over loon dat moet binnen komen.

Daarom dus ook mijn eerste vraag: Bron van inkomst of hobby.

Nu moet ik wel de kanttekening maken dat wij mensen altijd heel snel een wederdienst terug geven. Indien die wederdienst niet binnen een paar maand kan gebeuren dan volgt er een fysiek cadeau. Wij mogen nu bv kinderkleding gebruiken van mijn vriend zijn baas. Ze wouden kippen en die hebben ze betaald, maar de kinderkleding is terug gegeven met een kledingbon met een heel mooi bedrag erop.

Schoonvader komt helpen aan de omheining voor 2 dagen. 3 kippen besteld. Kippen zijn betaald, wij hebben een week naar hun dieren gekeken toen ze op reis waren en hebben ze mee uit eten genomen. Moest schoonvader in dit geval proffesionele omheiningen plaatsen voor werk dan had hij de kippen moeten betalen aan ons en wij de omheining aan hem + zijn werkuren.

Ik hoop dat ik het wat helder heb uitgelegd :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:59

elizabeth85 schreef:
Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten) en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken.

Jij gunt haar dat, maar het is van jou een aanname dat ze het als een gunst ziet om gratis een knuffel voor je dochter te maken. Dus mijn vraag aan jou: heb je haar gevraagd of ze het daadwerkelijk leuk zou vinden om gratis een knuffel te maken als jij de materialen zou betalen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:03

elizabeth85 schreef:
Het is voor haar echt een hobby.... een hobby die ze niet kan betalen omdat ze niet wil(!) Werken. Zegt ze zelf ook...

Als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?

Je doet toch gewoon wat voor een ander? Als zei me vraagt om iets voor me te doen zou ik het niet eens bedenken om daar geld voor te vragen...

Communicatie klopt.... maar dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik gewoon verbaast ben dat je geld wilt zien voor zoiets...

Hoezo verbaasd? Zij vraagt geen geld, jíj vraagt wat ze ervoor wilt hebben.
Logisch dat ze dan denkt: ‘oh, dat is leuk, ze wil me ervoor betalen.’
Ik zou dat ook niet afslaan.
Jíj verwacht dat ze dat afslaat na jouw vraag, je moet denk ik minder verwachten van mensen, word je ook niet teleurgesteld.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:03

GDG schreef:
elizabeth85 schreef:
Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten) en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken.

Jij gunt haar dat, maar het is van jou een aanname dat ze het als een gunst ziet om gratis een knuffel voor je dochter te maken. Dus mijn vraag aan jou: heb je haar gevraagd of ze het daadwerkelijk leuk zou vinden om gratis een knuffel te maken als jij de materialen zou betalen?

Jazeker, Goh zus... Ik heb deze knuffel gezien, vind jij het leuk om die te haken, want anders bestel ik hem...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:05

Tja, soms heb je van die mensen die alles maar voor vanzelfsprekend aan nemen en het heel normaal vinden dat een ander alles doet en laat zich rustig betalen voor zaken terwijl ze al heel veel hebben gekregen. Zoiets dringt gewoon niet door.
Ts, gewoon aan haar vragen waarom ze geld rekent terwijl er zoveel van jouw kant haar kant op komt.
Je hebt inderdaad opdracht gegeven, gevraagd wat het moest kosten en ik snap dat je verwachtte dat het antwoord zou zijn: Niets natuurlijk want jullie doen al zoveel voor ons.

Sommigen zien het echt niet en dus het gesprek even aangaan en wil je dat niet dan laten rusten maar over en uit met alle merkkleding , voordeel voor het huis enz.
Wanneer er van hun kant weer de vraag naar materialen komt gewoon de normale prijs berekenen en ook wanneer er klussen gedaan moeten worden heel duidelijk vooraf aangeven hoeveel het gaat kosten incl offerte. En ja, misschien zullen ze verontwaardigd zijn maar echt, profiteurs zijn er overal en de zin die hier gesteld word, met familie moet je wandelen niet handelen klopt helaas heel vaak.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:05

elizabeth85 schreef:
GDG schreef:

Jazeker, Goh zus... Ik heb deze knuffel gezien, vind jij het leuk om die te haken, want anders bestel ik hem...

Je hebt het dus niet gevraagd begrijp ik, je hebt aangenomen dat ze het als een gunst ziet om het überhaupt te mogen maken.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:12

Tsja, vooraf communiceren is handig...

Ik brei heel veel, eigenlijk alleen sokken. Veel gaat weg voor verjaardagen, soms vragen mensen me om sokken voor ze te breien. En als ik dan aangeef dat ik dat voor 12,50 best wil doen word ik raar aangekeken. Maar materiaalkosten á 8 euro per paar, plus 12 a 16 uur werk. Het is graag of niet.

Inmiddels hebben mijn vriend en ik de deal dat er voor sokken die voor verjaardagen weg gaan een tientje in een spaarpotje voor nieuw materiaal gaan. 't ging namelijk wel heel makkelijk zo: mijn vriend hoefde geen cadeau's meer te kopen voor zijn vrienden, maar ondertussen betaalde ik daar dus gewoon zo. En dat loopt dan ongezien op tot best een hoog bedrag.

Als iemand me vraagt een trui te breien is m'n antwoord: jahoor, voor materiaalkosten + uurloon. Ik vind breien namelijk heel erg leuk, maar ik hou van niemand genoeg om er een trui voor te breien (zelfs zelden voor mezelf).

Dat jij ook voor haar doet maakt het wel een scheve situatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:12

bigone schreef:
Je hebt inderdaad opdracht gegeven, gevraagd wat het moest kosten en ik snap dat je verwachtte dat het antwoord zou zijn: Niets natuurlijk want jullie doen al zoveel voor ons.

Maar puur uit nieuwsgierigheid.. als je het antwoord op een vraag al weet, of in ieder geval weet wat je wilt horen, wáárom vraag je dan iets?

Is het dan een soort van test of iets met een dubbele bodem?
Hoe moeilijk is het om gewoon te zeggen wat je bedoelt? Of iets te vragen als je daadwerkelijk een antwoord wil.

Ik vind het nog verbazingwekkend dat veel mensen toch nog vinden dat anderen maar gedachten moeten kunnen lezen :)

Then again, als je ervaart hoe vaak er ruzie komt omdat 'iemand iets aannam', of 'iets anders verwachtte', dan is het idd niet zo gek dat 'we' blijkbaar vinden dat anderen dingen zomaar moeten weten... :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:21

Wat ik niet zo goed begrijp; Je zegt om haar te helpen.......Ze wil niet werken, maar heeft het blijkbaar ook niet nodig, aangezien je schrijft dat ze een huis aan het bouwen is. Dat valt bij mij niet helemaal onder "arm"

Hoe je ook communiceert, het is gewoon heel normaal dat jij uit goed fatsoen zegt; wat krijg je ervoor? En dat zij dan zegt; Niks joh, vond het leuk om te doen.

In andere gevallen, waar tijd geld kost en de materialen betaald moeten, is het gewoon anders.

Maar goed, wij zullen nooit rijk worden, want ik zeg snel; nee, joh is goed zo. Of hier, hou maar etc

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:23

Superpony: ik vind dat niet normaal :? En zeker geen goede communicatie..

Is dat echt normaal? Een vraag stellen waar je geen antwoord op wil? Ben benieuwd wat hiervan gevonden wordt :j Misschien ben ik daarin dan idd wel niet normaal

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:27

rien10 schreef:
Aha, nu wordt het mij duidelijker. Je had de materialen zelf al gekocht.
Dus je stelt een vraag, maar weet al van tevoren welk antwoord je wilt. En en ander antwoord accepteer je eigenlijk niet.
Tja, dat is een recept voor gedoe.

Ik dacht dat je haar de materialen had laten kopen (niet goed gelezen door mij, sorry) vandaar mijn eerdere post.

Ik accepteer het wel toch? Ik ga het ook gewoon, netjes zonder gezeur betalen... Ik vraag me gewoon af hoe anderen daar over denken? En blijkbaar zijn de meningen heel erg verdeeld. Prima, daar leer ik weer van dat ik het de andere keer anders aan moet pakken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:27

superpony schreef:
Hoe je ook communiceert, het is gewoon heel normaal dat jij uit goed fatsoen zegt; wat krijg je ervoor? En dat zij dan zegt; Niks joh, vond het leuk om te doen.

Waarom is dat normaal :? Waar staat dat?

Voor mij is normaal; zeggen wat je wilt en je verwachtingen van mensen bespreken.
Als iemand mij zo’n vraag zou stellen verwacht ik echt niet dat het antwoord voor diegene al vast ligt en dat ik dan dus nog wen fout antwoord kan geven...

Ik kan er dus echt niet tegen als mensen andere dingen zeggen dan ze bedoelen en dat je dan maar moet raden wat ze willen.
Dat is hetzelfde als dat sommige mensen passief-agressief gaan zitten mokken en als je dan vraagt wat er aan de hand is zeggen: ‘niks hoor’. En dat dan blijkt dat je dat maar aan moet voelen ofzo of dat je per ongeluk geen goedemorgen hebt gezegd. Zeg gewoon wat je wilt dan :roll:

Echt hoor, gewoon goed duidelijk communiceren voorkomt zoveel problemen en maakt je leven echt makkelijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:29

Uit pure beleefdheid had ik dat ook gevraagd, maar om voor je eigen zus geld te vragen voor iets wat hobby is zou mij te ver gaan. Ik had het leuk gevonden dat ik gevraagd was om het te maken. Voor een vreemde had ik het wat anders gevonden maar voor familie, nee dat doe je niet, zeker als het je ook nog niets aan kosten heeft gegeven.

Ik rij regelmatig met de auto naar uitjes van de fotoclub, er rijden dan ook andere leden mee, een aantal (altijd dezelfde!) vragen netjes als we weer terug zijn: wat krijg je van me, alleen al de vraag vind ik erg netjes en juist daarom is het antwoord: niets. Andere leden zullen het nooit vragen, zij zullen ook nooit aanbieden om eens te rijden met hun auto. Zij vinden het blijkbaar heel normaal dat het niet gevraagd hoeft te worden.