Wandelaar laat honden in weide en akkers lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:17

Ach, als je ziet hoeveel mensen hun honden ook gewoon los laten lopen in het bos tijdens het reeënseizoen etc. Dan sta ik er niet eens van te kijken.
Van mij mag daar flink op bekeurd worden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:34

beatje schreef:
Ik vind een 4 meter lijn,het gaat hier om aangelijnde honden ,geen loslopende.niet idioot lang in buiten gebied.de man leunt dan blijkbaar tegen het hekwerk en bewondert de paarden of zo? en dan kunnen de honden 4 meter onder de draad door,maar dan verder toch niks?

Je vindt het niet vreselijk aso? Het is geen publiek eigendom ofzo.

Rochiril

Re: Wandelaar laat honden in weide en akkers lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 12:36

Tja dat mensen het probleem niet zo zien geeft al aan waar de algemene tendens heen gaat. Dus niet zo verwonderlijk dat deze man t schijnbaar ook normaal vindt :n

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:56

Shae schreef:
beatje schreef:
Ik vind een 4 meter lijn,het gaat hier om aangelijnde honden ,geen loslopende.niet idioot lang in buiten gebied.de man leunt dan blijkbaar tegen het hekwerk en bewondert de paarden of zo? en dan kunnen de honden 4 meter onder de draad door,maar dan verder toch niks?

Nee,ik heb daar zelf niet zo'n probleem mee,met name omdat de honden aan gelijnd zijn en het buiten gebied is.Anders was het als hij de honden maar los liet lopen en op je dieren liet jagen.dat gebeurt vaker. Nu kunnen ze net onder de draad door en dan kunnen ze een stukje links of rechts en zitten ze toch rond de volgende paal?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 12:59

In het buitengebied mag dat gewoon allemaal.
Vanmorgen 2 wandelaars van t erf gejaagd met honden, stonden een beetje naar wat materiaal te bekijken van een aannemer die hier terrein huurt.... vonden ze echt heel gek, zelfs toen ik ze meldde dat ik van de Bouwatch meldkamer melding had gekregen.
Joh mag toch zeker wel even kijken?

Serieus???? :wow:

In het buitengebied doe je schijnbaar alles wat je in de stad/ bebouwde kom niet in je hoofd haalt. Ga beetje in je achtertuin kijken wat daar staat, want ja, gewoon kijken toch... en dan laat ik Mn honden ook wel even in je moestuin, want een beetje schade calculeer je toch zeker in? En ach, even bij je konijntjes laten snuffelen is ook vast prima, tja als ie er een bijt is dat toch gewoon effe pech?
Laatst bijgewerkt door Rochiril op 23-06-19 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:02

Een hond heeft toch niks te zoeken op andermans grond? Vind het bijzonder dat dit soort dingen in de stad blijkbaar niet geaccepteerd zijn, maar dat het zodra het om buitengebied gaat ineens wel zou moeten kunnen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:06

Rochiril schreef:
Vanmorgen 2 wandelaars van t erf gejaagd met honden, stonden een beetje naar wat materiaal te bekijken van een aannemer die hier terrein huurt.... vonden ze echt heel gek, zelfs toen ik ze meldde dat ik van de Bouwatch meldkamer melding had gekregen.

In het buitengebied doe je schijnbaar alles wat je in de stad/ bebouwde kom niet in je hoofd haalt. Ga beetje in je achtertuin kijken wat daar staat, want ja, gewoon kijken toch... en dan laat ik Mn honden ook wel even in je moestuin, want een beetje schade calculeer je toch zeker in? En ach, even bij je konijntjes laten snuffelen is ook vast prima, tja als ie er een bijt is dat toch gewoon effe pech?

Ik vind het ook verbijsterend wat mensen denken wat ze allemaal op een ander zijn terrein mogen.
Zie daar ook geen verschil in een voortuintje en het erf / weiland van een boerderij.

Van andermans terrein blijf je af, met of zonder hond.
Die mensen moeten daar hard genoeg voor werken!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:11

beatje schreef:
Shae schreef:

Nee,ik heb daar zelf niet zo'n probleem mee,met name omdat de honden aan gelijnd zijn en het buiten gebied is.Anders was het als hij de honden maar los liet lopen en op je dieren liet jagen.dat gebeurt vaker. Nu kunnen ze net onder de draad door en dan kunnen ze een stukje links of rechts en zitten ze toch rond de volgende paal?

Er staan gewassen en waar die honden lopen worden de gewassen gesloopt.
Ik vind dat aso.
Of je moet het ook normaal vinden dat er honden je mooie voortuintje met bloemetjes omploegen.

Het is toch van de zotte dat mensen idd menen dat het buitengebied openbaar terrein is :?

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 13:14

Ik begrijp t ook niet, er zijn talloze landweggetjes tussen die akkers door hier, met mooie begroeide bermen. Je kan je hond daar eindeloos uitlaten, en zelfs als je m loslaat zal daar niemand over vallen, nee ook ik niet. Heerlijk toch?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:27

Weet je, wij wandelen hier ook zo tussen de velden en akkers, en ja, mijn honden mogen dan ook los, zie ik iemand aankomen dan roep ik ze bij me, en lijn aan.
Misschien is iemand bang voor honden, of heeft zelf een hond die niet sociaal is, voor mij een kleine moeite, voor een ander vaak opluchting...

En als ik zie dat ze de akker op willen duiken dan zeg ik daar iets van, mijn honden kennen dat "stoor-commando" en weten ok, op het pad / veldweg blijven.
Op andermans erf of weiland gewoon niet...
Zo simpel kan het zijn.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:29

Ik zou een draadje onder langs spannen en misschien een draaide boven op het hek, en dan een flinke klap stroom erop. Niet alleen voor hem, maar voor alle mensen die het in hun harses halen om het te proberen. Of gaas spannen, maar dan kan die kerel er nog wel op leunen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:38

zowiezo een bordje met verboden toegang op je weidehek en erf plaatsen! dan sta je juridisch ook veel sterker.
stroomdraadje wil ook helpen. En als ie op het hek wil leunen kun je dat ook insmeren met carboleum of iets dergelijks.
succes!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:42

Ik zou gewoon iedere keer als je hem ziet de politie bellen. Tuurlijk mag hij daar lopen, maar die honden iedere keer de akker en jou land in laten lopen, waarbij ze een deel van de oogst verwoesten, is gewoon niet oké. Ik ga in de bebouwde kom toch ook niet bij iedereen door de voortuin lopen. Kom op zeg. Recht op privacy geldt niet meer tegenwoordig?
Hier stond laatst een auto regelmatig een paar uur aan de rand van een akker. Op zo'n beton plaat waar ze na het oogsten de bieten op laten liggen tot ze deze kunnen afvoeren. In de middle of nowhere, maar wel gewoon op andermans terrein. Heb ik meerdere keren de politie over gebeld, vorige maand gingen ze dan eindelijk kijken. Blijkbaar hebben ze flink op hun donder gehad, ik heb ze nooit meer gezien. Politie is er ook echt wel even mee bezig geweest.
Dus, gewoon politie bellen, iedere keer als je hem ziet en hij weer de honden op jouw of andermans terrein laat lopen. Mag niet. Klaar uit.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 14:23

Nou, laat het toeval zijn, een bekende van ons is BOA en kwam langs voor wat anders...( ik dacht ook dat dit buiten zijn werkgebied viel).
Verhaal voorgelegd, direct nummer gekregen, volgende keer direct bellen, dan krijgt het een staartje.
Je honden zo in de akkers laten rommelen valt onder vernieling, klaar!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:31

Ik vind het ook verbijsterend dat het normaal gevonden wordt. Je wilt toch niet dat je als eigenaar de rede bent dat koeien en schapen hun jongen verwerpen omdat je beest lekker in andermans gewas schijt.

Dat je hond gewassen stuk loopt met alle inkomenssteun derving voor de boer.

Ik blijf er bij dat ik bet ronduit asociaal vind. Aangelijnd of niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:40

Eindigt het gras/gewas als diervoeding? Dit kan namelijk heel schadelijk zijn voor het voldragen van de vrucht bij runderen. Wanneer een koe de dracht niet volbrengt mist de boer zijn kalf en zijn melkproductie. De man zou misschien wel inkomstenderving veroorzaken en het lijkt me goed om hem dat voor te leggen.

Succes.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 14:40

JudithO schreef:
Ik zou gewoon iedere keer als je hem ziet de politie bellen. Tuurlijk mag hij daar lopen, maar die honden iedere keer de akker en jou land in laten lopen, waarbij ze een deel van de oogst verwoesten, is gewoon niet oké. Ik ga in de bebouwde kom toch ook niet bij iedereen door de voortuin lopen. Kom op zeg. Recht op privacy geldt niet meer tegenwoordig?
Hier stond laatst een auto regelmatig een paar uur aan de rand van een akker. Op zo'n beton plaat waar ze na het oogsten de bieten op laten liggen tot ze deze kunnen afvoeren. In de middle of nowhere, maar wel gewoon op andermans terrein. Heb ik meerdere keren de politie over gebeld, vorige maand gingen ze dan eindelijk kijken. Blijkbaar hebben ze flink op hun donder gehad, ik heb ze nooit meer gezien. Politie is er ook echt wel even mee bezig geweest.
Dus, gewoon politie bellen, iedere keer als je hem ziet en hij weer de honden op jouw of andermans terrein laat lopen. Mag niet. Klaar uit.

Ach weet je, beetje met je liefje de ramen laten beslaan op zo’n lokatie in het donker, zonder dat je iets vernield, daar kan ik me niet druk over maken.
Ook op t hek leunen en ouders die met kinderen de paardjes komen aaien is toch leuk? Als ze dan wat voeren, vraag ik beleefd of ze dat niet zomaar willen doen, maar dat de kinderen misschien wel wat lang bermgras kunnen plukken om ze dat te geven.
Zelfs opa die met de kleinkinderen ons op t erf ziet en komt vragen of ze de trekkers en machines mogen bekijken, joh, kom maar mee, dan maak ik er een voor je open en mag je erop zitten.
Wil je een suikerbiet meenemen in t najaar voor uit te hollen, joh fijn dat je het vraagt, hier neem er maar een paar mee voor je vriendjes en vriendinnetjes. Enz enz
Met een beetje fatsoen kom je een eind, de kerk een beetje in het midden laten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:58

Rochiril schreef:

Herkenbaar! Ik heb zelf een paar hectare grond, voornamelijk bos en klein stukje tuin en weide. Er staan huizen, stallen, schuren en het is rondom omheind met bordjes verboden toegang / privé terrein, etc.

Je wil niet weten hoeveel mensen ik weg moet sturen! :j En dan hebben ze altijd nog een tegenwoord... |o "Ze doen toch niets?" "We mogen toch wel even kijken" of als ze bij mijn paardenstallen staan "We mogen ze toch wel even aaien?" Ze klimmen letterlijk over het hek heen. >;)

Een keer iemand gehad die niet weg wilde gaan. Dat was echt heel naar. Dat werd ook bijna fysiek. Ik stond met de telefoon in mijn hand om de politie te bellen en toen ging die persoon pas.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:02

Ik snap ook niet dat tegenwoordig alles maar mag en dat daar niet moeilijk over gedaan moet worden.

Toen wij nog in NL woonden,stonden mijn paarden langs de weg. Hoe vaak ik wel niet mensen heb aangesproken dat voeren niet gewenst is. Er waren ook een keer een groepje van 3 gewoon over het hek geklommen/gesprongen om weet ik wat met / naar de paarden te doen.
Ben er naar toe 'gevlogen' om ze eruit te jagen. Ben je nu helemaal belazerd!

Mijn vader heeft een landbouwbedrijf en die moet regelmatig mensen van z'n land afsturen (is omheind met sloten en er zitten sloten op de hekken)omdat ze gewoon zichzelf aan het voorzien waren van aardappels en uien!!

Hier in Noorwegen voel ik me af en toe bezwaard omdat er bijv paden over grond van boerderijen lopen,maar dat is vanwege het allemansrecht dus heel normaal.

Fijn dat je nu iig een telefoonnummer hebt voor de volgende keer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:15

Op onze pensionstal komen ook geregeld mensen 'paardjes aaien'. Lopen dan gewoon het terrein op en de stallen in....
Ondanks bordje verboden toegang.

Als er een kindje gebeten wordt ben jij de l*l! Zijn geen manege paarden en het is prive terrein.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:01

cissy schreef:
Op onze pensionstal komen ook geregeld mensen 'paardjes aaien'. Lopen dan gewoon het terrein op en de stallen in....
Ondanks bordje verboden toegang.

Als er een kindje gebeten wordt ben jij de l*l! Zijn geen manege paarden en het is prive terrein.

Ja is echt belachelijk. Maar is hier dus ook en ik ben echt gewoon een particulier met 2 paarden en 2 ponies. Geen pension of boerderij of wat dan ook. :?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:44

Ts, fijn dat je nu een nummer hebt wat je kan bellen.

Ik jaag kinderen met een voetbal uit mijn voortuin.
Bal er een keer in dat kan gebeuren. Om de haverklap de bal in de tuin betekent ergens anders voetballen.
Deuk in auto moet ik ook zelf betalen omdat de voetballer zegt het niet gedaan te hebben.

Gewoon lekker van andermans terrein afblijven.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 22:52

Ik had ook aan de onderkant een extra stroomdraad gespannen.
Heb jij de ergernis niet meer en na 1 stuk stroom komen die honden niet meer op je land.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:17

Wat een rare mensen lopen er ook los. Ik denk dat het ook regioafhankelijk is of er iets aan gedaan wordt. Hier liepen ook honden los en mensen die daar melding van wilde doen werden van de politie naar de gemeente gestuurd en van de gemeente naar de politie echt top werk _/-\o_ .
Ook daar maken ze dus verschil in dorp/stad en buitengebied.

Hopelijk kan de BOA wat voor jullie betekenen.
Altijd handig als je wat mensen kent.
Ontzettend vervelend van die mensen die vinden dat ze overal mogen lopen. Als mensen eens wat meer hun honden zouden aanlijnen of gewoon op de paden zou houden zouden andere mensen ook wat meer kunnen verdragen van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 23:48

Laurie schreef:
Een hond heeft toch niks te zoeken op andermans grond? Vind het bijzonder dat dit soort dingen in de stad blijkbaar niet geaccepteerd zijn, maar dat het zodra het om buitengebied gaat ineens wel zou moeten kunnen.

Nou echt he... Te zot voor woorden. Tegenwoordig moet alles maar kunnen en mogen. Moet je zelf kosten maken om er voor te zorgen dat anderen van jouw terrein af blijven... eigenlijk te belachelijk voor woorden.

Wat een vervelende situatie TS... of het land nu wel of niet gebruikt wordt voor het verbouwen van (vee)voer, mensen hebben er af te blijven. Als iemand het netjes vraagt en geen schade maakt is er niks aan de hand, maar dit is gewoon ontzettend asociaal... Hopelijk wordt het snel opgelost (en anders mag je mijn hond wel even lenen :D)

Onze buren hebben een kikkerpoel, op eigen terrein maar grenzend aan het bos. Hoe veel mensen hun hond daar wel niet lieten zwemmen, terwijl er duidelijk stond dat het privé-terrein is. Uiteindelijk hebben ze alles hermetisch af moeten rasteren om te voorkomen dat er steeds honden in die vijver lagen...

We hebben het zelf ook vaak gehad, dat er zomaar mensen op ons land zaten te picknicken. Of dat er ineens vreemden in je schuur/stal staan, want we moesten “even schuilen voor de regen” Hoe bedenk je dat? Dat vraag ik me dan echt af.. In een stad ga je toch ook niet zomaar een huis of garage binnen? Hoe zou je het zelf vinden als mensen dat bij jou zouden doen? Gelukkig is ons terrein nu zo afgesloten dat je er niet gemakkelijk ongemerkt op komt.

Laatst wel een akkefietje gehad met een man die met drie hondjes liep, waarvan een voor geen meter luisterde en overal op de weilanden liep. Ik was toevallig net met onze hond (70 kg, formaat Shetlander) gaan wandelen. Een enorme goedzak, bijten zal ze nooit doen, maar een vreemde hond of kat wordt wel even vakkundig opgejaagd. Ze jaagt ze de stuipen op het lijf met haar voorkomen. Ik denk niet dat het hondje ooit nog op ons land komt :') Eigenaar van het hondje helemaal gepikeerd, want “dit kan toch niet” en “je moet je hond onder controle hebben”. Nou mijn hond doet toevallig gewoon haar werk, op haar eigen terrein waar dat mormel van jou niet hoort te zijn :=