Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
verootjoo schreef:DeMolenhoek schreef:Ik vind het eigenlijk wel vrij naïef dat je getuigen bent van hoe hij zijn oudste dochter mishandeld, hij jou mishandeld en dan nog denkt dat hij het bij jullie dochter niet zou doen.
Dit begreep ik ook niet helemaal...
Ik zou je kind voor haar eigen bestwil niet meer naar haar vader laten gaan, ook al wil ze dat zelf wel. Opgroeien zonder vader is altijd nog minder erg dan opgroeien met zo’n agressieve vader.
notme77 schreef:Hier ben ik dus ook bang voor.
Ik wilde mezelf niet verdedigen, maar ga toch even reageren op het feit dat ik naïef ben. Ja, dat ben ik inderdaad geweest. Ik vroeg altijd aan dochter hoe het weekend was geweest. Als antwoord kreeg ik altijd: goed. Veel meer kwam er niet uit. Bij doorvragen, gaf ze antwoord op het gevraagde, maar ze zal niet snel uit zichzelf iets delen. Ik vroeg altijd of alles goed was gegaan, of dat ze nog dingen had die ze volgende keer anders wilde. Je gaat niet aan een kind vragen of ze nog geslagen is.
Het niet delen van dingen heeft overigens te maken met haar rugzakje. Op een gegeven moment vertelt ze wel dingen, maar ze moet ze eerst voor zichzelf verwerken. Die ruimte krijgt ze ook van mij. Dit heeft ze echter nooit verteld.
Ik ben ook zo boos en teleurgesteld in mijzelf, maar met zelfverwijten is mijn dochter niet geholpen.
Pas de laatste maanden merkte ik een verandering en heb hierop de psycholoog gevraagd om door te vragen.
Overigens weet ik zeker dat ik door het vuur voor mijn dochter ga, en dat zij dit ook weet van mij. Ze weet dat ik zielsveel van haar hou en dit laat ik ook altijd merken en weten. Ze voelt zich bij mij veilig, helaas heb ik dat niet waar kunnen maken.
Freggle_Edge schreef:Ik ben groot geworden met een moeder die geestesziek is. Geen lichamelijke mishandelingen maar psychisch des te meer. Ik had gewild dat er toen iemand was die voor mij had gekozen dat het daar niet veilig was.
Want je raakt er zeker door beschadigd. Als kind leef je naar de situatie en ben je zeer loyaal aan je ouders. Je schakelt bepaalde emoties uit en gaat ‘gewoon’ door met je leven. Maar er komt een moment dat je er serieus last van krijgt. Het is mega slecht voor je zelfbeeld en het heeft invloed op de rest van je leven. Zet voor mijn part jeugdzorg erop. Maar dit moet stoppen. Je kind gaat ten slotte voor alles.

pmarena schreef:...............
Ik snap overigens wel dat het lastig is. Je gunt haar toch dat stukje gezinsleven dat ze daar zou kunnen hebben met de andere kinderen, en haar vader die vast zijn goede momenten zal hebben. En je wilt natuurlijk ook niet zo'n zure moeder zijn / lijken die haar kind bij haar ex weg gaat houden.
En wanneer je weg moet en een kind niet uit bed wil komen, ondanks waarschuwingen...dan kan ik me ook best voorstellen dat je er een keer klaar mee bent en het bij kop en kont uit bed sleurt. Vader zal moeten leren hoe hij beter met dit soort gedrag om kan gaan zonder respectloos te worden / hoe hij op een betere manier de overhand kan houden maar daar zal hij wel zelf voor open moeten staan.
Ik zou inzetten op het zoeken naar oplossingen om vader krachtiger te maken in zijn rol als vader op een betere manier, maar dat zal het beste gaan als hij het zelf eigenlijk ook vervelend vindt hoe het nu gaat en er achteraf spijt van heeft. En je zal iemand moeten vinden die echt goed tot hem doordringt dat hij zijn dochter kwijtraakt door dit gedrag.
..............
Ocean_Child schreef:Vader zou hier helemaal niet hoeven leren om met zijn agressie om te gaan, hij zou namelijk nooit meer bij mijn kind zijn.
pmarena schreef:Tieneke, Ocean_Child heeft het niet over het meisje tijdelijk uit de situatie halen, er staat best duidelijke taal...Ocean_Child schreef:Vader zou hier helemaal niet hoeven leren om met zijn agressie om te gaan, hij zou namelijk nooit meer bij mijn kind zijn.
pmarena schreef:En wanneer je weg moet en een kind niet uit bed wil komen, ondanks waarschuwingen...dan kan ik me ook best voorstellen dat je er een keer klaar mee bent en het bij kop en kont uit bed sleurt. Vader zal moeten leren hoe hij beter met dit soort gedrag om kan gaan zonder respectloos te worden / hoe hij op een betere manier de overhand kan houden maar daar zal hij wel zelf voor open moeten staan.
pmarena schreef:Tieneke, Ocean_Child heeft het niet over het meisje tijdelijk uit de situatie halen, er staat best duidelijke taal...Ocean_Child schreef:Vader zou hier helemaal niet hoeven leren om met zijn agressie om te gaan, hij zou namelijk nooit meer bij mijn kind zijn.