Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:28

dewilderoos schreef:
Maar gaan jullie dan naar een Duitse makelaar? Er zijn ook makelaars die vanuit Nederland huizen in DLD aanbieden. Wat is dan het beste?

In ons geval een nederlander die al bijna zn hele leven in DL woont.
Huizen bij een Nederlandse in nederland gevestigde makelaar, betaal je bijna altijd de hoofdprijs.

Orchidee, Peter is een topvent inderdaad.
Ik heb hem een half jaar nadat we hier kwamen wonen ook eens gebeld (hij is ook bouwkundige) voor een muur in de keuken die we weg wilden hebben.
Hij kwam zo zonder problemen langs, bakkie koffie, kijken of het een draagmuur betrof... Echt super.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:36

Trieneke schreef:
Rina ik ben ook erg benieuwd welke regio jij zit.

Ik zit bij je in de buurt :D Sustrum Moor. Tikkie zuidelijker vanaf jou gezien. (en ik werk in Heede).
En de rest van je verhaal is zo bekend. Ons huis is uit de 60-er jaren. Er is al best het een en ander aan gedaan, maar vraagt ook om nog een beetje meer werk. Dak is in 2000 volledig vernieuw, en wij hebben een groot deel electra vernieuwd, cv vernieuwd enz enz. Hebben een behoorlijk deel afgelost, mooi spaarpotje geweest, was ook de reden dat ze niet afwijzend tegen een verhoging aankeken als wij een stuk land zouden kunnen kopen. Maar dat alles gaat in het niet als je het huis wilt verkopen. Wat je al zegt de oudere huizen zijn niets meer waard aldus de bank. Lokatie, verbouwingen, vraag en aanbod en alles zien zij niet als waardevermeerdering. Ze staren zich echt blind op de leeftijd van een huis. Dat die dingen, met name de wat oudere huizen, meer dan degelijk gebouwd zijn (heb hier halve meter dikke muren, die hoef je echt niet te isoleren daar komt geen warmte doorheen. En is ook echt geweldig voor je Wifi ontvangst :+ :') ) en ze echt wel langer dan 100 jaar zullen staan........ niet interessant.

ClaudiaHS schreef:
Wbt weidegrond prijzen, ik merk niet dat dat omhoog is gegaan.
Kwam vorige week nog 2ha weidegrond tegen voor €32.000 euro.

Ehmm er is een verschil he tussen Landwirtschaftlich en grasland ;) Zoek de prijzen van Landwirtschaftlichen Flachen maar eens op. Maar hier in de omgeving vind je geen grasland. Alles landwirtschaft, en ze doen er alles aan dat ook zo te houden.

ClaudiaHS schreef:
Ik snap het ook niet.
Er zijn toch wel mensen die eigen geld hebben en een huis hier kunnen kopen?
Welke regio zit jij Rina? Ik ben wel benieuwd naar jullie huis, mag ik een linkje? (PB)

Ja ook ik snap het niet hoor. Maar het is echt zo. Zoals boven al geschreven Sustrum Moor, net bij Sellingen over de grens. Linkje kan ik je nu niet geven. De NL makelaar heeft em van de site af, en hij is nog niet bij de Duitse makelaar erop.

ClaudiaHS schreef:
Ook wij hebben vorig jaar nog onze hypotheek zonder problemen verhoogd.

Hypotheek verhogen is ook geen probleem. Maar probeer maar eens een nieuwe hypotheek voor een ouder huis te krijgen.

kimmie261 schreef:
Rina , geldt dit alleen voor Nederlanders die iets in DLD willen kopen?

Ik gok dat de Duitse kopers net zoveel problemen zullen hebben. Opna dat het voor hun kwa inkomen makkelijker aan te tonen is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:55

Oh dan had ik je bericht niet goed gelezen over de grond Rina _O-
Hier is ook nagenoeg alles landwirtschaft.
Hier staat overigens nog wel een klein stukje grond te koop. Iets minder dan een hectare.
Het is me een raadsel dat dit nog niet opgekocht is door het waterschap, aangezien die zowat alle aangeboden grond kopen en dit dan weer verpachten aan boeren en heel af en toe aan particulieren.

Maar hoezo is het voor duitsers makkelijker hun inkomen te tonen? Ik kan toch evengoed mijn jaaropgaaf en loonstroken van de laatste 3 maand laten zien.
Hier vroegen ze destijds ook om bij de Volksbank?
Wij werken ook beide in NL.

Maar is wel mooi balen voor jullie.
Wij hebben ook vrij jong dak op ons huis, halve meter dikke muren , waarvan de buitenmuur nieuw is opgemetseld, hele bovenverdieping geïsoleerd en extra slaapkamers gecreëerd (en dus meer woonoppervlakte), nieuwe cv, pelletkachel aangesloten op cv, alle electra vernieuwd, hele huis opnieuw gestuct...
Vraag me dan af of het überhaupt zin heeft om ons huis volgend jaar te laten taxeren, want ooit willen we graag een keer nieuw bouwen.
Aan ons huis is bijna niks meer oud muv de binnenmuren _O-

Edit: even gekeken waar je woont maar dat is maar een uurtje vanaf hier.
Ik dacht altijd dat jij meer naar beneden woonde (uit het DL topic) maar dan ben ik vast in de war met iemand anders uit dat Topic.

superpony

Re: Ervaring gezocht vertrekken naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 00:09

Wij zijn ook aan het kijken en hebben al wat bezichtigd ook, maar nog steeds wel twijfels om wat redenen.

Als ik het zo lees en wat ik hoor van Nederlanders in Dld die ik gesproken heb, ligt het er ook echt aan wie je treft, want de een koopt zo een huis en de ander loopt tegen van alles aan, in bijna gelijke situaties.

Verder is het in Nederland ook niet voor iedereen weggelegd om een huis te kopen en al helemaal niet met agrarische bestemming. Die staan hier ook vaak langer te koop.
Maar ook hier komen steeds andere regels en is eigen geld wel vaak nodig.

We woonden al even aan de andere kant van de grens in Nederland en kwamen vaak in Dld, dus we kennen die omgeving wel.
Het hangt echt wel van het dorp en zelfs de straat af of je ertussen past.

Waar we laatst keken doen ze wel veel samen, maar zeiden ze tegen ons dat als je dat niet wil, dat geen probleem is. Maar of dat handig is?? Ik weet zelf niet of ik daar nou zo geschikt voor ben.

Overigens zijn 2 huizen die we hadden gezien wel al verkocht aan Nederlanders afgelopen tijd.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:47

Ik zit momenteel zelf ook in het proces van het kopen van een huisje netaan over de grens in Duitsland. We zijn met een adviseur in gesprek gegaan en laten het via hem regelen. Deze week gaan we uitsluitsel krijgen of de hypotheek rond te krijgen valt en als het goed is dan voor de eerste keer tekenen voor het huisje.
Nou hoop ik mezelf door deze uitspraak niet in de vingers te snijden :+
Maar deze man zit al jaren in zijn vak en gaf eigenlijk aan geen issues te verwachten. Behalve dat ons aangeraden werd een X bedrag te lenen en niet hoger te gaan, want dat het bij dit hogere bedrag tricky kon worden en bij het lagere bedrag hij geen issues in zag. Dus als je zelf geld in kan brengen (wel een must in Dld, ook ivm de kosten die je hebt voor alleen al de makelaar + dat het voordeliger is om tot 80% te lenen en dit eerder geaccepteerd zou worden) zou het kopen momenteel geen issue moeten zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:21

Het was in ons geval ook geen issue om 110% te lenen als je maar genoeg inkomsten hebt.
Dit is dan al wel 3.5 jaar geleden.
Maar wij konden met ons inkomen maximaal €480.000 euro aan hypotheek krijgen en wij hebben een huis gekocht van 'maar' 2 ton.
Ik weet natuurlijk niet of dit nu nog steeds geldt als je leent ver onder je max.
Kijk als je max hypotheek 220.000 is en je wil een huis van 2 ton wordt het al een heel ander verhaal.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:55

Grappig al die verschillende ervaringen qua hypotheek oversluiten.
Wij zijn 15 jaar geleden naar Duitsland verhuisd (Nordhorn e.o.) en kregen vrij gemakkelijk een hypotheek bij de ING ondanks dat wij geen eigen geld hadden en starters op de arbeidsmarkt waren. 7-8 jaar geleden 1e keer geprobeerd over te sluiten maar kregen toen nul op het rekest omdat onze weidegrond niet werd meegerekend door de Duitse bank. 2 jaar geleden 2e poging gedaan nadat ING moeilijk deed over aanpassen van aflossingvrij naar annuïteitenhypotheek. De Duitse banken stonden te springen omdat de weidegrond nu wel meetelde in de waarde en ons huis hoger werd getaxeerd dan waarvoor wij een hypotheek bij de ING hadden. Uiteindelijk overgestapt naar de DSL Bank. We betalen nog steeds hetzelfde maandbedrag als voorheen maar er wordt nu in een rap tempo afgeschreven zodat we over nu 8 jaar nog minder als de helft aan hypotheek hebben. Dan komt ook nog onze levensverzekering vrij en kunnen we nog eens de helft aftikken.
Op wat irritante stuiptrekkingen en vertragingstactieken na van de ING is de overstap redelijk soepel verlopen.
Oh ja, en we werken beiden nog in NL.

Ondertussen ook 2 kinderen rijker. Oudste gaat na de zomer naar het real en de jongste gaat dan naar de Grundschule. Kinderopvang is perfect geregeld en kost tegenwoordig niks meer (t/m Kindergarten-leeftijd hoef je geen eigen bijdrage te betalen bij max. 8 uur opvang per dag).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:59

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:18

Toen wij 13 jaar geleden hierheen verhuisde ,was de hypotheek ook niet echt een groot probleem , ook 110% financiering gekregen.

Maar inmiddels zijn de tijden veranderd, ook voor mensen die in Nederland een huis willen kopen , de banken zijn voorzichtiger, denk dat ze met de crisis héél veel geld zijn kwijt geraakt, ik weet geen Nederlandse bank meer die nu nog buitenland wil financieren , hoe de duitse banken zijn weet ik niet , omdat we daar simpelweg niet mee te maken hebben tot nog toe , wij hebben een hypotheek bij een Nederlandse bank , en die hebben aangegeven ons liever kwijt als rijk te zijn, wij kunnen dus ook niet verhogen of wat ook , ze willen echt van de buitenlandklanten af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:19

Wij hebben ook totaal geen moeite gehad om de hypotheek rond te krijgen. Wij hebben ons huidige huis verkocht met overwaarde en hadden het nodige aan eigen geld gespaard. Doordat we een huis gekocht hebben wat een stuk lager in aanschaf ligt dan ons huidige huis hebben we straks een heel lage hypotheek en genoeg budget om de boel flink aan te pakken. Nadeel is wel dat we de komende maanden in een caravan moeten bivakkeren maar daar komen we ook wel doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:21

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden.

En dat terwijl ik juist naar Duitsland verhuis om mijn paarden bij huis te kunnen hebben :):) k. Nou ja, niet alleen daarom maar telt wel mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:28

Het is wel krom. Ik weet wel meerdere mensen die nog voor het 1 Europa en de euro etc etc naar Dld zijn gegaan en goedkoop en makkelijk hebben gekocht. Nu zou alles makkelijker moeten zijn ipv moeilijker.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:31

flettie schreef:
Grappig al die verschillende ervaringen qua hypotheek oversluiten.
Wij zijn 15 jaar geleden naar Duitsland verhuisd (Nordhorn e.o.) en kregen vrij gemakkelijk een hypotheek bij de ING ondanks dat wij geen eigen geld hadden en starters op de arbeidsmarkt waren. 7-8 jaar geleden 1e keer geprobeerd over te sluiten maar kregen toen nul op het rekest omdat onze weidegrond niet werd meegerekend door de Duitse bank. 2 jaar geleden 2e poging gedaan nadat ING moeilijk deed over aanpassen van aflossingvrij naar annuïteitenhypotheek. De Duitse banken stonden te springen omdat de weidegrond nu wel meetelde in de waarde en ons huis hoger werd getaxeerd dan waarvoor wij een hypotheek bij de ING hadden. Uiteindelijk overgestapt naar de DSL Bank. We betalen nog steeds hetzelfde maandbedrag als voorheen maar er wordt nu in een rap tempo afgeschreven zodat we over nu 8 jaar nog minder als de helft aan hypotheek hebben. Dan komt ook nog onze levensverzekering vrij en kunnen we nog eens de helft aftikken.
Op wat irritante stuiptrekkingen en vertragingstactieken na van de ING is de overstap redelijk soepel verlopen.
Oh ja, en we werken beiden nog in NL.

Ondertussen ook 2 kinderen rijker. Oudste gaat na de zomer naar het real en de jongste gaat dan naar de Grundschule. Kinderopvang is perfect geregeld en kost tegenwoordig niks meer (t/m Kindergarten-leeftijd hoef je geen eigen bijdrage te betalen bij max. 8 uur opvang per dag).

Even het dikgedrukte, dit is niet overal zo! Wij zitten omgeving Gronau en betalen weldegelijk voor kinderopvang, bij ons het inkomensafhankelijk en in het laatste jaar is het gratis bij ons.
Wel is het een stuk goedkoper dan Nederland.
Voordeel is ook dat als je blijft werken in Nederland je op dit moment nog gebruik kunt maken van de hypotheekrenteaftrek en sommige toeslagen ..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:37

In Niedersachsen zijn de kosten voor KiGa en Tagesmutter tot het 1e schooljaar weg gevallen sinds augustus 2018. Ik betaal nu alleen nog voor een aantal uur dat mijn oudste dochter bij de Tagesmutter is. Voor zoonlief betaal ik niks meer.
Maar dit is dus in Niedersachsen. Gronau ligt net nog in Nordrhein-Westfalen

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:46

In NRW is er inderdaad een inkomensafhankelijke bijdrage. Maar hoeveel dit is, weet ik (nog) niet. Mijn zoon is tot nu toe gewoon thuis geweest en gaat pas vanaf augustus naar de Kita.

@MarleenM: Dan zit je niet zo ver bij mij vandaan :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 19:21

In NDS inderdaad ook altijd... Maar stiekem denk ik "Gerechtigkeit" :P
Ik heb jaren lang ieder euro aan opvangbijdrage met tig kopietjes aan urenbriefjes moeten verantwoorden bij de NL belastingdienst omdat NDS niet onder de Nederlandse regeling viel waar NRW wel onder viel (omdat er 'zoveel' Nederlanders in NRW wonen.. Hebben nooit het aantal in NDS geteld zeker :roll:).
Ik heb de kinderopvangbijdrage op een gegeven moment zelf stop gezet. Veels te veel rompslomp en stress voor die 80 euro per maand 8)7

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 14:48

Siesjuh schreef:
In NRW is er inderdaad een inkomensafhankelijke bijdrage. Maar hoeveel dit is, weet ik (nog) niet. Mijn zoon is tot nu toe gewoon thuis geweest en gaat pas vanaf augustus naar de Kita.

Ben wel benieuwd waar jij woont dan haha.
(bij ons staat die tabel gewoon oo de site van de overkoepelende organisatie)

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 17:41

KiGa? NRW? NDS? Mag ik vragen, waar gaat dit over?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:47

dewilderoos schreef:
KiGa? NRW? NDS? Mag ik vragen, waar gaat dit over?

KiGa is KinderGarten
NRW, Nordrhein-Westfalen
NDS, Niedersachsen geloof ik
KiTa, Kindertagesstätte

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 17:52

Aha het kinderdagverblijf! Sorry was even de weg kwijt! Eh wij hebben geen kinderen dus daar geen "gedoe" mee!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 00:50

MarleenM schreef:
Siesjuh schreef:

Ben wel benieuwd waar jij woont dan haha.
(bij ons staat die tabel gewoon oo de site van de overkoepelende organisatie)

Ik zit in Münster :D

dewilderoos schreef:
Aha het kinderdagverblijf! Sorry was even de weg kwijt! Eh wij hebben geen kinderen dus daar geen "gedoe" mee!

Dat scheelt al een hoop ;)