Ze mag het zelf beslissen, maar als ik zie dat ze er te veel mee aan het worstelen blijft dan laat ik haar gewoon thuis. Juf weet het nu en ze gaan een filmpje kijken vandaag op school over het park. Ze gaan met 30 tot 40 kids ofzo en 4 of 5 kids per begeleider, dus op zich is het overzichtelijk. Maar niets moet, het is ook geen probleem als ze niet mee wil, ook van school uit niet.
xSCWx schreef:Goh het lijkt wel alsof je mij vroeger omschrijft. 1 ding is zeker; als ze ouder wordt gaan alle “problemen” vanzelf over.
Schoolreisjes waren voor mij ook een ramp. Aan de ene kant wil je niet de leuke dingen missen maar aan de andere kant is het te vreemd van huis. Vooral het slapen was voor mij zeer moeilijk. Kan je het niet zo doen dat je haar zelf ‘s ochtends brengt en ‘s avonds (na het gezamenlijk eten) weer ophaalt? Als ik even terug denk aan die tijd zou dat voor mij de fijnste oplossing zijn geweest.
Het moeilijke is; zij is verschrikkelijk onzeker en ze moet er zelf achter komen dat dat niet nodig is. Mensen kunnen haar complimenten geven tot ze een ons wegen, als het in haar hoofd niet zo is blijft ze onzeker. Wat voor mij goed hielp is briefjes op de spiegel hangen met complimenten en die bewust “aan mezelf” geven (wat zie je er goed uit vandaag/wat zit je haar goed/wat kan je goed tellen, andere complimenten die op haar van toepassing zijn waar ze onzeker over is maar wel kan). Zoals ik al zei; niemand kan haar zelfbeeld positief veranderen behalve zijzelf. Ze is waarschijnlijk perfectionist en zal daarom alleen de foute dingen zelf inzien en horen van anderen. Geeft iemand opbouwende kritiek? Dan is dat gelijk “falen”.
Ik spreek nu vanuit mijzelf als HSP-er en onzeker kind die op die leeftijd ook voorliep op andere kinderen. Ook ik dacht niet alleen “oh leuk schoolreisje” maar ook tig andere (negatieve) dingen zoals; “wat als je bus crasht, als ik mijn enkel breek” etc. Als ik in mijn hoofd maar alle mogelijke scenario’s had bedacht, dan zou geen enkel scenario onbekend zijn. De onzekere factoren “waar gaan we heen, hoe laat, hoe ziet het er allemaal uit, waar slaap ik, waar eet ik?” Waren voor mij verschrikkelijk. Misschien kan je haar een agenda geven met alle activiteiten en daarbij wat foto’s aan haar laten zien van de locaties zodat het allemaal niet meer zo onbekend is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, een HSP kind is moeilijk te begrijpen als je het zelf niet hebt.
Ik was vroeger ook zo. En alleen het gevoelige deel werdt erkend, de intelligentie niet. Ik ben onzeker gebleven tot ik mijn emoties leerde uitschakelen. Het is uiteindelijk iets wat je vooral zelf moet doen. Maar waar mogelijk probeer ik haar te helpen.
Ze is wel perfectionistisch maar uit het door onderpresteren. Ik was ook perfectionistisch, of ben nog met veel dingen. Bij alles wat nieuw is zegt ze: ik weet niet of ik dat wel goed kan. Ze stelt aan zichzelf de hoge eis dat ze alles maar moet kunnen nog voor ze iets geprobeerd heeft, dat is soms lastig mee omgaan dus wat we vaak als spelletje doen is bewust alles fout doen. Dat vind ze leuk en ik merk ook dat het werkt.
Anyway, ze is er nu wel rustig onder maar ze weet nog niet welke keus ze maakt.