Aanrijding, verzekering ander, hoe te handelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:26

linoleum schreef:
loulou schreef:
je hebt ook WA verzekeringen waarin wel verhaalbijstand bij in zit. Dan helpen ze je met het verhalen van de schade, misschien iets voor de toekomst.
maar als de tegenpartij gewoon meewerkt, komt het zo ook wel goed.

Uiteraard wordt dit dan ook meegenomen in de premiestelling van de verzekeraar.

Alles wat dieseltje verteld heeft is correct! Als verzekeringsadviseur kan ik daar nog weinig aan toevoegen.

Uiteraard, en toch was dat bij mij destijds een hele goedkope verzekering, dus dat wil niet altijd iets zeggen.
Tegenwoordig heb ik alle verzekeringen via een tussenpersoon, dus nu zoek ik het zelf niet meer helemaal uit. Geen idee dus bij welke verzekeringen het nu erbij zit.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:39

quote="Siesjuh"]
linoleum schreef:
loulou schreef:
je hebt ook WA verzekeringen waarin wel verhaalbijstand bij in zit. Dan helpen ze je met het verhalen van de schade, misschien iets voor de toekomst.
maar als de tegenpartij gewoon meewerkt, komt het zo ook wel goed.

Alles wat dieseltje verteld heeft is correct! Als verzekeringsadviseur kan ik daar nog weinig aan toevoegen.

Toch wel een dingetje dat ik onze verzekering even ga checken. Je hoopt er nooit mee te maken te hebben, maar je weet maar nooit. En dan is het wel lekker dat het gewoon voor je geregeld wordt.
Is dat dan alleen bij WA dat het er niet in zit? Of ook bij 'hogere' verzekeringen als gedeeld casco en alle risk?[/quote]

Kijk het zeker even na! Alleen! Bij all risk word het bedrag van de materiele schade(je auto) wel verhaald door jou verzekering(heel eigenlijk word jou schade eerst betaald vanuit jou all risk polis die uit coulance en om zo hun eigen schadelast zo laag mogelijk te houden word geclaimd bij de verzekering van de tegenpartij ;) ) maar ik noem nou maar een zijstraat die dure bril die je ophad tijdens het ongeval en kapot is word niet vergoed en ook niet verhaald door jou verzekering zonder een rechtsbijstand verzekering. Net als andere evt andere geleden schades, kleding/reiskosten tot je vervangend vervoer hebt door de schadeafhandelaar, letselschade etc. Dat moet je zonder die rechtsbijstands dekking cru gezegd maar zelf uitzoeken hoe je dat schadebedrag weer bovenwater krijgt.

Mijn advies, altijd een rechtsbijstand afsluiten als je er niet in thuis bent, hetzij op de verzekering van het voertuig(hou er dan wel rekening mee dat die dekking ook echt en alleen voor dat voertuig is, en bij schade met een ander voertuig die dekking niet zal helpen) of een losse rechtsbijstand verzekering met dekking verkeer waarbij het niet uitmaakt in welke auto jij reed.
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 08-05-19 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:47

Robijntjah schreef:
ik vermoed ook dat ik ga overstappen ja, als dit een beetje fijn uitpakt komt er een nieuwe auto.

Dit pakt bijna nooit fijn uit, als je auto total loss is krijg je de dagwaarde,en die is lager dan wat je waarschijnlijjk betaald heb voor je auto. Dus of je moet een goedkoper autootje kopen, of geld bijleggen voor een vergelijkbare

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:55

Schadeformulier invullen en mailen naar je verzekeraar en ook even bellen met je verzekering. Er komt pas een schade expert langs als de auto bij de schadehersteller staat, deze bepaald of de auto total loss is.
De kosten worden verhaald op de tegenpartij

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:58

Eef_Bam schreef:
Robijntjah schreef:
ik vermoed ook dat ik ga overstappen ja, als dit een beetje fijn uitpakt komt er een nieuwe auto.

Dit pakt bijna nooit fijn uit, als je auto total loss is krijg je de dagwaarde,en die is lager dan wat je waarschijnlijjk betaald heb voor je auto. Dus of je moet een goedkoper autootje kopen, of geld bijleggen voor een vergelijkbare

Hoeft echt niet
Wij hebben bijna 2 jaar onze auto gehad en kregen bijna precies het zelfde bedrag weer. En het was een oudje

Nieuwe auto is een ander verhaal zodra je de garage verlaten hebt zijn nieuwe auto's direct minder waard

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 18:58

Suzanne F. schreef:
Welke verzekeraar heb je? Een budget verzekeraar? Ik zit bij Centraal Beheer Achmea en daar zouden ze dit nooit zeggen denk ik. Die regelen alles voor je.
Diezelfde dag had ik nog een vervangende auto.

Centraal Beheer is echt top!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:27

Siesjuh schreef:
linoleum schreef:

Toch wel een dingetje dat ik onze verzekering even ga checken. Je hoopt er nooit mee te maken te hebben, maar je weet maar nooit. En dan is het wel lekker dat het gewoon voor je geregeld wordt.
Is dat dan alleen bij WA dat het er niet in zit? Of ook bij 'hogere' verzekeringen als gedeeld casco en alle risk?

Verschilt per verzekeraar. Sommige hebben het standaard in de dekking, meestal moet je het apart aanvullend verzekeren. Net als een schadeverzekering voor inzittenden is verkeersrechtsbijstand een aanvullende dekking die je in veel gevallen zelf extra moet afsluiten en niet standaard in de dekking zit. Het is namelijk niet een dekking voor schade aan de auto zelf, maar voor bijkomstige kosten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:28

Ik heb in maart een aanrijding gehad omdat iemand mij niet zag. Auto indd economisch Total loss met een schade van 1400 euro. Ook alleen WA verzekerd naar ik kreeg gewoon alles vergoed(dagwaarde auto, in mijn geval 1250).

Dus waarom zou jij niks krijgen als het jouw schuld niet was?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:32

SuperAssie schreef:
Ik heb in maart een aanrijding gehad omdat iemand mij niet zag. Auto indd economisch Total loss met een schade van 1400 euro. Ook alleen WA verzekerd naar ik kreeg gewoon alles vergoed(dagwaarde auto, in mijn geval 1250).

Dat zegt niemand. Er wordt gezegd dat je het zelf moet verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij en dat je eigen verzekeraar dit niet standaard doet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 19:44

linoleum schreef:
SuperAssie schreef:

Dat zegt niemand. Er wordt gezegd dat je het zelf moet verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij en dat je eigen verzekeraar dit niet standaard doet.

Ah zo, dan heb ik het verkeerd begrepen. Mijn verzekering deed dat wel, vandaar misschien mijn verwarring. Ik heb iig gebeld, moest de papieren enkel doorsturen en verder werd alles voor mij geregeld, zelfs een telefoontje wanneer de auto bij de garage diende te zijn enz.
Kan me voorstellen dat misschien niet elke verzekering dit doet.

Anoniem

Re: Aanrijding, verzekering ander, hoe te handelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:21

Gezien de uitkomst vanmiddag meteen wel een nieuwe uitgezocht:

Afbeelding

Ik hoef er niet voor te krijgen wat ik ervoor betaald heb 3 jaar geleden maar hoop toch minimaal dat wat ik in hele toestand bij inruil ook zou krijgen. Daar doelde ik op.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:27

Als ik je een tip mag geven, zodra je een bedrag te horen krijgt van de verzekeraar ga hier niet direct mee akkoord. Als je er wat stampij overmaakt dan krijg je er zo een paar honderd euro bij in de meeste gevallen. Gewoon aangeven dat je voor hun bod geen fatsoenlijke auto hebt incl garantie.

Zelf uiteindelijk ook meer gekregen voor mijn auto dan in eerste instantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:29

Dat ga ik zeker doen! Dankje voor de tip!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:30

Gewoon bij schade-expert brengen die bij de verzekering van tegenpartij is aangesloten? Dat word vergoed (schaderapport is 100 euro maar zou je dan niet hoeven te betalen) en dan heb je een indicatie wat de kosten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:33

Die heb ik al, hele voorkant is ontwricht dus gewoon Total loss zoals ik al dacht.
Kosten zouden sowieso boven de 2500 euro uitkomen, is een Citroën C3 uit 2003 :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:35

Nou hopen dat je dat bedrag gewoon krijgt lol. Wel fijn dat je al een andere auto hebt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:35

Gewoon even op verschillende sites kijken voor een waardebepaling van je oude auto, zijn er genoeg. Dan krijg je een indicatie en dan de sloopwaarde erbij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:56

Eef_Bam schreef:
Robijntjah schreef:

Toen mijn auto 2 jaar geleden door een of andere droeftoeter total loss werd gereden, wilde verzekering ons ook afschepen met een kleine dagwaarde. Wij zijn toen dagenlang in een felle discussie geweest, want ik wilde een zelfde auto terug kunnen kopen (dus zelfde merk en type, zelfde km's en zelfde pk etc) en zij vonden een dagwaarde van de simpelste versie van mijn auto voldoende. Er was van deze auto op dat moment maar 1 gelijkwaardige auto in Nl te koop en die was toch wat duurder. Na flink discussieren stonden wij in ons gelijk en hebben we toch meer gekregen.
Kortom, accepteer dus niet klakkeloos het eerste bedrag waarmee ze op de proppen komen, want zij willen er zelf uiteraard zo goedkoop mogelijk vanaf komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 20:58

Suzanne F. schreef:
All risk bij Centraal Beheer Achmea. Maar was niet mijn schuld dus ze gingen het alsnog verhalen op de verzekering van de tegenpartij. Maar daar had ik niks mee te maken. Ik werd echt volledig ontzorgd. Werd weggesleept, met taxi thuisgebracht, vervangend vervoer geregeld en kostte me allemaal niks. De verzekering heeft het zelf allemaal geregeld met de tegenpartij blijkbaar. Ik kreeg ook een hele goede prijs aan dagwaarde voor mijn auto. En heel netjes en aardig te woord gestaan. Omdat het niet mijn schuld was had het ook geen gevolgen voor mijn no claim. Hier alleen maar lovende woorden voor Centraal Beheer Achmea. En het kostte echt niet veel meer om All risk te verzekeren of WA, daarom blijf ik ook All risk.

Maar TS was dus niet All risk verzekerd, maar ik dacht dat de procedure dezelfde was alleen de vergoeding anders. Maar blijkbaar dus niet.

Doordat jij AR verzekerd bent krijg jij de extra service voorgeschoten.
Als het niet te verhalen bleek dan wordt het door je eigen verzekering betaald (ten koste van jouw no-claim).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:30

Toch maar even een kleine update, ben erg blij met mijn juridische bijstand want ik kreeg vrijdag inderdaad al een mail met aanvullende vragen ten behoeve van de schuldvraag :+
Zonder reactie te geven doorgestuurd naar juridisch adviseur die het allemaal opgepakt heeft, HULDE!

Auto is vandaag getaxeerd en ben best tevreden met de uitkomst, inderdaad total loss en ze hebben een bedrag genoemd met behoud van auto die mij erg meeviel. Nu nog zorgen dat de verzekering akkoord gaat.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:54

Wij konden niet kiezen voor behoud eigen auto. Of tenminste dan moesten we zelf de sleep kosten etc betalen.

Wij hadden een klein poosje terug eindelijk antwoord van de verzekering. Omdat beide verzekeringen het er samen niet uit kwamen bedachten ze dat de schuld maar 50/50 moest zijn.

Uitkomst was: meneer reed veel te langzaam op en 80km weg. Sloeg zonder richting af naar links. We reden op een voorrangsweg dus rechtdoorgaand verkeerd heeft dan voorrang. Dat was ik dus omdat ik inhaalde.

Mijn schuld was dat ik niet afwachtend genoeg geweest was.

Maar ik reed al heel wat meters achter die man achter mij was een enorme rij ontstaan.

Mijn man heeft een mail terug gestuurd.

Alle feiten op een rij en gezegd dat we dubbel gestraft werden door en maar 50% van het bedrag te krijgen en onze schadevrije jaren (deels) werden afgenomen waardoor de premie om.hoog ging.
Dat we het er dus niet mee eens was. De tegenpartij hield zich niet aan de verkeersregels ik wel.

Onze verzekering had even via google maps naar de weg gekeken en zag dat (zoals ik al eerder aangegeven had) er geen weg naar links was en meneer dus naar de berm afsloeg dat verwacht je natuurlijk niet.

Nu krijgen we 100% alles terug en behouden onze schade vrije jaren.
Dus dat simpele mailtje terug heeft ons veel geld opgeleverd :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:56

Ze spraken bij mij in de mail over dat ik een kruising vrij moest houden... In de hele situatie was geen kruising betrokken :+
En daarbij stond ik stil omdat ik hem al aan zag komen.

Mijn auto staat al bij een schadeherstelbedrijf, daar kon ik hem nog heen rijden.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:00

Onze auto moest weggesleept worden

Ik was rechtsvoor tegen de voordeur en wiel geraakt. (mijn 8 jarige zoontje zat daar volledig in paniek en de andere twee van 5 en 3 achterin).

Het hele.wiel was gebroken band lek, stuurstang en alle andere bende onder de auto was verbogen en gebroken. Motorkap, bumper, velg en deur moesten vervangen worden. Totale kosten waren dik boven 5000 euro.

Terwijl de auto een Opel Zafira van 2003. Dat was dus ook Total loss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:02

Hier ook de hele voorkant ontwricht, schade van dik 3000 euro wat mijn citroën uit 2003 ook echt niet meer waard is :+

Hopelijk gaat het niet te lang duren, voel me echt een schrale harry zonder spaargeld :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:02

Proberen kunnen ze altijd blokje, netjes is het zeker niet.
Ik heb het ook gehad, was van de weg gehaald bij een controle, reed met luxe wagen en grote aanhanger leeg, wel alle benodigde rijbewijzen aanwezig, auto mocht het ledige gewicht van de aanhanger met gemak trekken. Politie was van mening dat ik er niet mee mocht rijden. Zij konden niet eens achteruit de weg op sturen, heb ik dus maar voor ze gedaan. Agent wilde mij wel naar huis rijden, prima, was maar een klein stukje. Echter op dat kleine stukje kwamen we een enorme tractor met nog grotere machine erachter tegen, wij stonden stil in de berm, tegenligger klapt op de aanhanger, deze was nieuw (net opgehaald bij de dealer) en total loss. De tegenpartij was verzekerd bij dezelfde verzekering als bij ons. Chauffeur van de tractor was 14 jaar en de machine er achter was te breed om de weg op te mogen.... Plus dat ik niet reed maar een agent. Alles bij elkaar heb ik ruim een jaar moeten knokken om het volledige bedrag vergoed te krijgen. Zij waren ook van mening dat het onze schuld was want we stonden wel stil maar hadden de motor niet uit staan van de auto...