x

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:58

Hier hing hij gisteren wel halfstok. We zijn bij de herdenking in het dorp geweest en vandaag gaat hij weer de vlaggemast in.
Ik vind herdenken zo belangrijk. Er zijn steeds minder mensen die de tweede wereldoorlog nog hebben mee gemaakt. De volgende generaties kennen het straks alleen nog maar uit boeken en films :\

Voor de mensen die geinteresseerd zijn is Shoah echt een hele (best heftige) maar ook "mooie" documentaire.
Het is wel een hele lange zit en ik heb hem in delen gekeken (want hij duurt bijna 10 uur...) maar oeh wat heeft dat indruk gemaakt.

IJsco_Love

Re: Steeds minder mensen hangen de vlag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:09

Wij hebben de vlag ook hangen op koningsdag, dodenherdenking en bevrijdingsdag.

Vooral de laatste twee zijn zó belangrijk. We moeten blijven herdenken opdat we nooit vergeten!

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:13

Saskia9 schreef:
Hier vlag en vlaggenstok, maar geen idee hoe ik die vlag halfstok moet krijgen :=
Zag dat de buurman creatief was geweest, voor volgend jaar maar eens vragen. Morgen gaat ie wel uit!

Ik heb een extra haakje in de stok gedraaid halverwege de stok, kan m dus zo halfstok haken.

Ik vlag alleen met dodenherdenking en bevrijdingsdag.
Koningsdag en andere koninklijke verjaardagen vlag ik niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:21

Bij mijn ouders hing hij wel, bij mij (ik woon bij hen op het erf, dus een grensgeval) niet omdat ik nog geen vlaggenstok (+vlag) heb. Ik zou eigenlijk al anderhalf jaar terug overgaan naar mijn definitieve woning, waarna waar ik nu zit weer opslag wordt. Maar goed, dat is enigszins vertraagd, maar daar is de vlag wel op vertraagd.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:25

Ik zou hem graag uithangen. :j
Maar ik ben een half jaar geleden bij mijn vriend ingetrokken en er hangt geen vlaggenstok houder aan de muur. Toen ik zei dat ik die wilde keek mijn vriend me heel gek aan _O- maar hij komt er nog wel. We moeten het alleen nog even regelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:30

mysa schreef:
Hier niet, geen hond die hem ziet, hooguit een eekhoorn ;) Maar serieus, ik heb niets met patriottisme, iets waar ik een vlag toch wel mee associeer.

Al sluit ik niet uit dat, als ik in een meer bebouwde omgeving zou wonen, ik voor 4 en 5 mei, een uitzondering zou maken. Al weet ik nog niet precies wat het netto resultaat is van massaal of symbolisch herdenken.

Dat netto resultaat zal in elk geval steeds minder worden, naarmate er minder mensen zijn die onder de bezetting en vervolging tijdens WO II geleden hebben.

Blijft alsnog het leed van andere oorlogen en conflicten. Ook goed om bij stil te staan.

Je weet dat dodenherdenking gaat om de slachtoffers van alle oorlogen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:33

Ik denk dat het vlaggen ook wel weersafhankelijk is. Net als het bezoeken van herdenking.
Hier gister vanaf 6 uur de vlag halfstok en nu hangt hij ook weer.

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:45

Wil het zelf met dodenherdenking en bevrijdingsdag wel doen, maar ook hier nog geen vlag. Wonen hier nog maar kort en buiten dit soort dagen om denk ik zo 1,2,3 niet aan het aanschaffen van een vlag, dus binnenkort maar vast halen voor volgend jaar.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:48

Ik wil wel... Maar moet nog een vlag kopen. De houder zit al aan de muur, van de vorige bewoners.
Ik sta altijd stil bij herdenken en ook het bevrijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:51

Het viel me overigens wel op dat hier ook amper vlaggen hingen.
Of mensen hadden de vlaggen gisteren al op z'n hoogst hangen :roll: Niet halfstok dus.

Maar er waren bij de herdenking in ons dorp wel veel meer mensen aanwezig als vorig jaar.
Ook veel meer jongeren.
Een paar dorpen verderop is de herdenking wel verstoord -O-

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:57

We hebben geen vlag en geen vlaggenmast.

Daarentegen heb ik wel de Last Post gespeeld voorafgaand aan de twee minuten stilte gisteren op de begraafplaats tijdens de herdenking in m’n geboortedorp.

Foto was van vorig jaar, maar zo ziet dat er dan uit:
Afbeelding
Dit is dus de last post (Signaal Taptoe) https://youtu.be/fqUY1-pKYvE

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:39

Citaat:

Nee - dat het ook gaat over de UNifil militairen die stierven in Libanon is een nieuwe toevoeging.

De soldaten van de oorlog die we verloren, de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië worden nog steeds weggemoffeld. |( Helaas 'vielen zij niet voor vrijheid en democratie' maar werden misleid en een economisch gemotiveerde oorlog in ge'rommeld'. |(

En de slachtoffers van De Grote Oorlog van 1914-1918 worden in Nederland niet herdacht.
(Ik ben blij dat de Hollandse waterlinie haar werk deed, in 1912 kreeg de Kaiser bericht "begin hier niet aan".)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:40

De vlag is hier met stok en houder en al uit de muur gekomen. Sindsdien nooit meer opgehangen. Vind het wel altijd wat hebben, maar ik denk er zelf eigenlijk te weinig aan. Ik sta er op mijn manier bij 'stil'.

Officieel zou die vlag zelfs verbrand moeten worden omdat ie de grond heeft geraakt. Overigens geen idee waar hij is.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-05-19 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:41

Janneke2 schreef:
Citaat:

Nee - dat het ook gaat over de UNifil militairen die stierven in Libanon is een nieuwe toevoeging.

De soldaten van de oorlog die we verloren, de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië worden nog steeds weggemoffeld. |( Helaas 'vielen zij niet voor vrijheid en democratie' maar werden misleid en een economisch gemotiveerde oorlog in ge'rommeld'. |(

En de slachtoffers van De Grote Oorlog van 1914-1918 worden in Nederland niet herdacht.
(Ik ben blij dat de Hollandse waterlinie haar werk deed, in 1912 kreeg de Kaiser bericht "begin hier niet aan".)

Citaat:
sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie gehanteerd die alle Nederlandse oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat

Vanaf 1981 is de herdenking ook gericht tegen 'racisme en onverdraagzaamheid'

Het officiële gedenkschrift luidt:
Citaat:
Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:13

Janine1990 schreef:
mysa schreef:

Blijft alsnog het leed van andere oorlogen en conflicten. Ook goed om bij stil te staan.

Ja dat weet ik en was precies wat ik bedoelde. Als er geen mensen meer zijn die de oorlogen van de eerste helft van de twintigste eeuw hebben meegemaakt, zullen er, helaas, altijd weer slachtoffers of ooggetuigen van latere conflicten zijn om de verschrikkingen van oorlog 'een smoel' te geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:15

Sorry Mysa, ik was denk ik nog niet helemaal wakker... Ik heb je bericht helemaal verkeerd geïnterpreteerd! :oo :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:16

Of ik heb me niet duidelijk uitgedrukt. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:22

Het klopt wat je zegt,hier zie ik ook steeds minder vlaggen hangen dan voorheen.
Wij hebben altijd op Koningsdag, Verjaardagen van de Koninklijke familie [nee ben niet koninklijk,maar is traditie] Dodenherdenking, Bevrijdingsdag en in de weekenden de Feyenoordvlag en/of FC.Twentevlag en de Hollandvlag wanneer er gevoetbald word door Oranje heren en dames.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:46

Ik heb helaas geen houder aan m'n huurhuis hangen. Mijn ouders vlaggen vandaag wel, vooral uit protest (thuis hadden we ook nooit een houder).. want waar zij nu wonen vieren ze morgen pas de bevrijding. Want vandaag is het zondag |o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 11:48

idinn schreef:
Ik heb helaas geen houder aan m'n huurhuis hangen. Mijn ouders vlaggen vandaag wel, vooral uit protest (thuis hadden we ook nooit een houder).. want waar zij nu wonen vieren ze morgen pas de bevrijding. Want vandaag is het zondag |o

Gebeurt dat nog? :oo

Schandalig! Vrijheid is toch een Godsgeschenk?
Volgens mij is er in mijn omgeving geen kerk die hier niet over preekt vandaag... Vrijheid moet je vieren, ook op zondag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:00

Ja belachelijk he.. alsof daar op zondag geen oorlog is geweest. Vind het echt van de zotte. Vond het al een achtelijke gemeente, maar nu helemaal..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:04

idinn schreef:
Ja belachelijk he.. alsof daar op zondag geen oorlog is geweest. Vind het echt van de zotte. Vond het al een achtelijke gemeente, maar nu helemaal..

hier ook hoor, niks te doen vandaag, want het is zondag.
Morgen moet iedereen weer werken dus deze bevrijdingsdag gaat aan iedereen voorbij. De dominee zal er wel iets over gezegd hebben, neem ik aan.
Hier hebben 2 niet kerk gaande leden van de VVE de vlaggen gehesen vanmorgen bij de gebouwen, de kerkgangers mogen dat niet op zondag |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:15

Ben wat dat betreft heel blij om in Wageningen te wonen. Defile is altijd geweldig, veteranen ontmoeten in Arboretum heel indrukwekkend en alle podia in de stad maakt het een echt feestje vandaag *\o/*

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 12:16

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:31

Wat apart om de vlag niet uit te hangen omdat het zondag is.
Maar hopen dat het bevrijden ook niet op een zondag is gebeurd, dat mocht dan vast ook niet.

Dit jaar voor het eerst sinds jaren de vlag niet uitgehangen.
We kwamen er achter dat de houder is gesneuveld.
Binnenkort maar een stevige nieuwe houder kopen.