Autorijden, hoe zonder angst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:31

Meer doen en veel oefenen, eventueel met iemand erbij in de auto. Ga op zondag naar dijkjes en ga hellingproefjes doen. Verder gewoon heel veel rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:42

verootjoo schreef:
Wat fijn dat het goed ging!

Verder is autorijden een kwestie van heeeeeel veel kilometers maken. Zeker als je je rijbewijs hebt, dan pas leer je rijden.
En schijt hebben aan aso’s en mensen met haast, die zijn er genoeg. Erg triest als je denkt dat je doodgaat als je even een minuutje moet wachten op een afgeslagen auto :(

Om "haast" even in een ander daglicht te zetten:
Ooit eens reed ik met mijn vrachtwagentje naar het noorden. Ik draaide bij Oss de A50 op (die naar Eindhoven bestond nog niet) en ik was koud op snelheid toen ik door een grotere paardenvrachtwagen werd ingehaald, aan een flink tempo.
Ik ben 'm ergens gepasseerd want ergens voorbij Apeldoorn kwam ie me weer voorbij, aan datzelfde tempo. Vervolgens zag ik 'm op de parkeerplaats boven Zwolle staan om 'm even later, bij Meppel, weer in 'm spiegels te ontdekken. De A32 was toen nog tweebaans dus hij kon niet inhalen en totdat ik bij Havelte eraf ging, heeft ie in m'n trekhaak lopen hijgen om er vervolgens weer vol gas vandoor te gaan, richting Leeuwarden.

Met al z'n gejakker is ie er op een afstand van ruim 200km dus letterlijk helemaal niets mee opgeschoten, behalve dat zo'n wagen aan dat tempo echt richting 1:3 zuipt........
Laatst bijgewerkt door ikke op 02-05-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:42

Ik moest aan je denken net! Géén idee hoe ik het deed, maar ik liet mijn auto net afslaan in de file. Lachen, snel weer aanzetten, wegrijden en nog meer lachen en even handje opsteken in de spiegel voor degene achter je die zo sportief was niet te toeteren.
Ach ja, ik zit pas 17 jaar op autorijden :+

Sherivey

Re: Autorijden, hoe zonder angst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:50

Ik vind dat gehaast van mensen altijd zo onnodig op de weg. Net weer een bijna aanrijding voor mn neus omdat iemand rechts moest inhalen.... haast, haast, haast...

De enige voertuigen die imo haast mogen hebben zijn politie, ambulance en brandweer...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 22:08

Terug weg ging ook goed :D Geeft echt een goed gevoel

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:30

SindyKaya schreef:

Super! Ga zo door :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:04

SindyKaya schreef:

Je kunt het! ga zo door!! +:)+

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:48

Zo herkenbaar! Ik heb nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald een jaar niet gereden door angst. Uiteindelijk een klein, goedkoop autootje gekocht en eerst gewoon eens boodschappen gaan doen met dat ding, dat verder uitgebouwd naar met de auto naar mijn vriend en uiteindelijk reed ik er dagelijks mee over de snelweg naar mijn werk.

Ik rijd nu zo'n 6 jaar auto, maar ik vermijd drukke, onbekende steden nog steeds := Op het moment dat er van alle kanten verkeer/fietsers/wandelaars etc. kunnen komen dan heb ik voor mijn gevoel het overzicht niet meer en raak ik in de stress. Nu ik volledig vertrouwd ben met mijn auto durf ik wel steeds meer 'risico'gebieden in te rijden (steden dus :+ ), maar het zal nooit mijn hobby worden. De snelweg daarentegen vind ik echt geen enkel probleem en daar rijd ik ook gewoon zelfverzekerd en met een muziekje aan is dat zelfs nog wel ontspannend.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:09

Ik heb nu ruim 2,5 jaar mijn rijbewijs, mag iets langer dan 2 jaar zelfstandig autorijden. Reed woensdag in de auto van mijn vriendin, heb hem geloof ik 5 keer af laten slaan (heb mijn eigen auto die ik gewend ben haha). Daarnaast met bochten gaat het met schakelen nog wel eens mis (in mijn auto kan ik in zn 3, in die van haar echt niet), schakelde per ongeluk naar zn 1 in plaats van naar 3 (vanuit 2) en nog wel meer gekke dingen. Wat voor mij goed helpt als mensen ongeduldig zijn is terugschreeuwen, ze horen me toch niet :') Moet wel bij je passen hoor haha. Verder zou ik inderdaad ens kijken naar dat rijles in je "eigen" auto en probeer je te bedenken dat jij echt niet de enige bent. Mijn moeder rijdt al denk ik 30 jaar en die liet de eerste keer in mijn auto hem 2 keer afslaan met optrekken en botste bijna tegen een boom :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:48

Ik heb die angst niet. Ik heb hill assist echt ideaal.
Nee enige tip is gewoon doen. Ik had als eerste auto een auto waar de koppeling vrij moeilijk van was en die auto sloeg echt vaak af. Echt bizar. Maar gewoon doorgaan en uiteindelijk kon ik lezen en schrijven met dat ding.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:22

MyChoice schreef:
Koppelpunt kun je laten verstellen door de garage :)

Meen je dit nu?! Echt?!
Ik ga meteen googlen of dat bij onze auto kan.

Je bent goed bezig TS, echt waar!
Geef vooral niet op, dat zou superzonde zijn. Ik heb de eerste 4,5 jaar niks met mijn rijbewijs gedaan vanwege angst, daarna een leaseauto gekregen waarmee ineens alles leek te lukken...
Nu na anderhalf jaar een andere baan en dus aangewezen op de auto van mijn vriend die echt een stuk minder fijn rijdt. Ik weet dat ik echt wel kan rijden en dat het gewoon aan die auto ligt dat het allemaal wat moeilijker gaat (mijn vriend heeft er na ruim 5 jaar ook nog steeds wel eens ruzie mee) en kan het daardoor inmiddels een beetje loslaten als mensen toeteren. Dat komt bij jou heus ook wel. Blijf geregeld rijden, al is het maar kleine stukjes, en geef het wat tijd. You got this! +:)+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 19:47

De reacties hier hebben mij zeker geholpen, dank jullie wel! :)
Het praten hielp voor mijn gevoel ook wel, op de snel weg de radio gewoon keihard aan en meezingen en bij de stoplichten keihard ‘kom op kom op je kunt het!’ roepen :')
Morgen ga ik weer met de auto naar het werk toe zie er veeel minder tegen op :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:51

Om je nog een hart onder de riem te steken, ik liet vanmorgen mijn diesel (op m'n eigen oprit, dat wel) afslaan. Dan moet je echt moeite doen, om een diesel te laten afslaan. En ik heb mijn rijbewijs pas 40 jaar :+
Kortom, ook oude rotten doen wel eens iets stoms/onhandigs :))

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:26

SindyKaya schreef:

Daar doen we het voor! :D

Ik zit bij stoplichten ook steeds de auto (en stiekem mezelf...) aan te moedigen. "Kom op kleine blauwe, wij kunnen dit! Racen kleintje!" :+

Haha Ibbel, oliebol happens!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 20:58

Mijn eerste autorit alleen zou vanuit midden Gelderland, naar een opdracht in Groningen zijn.
Een rit van bijna 3 uur en flink wat wegwerkzaamheden. Ik kneep hem echt.. :')

Dit is een maand geweest.. Met mijn vader ernaast op pad en hij heeft mij door alles heen geloodst door heel rustig samen over autorijden te praten onderweg. Toen mijn vriend pas voor twee weken op rally ging, kreeg ik zijn auto en ben ik gewoon kleine stukjes gaan rijden. (bijvoorbeeld naar stal en terug..) Ik ben er nu met bijna drie weken elke dag een stukje volledig doorheen en geniet van de momenten dat ik alleen zit, muziek aanzet en als een malle kan meezingen of commentaar geven op de meest slechte manieren. :D Zaken als afslaan, verkeerde baan e.d. horen nu eenmaal bij ervaring/gevoel en die komt vanzelf door veel kilometers te maken. Mijn instructeur zei altijd "wat gebeurd is, is net gebeurd, we zijn alweer 200 meter verder, dus zucht het uit, laat het liggen waar het gebeurde en kijk weer vooruit." Dat helpt mij nog elke dag als mij zoiets gebeurd.

Mijn ergste moment die weken: De afslag op de snelweg twee keer missen, nét diegene pakken die je niet hebben moet en dan jezelf lam schrikken van je middenspiegel omdat daar een ambu met 100 op je af komt rijden terwijl jij op een smalle 1-baansweg voor rood staat.. := (ergens bij wekerom volgens mij..) Achteraf konden we thuis hard lachen, alles is goed gekomen. Dit zijn de momentjes die je je later gaat herinneren en je kinderen mee aan het lachen maakt tijdens een zomer-kampvuur. (Deed mijn paps bij ons) Hou vast wat je nu doet. Gewoon stilletjes van genieten en straks weet je niet beter ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:23

Fijn dat het goed ging!

Ik zou je nog wel als tip meegeven om met iemand die je goed kan steunen en begeleiden te gaan oefenen met helling proef op de handrem. Helling proef met de handrem is echt zo veel makkelijker en relaxter dan op de voetrem.

Je kunt dan namelijk gewoon gas geven en koppeling op laten komen, tot je voelt dat je voorwaarts wil maar vanwege handrem niet kan en dan laat je op dat moment die handrem vrij en rijd je gelijk weg. Met de voetrem moet je zo snel dat koppelpunt zien te vinden omdat je anders terug rolt, dat je gaat haasten en dan gaat het fout.

Ga dat gewoon met iemand oefenen! Dat zal je echt helpen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:24

Ibbel schreef:
Om je nog een hart onder de riem te steken, ik liet vanmorgen mijn diesel (op m'n eigen oprit, dat wel) afslaan. Dan moet je echt moeite doen, om een diesel te laten afslaan. En ik heb mijn rijbewijs pas 40 jaar :+
Kortom, ook oude rotten doen wel eens iets stoms/onhandigs :))

mijn man heeft al bijna 60 jaar een rijbewijs en liet gisteren en vandaag zijn diesel enkele malen afslaan, omdat hij vergat de koppeling in te trappen. Hij had net ruim 2500 km in mijn automaat gereden :+

Mij moeten ze na 20 jaar automaat rijden ook niet meer in een schakelauto zetten, al heb ik daar tientallen jaren in gereden........

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:28

Jeetje ts wat vervelend... ik had afgelopen maart 2 jaar mijn rijbewijs. En ik moet zeggen dat ik het in het begin ook echt wel spannend vond!

Maar echt de enige tip die ik heb.... heeeeeel veel rijden. Echt iedere dag. Al ga je alleen iedere dag naar de supermarkt en terug... als je het niet gaat doen ga je het nooit meer doen en ga je het alleen maar enger vinden :j en desnoods ga je met iemand erbij die je goed kent! Wellicht helpt dat je iets? :D

Oh en trouwens. Ik rij dus iedere dag en liet vorige week mn vrachtwagen met paard erin afslaan voor een stoplicht. Dus ook mensen die langer hun rijbewijs hebben maken wel eens een fout :j

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:31

watchthesky schreef:
SindyKaya schreef:

Daar doen we het voor! :D

Ik zit bij stoplichten ook steeds de auto (en stiekem mezelf...) aan te moedigen. "Kom op kleine blauwe, wij kunnen dit! Racen kleintje!" :+

Ja, dit _O- _O- _O-
Niks leuker dan praten tegen je auto :))

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:40

Ik maak er gewoon een mini race van. Wie is sneller bij het stoplicht weg. Ik of de auto naast me. Ik rij een golfje uit 96 maar die gaat nog verdorie snel _O-

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:10

Hier ook, helaas trek ik er nooit iemand uit met mn C1 van 10 jaar oud :+
Maar het helpt wel met het niet uitvallen, ik geef vaker te veel gas dan te weinig.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 22:31

xsensibel schreef:
Ik maak er gewoon een mini race van. Wie is sneller bij het stoplicht weg. Ik of de auto naast me. Ik rij een golfje uit 96 maar die gaat nog verdorie snel _O-

Soms heb ik het gevoel dat het dus nodig is om heel snel weg te rijden, komt ook omdat dat van mijn instructeur moest.
Daarom probeer ik altijd te overhaasten en gaat het dus mis

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:37

Je hoeft helemaal niet snel weg te rijden. Je hoeft alleen maar weg te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:10

SindyKaya schreef:
xsensibel schreef:

Soms heb ik het gevoel dat het dus nodig is om heel snel weg te rijden, komt ook omdat dat van mijn instructeur moest.
Daarom probeer ik altijd te overhaasten en gaat het dus mis

En wat was zijn motivatie daarbij?
Beetje vlotjes wegrijden kan geen kwaad, maar de straatstenen mogen gewoon blijven liggen :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:24

Kan je niet een keer een auto lenen met een minder gevoelige koppeling bijvoorbeeld een diesel?

Mijn eigen auto rijd heel soepel en ik cross er over al mee naar toe, maar als ik een keer met de auto van mijn vriend moet vind ik dat ook wel wat spannend hij heeft namelijk een sportauto en die reageren heel gevoelig op koppeling/gas.

Het is heel lief bedoeld van iedereen die zegt trek je niks aan van mensen die achter je lopen te toeteren, maar je voelt je altijd vreselijk opgelaten als zoiets gebeurd. Dus ik denk dat je angst sneller weg gaat als zoiets voorlopig even niet gebeurd! Dus wat ik al zei een diesel of misschien zelfs een automaat lenen en met je eigen auto alleen goed oefenen tot je alles onder de knie hebt en dan weer 'enge' situaties opzoeken. :)