Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
BarbaLala schreef:Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen; is het nog ethisch en moreel verantwoord om met dergelijke veehouderij je brood te willen verdienen?
De aarde is een tikkende tijdbom met alle klimaatproblemen en hongersnood.
Wil je daadwerkelijk dat probleem vergroten in plaats van je verantwoording nemen en je steentje bijdragen aan verbetering van de toekomst?
Morpheus81 schreef:BarbaLala schreef:Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen; is het nog ethisch en moreel verantwoord om met dergelijke veehouderij je brood te willen verdienen?
De aarde is een tikkende tijdbom met alle klimaatproblemen en hongersnood.
Wil je daadwerkelijk dat probleem vergroten in plaats van je verantwoording nemen en je steentje bijdragen aan verbetering van de toekomst?
Ah, ik dacht al; waar blijft ie?!![]()
Als alle boeren stoppen hebben we anders ook een behoorlijk probleem qua hongersnood....
DeMolenhoek schreef:Wat is daar niet reëel aan? Ik heb nu 3 paarden op 60 are met continu weidegang en dat gaat perfect... Dat is 3.3 paard oer hectare. 90% van de stoeterijen/maneges/pensions in België halen dat niet hoor.
suffie schreef:DeMolenhoek schreef:Wat is daar niet reëel aan? Ik heb nu 3 paarden op 60 are met continu weidegang en dat gaat perfect... Dat is 3.3 paard oer hectare. 90% van de stoeterijen/maneges/pensions in België halen dat niet hoor.
60 koeien op 12 hectare is niet reëel qua kosten. Mestafvoer, voeraankoop e.d. Datzelfde heb je dan toch ook bij de paarden? Incl. een hele rompslomp qua mestboekhouding en dan zullen we het niet hebben over 40 eigenaren op het erf. Een pensionstal brengt vandaag de dag zijn geld ook niet meer op.
suffie schreef:Een boer zal een buitenstaander nooit vertellen wat er allemaal schuil gaat in het voorhuis. Een boer zal blijven bikkelen totdat ze erbij neervallen, waarom?: vaak zijn de schulden zo hoog dat ze niet kunnen stoppen en wel door moeten. Hier lijkt het in de omgeving ook allemaal koek en ei, toch weet ik vanuit een begeleidingstraject dat er in een zone van 15 km rondom ons huis 8 boeren binnenkort gaan stoppen.
Ik vind het niet realistisch om zoveel paarden op 12 ha te houden. Waarom wel 1 à 2 koeien rekenen per ha en bij de paarden met postzegels werken, omdat een ander het ook zo doet.
Sclimpre schreef:Het begin is idd een goed businessplan. Maar in het begin van het topic ging het over koeien, dan over schapen en vervolgens paarden. Het lijkt me logischer eerst het businessplan te maken, keuzes te maken, en dan heel gercht op zoek te gaan naar een locatie hiervoor. En niet op basis van iets wat toevallig te koop staat de plannen aanpassen. Met de kost van de boerderij ben je er niet. Gebouwen zullen aangepast moeten worden en materiaal aangekocht. Een modern landbouwbedrijf heeft een kapitaal aan materiaal staan. En de tendens is altijd nog maar naar groter. Uiteraard zijn er boeren die goed van hun bedrijf kunnen leven, maar tegenslagen horen er ook bij. Dan moet er voldoende buffer zijn om slechte jaren op te kunnen vangen.